Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 mei 2009, 17:52   #101
Duupje
Secretaris-Generaal VN

Duupje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Zou je het normaal vinden dat mensen die meer wiskundig/wetenschappelijke richtingen volgen, bij het vak frans, enkel maar de present en de imparfait moeten leren, of dat het vak geschiedenis beperkt wordt tot "actualiteit in Belgie van de laatste 25 jaar" ? Of dat het vak nederlands herleid wordt tot "leren schrijven van een zakelijk rapport en een sollicitatie brief" ? Nochtans is dat wat er ongeveer "nodig" is om verdere wetenschappelijke studies te doen.

Let wel, ik vind 3 of 4 uur wiskunde genoeg voor een humane richting, maar het moet wel echte wiskunde zijn. Een uur wiskunde daar moet even "zwaar" wegen als een uur wiskunde in de meer wiskundige richtingen. De vermindering zit hem in de uren, niet in de "intensiteit".
Daar ben ik volledig akkoord mee. Er wordt echt veel tijd verspild aan onzinnige dingen (jaja ik weet het, niets is onzinnig). Maar als je het eens goed nagaat hoeveel tijd er effectief verloren gaat tijdens een dagje onderwijs...
Als wij op kortere tijd een pak meer leerstof kunnen verwerken, waarom kan dat dan niet in het gewone ASO-onderwijs op hetzelfde tempo gebeuren ?
Het argument van 'jamaar jullie zijn ouder al' gaat niet op, de meeste van mijn collega-studenten zijn nog geen 20 jaar en komen vaak recht vanuit de gewone onderwijsvorm.
I'll just kill myself now.
Duupje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2009, 18:39   #102
Jeronimo
Minister-President

Jeronimo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Daar ben ik volledig akkoord mee. Er wordt echt veel tijd verspild aan onzinnige dingen (jaja ik weet het, niets is onzinnig). Maar als je het eens goed nagaat hoeveel tijd er effectief verloren gaat tijdens een dagje onderwijs...
Als wij op kortere tijd een pak meer leerstof kunnen verwerken, waarom kan dat dan niet in het gewone ASO-onderwijs op hetzelfde tempo gebeuren ?
Het argument van 'jamaar jullie zijn ouder al' gaat niet op, de meeste van mijn collega-studenten zijn nog geen 20 jaar en komen vaak recht vanuit de gewone onderwijsvorm.
Ik heb ook het gevoel dat we op een dag les p�*kken meer zouden kunnen zien dan nu het geval is...
Jeronimo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2009, 18:46   #103
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Ik kan een paar redenen bedenken, hoewel ik niet weet in welke mate ze meespelen.
1) zij die daar zitten zijn gemotiveerd en willen iets bereiken
2) zij die daar zitten zijn al eens op hun snuit gegaan en zijn wakker geschoten - het "laatste kans" effect.
3) de leraar heeft het argument "als 't u niet aanstaat, pak uw boelke".
4) het hele gedoe van "we moeten er een gezellige boel van maken en 't is nodig om de zaken simpel te houden om de mensen gemotiveerd te maken" is eraf
5) toch wel een grotere maturiteit door de ouderdom
6) geen bepampering

?

Ook ben ik niet van mening dat er enkel maar "zinnige dingen" onderwezen worden, in tegendeel. Ik zou denken dat veel stof zinloos is, maar net niet die die je denkt. Alles wat op een te triviale en pedante manier te maken heeft met "dagelijks leven" is volgens mij ridikuul. Het dagelijks leven is niet iets wat je op school moet leren. Op school moet je dingen leren die je net niet alle dagen tegen komt. Soms kan het nodig zijn, als de leerling conceptueel verloren is, om hem een aanknopingspunt te geven in "het dagelijkse bestaan", kwestie van hem terug te brengen. Maar er is niks saaiers en dommer dan "het dagelijkse leven". Alles wat enkel maar "stof is voor de stof" zonder dat daar denkprocessen bij gestimuleerd worden, vind ik meestal ook relatief overbodig. Niet altijd, er zijn nu eenmaal dingen die je moet weten. Maar ik denk dat je veel stof kan schrappen als het enkel maar encyclopedisch is zonder dat dat een onderbouw vormt voor een denkproces. Ik denk ook dat veel "gemanipuleer" niet nodig is. Als je iets begrepen hebt, dan is 't in orde. Niet nodig om daarop 25 keer terug te komen.

Laatst gewijzigd door patrickve : 5 mei 2009 om 18:51.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2009, 18:51   #104
Duupje
Secretaris-Generaal VN

Duupje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik kan een paar redenen bedenken, hoewel ik niet weet in welke mate ze meespelen.
1) zij die daar zitten zijn gemotiveerd en willen iets bereiken
2) zij die daar zitten zijn al eens op hun snuit gegaan en zijn wakker geschoten - het "laatste kans" effect.
3) de leraar heeft het argument "als 't u niet aanstaat, pak uw boelke".
4) het hele gedoe van "we moeten er een gezellige boel van maken en 't is nodig om de zaken simpel te houden om de mensen gemotiveerd te maken" is eraf
5) toch wel een grotere maturiteit door de ouderdom
6) geen bepampering

?
1. Het merendeel zit daar vlakaf om zijn stempelgeld of kindergeld te behouden. Motivatie veeleer ver te zoeken dus...wat ook aanstekelijk werkt bij diegenen die in het begin wel gemotiveerd zijn en moeite doen. Na enkele weken zie je ook de 'laisser passer' mentaliteit opduiken bij hen.
2. zie 1
3. Klopt volledig.
4. Bij ons is het net iets gezelliger dan in de middelbare school.
5. Ik zei net dat het merendeel van de studenten daar nog echt wel -20 zijn en recht vanuit het middelbaar komen. Maturiteit even ver zoek als de motivatie.
6. Dat geldt dus exact voor 2 van mijn leerkrachten. De andere staan vooral voor de klas met die middelbare school-mentaliteit.
I'll just kill myself now.
Duupje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2009, 18:52   #105
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Oeps. Ondertussen een stukje bijgepend.
Sorry.
Oud 5 mei 2009, 19:05   #106
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

En ik vraag me nu nog steeds af, na jaren al de schoolbanken verlaten te hebben, waar en wanneer ik de wiskunde die ik in het middelbaar onderwezen kreeg (tot 8 uur per week !) nodig voor heb ?
Wel, ik zal het je vertellen :
Na de school heb ik het NOOIT meer nodig gehad ! NOOIT MEER. Allemaal verspilde uren geweest. Men had mij beter iets onderwezen waar ik wel wat mee was...

Tjonge, tjonge....
Oud 5 mei 2009, 19:07   #107
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
En ik vraag me nu nog steeds af, na jaren al de schoolbanken verlaten te hebben, waar en wanneer ik de wiskunde die ik in het middelbaar onderwezen kreeg (tot 8 uur per week !) nodig voor heb ?
Na de school heb ik het NOOIT meer nodig gehad ! NOOIT MEER. Allemaal verspilde uren geweest. Men had mij beter iets onderwezen waar ik wel wat mee was...

Tjonge, tjonge....
Zij blijven terugkomen, he.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2009, 19:08   #108
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Dan toch maar hallucinogene middelen gebruiken...

Laatst gewijzigd door patrickve : 5 mei 2009 om 19:08.
Oud 5 mei 2009, 19:10   #109
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Dan toch maar hallucinogene middelen gebruiken...
Serieus:

Het was het ontdekken van de paddo dat mijn interesse voor de wiskunde opwekte.
Oud 5 mei 2009, 19:11   #110
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat bedoel je ?
Ik heb zéér véél wiskunde gehad.
Maar nadien NOOIT MEER nodig gehad.
Of stoort het je soms dat er mensen zijn die zeggen dat ze dat nadien NOOIT MEER nodig gehad hebben ?
Oud 5 mei 2009, 19:11   #111
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Wat bedoel je ?
Ik heb zéér véél wiskunde gehad.
Maar nadien NOOIT MEER nodig gehad.
Of stoort het je soms dat er mensen zijn die zeggen dat ze dat nadien NOOIT MEER nodig gehad hebben ?
Je hebt dat wel nodig gehad. Onbewust, dan. Je merkt het niet.
Oud 5 mei 2009, 19:14   #112
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het grootste deel van diene wiskunde heb ik wel degelijk nog veel gebruikt, en een stuk daarvan nog altijd. En soms in heel "praktische" situaties.
De vakkennis die ik op de humaniora heb geleerd en die me daadwerkelijk veel van pas is gekomen, is:
- wiskunde
- frans
- engels
- duits
- scheikunde
op professioneel vlak.

Op kultureel vlak natuurlijk meer, en vooral aardrijkskunde en geschiedenis.

Weet ge wat ik nooit heb nodig gehad ? Mijn lessen economie in 't lager middelbaar.
Wat ik helemaal niet meer nodig heb is om 50 belgische franken met een postorder op de rekening van mijn lerares economie te laten storten, die die dan cash terug gaf in de klas. 't waren toen nog briefkes.

Dat is het eerste, en het laatste postorder dat ik ooit heb uitgevoerd. Maar 't was "het dagelijkse leven", he.
Oud 5 mei 2009, 19:15   #113
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je hebt dat wel nodig gehad. Onbewust, dan. Je merkt het niet.
Geef me slechts één voorbeeld om me te overtuigen.
Eén voorbeeld volstaat.
Oud 5 mei 2009, 19:21   #114
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het grootste deel van diene wiskunde heb ik wel degelijk nog veel gebruikt, en een stuk daarvan nog altijd. En soms in heel "praktische" situaties.
De vakkennis die ik op de humaniora heb geleerd en die me daadwerkelijk veel van pas is gekomen, is:
- wiskunde
- frans
- engels
- duits
- scheikunde
op professioneel vlak.

Op kultureel vlak natuurlijk meer, en vooral aardrijkskunde en geschiedenis.

Weet ge wat ik nooit heb nodig gehad ? Mijn lessen economie in 't lager middelbaar.
Wat ik helemaal niet meer nodig heb is om 50 belgische franken met een postorder op de rekening van mijn lerares economie te laten storten, die die dan cash terug gaf in de klas. 't waren toen nog briefkes.

Dat is het eerste, en het laatste postorder dat ik ooit heb uitgevoerd. Maar 't was "het dagelijkse leven", he.
Fysica, wiskunde, scheikunde : nooit meer nodig gehad.
Talen (engels, frans, duits) : wel nodig gehad, louter om persoonlijke redenen (bvb reizen)
Aardrijkskunde, geschiedenis : uit persoonlijke interesse ben ik er nog veel mee bezig
Economie, rechten, handel : buiten het feit dat ik dit beroepshalve nodig heb, is het iets waarmee iedereen dagelijks geconfronteerd wordt
Oud 5 mei 2009, 19:34   #115
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Geef me slechts één voorbeeld om me te overtuigen.
Eén voorbeeld volstaat.
Logisch, doelgericht en probleemoplossend denken.

"jamadakkannekikal"

Ja, maar nu beter. Ik heb reeds gezegd waarom tegen een andere forummer (zie deze draad).

Trouwens, waarom deed je 8 uur als je er nu zo over klaagt?
Oud 5 mei 2009, 19:35   #116
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Trouwens,

We moeten dus alleen leren wat we nodig hebben om geld te verdienen?

Wat een degradantenmaatschappij... Waar blijven die hallucinogenen
Oud 5 mei 2009, 19:48   #117
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Logisch, doelgericht en probleemoplossend denken.

"jamadakkannekikal"

Ja, maar nu beter. Ik heb reeds gezegd waarom tegen een andere forummer (zie deze draad).

Trouwens, waarom deed je 8 uur als je er nu zo over klaagt?
Ik koos niet voor 8 uur. Dat zat nu eenmaal in het pakket. Ik spreek wel over meer dan 25 jaar geleden eh. Ik klaag niet over het feit dat er toen acht uur gegeven werd (ik wist niet beter). Wel over het feit dat ik met al die jaren wiskunde geen kloten ben. Da's pas verspilling.

Logisch, doelgericht en probleemoplossend denken heb ik echt niet meegekregen in de wiskundelessen hoor.
Daar bestonden andere vakken voor, zoals bvb 'Logica'.

Zo ervaar ik. Zo voel ik het aan. Doch, slechts één klein voorbeeldje uit het dagelijkse leven kan al volstaan om mijn standpunt te herzien, hoor...
Oud 5 mei 2009, 19:52   #118
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Trouwens,

We moeten dus alleen leren wat we nodig hebben om geld te verdienen?

Wat een degradantenmaatschappij... Waar blijven die hallucinogenen
Wat bedoel je hiermee ?
Waar heb je het plots over ?
Is geld verdienen je criterium om te oordelen over welke vakken 'goed' of 'slecht' zijn. Zwak hoor, heel zwak. En niet alleen zwak, maar vooral zielig, hoor.
Iemand die wiskunde nodig heeft in zijn dagelijkse leven kan trouwens serieus wat geld verdienen.
Maar geld is niet mijn criterium, jij bracht het ter sprake.
Oud 5 mei 2009, 19:57   #119
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:

Tjonge, tjonge....
Niemand dwong u om ASO te doen. U kon evengoed beroeps doen. Daar had u die wiskunde niet.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2009, 20:05   #120
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Niemand dwong u om ASO te doen. U kon evengoed beroeps doen. Daar had u die wiskunde niet.
Maar ik heb ook geen spijt van die jaren wiskunde. Ik vind het voor mij alleen maar een enorme verspilling. Ik had zoveel andere interessante zaken kunnen leren op die tijd.

Je hoeft je niet zo aangesproken/aangevallen te voelen hoor.

Blijkbaar is het uitspreken van het loutere feit dat al die jaren wiskunde me geen kloten opleverde in al die naschoolse jaren voldoende om sommigen onder jullie 'pissed' te maken.

Nu ja, als je hier al van steigert. Jongens, jongens. Hoe ga je reageren als je ooit eens in de echte wereld terecht komt...

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be