Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2009) > Kristof Bossuyt (Open VLD) (4 tot en met 10 mei)
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Kristof Bossuyt (Open VLD) (4 tot en met 10 mei) Licentiaat in de rechten. Werkt sinds 2004 als raadgever bij minister Marino Keulen (binnenlands bestuur, inburgering, wonen, huizen van het Nederlands, ...). Fractievoorzitter lokaal te Wilrijk, Jong VLD voorzitter Groot-Antwerpen.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 mei 2009, 18:36   #121
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter

Fallen Angel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje Bekijk bericht
Niet dus.
Trouwens, over de diffusie in leisteen zit u ook heel wat onzin uit te kramen hoor. Het klopt bvb dat aan het oppervlak die leisteen terug "relaxeert" zodat de drukvlakken terug wat opengaan, maar in de ondergrond, wanneer die leisteen ingesloten zit door andere gesteenten, is de permeabiliteit van leisteen omzeggens nul (hydr conductiviteit orde grootte 10^-10 �* 10^-13 m/s). Dat het zou gaan over "vellekes papier waar water los doorheen stroomt" is onzin van de bovenste graad.
Vergeten hierop te reageren.

Volgens u kan water niet door leisteen migreren?

Ik vraag me dan wel af hoe het water in Spa erdoorheen kan lopen.

Stalin: "The only real power comes out of a long rifle."
En hij verbood prompt alle particulier wapenbezit. Stalin was immers niet zo geïnteresseerd in democratie (waar het volk de macht bezit).
Fallen Angel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2009, 18:55   #122
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fallen Angel Bekijk bericht
Euh het gaat over het versnellen van het proces van migratie van waterstof door verhoogde ioniserende straling.
Ioniserende straling splitst de bi-atomaire waterstofmolecule in mono-atomaire waterstofkernen.

En H2 migreert ook door het metaal heen. Lassers waarmee ik gewerkt heb zeggen het ook.
1. Fijn dat u in uw eerste paragraaf toegeeft dat het het monoatomaire waterstofion is dat door het staal heen migreert. Eindelijk, zou ik zeggen.

2. H2 kan door bepaalde metalen heen migreren (Pt-reeks). Staal is echter quasi impermeabel. En dat heb ik niet van horen zeggen; ik heb jarenlang migratietesten met waterstofgas onder druk uitgevoerd.
Oud 12 mei 2009, 19:02   #123
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
???? ?????
Awel fallen angel, wat is dat nu erg van die waterstof ??? Zie je nu enig probleem , je moet dus dringend een onderzoek starten om te bewijzen dat dit het risico is die op lange termijn daar gaat gebeuren ... Neem uw verantwoordelijkheid dan toch ?
brother paul is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2009, 19:04   #124
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Awel fallen angel, wat is dat nu erg van die waterstof ??? Zie je nu enig probleem , je moet dus dringend een onderzoek starten om te bewijzen dat dit het risico is die op lange termijn daar gaat gebeuren ... Neem uw verantwoordelijkheid dan toch ?
???? leest u wat er geschreven wordt???

En hij verbood prompt alle particulier wapenbezit. Stalin was immers niet zo geïnteresseerd in democratie (waar het volk de macht bezit).
Oud 12 mei 2009, 19:07   #125
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
1. Fijn dat u in uw eerste paragraaf toegeeft dat het het monoatomaire waterstofion is dat door het staal heen migreert. Eindelijk, zou ik zeggen.

2. H2 kan door bepaalde metalen heen migreren (Pt-reeks). Staal is echter quasi impermeabel. En dat heb ik niet van horen zeggen; ik heb jarenlang migratietesten met waterstofgas onder druk uitgevoerd.
Het punt blijft nochtans wel dat waterstofgas in nucleair afval (ioniserende straling) doorheen het staal migreert.

Voor deuterium vormt dat geen probleem, voor tritium wel.

Laatst gewijzigd door Fallen Angel : 12 mei 2009 om 19:10.
Oud 12 mei 2009, 19:17   #126
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Volgens u kan water niet door leisteen migreren?

Ik vraag me dan wel af hoe het water in Spa erdoorheen kan lopen.
Volgens mij en de rest van de Belgische geologische dienst

Ik vraag me af waarom de Hoge Venen zo moerassig zijn, als de rotsen daaronder water doorlaten als niets. Ik vraag me ook af hoe het komt dat de stuwmeren daar in de buurt niet gewoonweg leeg staan, met zo'n permeabele ondergrond
Maar om op uw vraag te antwoorden: iemand die ooit de geologie van België heeft gehad, weet dat het Massief van Stavelot wordt doorsneden door talrijke waterdoorlatende breuken die tijdens de hercynische gebergtevorming tot stand zijn gekomen.
Oud 12 mei 2009, 19:24   #127
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Het punt blijft nochtans wel dat waterstofgas in nucleair afval (ioniserende straling) doorheen het staal migreert.
Zucht.

1. Waterstofgas migreert niet door staal. Hoe vaak moet ik dat nog zeggen?
2. Er zit geen vrij of mobiel waterstofgas in die stalen vaten. Ik weet niet hoe u erbij komt om zoiets te beweren.
3. ZELFS ALS er waterstofgas zou zitten in die vaten, en dat zou uiteenvallen door ioniserende straling, en dat zou door die vaten heen migreren, wat is dan het probleem? Tritium heeft een halfwaardetijd van 12 jaar. Fijn om weten als je door diffusie een slordige 10000 jaar nodig hebt om door een paar tientallen meter klei te migreren.
Oud 12 mei 2009, 19:34   #128
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Voor deuterium vormt dat geen probleem, voor tritium wel.
Stel nu dat je zou gelijk hebben dat waterstof doorheen een centimeter-dik stalen vat kan migreren.

Waarom zou dat een probleem zijn ? Kijk, bij ons laten we geregeld tritium vrij aan de atmosfeer, zolang je de concentraties laag houdt is dat niet erg, hoor. Het is een zwakke beta straler met een heel lage radiotoxiciteit.
Bij opwerking van kernbrandstof in La Hague laat men het geproduceerde tritium ook vrij aan de atmosfeer. Het is een kleine component.

Maar nu moet je me eens zeggen waar al dat tritium vandaan zou komen. Er zit namelijk zo goed als geen waterstof of deuterium in dat verglaasde afval. Hoe zou dat dan veel tritium opleveren ? Zoveel tritium dat het een probleem vormt voor de mensen die daar enkele honderden meter hoger wonen ?

Want die tritium moet zich wel spoeien he, op 15 jaar is die vervallen.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2009, 19:38   #129
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Zoveel tritium dat het een probleem vormt voor de mensen die daar enkele honderden meter hoger wonen ?
Misschien gaat er een paniekgolf ontstaan omdat het vervalproduct (helium) iedereen gaat aantasten zodat we allemaal met van die hoge piepstemmekes gaan spreken?
Oud 12 mei 2009, 19:42   #130
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Misschien gaat er een paniekgolf ontstaan omdat het vervalproduct (helium) iedereen gaat aantasten zodat we allemaal met van die hoge piepstemmekes gaan spreken?
Als er zoveel vrijkomt, dan ga ik dat rap proberen op te vangen en te verkopen, want er is tegenwoordig een penurie van He-3 en de prijs is ongeveer 300 Euro de liter...
Oud 12 mei 2009, 19:48   #131
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
???? leest u wat er geschreven wordt???
Voorzover ik die discussie hier kan volgen, denk ik dat ze in Mol dat van die embrittlement weten. En dat ze dit al onderzocht hebben. En voor zover ik u begrijp wijs jij op een probleem van waterstof in een vat onder druk en radioactiviteit reageert met metaal, en blijkbaar heb jij daar wel geen gegevens van wat dat effect nu precies is die je moet verwachten...

Voor de rest was ik aan het lachen.... want ik weet nu niet waar uw redenering nu naartoe wilt ?
Oud 12 mei 2009, 19:49   #132
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Volgens mij en de rest van de Belgische geologische dienst

Ik vraag me af waarom de Hoge Venen zo moerassig zijn, als de rotsen daaronder water doorlaten als niets. Ik vraag me ook af hoe het komt dat de stuwmeren daar in de buurt niet gewoonweg leeg staan, met zo'n permeabele ondergrond
Er is een verschil in de mate van waterdoorlatendheid.
Als je een emmer water op grind gooit gaat die er in 1 seconde door.
Bij klei of leisteen (ik weet niet meer waarover u het heeft) gaat die emmer water er ook door alleen duurt het nu langer.

Oud 12 mei 2009, 20:54   #133
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Er is een verschil in de mate van waterdoorlatendheid.
Als je een emmer water op grind gooit gaat die er in 1 seconde door.
Bij klei of leisteen (ik weet niet meer waarover u het heeft) gaat die emmer water er ook door alleen duurt het nu langer.
We gaan er nog geraken...
Inderdaad: verschillende gronden en gesteenten hebben een verschillende doorlaatbaarheid. Bij gronden (zoals grint, zand of klei) is het vooral de poriegrootte die bepalend is voor deze doorlaatbaarheid: hoe kleiner de porie, hoe minder water er doorheen kan stromen bij een bepaald verval. Bij gesteenten is het veelal de aanwezigheid van breuken die de doorlaatbaarheid bepalen. Bij leisteen zijn er inderdaad veel parallelle breuken, maar die zijn allemaal dicht omdat op die plaats leisteen terug verweert tot kleimineralen (wat dus voor een ondoorlaatbare "cement" zorgt tussen de leisteenvlakken). Het zijn dan ook veelal grotere, tectonische breuken die opgevuld zijn met meer doorlaatbare kwartsietbrokken of kalksteen, die de doorlaatbaarheid van een leisteenmassief bepalen. En deze zijn veelvuldig aanwezig in de Hoge Venen. De parameter die dit soort zaken meet is de permeabiliteit (Darcy snelheid) of de hydraulische conductiviteit. Deze is voor leisteen (inclusief drukbreuken, exclusief tectonische breuken) en kleiformaties quasi gelijk, en qua grootte zo laag dat water erin "stilstaat" (bij gigantische gradiënten krijg je misschien nog een permeabiliteit van 1 cm/jaar...). Het water dat uit de bronnen van Spa opborrelt, is dus water dat via tectonische breuken omlaag is gesijpeld doorheen het plateau van de Hoge Venen. De leistenen an sich laten echter (quasi) niets door.
Oud 12 mei 2009, 21:04   #134
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Voorzover ik die discussie hier kan volgen, denk ik dat ze in Mol dat van die embrittlement weten. En dat ze dit al onderzocht hebben. En voor zover ik u begrijp wijs jij op een probleem van waterstof in een vat onder druk en radioactiviteit reageert met metaal, en blijkbaar heb jij daar wel geen gegevens van wat dat effect nu precies is die je moet verwachten...

Voor de rest was ik aan het lachen.... want ik weet nu niet waar uw redenering nu naartoe wilt ?
Geïoniseerd mono-atomair waterstof migreert doorheen het metaal. Het kan er dus langs de andere kant uitkomen. En bij gerold staal van 1 �* 1,2 mm waarvan olievaten gemaakt zijn is dat geen verassing.

Oud 12 mei 2009, 21:13   #135
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Geïoniseerd mono-atomair waterstof migreert doorheen het metaal. Het kan er dus langs de andere kant uitkomen. En bij gerold staal van 1 �* 1,2 mm waarvan olievaten gemaakt zijn is dat geen verassing.
En ze zeggen dat er daar geen waterstof inkomt in die vaten, dat die vaten centimers dik staal zijn, en niet gewoon staal maar inox. Dus ik weet nu niet waar je naartoe wilt met uw story?
Oud 12 mei 2009, 21:15   #136
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Geïoniseerd mono-atomair waterstof migreert doorheen het metaal. Het kan er dus langs de andere kant uitkomen.
Niet per se. In vele (de meeste ?) reageert dat waterstof ion met een component van dat staal (bijvoorbeeld koolstof) waardoor het vast komt te zitten. In dit voorbeeld is dat trouwens een serieus probleem, want als er teveel waterstoffen op zo'n koolstofatoom gaan zitten, dan gaat dat voor een inwendige gasexplosie leiden die echt fameuze gaten in zo'n dun metalen blad kan maken.
Daarom dat men voor zo'n omgevingen met reactief waterstof staalsoorten selecteert waarin zo'n reacties niet gaan voorkomen. Er bestaan daar heel wat patenten voor.

Maar een stalen vat voor waterstofgas (staaldikte van orde grootte 1 cm) is en blijft lekvrij hoor
Oud 12 mei 2009, 22:18   #137
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Inderdaad: verschillende gronden en gesteenten hebben een verschillende doorlaatbaarheid. Bij gronden (zoals grint, zand of klei) is het vooral de poriegrootte die bepalend is voor deze doorlaatbaarheid: hoe kleiner de porie, hoe minder water er doorheen kan stromen bij een bepaald verval.
Correctie. Capillariteit en korrelgrootte spelen een rol bij de waterdoorlatendheid van een bodem.

Citaat:
Bij gesteenten is het veelal de aanwezigheid van breuken die de doorlaatbaarheid bepalen. Bij leisteen zijn er inderdaad veel parallelle breuken, maar die zijn allemaal dicht omdat op die plaats leisteen terug verweert tot kleimineralen (wat dus voor een ondoorlaatbare "cement" zorgt tussen de leisteenvlakken). Het zijn dan ook veelal grotere, tectonische breuken die opgevuld zijn met meer doorlaatbare kwartsietbrokken of kalksteen, die de doorlaatbaarheid van een leisteenmassief bepalen. En deze zijn veelvuldig aanwezig in de Hoge Venen. De parameter die dit soort zaken meet is de permeabiliteit (Darcy snelheid) of de hydraulische conductiviteit. Deze is voor leisteen (inclusief drukbreuken, exclusief tectonische breuken) en kleiformaties quasi gelijk, en qua grootte zo laag dat water erin "stilstaat" (bij gigantische gradiënten krijg je misschien nog een permeabiliteit van 1 cm/jaar...). Het water dat uit de bronnen van Spa opborrelt, is dus water dat via tectonische breuken omlaag is gesijpeld doorheen het plateau van de Hoge Venen. De leistenen an sich laten echter (quasi) niets door.
Hmmm. Even cursus grondmechanica opgevist.
Klei kan een K-waarde hebben van 10 meter/dag tot 0,005 meter per dag.
Er loopt dus wel degelijk water door.

Oud 13 mei 2009, 06:38   #138
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Correctie. Capillariteit en korrelgrootte spelen een rol bij de waterdoorlatendheid van een bodem.

Dus die mensen hun meting daar is verkeerd ??? Zij hebben een verkeerd getal gemeten, positief gediscrimineerd door hun zucht naar het zoeken van een oplossing ?
Oud 13 mei 2009, 07:09   #139
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Capillariteit is rechtstreeks afhankelijk van poriegrootte en korrelgrootte is evenredig met poriegrootte. Je hebt dus ofwel poriegrootte als parameter, ofwel korrelgrootte. Capillariteit is een afhankelijk veranderende parameter, zoals ze dat zo schoon zeggen in wiskundige termen.

Citaat:
De Darcy permeabiliteit of hydraulische conductiviteit (K) van klei is 10^-9 tot 10^-12 m/s, oftewel een kleine 10^-4 tot 10^-7 m/dag of dus 100 µm tot 0.1 µm/dag. Ge moogt mij altijd eens een referentie geven waarin staat dat klei een permeabiliteit heeft van 10 m/dag, maar ik vrees dat ge ietwat verkeerd in uw cursus grondmechanica hebt gekeken.

Vergeet ook niet dat ge die permeabiliteit ook nog moet vermenigvuldigen met de hydraulische gradient om de darcy snelheid te bekomen, en die gradiënt is wel echt heeeeeel zelden groter dan 1 (1 m verval op 1 m afstand...).

Enkele snel gegooglede bronnen:
http://www.geo-hydrology.com/
http://en.wikipedia.org/wiki/Hydraulic_conductivity
http://www.geoengineer.org/files/permy-Sivakugan.pps
Oud 13 mei 2009, 11:51   #140
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Inderdaad: verschillende gronden en gesteenten hebben een verschillende doorlaatbaarheid. Bij gronden (zoals grint, zand of klei) is het vooral de poriegrootte die bepalend is voor deze doorlaatbaarheid: hoe kleiner de porie, hoe minder water er doorheen kan stromen bij een bepaald verval. Bij gesteenten is het veelal de aanwezigheid van breuken die de doorlaatbaarheid bepalen. Bij leisteen zijn er inderdaad veel parallelle breuken, maar die zijn allemaal dicht omdat op die plaats leisteen terug verweert tot kleimineralen (wat dus voor een ondoorlaatbare "cement" zorgt tussen de leisteenvlakken). Het zijn dan ook veelal grotere, tectonische breuken die opgevuld zijn met meer doorlaatbare kwartsietbrokken of kalksteen, die de doorlaatbaarheid van een leisteenmassief bepalen. En deze zijn veelvuldig aanwezig in de Hoge Venen. De parameter die dit soort zaken meet is de permeabiliteit (Darcy snelheid) of de hydraulische conductiviteit. Deze is voor leisteen (inclusief drukbreuken, exclusief tectonische breuken) en kleiformaties quasi gelijk, en qua grootte zo laag dat water erin "stilstaat" (bij gigantische gradiënten krijg je misschien nog een permeabiliteit van 1 cm/jaar...). Het water dat uit de bronnen van Spa opborrelt, is dus water dat via tectonische breuken omlaag is gesijpeld doorheen het plateau van de Hoge Venen. De leistenen an sich laten echter (quasi) niets door.
Ik laat de discussie hier maar aan jou, want je kent veel meer geologie dan ik. Wat ik gewoon kan bevestigen is dat men er normaal gezien inderdaad van uitgaat van een stationair vocht, of een heel traag "stromend" water (een gedwongen langzame migratie). En in zulke toestanden is de chemische affiniteit van actiniden voor klei groot genoeg om geadsorbeerd te worden wat hun migratiesnelheid heel klein maakt. Hierop, dat dient gezegd, heeft men op een zeker ogenblik wel gedacht dat er een uitzondering kan zijn, namelijk als dat klei een colloidale oplossing vormt. Maar dat is ondertussen zover ik weet geen probleem gebleken. Ik ken er de details helemaal niet van.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be