![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() Volgens mijn cursus en boek is een universum of uitkomstenverzameling een verzameling met alle mogenlijke uitkomsten van een kansexperiment. Dan heb je nog een gebeurtenis, dat zijn 1 of meer elementen uit het universum. Om een voorbeeldje te geven: als je met een dobbelsteen gooit is het universum U={1,2,3,4,5,6} en bijvoorbeeld de gebeurtenis waarbij je een even getal gooit A={2,4,6} De geziene axioma's zijn nog vanzelfsprekend: *De kans op het optreden van een gebeurtenis A is steeds een positief reëel getal. *De kans op het opteden van de zekere gebeurtenis is 1. *De kans op de unie van de disjuncte gebeurtenis is de som van de kansen van de afzonderlijke gebeurtenissen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Juist, deed ik ook, en vond dit:
http://www.math.leidenuniv.nl/~hfinkeln/downloads/R.pdf Dat is ongeveer wat wij gezien hadden. En als je er wat dieper over nadenkt, dan zie je dat hier een uiteindelijk heel klare definitie gegeven wordt. Want er is steeds die domme vraag, als je niet goed weet wat een reeel getal is: is 1 hetzelfde, of een heel lichtjes verschillend reeel getal van 0.99999...99... Laatst gewijzigd door patrickve : 4 mei 2009 om 19:25. |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Welja, maar dan ben je toch helemaal in de verzamelingenleer bezig, he. Stelt me trouwens gerust ![]() Een kansmaat is een functie van de verzameling van de deelverzamelingen van een verzameling (P(U)), het universum U genaamd, naar het interval [0,1], die aan bovenstaande eisen voldoet, he. f is een kansmaat over U, als: A, B in P(U), f( {} ) = 0, f(U) = 1 f(A U B) = f(A) + f(B) als A doorsnede B = {} In de praktijk zijn er probleempjes om die functie daadwerkelijk over P(U) te definieren als U een continuum is, en dan moet men over een equivalentie klasse van deelverzamelingen werken ('meetbare deelverzamelingen') en moet je eigenlijk eerst maat theorie invoeren, maar voor elementaire toepassingen is het bovenstaande voldoende. Maar geef toe dat kansrekenen toch wel (zoals al de rest) heel gemakkelijk op verzamelingenleer steunt, he. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
voor veel voorbeelden van deze aanpak: http://www.sip.be/dpb/wis/DVW%202007...%20cultuur.pdf |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
Nie veel. Behalve axiomas. die vond ik echt klote, je moest ze kennen en het maakte niet uit of ik begreep wat ik afratelde. Dankzij mijn dysfunctionele familieven en het toenmalige PMS heb ik het meeste van m'n eerste humaniora gemist en ze vonden dan dat ik slim genoeg was om sowieso over te stappen naar mensenwetenschappen. Heb nooit kunnen inhalen. Heb een jaar bijlessen and dan nog een keer het jaar opniew. Die moderne wiskunde was overal. Zelfs sportwetenschappen in 't derde had ik nog 4 uur per week ![]() 't Was de vloek van mijn education zo te spreken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Onzin tot en met, ik ga dat naar alle waarschijnlijkheid van zen leven niet meer nodig hebben. ![]() Ik blijf erbij dat ze die richtingen in de humaniore nog meer moeten opsplitsen, zeker vanaf de 3de graad. Mensen die kiezen voor een meer humane richting, hebben geen boodschap aan al die onzin (hooguit statistiek). Die kunnen gerust verder met minder uren wiskunde en meer uren in hun specifieke richting. Wat niet wegneemt dat ik het wel graag doe. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
En dat komt altijd terug als ze effectief de wiskunde moeten gaan gebruiken in fysica of engineering. Dan snapper ze er geen hol van. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Banneling
|
![]() Ik ben dus voor een complete afschaffing van het gebruik van software of grafische telmachienen in het middelbaar.
Leer ze eerst de boel begrijpen. Met de hand een functieverloop tekenen en dergelijke. Laat ze een feeling krijgen voor afgeleiden en integralen. Op het unief mogen ze zich dan maar bezighouden met matlab en dergelijke. |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
In mijn tijd werkten we nog met een gewone grafische rekenmachine. Wel onmisbaar voor triviaal rekenwerk (combinatoriek) maar het heeft mij een serieus handicap bezorgd wanneer het gaat om het inleven in functies. Ik kon mij bijvoorbeeld met moeite inleven in het verloop van de functies van meerdere veranderlijken. Tegenwoordig is het al een stapje erger: ze hebben symbolische rekenmachines die kunnen afleiden en integreren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik pleit niet voor de afschaffing, maar wel voor minder uren in de 3de graad voor de richtingen die niks met wiskunde te zien hebben.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Er zijn mensen (ik?) die zich in de hogere jaren van de humaniora bedenken. En bovendien is het onzin dat er ook iemand is die wiskunde niet nodig heeft. Het probleemoplossend denken dat men meekrijgt past men onbewust toe, hoe saai men het ook vond. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Logisch denken is essentieel in universitair onderwijs. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Volledig verdwijnen zeker niet. Maar je kan niet ontkennen dat je in bvb de humane het gerust kan doen met minder uren. Die uren besteden ze beter aan vakken die wel meer nodig zijn in die richting.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Humane vakken zijn overigens niet nodig in een humane richting. Ze zien daar niks. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
(stiekem is dat sowieso al nodig) |
|
![]() |
![]() |