![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: Hoe ziet u Groot Nederland? | |||
met een Koningshuis |
![]() ![]() ![]() |
16 | 45,71% |
als Republiek |
![]() ![]() ![]() |
19 | 54,29% |
Aantal stemmers: 35. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#741 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
De La Moussaye: "Un des accidents les plus remarquables du soulèvement de la Belgique (sic), est la promptitude avec laquelle le premier élan qui se dirigeait vers la France a été comprimé et les couleurs locales (lees brabantse kleuren) substituées au trapeau tricolore." Dit wordt ook bevestigd in door het relaas waarin Ducpiétiaux stukken lakens kocht, ze aan mekaar liet naaien en zo de Franse vlag verving door de Brabantse kleuren en deze vlag liet wapperen aan het Brussels stadhuis. Ook Audoor ziet hier de vlag van 1790, evenals Schuermans, die spreekt over de kleuren van de Brabantse revolutie. Het was Jottrand die op het idee was gekomen deze kleuren te kiezen. Laatst gewijzigd door system : 7 mei 2009 om 21:24. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#742 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De geschiedenis van de Belgische revolutie werd met waar monnikengeduld tot in detail beschreven door de historicus en benedictijnenpater Dr. Arnoldus Smits. De aarzeling van koning Willem I, het verraad van kroonprins Willem die hoopte om zelf koning te worden van een onafhankelijk België, en de militaire onbekwaamheid van prins Frederik, hadden tot gevolg dat pro-Franse benden, afkomstig hetzij rechtstreeks uit Parijs en Noord-Frankrijk, hetzij uit Luik en Henegouwen, de macht in Brussel en daarna in geheel Vlaanderen konden overnemen. Zij vestigden in september 1830 in Brussel een schrikbewind, zoals blijkt uit diverse rapporten van de Britse consul Cartwright.13 Een maand later zouden „Belgische” legers, bestaande uit Franse en Luikse bendes met toepasselijke namen zoals de Têtes de Mort, de Vlaamse provincies onderwerpen. Zelfs de „Belgische” generaal Grégoire (een Fransman uit Roubaix) bekende dat het niet om soldaten ging, maar om „rovers.”14 Omdat de nieuwe Belgische machthebbers de annexatie van hun land bij Frankrijk nastreefden, bleef een juridische legitimatie van de Belgische onafhankelijkheid geheel uit. Het idee zelf al leidde, zoals gezegd, bij de nieuwe machthebbers tot hilariteit en spot. Tot eind 1830 bleef een meerderheid van het Nationaal Congres van mening dat het land bij Frankrijk gevoegd moest worden. Rogier werd door het Voorlopig Bewind naar Parijs gestuurd met de vraag of Frankrijk bereid was de Belgen te steunen indien het Nationaal Congres formeel om annexatie door Frankrijk zou vragen. De Fransen aarzelden want ze vreesden een oorlog met Engeland indien ze op het Belgische aanbod zouden ingaan. Daarop dreigde Alexandre Gendebien dat de Belgen de annexatie hoe dan ook op 31 december zouden proclameren. Uiteindelijk beslisten de Belgische revolutionairen echter niet zelf over het lot van het land. De Europese mogendheden drongen België het statuut van een onafhankelijk koninkrijk op, gepaard met een verplichte neutraliteit die als doel had het land uit het Franse vaarwater te houden. De truc van het Nationaal Congres op 3 februari 1831 om een indirecte annexatie door Frankrijk te bekomen door de 16-jarige hertog Louis van Nemours, de tweede zoon van de Franse koning, tot koning uit te roepen, maakte de Engelsen woedend. Via Lord Ponsonby, schoonbroer van de Britse premier Lord Grey, probeerde Londen eind maart een pro- Orangistische staatsgreep op te zetten, waarop de Association Nationale van Gendebien reageerde met een verhevigde golf van terreur in april en mei 1831. Uiteindelijk moesten de Belgen akkoord gaan met het koningschap van de Engelse kandidaat, prins Leopold van Saksen-Coburg, de moederlijke oom van de Britse kroonprinses (en latere koningin) Victoria. Zo werd België onafhankelijk, hoewel niemand de nieuwe staat gewild had, noch de Orangisten die bij Nederland wilden blijven, noch de gematigde revolutionairen (zoals De Potter) die een confederale of federale band met het Noorden hadden willen behouden, noch de radicale revolutionairen die bij Frankrijk hadden willen aansluiten. Als nationale feestdag kreeg het land 21 juli, de dag waarop in 1831 koning Leopold de eed aflegde. Een juridische legitimatie voor de nieuwe staat werd nooit gegeven. Die was er ook niet. De Belgen hadden niet echt te klagen gehad onder het bewind van koning Willem, want de „koning-koopman” voerde een politiek waarbij het Zuiden duidelijk bevoordeeld werd ten opzichte van het Noorden, terwijl ook belangrijke ministeries zoals Binnenlandse Zaken, Waterstaat (=Openbare Werken), Koloniën, Religieuze Zaken en Onderwijs, in handen waren van zuidelijke katholieken. Ook na de afscheuring kreeg het Zuiden met Leopold I een protestantse vorst, terwijl de nieuwe Belgische Grondwet in grote mate een kopie was van de Nederlandse van Willem I (1815), met uitzondering van de opsomming van een reeks vrijheden, waaraan zoals de Vlamingen de komende decennia konden ondervinden, niet echt belang werd gehecht. En over de figuur van de Potter nog het volgende: Uiteraard waren er ook echte vrijheidslievende Zuidnederlanders bij betrokken, zoals de Bruggeling Louis De Potter en de Brusselaar Adolphe Bartels. Zij waren in feite republikeinen in de liberale en federalistische Nederlandse traditie, maar werden als „nuttige idioten” misbruikt door de pro-Franse partij en onmiddellijk na de revolutie opzij geschoven. De tragiek van De Potter blijkt uit het feit dat hij in 1839 met aandrang zou schrijven dat België en Nederland in een federaal verband „herenigd moeten worden (…) met of zonder het Huis van Nassau-Oranje, dat kan me niet schelen.” Wel even een totaal ander verhaal dan hetgeen waarmee u hier onafgebroken Belgicistische anti-Nederlandse propaganda aan het voeren bent. Laatst gewijzigd door quercus : 8 mei 2009 om 10:20. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#743 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Maar mens, wat ik boven aanhaalde komt uit het boek van A. Smits, '1830. Scheuring der Nederlanden'. Ik wil u zelfs de bladzijden citeren indien u dat wilt. Laatst gewijzigd door system : 8 mei 2009 om 12:01. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#744 |
Banneling
|
![]() Dubbel
Laatst gewijzigd door system : 8 mei 2009 om 12:00. |
![]() |
![]() |
![]() |
#745 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#746 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#747 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
En voor de goede orde van zaken, eigenlijk zou ik nu nog een historicus moeten vinden die over de Belgische omwenteling schreef en die een leerling was van de zogenaamde 'belgicist' Prof. Henri Pirenne. Kwestie van een nog meer evenwichtig, accuraat en correct beeld te krijgen van die omwenteling. Want nu is het de vermoedelijke grootnederlander Smits die altijd wordt aangehaald. Maar diezelfde Smits zegt wel dat het begin van de Belgische omwenteling zeker niet pro-frans was. Tenminste niet volgens de Franse ambassadeur uit die tijd én andere getuigenissen, zo haalt Smits aan. Ik wil u die andere getuigenissen ook wel citeren indien u dit wenst. Maw, u vertelt zo maar wat. Volgens mij hebt u het werk van Smits niet eens gelezen. U zinkt steeds weer weg in de afgezaagde, voorgekauwde en traditionele antibelgische fabeltjes, onwaarheden die men ons decennia-lang vanuit een bepaalde Vlaams-nationale hoek probeerde (en nog steeds probeert) wijs te maken. Die men ons probeert door de strot te duwen. Onjuiste verhaaltjes die in uw grootnederlandse droom passen. Maar... die ver beneden de historische waarheid liggen. Laatst gewijzigd door system : 8 mei 2009 om 15:57. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#748 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 8 mei 2009 om 17:24. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#749 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#750 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Uitgegeven door Kemink en zoon NV, Utrecht 1950, UItgeverij "Wiek op" Brugge. Volgens mij hebt u het boek nog niet eens gezien. Tenzij u me kunt overtuigen van het tegendeel. Ik zou me maar eens kunnen vergissen, hetgeen ik dus nooit uitsluit. Dus, omdat mijn opninies niet stroken met de fabeltjes die de enkele andere grootnederlanders op dit forum proberen rond te strooien over de Belgische Omwenteling (wegens een blijkbaar manifest gebrek aan historische kennis), ben ik dus fout. Wat weer eens bewijst hoe futiel uw redereningen meestal zijn en zonder degelijke inhoud. Omdat ik dus niet meewaai en napapegaai -zoals u dat ontelbare keren doet- zit ik dus fout. U zou er beter aan doen het boek van Smits, Deel I eens goed lezen. En de citaten aanhalen -want ze staan er textueel in- waaruit blijkt dat het begin van de Belgische opstand zeker niet pro-Frans was. Want daar ging het per slot van rekening over. Dan zou u tenminste wat geloofwaardiger overkomen. Laatst gewijzigd door system : 8 mei 2009 om 17:55. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#751 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Maw, om het met een volkse Limburgse uitdrukking te zeggen: 'u kuist uw schup af.' Dat is natuurlijk het gemakkelijkste. Laatst gewijzigd door system : 8 mei 2009 om 18:00. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#752 |
Gouverneur
|
![]() Leg eens uit hoe je een tekst woordelijk kan aanhalen als je hem niet gelezen hebt?
Heer, laat het Prinsenvolk der oude Nederlanden niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande; Maak dat uit d’oude bron nieuw leven nogmaals vloeit, schenk ons de taaie kracht om fier, vol vroom vertrouwen, Met nooit gebroken moed ons land herop te bouwen, tot statig als een eik voor U ons volk herbloeit. |
![]() |
![]() |
![]() |
#753 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Bovendien kan men vlug per mail de hulp van iemand anders inroepen. Kunstgrepen alom dus. Ik spreek overigens hier niet over 'een tekst lezen', ik had het over over 'een boek lezen'. Laatst gewijzigd door system : 9 mei 2009 om 08:58. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#754 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Leg eens uit wat het verschil is tussen lezen op een scherm of op papier? Leg eens uit wat er mis is aan het opvragen van informatie bij anderen? Leg eens uit waarom de uiteindelijke vorm waarin je je besluiten openbaar maakt zou afhangen van het feit of het in een interview is, een artikel, een verhandeling, een boek of een meerdelig naslagwerk? Die uitleg insinueert ook een valse beschuldiging. Het gebruik van elektronische middelen is geen kunstgreep om effekt te sorteren op de inhoud van wat er te lezen valt, integendeel. De elektronika laat toe sneller meer informatie boven water te krijgen met als resultaat een helikopterview-effekt. Dat geeft uiteindelijk een evenwichtiger beeld dan wat je (alleen al omwille van prijs en opslagruimte) ooit in je verzameling papieren leesvoer bijeengebracht kan krijgen. Dat verandert niks aan wat er te lezen valt zelf, maar het bevordert wel de objektiviteit van de besluiten die je eruit trekt. Het is niet voor niets dat universiteitsbiblioteken hun boeken elektronisch ter beschikking aan het stellen zijn. Bovendien heeft die uitleg een grappig boemerang-effekt: moet ik je opmerkingen waardeloos vinden omdat ze elektronisch verspreid zijn in plaats van te boek gesteld? Sans rancune ![]()
Heer, laat het Prinsenvolk der oude Nederlanden niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande; Maak dat uit d’oude bron nieuw leven nogmaals vloeit, schenk ons de taaie kracht om fier, vol vroom vertrouwen, Met nooit gebroken moed ons land herop te bouwen, tot statig als een eik voor U ons volk herbloeit. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#755 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Informatie bij anderen opvragen is gewaagd. Men moet zelf de informatie kunnen checken. Dat is de enige waarborg voor een correcte weergave. Dus als men een boek van Smits aanhaalt, dan is het best dat men het zelf heeft gelezen. Dat lijkt me de evidentie zelf. Laatst gewijzigd door system : 9 mei 2009 om 10:09. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#756 |
Gouverneur
|
![]() Dat geldt dan ook voor de heer Smits...
Ik heb zo een dozijntje boeken en pakweg evenveel wetenschappelijke verhandelingen omtrent het onderwerp van deze draad op de plank staan om niet te spreken over ontelbare artikels en interviews die je bij de media kan opvragen, jawel, ook elektronisch. En neen, Smits zit daar niet tussen. Als ik nu moet horen dat die brave jongen in zijn geschriften doodleuk tegestrijdige dingen de wereld instuurt dan voel ik niet de minste neiging laat staan een onweerstaanbare drang hem aan mijn verzameling toe te voegen. Hoe zou dat trouwens komen? Zijn de twee hier aangehaalde visies van de heer Smits dan uit hun kontekst gerukt? Of ligt er een tijdspanne tussen? Alleen idioten veranderen nooit van mening, nietwaar, en ik wil de heer Smits gerust het voordeel van de twijfel gunnen. Ik ben zelf door de jaren heen ook van mening veranderd.
![]() |
![]() |
![]() |
#757 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Anderzijds, schijnt het werk van Smits academisch gewaardeerd en zelfs gelauwerd te zijn, soort van standaardwerk over de scheiding. Jan van den Berghe zou hier meer over kunnen vertellen, maar die zien we hier niet meer. Hopelijk niet voorgoed. edit: oops, wat meer gevonden: http://forum.politics.be/showthread.php?t=41521 http://www.uga.be/uitgeverij/detail_nl.phtml?id=132 http://www.uga.be/uitgeverij/detail_nl.phtml?id=50 http://www.uga.be/uitgeverij/detail_nl.phtml?id=131 Citaat:
“They’re Not After Me, They’re After You. I’m Just In the Way.” Donald J. Trump Laatst gewijzigd door stab : 11 mei 2009 om 07:01. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#758 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Hans I heeft in deze in zeker mate gelijk. Smits is een meer dan waarschijnlijk een groot-Nederlander. En dan moet men altijd wantrouwig zijn inzake de geschiedschrijving van zulk iemand. Net zoals men wantrouwig moet blijven inzake de geschiedschrijving van iemand zoals Henri Pirenne, die dan volgens anderen een 'Belgicist' is. In ieder geval het boek van Smits raad ik iedereen aan. Het is zeer gedocumenteerd en doorwrocht. Alleen de interpretatie van bepaalde onzekere feiten blijft natuurlijk subjectief. Ik moet eerlijkheidshalve wel bekennen dat ik alleen Deel I gelezen heb. Maar in dat deel komt de feitelijke opstand aan bod. Laatst gewijzigd door system : 11 mei 2009 om 08:20. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#759 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#760 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
De discussie hier ging over het allereerste begin van de opstand, waarvan zo vaak wordt geïnsinueerd dat deze uitbrak door janhagel opgestookt door de Fransen. Dat blijkt dus niet zo te zijn in de feiten. U moogt er zeker van zijn dat de Franse ambassadeur, moest de opstand Frankijk genegen zijn geweest, hij dat met geuren en kleuren zou hebben gerapporteerd. En met veel genoegen. Niets daarvan, hij zegt dat men zich geen illusies moet maken. De opstand is vooral tegen Willem gericht en niet zozeer pro-Frankrijk. Dat is in feite wat hij zegt. En dat wordt ook door de feiten bewezen vermits de Brabantse vlag wordt opgehangen aan het Brussels stadhuis en niet de Franse. Laatst gewijzigd door system : 12 mei 2009 om 09:10. |
|
![]() |
![]() |