Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 mei 2009, 20:44   #101
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De_Laatste_Belg Bekijk bericht
De terechtstelling kost geld. Pakken.
Oh dat hoeft helemaal niet zo duur te zijn. En trouwens, is levenslange opsluiting dan zo veel goedkoper ?
Citaat:
De nabestaanden hebben veelal steun nodig.
Hoe ?
Citaat:
De protestacties tegen de doodstraf zullen grimmig zijn ... en geld kosten.
Protestacties zijn er altijd, maar ik betwijfel of er veel "dure, grimmige protestacties" zullen zijn in geval van de executie van pakweg Kim De Gelder of Dutroux.

Citaat:
Vermits er meer op 't spel staat zal de beklaagde en zijn advokoaten nog verder gaan in procedure oorlogen. Dat kost geld.
Procedures zijn onvermijdelijk, doodstraf of geen doodstraf. Iemand die opgesloten zit, heeft niets anders te doen dan verder te procederen, zo heeft hij nog iets om naar uit te kijken.

Als je veroordeeld bent tot 20 jaar i.p.v. tot de doodstraf zal men ook wel verder procederen hoor, soms tot in het oneindige. Kost ook veel tijd en geld.
Citaat:
De procedure oorlogen zullen niet stoppen na dat de beklaagde is afgemaakt.
Dat zeg jij. Ik betwijfel het ten zeerste.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2009, 20:54   #102
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom jezelf ongevraagd herhalen, heb ik jouw dan tegen gesproken ? Beste vriend ?
Ik vermoed niet dat je me hebt tegengesproken.
Mijn opmerking in de post skrotum was eer gericht naar mensen die, als ik ze zo bezig hoor, hier iedere week een terechtstelling willen zien gebeuren ...
Met mijn opmerking poogde ik voor heel het forum aan te tonen dat ik op een ernstige manier en overdacht voorstander ben.

Voor de rest ontsla ik je van de beleefdheid om mij 'beste vriend' te noemen. Zelfs al zijn er Walen en Brusselaars onder mijn goede vrienden en kollega's, iemand die ik nog niet ken en die zich de nick "laatste belg" toemeet, antwoord ik liefst dat ik zelf mijn eigen vrienden kies.
(wat niet belet dat ik je beleefdheid waardeer, en ik hoop van jou hetzelfde)

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2009, 20:56   #103
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door beste vriend Bekijk bericht
Dode moordenaars zijn onschadelijk voor hun medemensen , kunnen niet terugkomen , en kosten ons niets meer. Is dat nu ZO moeilijk te begrijpen ?
Lees maar eens: doodstraf kost duurder dan levenslang:
AN EYE for an eye, or at any rate a death for a death, is the type of justice that most states still embrace. Only 14 of the 50 states have banned capital punishment. But that may change with the recession. As state governments confront huge budget deficits, eight more states have proposed an unusual measure to cut costs: eliminate the death penalty.
---
Studies show that administering the death penalty is even more expensive than keeping someone in prison for life. The intensive jury selection, trials and appeals required in capital cases can take over a decade and run up a huge tab for the state. Death row, where prisoners facing execution are kept in separate cells under intense observation, is also immensely costly.
http://www.economist.com/displaystor...ry_id=13279051
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2009, 20:56   #104
From_Vlaanderen
Secretaris-Generaal VN

From_Vlaanderen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 420yeahbaby Bekijk bericht
Moord met voorbedachte rade

Zelfverdediging niet, onopzettelijke doodslag dan ook weer niet.

Ik bedoel letterlijk al voorhand geprogrammeerd hebben staan: die maak ik kapot
En en huurmoordenaar? Die moeten er ook zijn hé.

OF
Stel ik zit/zat in Somalië ik zie daar een kleine van een jaar of 8 met een machette (groter als hemzelf). Die komt op mij af.
Ik schiet die in zijn longen. Ik rapporteer dat aan EU, enkel een rapportje naar de generaal. Wat doe je daar mee?
Oud 13 mei 2009, 20:59   #105
From_Vlaanderen
Secretaris-Generaal VN

From_Vlaanderen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
AN EYE for an eye, or at any rate a death for a death, is the type of justice that most states still embrace. Only 14 of the 50 states have banned capital punishment. But that may change with the recession. As state governments confront huge budget deficits, eight more states have proposed an unusual measure to cut costs: eliminate the death penalty.
---
Studies show that administering the death penalty is even more expensive than keeping someone in prison for life. The intensive jury selection, trials and appeals required in capital cases can take over a decade and run up a huge tab for the state. Death row, where prisoners facing execution are kept in separate cells under intense observation, is also immensely costly.
1) Wie dat dat geschreven heeft moet dringend een cursus Nederlands gaan volgen. Kost meer.
2)Een kogel kost een halve euro. Daar hebt ge nog geen Cola voor.
Of gelijk de jappen die hangen mensen nog steeds op.

Laatst gewijzigd door From_Vlaanderen : 13 mei 2009 om 20:59.
From_Vlaanderen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2009, 20:59   #106
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Wat een moorddadige bende hier zeg.
Inderdaad...
Oud 13 mei 2009, 21:01   #107
De_Laatste_Belg
Minister

De_Laatste_Belg's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik vermoed niet dat je me hebt tegengesproken.)
Allez, denk je ?

Citaat:
Als straf voor kleinere vergrijpen is de doodstraf te drastisch en op zich ook een niet proportionele collectieve misdaad.

Als straf voor 'barbaarse' en 'wrede' misdaden is de doodstraf te mild en dus ook niet de juiste proportie.

Een tussenweg bestaat niet, want de doodstraf kan alleen maar de zwaarste straf zijn.

Derhalve is het maar logisch dat de doodstraf geen aanvaardbare straf kan zijn.

Citaat:
Voor de rest ontsla ik je van de beleefdheid om mij 'beste vriend' te noemen.
Er stond:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door beste vriend
De wereld draait niet uitsluitend om jou, zelfs niet als je beeldvullend focus steelt.

Man, man, man, man.
Oud 13 mei 2009, 21:02   #108
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door From_Vlaanderen Bekijk bericht
1) Wie dat dat geschreven heeft moet dringend een cursus Nederlands gaan volgen. Kost meer.
2)Een kogel kost een halve euro. Daar hebt ge nog geen Cola voor.
Of gelijk de jappen die hangen mensen nog steeds op.
1.
Je kan niet verwachten dat de ganse wereld jouw taaltje spreekt, of wél?
Hier, voor jou, gratisvoorniks:
http://translate.google.com/
2.
Zou jij dan mensen terechtstellen zonder rechtsgang en proces?

Laatst gewijzigd door filosoof : 13 mei 2009 om 21:06.
Oud 13 mei 2009, 21:03   #109
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als straf voor kleinere vergrijpen is de doodstraf te drastisch en op zich ook een niet proportionele collectieve misdaad.

Als straf voor 'barbaarse' en 'wrede' misdaden is de doodstraf te mild en dus ook niet de juiste proportie.

Een tussenweg bestaat niet, want de doodstraf kan alleen maar de zwaarste straf zijn.

Derhalve is het maar logisch dat de doodstraf geen aanvaardbare straf kan zijn.
Wat een vreemde logica.
Oud 13 mei 2009, 21:08   #110
De_Laatste_Belg
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Oh dat hoeft helemaal niet zo duur te zijn. En trouwens, is levenslange opsluiting dan zo veel goedkoper ?........
Hoeft niet ? Natuurlijk niet, je kant dat 'goedkoop' en 'onmenselijk' oplossen. Als je die richting wil uitgaan ..... dan kunnen we net zo goed al onze en heel onze beschaving opgeven en opdoeken.

En ... het is niet ik die dat zegt. Lees er dit eens op na vooraleer onwetend ten toon te spreiden:

http://ipsnews.be/index.php?id=35&no...&tx_uwnews_pi4[art_id]=21110
Oud 13 mei 2009, 21:15   #111
De_Laatste_Belg
Minister

Standaard

Citaat:
Wat een vreemde logica.
Is dat zo ? Een dronkenlap die dronken je dochter van de weg maait en haar in een uitzichtloze coma doet belanden .... verdiend die de genade van de doodstraf ? In jouw ogen ? De ogen van de vader (moeder) ?

Kijk eens naar de wreedheden die men Kim DG toewenst ?

En al die mensen die na een passionele moord zelfmoord trachten te plegen ? Wat denk je daar dan bij ?

De doodstraf kan geen proportioneel correcte straf zijn, nooit. Onmogelijk.
Oud 13 mei 2009, 21:27   #112
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoeft niet ? Natuurlijk niet, je kant dat 'goedkoop' en 'onmenselijk' oplossen. Als je die richting wil uitgaan ..... dan kunnen we net zo goed al onze en heel onze beschaving opgeven en opdoeken.
Bijlange niet.
Citaat:
En ... het is niet ik die dat zegt. Lees er dit eens op na vooraleer onwetend ten toon te spreiden:

http://ipsnews.be/index.php?id=35&no...&tx_uwnews_pi4[art_id]=21110
Dat heeft allemaal niets met de executie op zich te maken, maar alles wat er onrechtstreeks bij komt kijken: de heel dure Death Row secties, de oneindig aanslepende beroepsprocedures, de advocaten, rechters, juryleden...

Ik vind het eveneens eigenaardig dat het plotseling een geldzaak wordt: de doodstraf blijkt te duur, misschien toch niet beter afschaffen ?

Hoeveel mensen zijn er al niet om het leven gekomen, of wiens leven verwoest werden op emotioneel of lichamelijk vlak, door moordenaars die weer op vrije voeten kwamen ? Hoe ga je dat berekenen ?
Oud 13 mei 2009, 21:31   #113
420yeahbaby
Eur. Commissievoorzitter

420yeahbaby's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door From_Vlaanderen Bekijk bericht
En en huurmoordenaar? Die moeten er ook zijn hé.

OF
Stel ik zit/zat in Somalië ik zie daar een kleine van een jaar of 8 met een machette (groter als hemzelf). Die komt op mij af.
Ik schiet die in zijn longen. Ik rapporteer dat aan EU, enkel een rapportje naar de generaal. Wat doe je daar mee?
Kzou het niet weten man
Als die al hakkend naar u toe komt gelopen, dan zou ik toch ook schieten. Dat is dan zelfverdediging he
Oud 13 mei 2009, 21:36   #114
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Is dat zo ? Een dronkenlap die dronken je dochter van de weg maait en haar in een uitzichtloze coma doet belanden .... verdiend die de genade van de doodstraf ? In jouw ogen ? De ogen van de vader (moeder) ?
Neen dat is een ongeluk, dat kan spijtig genoeg iedereen overkomen. Ik pleit enkel voor de doodstraf voor de bijzonder zware gevallen.
Citaat:
Kijk eens naar de wreedheden die men Kim DG toewenst ?
Is dat zo abnormaal ? Uiteraard moet men Kim De Gelder die wreedheden niet toedienen, maar is het zo abnormaal dat mensen hem verwensen en dreigementen, zelfs wrede, uiten ?

Citaat:
En al die mensen die na een passionele moord zelfmoord trachten te plegen ? Wat denk je daar dan bij ?
In geval van passionele moord komen we op het terrein van artikel 71 van het Strafwetboek, en daar heb ik mijn bedenkingen bij, hoewel ik ook absoluut besef dat dergelijke gevallen elk apart moeten bekeken worden.

Een zelfmoordpoging vlak na een passionele moord bewijst op zich weinig. Men kan zelfmoord plegen van verdriet, van berouw, van schande, maar ook om de gevangenisstraf te ontlopen of gewoon "om geen gedoe meer te hebben".

Eens te meer, van geval tot geval. Maar in elk geval, passionele moorden betekenen m.i. absoluut geen enkeltje richting death row.
Oud 13 mei 2009, 21:37   #115
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 420yeahbaby Bekijk bericht
Kzou het niet weten man
Als die al hakkend naar u toe komt gelopen, dan zou ik toch ook schieten. Dat is dan zelfverdediging he
Ik vind dat ook.

Als je eerst naar iedereen zijn pas moet vragen om te zien hoe oud hij is, en op basis daarvan eventueel beginnen te schieten om je leven te verdedigen, ga je niet ver komen.
Oud 13 mei 2009, 21:56   #116
De_Laatste_Belg
Minister

Standaard

Citaat:
Bijlange niet.

Dat heeft allemaal niets met de executie op zich te maken, maar alles wat er onrechtstreeks bij komt kijken: de heel dure Death Row secties, de oneindig aanslepende beroepsprocedures, de advocaten, rechters, juryleden...

Ik vind het eveneens eigenaardig dat het plotseling een geldzaak wordt: de doodstraf blijkt te duur, misschien toch niet beter afschaffen ?

Hoeveel mensen zijn er al niet om het leven gekomen, of wiens leven verwoest werden op emotioneel of lichamelijk vlak, door moordenaars die weer op vrije voeten kwamen ? Hoe ga je dat berekenen ?
Was dat mijn argument ?
Lezen aub.

Ik reageerde op iemand die er wel een geldzaak van maakte, en zelfs onterecht en volledig fout.

Had ik het dan enkel over de executie ? Moet ik voor jou ook nog de executie kost op zoeken ? Die is ook niet mis in Amerika, toch waar we mee kunnen vergelijken.

Heb ik ergens gezegd dat 'geld' mijn reden is om anti-doodstraf te zijn dan ?

Moordenaars die hun straf uitgezeten hebben en waarvan het systeem denkt dat ze terug kunnen functioneren in de maatschappij .... die mogen van mij gerust terug vrij. Overigens wordt elke zaak individueel bepleit. Er is niet zo iets als 'een moordenaar'. Iedere zaak is specifiek.

En wat met onschuldige ter dood veroordeelden ?

Enkele voorbeelden:

http://www.hbvl.be/nieuws/buitenland...verklaard.aspx

http://www.gva.be/Archief/guid/ameri...2-7c56c12b5a94

http://www.aivl.be/nieuws/vs-ter-doo...-krijgt-gratie

http://www.kruisweg.nl/statie01.htm

http://www.telegraaf.nl/buitenland/3...l?pageNumber=2

En dan, enkele voorbeelden van een systeem dat 'vulnerable' is precies omwille van de aanwezigheid van de effectieve doodstraf in de wetgeving:

http://holebi.info/phpnews/kortnews....llnews&id=3971

http://krant.telegraaf.nl/krant/arch...amitische.html

http://www.tambuli.nl/tambak/article.php?articleid=53

http://www.trouw.nl/krantenarchief/2...voor_kind.html

http://www.standaard.be/Artikel/Deta...st20082002_033

http://www.mo.be/index.php?id=63&tx_uwnews_pi2[art_id]=15719&cHash=47f844b34d

http://www.aivl.be/subthema/doodstraf-in-china/863
Oud 13 mei 2009, 21:59   #117
De_Laatste_Belg
Minister

Standaard

Citaat:
Neen dat is een ongeluk, dat kan spijtig genoeg iedereen overkomen. Ik pleit enkel voor de doodstraf voor de bijzonder zware gevallen.
Een dronken autobestuurder is een ongeluk ?

*** lacht ***

Uitgepraat met u.

*** LACHT ***
Oud 13 mei 2009, 22:50   #118
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
---
En in België, waar je hoogstens 1 terechtstelling om de twee jaar kan verwachten (hanterend VS rates) zou doodstraf relatief gezien nog duurder uitkomen.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2009, 22:50   #119
beste vriend
Banneling

Standaard

Citaat:
Hoe zo kosten ons niks ?

De terechtstelling kost geld. Pakken.

De nabestaanden hebben veelal steun nodig.

De protestacties tegen de doodstraf zullen grimmig zijn ... en geld kosten.

Vermits er meer op 't spel staat zal de beklaagde en zijn advokoaten nog verder gaan in procedure oorlogen. Dat kost geld.

De procedure oorlogen zullen niet stoppen na dat de beklaagde is afgemaakt. Kost geld.

enzo voort ....
Iemand een spuit vergif geven kost helemaal niet veel.
En ik zou mij eerder over de nabestaanden van de slachtoffers zorgen maken, dan over die van de daders.
Gerechtsprocedures en advokaten mag de beschuldigde en zijn familie/vrienden zelf betalen. En protestactie's ? Wat horen roepen en mekkeren van een paar verdwaasden, dat is onaangenaam, maar duur ?
Trouwens, de geruststelling deze extreem gevaarlijke misdadigers dood te weten, en dus onschadelijk, dat is wel een paar euros waard ...
beste vriend is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2009, 22:55   #120
beste vriend
Banneling

Standaard

Citaat:
---
Gewoon heel die doodstraf-procedure simpeler en minder lang maken ,hé . Waarom zouden wij slaafs de States na-apen, als wij morgen terug de doodstraf invoeren ?
beste vriend is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be