Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Hoe ziet u Groot Nederland?
met een Koningshuis 16 45,71%
als Republiek 19 54,29%
Aantal stemmers: 35. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 4 mei 2009, 09:07   #661
JP Coen
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Men overdrijft de gemeenschapsproblemen. Er zijn natuurlijk bepaalde communautaire problemen die dringend moeten worden opgelost. Dat is juist. Maar de meeste mensen voelen zich goed in België. Het zijn alleen mensen van uw kaliber en bepaalde politici die constant tweedracht zoeken en de dingen opblazen. Mensen liggen niet wakker van deze problemen. Telkens als er ergens een Vlaams-nationale manifestatie wordt georganiseerd, valt het allemaal maar magertjes uit. Wat er steeds weer op wijst dat het de mensen koud laat. Zij hebben wel wat anders aan hun hoofd.
Na 180 jaar weten de mensen dat het toch niets oplevert.
JP Coen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2009, 09:13   #662
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Men overdrijft de gemeenschapsproblemen. Er zijn natuurlijk bepaalde communautaire problemen die dringend moeten worden opgelost. Dat is juist. Maar de meeste mensen voelen zich goed in België. Het zijn alleen mensen van uw kaliber en bepaalde politici die constant tweedracht zoeken en de dingen opblazen. Mensen liggen niet wakker van deze problemen. Telkens als er ergens een Vlaams-nationale manifestatie wordt georganiseerd, valt het allemaal maar magertjes uit. Wat er steeds weer op wijst dat het de mensen koud laat. Zij hebben wel wat anders aan hun hoofd.
de problemen situeren zich vooral in Brussel en vooral de rand errond. hoe komt het volgens jou dat de meest Vlaamsgezinden in elke partij daar wonen?

zelfs de Groenen daar zijn meer uitgesproken Vlaamsgezind, hoe verklaar jij dat?

Brussel uitbreiden met gans Brabant, wat toch nog altijd het doel is van de Franstalige partijen, gaat die problemen echt niet oplossen hoor. als we die problemen willen oplossen, is er maar 1 oplossing: duidelijke grenzen die onherroepelijk vastliggen en faciliteiten afschaffen. Dit kan niet in een Belgisch model, mss in een confederatie, maar dat willen de Franstaligen niet. dus blijft er maar 1 oplossing over: splitsing.

de problemen gaan trouwens dieper dan dat, er kan gewoon geen beleid meer gevoerd worden door de communautaire problemen. op ongeveer alle domeinen hebben Vlamingen en Franstaligen andere problemen, andere ideeën, andere oplossingen. De regering zegt zelf dat ze niet meer regeert tot de gewestelijke verkiezingen.
Oud 4 mei 2009, 12:16   #663
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp
de problemen situeren zich vooral in Brussel en vooral de rand errond. hoe komt het volgens jou dat de meest Vlaamsgezinden in elke partij daar wonen?

zelfs de Groenen daar zijn meer uitgesproken Vlaamsgezind, hoe verklaar jij dat?

Brussel uitbreiden met gans Brabant, wat toch nog altijd het doel is van de Franstalige partijen, gaat die problemen echt niet oplossen hoor. als we die problemen willen oplossen, is er maar 1 oplossing: duidelijke grenzen die onherroepelijk vastliggen en faciliteiten afschaffen. Dit kan niet in een Belgisch model, mss in een confederatie, maar dat willen de Franstaligen niet. dus blijft er maar 1 oplossing over: splitsing.

de problemen gaan trouwens dieper dan dat, er kan gewoon geen beleid meer gevoerd worden door de communautaire problemen. op ongeveer alle domeinen hebben Vlamingen en Franstaligen andere problemen, andere ideeën, andere oplossingen. De regering zegt zelf dat ze niet meer regeert tot de gewestelijke verkiezingen.
Ik ben het met uw visie eens, beste Vlijmscherp. voor zeer veel Vlamingen is dat "niet wakker liggen van" erg relatief en kerktorengebonden. Meestal ontwaken ze pas wanneer het reeds veel te laat is. Wanneer ze in het dorp waarin zij en hun familie reeds sedert generaties wonen, ineens onthutst vaststellen dat ze in de winkel niet meer worden aangesproken met "Wat zal het zijn, mijnheer?", maar wel met "Vous désirez, Monsieur?". We moeten voor dat verschijnsel overal in Vlaanderen op onze hoede zijn. En vooral fier zijn op onze Nederlandstaligheid. Niet zitten zeveren over het zogezegde onderscheid tussen het "Vlaams" en het "Hollands". Belgische Franstaligen zijn op dat vlak een heel stuk verstandiger dan de Vlamingen. Zij leggen voortdurend, en met veel bombarie, de nadruk op het feit dat hun taal "le français" is, ook al spreken zij dat met een, dikwijls sterk, Brussels of Waals accent. Geen haar op hun hoofd dat hen ertoe zou aanzetten om hun taal aan te duiden met "Wallon". Het is net dat gebrek aan fierheid over onze Nederlandstaligheid en en de ermee samenhangende cultuur die generaties Vlamingen veel te snel door de knieën heeft doen gaan.

Ik geloof ook reeds lang niet meer in "onderhandelingen" met de Franstaligen. Zij zullen een confederaal model eeuwig blijven belemmeren. Wij Vlamingen kunnen niet gedwongen worden om voor eeuwig vastgekluisterd te zitten aan een staatsstructuur die beantwoordt aan de wil van de Francofonen. Het zal er op de duur wel moeten van komen: een initiatief van het Vlaams Parlement waarin het formeel verklaart dat het Vlaanderen voortaan beschouwt als een deelstaat van een confederatie. We nodigen de Walen en Brussel uit om als deelstaat er eveneens bij aan te sluiten. Is het antwoord nog steeds "non", dan gaan we solo, in afwachting van een verstandig uitgewerkte toenadering tot Nederland.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2009, 12:30   #664
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Ik ben het met uw visie eens, beste Vlijmscherp. voor zeer veel Vlamingen is dat "niet wakker liggen van" erg relatief en kerktorengebonden. Meestal ontwaken ze pas wanneer het reeds veel te laat is. Wanneer ze in het dorp waarin zij en hun familie reeds sedert generaties wonen, ineens onthutst vaststellen dat ze in de winkel niet meer worden aangesproken met "Wat zal het zijn, mijnheer?", maar wel met "Vous désirez, Monsieur?". We moeten voor dat verschijnsel overal in Vlaanderen op onze hoede zijn. En vooral fier zijn op onze Nederlandstaligheid. Niet zitten zeveren over het zogezegde onderscheid tussen het "Vlaams" en het "Hollands". Belgische Franstaligen zijn op dat vlak een heel stuk verstandiger dan de Vlamingen. Zij leggen voortdurend, en met veel bombarie, de nadruk op het feit dat hun taal "le français" is, ook al spreken zij dat met een, dikwijls sterk, Brussels of Waals accent. Geen haar op hun hoofd dat hen ertoe zou aanzetten om hun taal aan te duiden met "Wallon". Het is net dat gebrek aan fierheid over onze Nederlandstaligheid en en de ermee samenhangende cultuur die generaties Vlamingen veel te snel door de knieën heeft doen gaan.

Ik geloof ook reeds lang niet meer in "onderhandelingen" met de Franstaligen. Zij zullen een confederaal model eeuwig blijven belemmeren. Wij Vlamingen kunnen niet gedwongen worden om voor eeuwig vastgekluisterd te zitten aan een staatsstructuur die beantwoordt aan de wil van de Francofonen. Het zal er op de duur wel moeten van komen: een initiatief van het Vlaams Parlement waarin het formeel verklaart dat het Vlaanderen voortaan beschouwt als een deelstaat van een confederatie. We nodigen de Walen en Brussel uit om als deelstaat er eveneens bij aan te sluiten. Is het antwoord nog steeds "non", dan gaan we solo, in afwachting van een verstandig uitgewerkte toenadering tot Nederland.

U maakt zich illusies. Als u denkt dat de Walen en de Brusselaars zich altijd verstaan, dan bent u abuis.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2009, 14:54   #665
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system
U maakt zich illusies. Als u denkt dat de Walen en de Brusselaars zich altijd verstaan, dan bent u abuis.
Beschouwt u dat als een geargumenteerd antwoord? Ik denk dat u zich illusies maakt als u denkt dat de Franstaligen ad vitam aeternam la Belgique zullen kunnen houden in de staatsvorm die het nu heeft. Vlijmscherp heeft helemaal gelijk wanneer hij stelt dat:
Citaat:
"op ongeveer alle domeinen hebben Vlamingen en Franstaligen andere problemen, andere ideeën, andere oplossingen"
Het is dan ook een zinsbegoocheling indien men mordicus wil blijven vasthouden aan de waanidee dat "Belgen" bestaan. Hoe langer Belgicistische politici dit onweerlegbaar feit onder de mat blijven vegen, hoe groter de spanningen zullen worden.
Oud 4 mei 2009, 17:08   #666
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Beschouwt u dat als een geargumenteerd antwoord? Ik denk dat u zich illusies maakt als u denkt dat de Franstaligen ad vitam aeternam la Belgique zullen kunnen houden in de staatsvorm die het nu heeft. Vlijmscherp heeft helemaal gelijk wanneer hij stelt dat: Het is dan ook een zinsbegoocheling indien men mordicus wil blijven vasthouden aan de waanidee dat "Belgen" bestaan. Hoe langer Belgicistische politici dit onweerlegbaar feit onder de mat blijven vegen, hoe groter de spanningen zullen worden.
Belgen bestaan evenzeer of even weinig als er Zwitsers bestaan.

Of als Nederlanders bestaan, Fransen bestaan, Spanjaarden bestaan, enz, enz.

En Belgen bestaan in ieder geval langer dan de fictieve grootnederlanders. Want die hebben nog niet bestaan.

Laatst gewijzigd door system : 4 mei 2009 om 17:15.
Oud 4 mei 2009, 19:20   #667
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system

En Belgen bestaan in ieder geval langer dan de fictieve grootnederlanders. Want die hebben nog niet bestaan.
Blijf dan maar rustig verder zweven in je Belgicistische illusie. Vroeg of laat zul je wel ontwaken.
Oud 4 mei 2009, 19:26   #668
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Geef mij dan een goede argumentatie voor het bestaan van een zogenaamde Belgische natie aan de hand van de vijf historische natie-onderscheidende kenmerken te weten taal, cultuur, geschiedenis, etniciteit en territoriteit (of een bepaalde natie altijd al gebonden is aan dezelfde grond).
Ik volg het Russisch narratief.

Laatst gewijzigd door LiberaalNL : 4 mei 2009 om 19:28.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2009, 19:43   #669
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Geef mij dan een goede argumentatie voor het bestaan van een zogenaamde Belgische natie aan de hand van de vijf historische natie-onderscheidende kenmerken te weten taal, cultuur, geschiedenis, etniciteit en territoriteit (of een bepaalde natie altijd al gebonden is aan dezelfde grond).
Behalve de taal zijn die allemaal aanwezig.
Oud 4 mei 2009, 19:51   #670
LiberaalNL
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Behalve de taal zijn die allemaal aanwezig.
1) Ik zie geen argumenten.
2) Er bestaat evenmin een Belgische etniciteit en een Belgische territoriteit.
Oud 4 mei 2009, 20:00   #671
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er bestaat niet eens een deftig samenhorigheidsgevoel. Geen cultuur.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2009, 20:02   #672
LiberaalNL
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Er bestaat niet eens een deftig samenhorigheidsgevoel. Geen cultuur.
Eigenlijk bindt enkel het bier en Brussel nog Belgie.
Oud 4 mei 2009, 20:04   #673
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Natuurlijk bestaat er een Belgische etniciteit. Die wordt trouwens als dusdanig aangevoeld wanneer Vlamingen of Walen of Brusselaars of Limburgers naar het buitenland gaan. Dan noemen ze zich Belg. En de meesten voelen zich dan ook Belg. U kunt het vergelijken met een Fries die naar het buitenland gaat. Die voelt zich daar ook Nederlander.

Wat bedoelt u met 'territoriteit'? 'Territorialiteit' ken ik, maar niet 'territoriteit'.
Oud 4 mei 2009, 20:04   #674
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Eigenlijk bindt enkel het bier en Brussel nog Belgie.
Ik denk ook dat veel Vlamingen nog bang zijn het Belgische deel van hun identiteit los te laten, omdat zij vrezen dat de Vlaamse staat identiteitloos zal worden. Maar de Vlaamse identiteit groeit.
Oud 4 mei 2009, 20:05   #675
system
Banneling

Standaard

[quote]
Citaat:
Ik denk ook dat veel Vlamingen nog bang zijn het Belgische deel van hun identiteit los te laten, omdat zij vrezen dat de Vlaamse staat identiteitloos zal worden. Maar de Vlaamse identiteit groeit.[/QUOTE]
En dan? De Friese identiteit groeit ook.

Laatst gewijzigd door system : 4 mei 2009 om 20:06.
Oud 4 mei 2009, 20:07   #676
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En dan? De Friese identiteit groeit ook.
Ik ben bang dat die aan het wegslibben is ten koste van het Nederlands. De Friezen doen er ook te weinig aan hun jongeren Fries te houden.

Laatst gewijzigd door liberalist_NL : 4 mei 2009 om 20:07.
Oud 4 mei 2009, 20:10   #677
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik ben bang dat die aan het wegslibben is ten koste van het Nederlands. De Friezen doen er ook te weinig aan hun jongeren Fries te houden.
Ik ben bang voor u dat u ongelijk hebt. De Friezen leren meer en meer hun Friese taal en zijn steeds meer en meer tuk op hun Friese cultuur. Vroeger werd hun Friese cultuur beschouwd door de hooghartige Nederlandse staat als behorende tot 'de koeien, de paarden en de stal'.

Laatst gewijzigd door system : 4 mei 2009 om 20:11.
Oud 4 mei 2009, 20:12   #678
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ben bang voor u dat u ongelijk hebt. De Friezen leren meer en meer hun Friese taal en zijn steeds meer en meer tuk op hun Friese cultuur. Vroeger werd hun Friese cultuur beschouwd door de hooghartige Nederlandse staat als behorende tot 'de koeien, de paarden en de stal'.
Het is en was tenminste niet de meerderheidstaal van het land die onderdrukt werd, als het al waar is wat u zegt.
Oud 4 mei 2009, 20:13   #679
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Het is en was tenminste niet de meerderheidstaal van het land die onderdrukt werd, als het al waar is wat u zegt.
U weet maar al te goed dat het waar is wat ik zeg. En als u het niet wist, dan had u het zeker moeten weten.
Oud 4 mei 2009, 20:20   #680
LiberaalNL
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Natuurlijk bestaat er een Belgische etniciteit. Die wordt trouwens als dusdanig aangevoeld wanneer Vlamingen of Walen of Brusselaars of Limburgers naar het buitenland gaan. Dan noemen ze zich Belg. En de meesten voelen zich dan ook Belg. U kunt het vergelijken met een Fries die naar het buitenland gaat. Die voelt zich daar ook Nederlander.

Wat bedoelt u met 'territoriteit'? 'Territorialiteit' ken ik, maar niet 'territoriteit'.
1) Vlamingen maken deel uit van de Nederlandse etniciteit: Er zijn onder meer Brabanders en Limburgers in beide gebieden die deel uitmaken van de Nederlandse natie. Het gegeven dat sommige Vlamingen zich nu Belg noemen, maakt vrij weinig uit: Er zijn ook Catalanen die zich Spanjaard noemen of Schotten die zich Brit noemen.
2) Dat bedoelde ik inderdaad, maar ik kende enkel de Engelse term (territoriality) en heb dat verkeerd vertaald. Dank ervoor!
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be