![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Kristof Bossuyt (Open VLD) (4 tot en met 10 mei) Licentiaat in de rechten. Werkt sinds 2004 als raadgever bij minister Marino Keulen (binnenlands bestuur, inburgering, wonen, huizen van het Nederlands, ...). Fractievoorzitter lokaal te Wilrijk, Jong VLD voorzitter Groot-Antwerpen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Volgens u kan water niet door leisteen migreren? Ik vraag me dan wel af hoe het water in Spa erdoorheen kan lopen. ![]()
Al wie geintresseerd is in een doe-het-zelf 9mm machinepistool. Oftewel waarom vuurwapenwetten nooit gaan werken. Enkel voor educatieve doeleinden ![]() Stalin: "The only real power comes out of a long rifle." En hij verbood prompt alle particulier wapenbezit. Stalin was immers niet zo geïnteresseerd in democratie (waar het volk de macht bezit). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#122 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
2. H2 kan door bepaalde metalen heen migreren (Pt-reeks). Staal is echter quasi impermeabel. En dat heb ik niet van horen zeggen; ik heb jarenlang migratietesten met waterstofgas onder druk uitgevoerd.
![]() |
![]() |
#123 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Awel fallen angel, wat is dat nu erg van die waterstof ??? Zie je nu enig probleem , je moet dus dringend een onderzoek starten om te bewijzen dat dit het risico is die op lange termijn daar gaat gebeuren ... Neem uw verantwoordelijkheid dan toch ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#124 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() ???? leest u wat er geschreven wordt???
Al wie geintresseerd is in een doe-het-zelf 9mm machinepistool. Oftewel waarom vuurwapenwetten nooit gaan werken. Enkel voor educatieve doeleinden ![]() Stalin: "The only real power comes out of a long rifle." En hij verbood prompt alle particulier wapenbezit. Stalin was immers niet zo geïnteresseerd in democratie (waar het volk de macht bezit). |
![]() |
![]() |
![]() |
#125 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() Voor deuterium vormt dat geen probleem, voor tritium wel.
Al wie geintresseerd is in een doe-het-zelf 9mm machinepistool. Oftewel waarom vuurwapenwetten nooit gaan werken. Enkel voor educatieve doeleinden ![]() Stalin: "The only real power comes out of a long rifle." En hij verbood prompt alle particulier wapenbezit. Stalin was immers niet zo geïnteresseerd in democratie (waar het volk de macht bezit). Laatst gewijzigd door Fallen Angel : 12 mei 2009 om 19:10. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#126 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() Ik vraag me af waarom de Hoge Venen zo moerassig zijn, als de rotsen daaronder water doorlaten als niets. Ik vraag me ook af hoe het komt dat de stuwmeren daar in de buurt niet gewoonweg leeg staan, met zo'n permeabele ondergrond ![]() Maar om op uw vraag te antwoorden: iemand die ooit de geologie van België heeft gehad, weet dat het Massief van Stavelot wordt doorsneden door talrijke waterdoorlatende breuken die tijdens de hercynische gebergtevorming tot stand zijn gekomen. ![]()
![]() |
![]() |
#127 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
1. Waterstofgas migreert niet door staal. Hoe vaak moet ik dat nog zeggen? 2. Er zit geen vrij of mobiel waterstofgas in die stalen vaten. Ik weet niet hoe u erbij komt om zoiets te beweren. 3. ZELFS ALS er waterstofgas zou zitten in die vaten, en dat zou uiteenvallen door ioniserende straling, en dat zou door die vaten heen migreren, wat is dan het probleem? Tritium heeft een halfwaardetijd van 12 jaar. Fijn om weten als je door diffusie een slordige 10000 jaar nodig hebt om door een paar tientallen meter klei te migreren.
![]() |
![]() |
#128 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Waarom zou dat een probleem zijn ? Kijk, bij ons laten we geregeld tritium vrij aan de atmosfeer, zolang je de concentraties laag houdt is dat niet erg, hoor. Het is een zwakke beta straler met een heel lage radiotoxiciteit. Bij opwerking van kernbrandstof in La Hague laat men het geproduceerde tritium ook vrij aan de atmosfeer. Het is een kleine component. Maar nu moet je me eens zeggen waar al dat tritium vandaan zou komen. Er zit namelijk zo goed als geen waterstof of deuterium in dat verglaasde afval. Hoe zou dat dan veel tritium opleveren ? Zoveel tritium dat het een probleem vormt voor de mensen die daar enkele honderden meter hoger wonen ? Want die tritium moet zich wel spoeien he, op 15 jaar is die vervallen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#129 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Misschien gaat er een paniekgolf ontstaan omdat het vervalproduct (helium) iedereen gaat aantasten zodat we allemaal met van die hoge piepstemmekes gaan spreken?
![]() |
#130 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als er zoveel vrijkomt, dan ga ik dat rap proberen op te vangen en te verkopen, want er is tegenwoordig een penurie van He-3 en de prijs is ongeveer 300 Euro de liter...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#131 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Voorzover ik die discussie hier kan volgen, denk ik dat ze in Mol dat van die embrittlement weten. En dat ze dit al onderzocht hebben. En voor zover ik u begrijp wijs jij op een probleem van waterstof in een vat onder druk en radioactiviteit reageert met metaal, en blijkbaar heb jij daar wel geen gegevens van wat dat effect nu precies is die je moet verwachten...
Voor de rest was ik aan het lachen.... want ik weet nu niet waar uw redenering nu naartoe wilt ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#132 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Als je een emmer water op grind gooit gaat die er in 1 seconde door. Bij klei of leisteen (ik weet niet meer waarover u het heeft) gaat die emmer water er ook door alleen duurt het nu langer.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#133 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() Inderdaad: verschillende gronden en gesteenten hebben een verschillende doorlaatbaarheid. Bij gronden (zoals grint, zand of klei) is het vooral de poriegrootte die bepalend is voor deze doorlaatbaarheid: hoe kleiner de porie, hoe minder water er doorheen kan stromen bij een bepaald verval. Bij gesteenten is het veelal de aanwezigheid van breuken die de doorlaatbaarheid bepalen. Bij leisteen zijn er inderdaad veel parallelle breuken, maar die zijn allemaal dicht omdat op die plaats leisteen terug verweert tot kleimineralen (wat dus voor een ondoorlaatbare "cement" zorgt tussen de leisteenvlakken). Het zijn dan ook veelal grotere, tectonische breuken die opgevuld zijn met meer doorlaatbare kwartsietbrokken of kalksteen, die de doorlaatbaarheid van een leisteenmassief bepalen. En deze zijn veelvuldig aanwezig in de Hoge Venen. De parameter die dit soort zaken meet is de permeabiliteit (Darcy snelheid) of de hydraulische conductiviteit. Deze is voor leisteen (inclusief drukbreuken, exclusief tectonische breuken) en kleiformaties quasi gelijk, en qua grootte zo laag dat water erin "stilstaat" (bij gigantische gradiënten krijg je misschien nog een permeabiliteit van 1 cm/jaar...). Het water dat uit de bronnen van Spa opborrelt, is dus water dat via tectonische breuken omlaag is gesijpeld doorheen het plateau van de Hoge Venen. De leistenen an sich laten echter (quasi) niets door.
![]() |
![]() |
#134 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#135 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En ze zeggen dat er daar geen waterstof inkomt in die vaten, dat die vaten centimers dik staal zijn, en niet gewoon staal maar inox. Dus ik weet nu niet waar je naartoe wilt met uw story?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#136 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Daarom dat men voor zo'n omgevingen met reactief waterstof staalsoorten selecteert waarin zo'n reacties niet gaan voorkomen. Er bestaan daar heel wat patenten voor. Maar een stalen vat voor waterstofgas (staaldikte van orde grootte 1 cm) is en blijft lekvrij hoor ![]()
![]() |
![]() |
#137 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Klei kan een K-waarde hebben van 10 meter/dag tot 0,005 meter per dag. Er loopt dus wel degelijk water door.
||
![]() |
![]() |
![]() |
#138 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#139 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Vergeet ook niet dat ge die permeabiliteit ook nog moet vermenigvuldigen met de hydraulische gradient om de darcy snelheid te bekomen, en die gradiënt is wel echt heeeeeel zelden groter dan 1 (1 m verval op 1 m afstand...). Enkele snel gegooglede bronnen: http://www.geo-hydrology.com/ http://en.wikipedia.org/wiki/Hydraulic_conductivity http://www.geoengineer.org/files/permy-Sivakugan.pps
![]() |
![]() |
#140 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |