Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 mei 2009, 18:38   #201
Mr. Orange
Parlementslid

Mr. Orange's schermafbeelding

Standaard

@globalmedia

Waarom?

Laatst gewijzigd door Mr. Orange : 18 mei 2009 om 18:43.
Mr. Orange is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2009, 18:43   #202
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Ik volgde het concert op TV en zag wel een leeuwenvlag wapperen.
Ze kunnen dus niet klagen.
En biedt dat excuus-leeuwenvlaggetje een oplossing voor onderstaande zaken?

Citaat:
- dat Franstalig België ophoudt met zich te moeien in interne Vlaamse aangelegenheden en met territoriale claims te doen op Vlaamse gemeenten
- dat de Belgische grondwet en de taalwetten in Brussel correct toegepast worden
- de responsabilisering van Wallonië
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2009, 18:55   #203
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht
Ik stel voor dat u wat zo'n Belgicistisch feest vermag afmeet aan de verkiezingsuitslag op 7 juni.
Hangt af van hoe je die verkiezingsuitslag interpreteert.
Hopelijk onderzoekt men deze keer eerst wat de kiezer belangrijk vindt/vond vooraleer verkeerde conclusies te trekken.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2009, 18:58   #204
artisjok
Banneling

Standaard

Cultuur moet verbinden in plaats van verdelen

http://www.rarejongensdiebelgen.be/

Gelieve zeker ook de "achtergrond" te lezen, alvorens te oordelen.
Oud 18 mei 2009, 19:08   #205
Mr. Orange
Parlementslid

Mr. Orange's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Waarom niet direct een Benelux-cultuur? Wij hebben ook nog roots in Nederland hoor.

Bij deze roep ik de steun in van Everytime, om mij bij te staan in het feit dat Vlaanderen cultureel bij Nederland aanleunt, en de Franstaligen al helemaal op dat gebied in Frankrijk leven.

*Begins summoning Everytime*
Oud 18 mei 2009, 19:11   #206
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Als ik in zijn plaats was, zou ik ook zo'n petitie tekenen :

" Eerste Secretaris van de Permanente Vertegenwoordiging van België bij de Europese Unie Alexis de Crombrugghe de Picquendaele "

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2009, 19:12   #207
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Citaat:
Ik kan me echt als Vlaming niet engageren voor een Vlaanderen dat zich wil isoleren en afscheuren van België. Pas wanneer we streven naar een open, warm en solidair Vlaanderen, met erkenning van het feit dat de wortels van onze cultuur onder de taalgrens doorlopen; wanneer we beseffen dat taalgrensoverschrijdende gemeenschappen enorme rijkdommen en kansen in zich dragen; en wanneer we ons niet langer laten ophitsen en meeslepen in rechtse, etno-nationalistische en revanchistische avonturen, zullen we kunnen spreken over een evenwichtig Vlaanderen.
'Die taalgrensoverschrijdende gemeenschappen kunnen slechts een rijkdom in zich dragen wanneer hun grenzen niet in vraag gesteld worden.'

(Citaat vrij geïnterpreteerd naar een lid van dit forum van links-progressieve strekking.)
Oud 18 mei 2009, 19:23   #208
artisjok
Banneling

Standaard

Hebben jullie "achtergrond" gelezen?
Niet gevonden?
http://www.rarejongensdiebelgen.be/frm2.htm
Oud 18 mei 2009, 19:24   #209
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Uit die 'achtergrond' :

...

Er bestaan geen godsdienst- of taaloorlogen, uiteindelijk gaat het toch altijd over economische doelstellingen die met religieuze of culturele argumenten versluierd en verkocht worden.

...

Kijk maar eens op het kaartje in bijlage, en zie welke 'economische doelstellingen' in dit land met 'religieuze of culturele argumenten versluierd en verkocht worden'.
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  atmnp.jpg‎
Bekeken: 185
Grootte:  63,0 KB
ID: 49005  

Oud 18 mei 2009, 19:26   #210
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Uit die 'achtergrond' :

...

Er bestaan geen godsdienst- of taaloorlogen, uiteindelijk gaat het toch altijd over economische doelstellingen die met religieuze of culturele argumenten versluierd en verkocht worden.

...

Kijk maar eens op het kaartje in bijlage, en zie welke 'economische doelstellingen' in dit land met 'religieuze of culturele argumenten versluierd en verkocht worden'.

In Duitsland en Italië zijn de tegenstellingen tussen Noord en Zuid of Oost en West nog groter. Ik heb daar nog niemand horen zeggen dat een "grote staatshervorming" de magische oplossing is om die verschillen weg te werken.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2009, 19:32   #211
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
In Duitsland en Italië zijn de tegenstellingen tussen Noord en Zuid of Oost en West nog groter. Ik heb daar nog niemand horen zeggen dat een "grote staatshervorming" de magische oplossing is om die verschillen weg te werken.
Duitsland is dan ook een serieus land.
't Zal zijn dat de Belgische problemen dieper liggen dan louter economisch.
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2009, 19:39   #212
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
De situaties in Duitsland en Italië zijn toch niet helemaal dezelfde als de situatie bij ons, solidarnosc.

Dat neemt niet weg dat ook daar regelmatig om hervormingen wordt geroepen, al valt het 'communautaire' aspect daar grotendeels weg (al is er bijvoorbeeld 'Lega Nord').

Oud 18 mei 2009, 20:12   #213
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De situaties in Duitsland en Italië zijn toch niet helemaal dezelfde als de situatie bij ons, solidarnosc.

Dat neemt niet weg dat ook daar regelmatig om hervormingen wordt geroepen, al valt het 'communautaire' aspect daar grotendeels weg (al is er bijvoorbeeld 'Lega Nord').
Ik heb al peilingen gezien waar het aantal "seperatisten" in Duitsland en Italië een pak hoger liggen dan in Vlaanderen. Idem dit voor Schotland dat momenteel wordt geleid door een seperatistisce minderheidsregering of regio's in Spanje (in het verleden).Het verschil is dat ze daar nationale partijen hebben en globaal genomen die regio's meer ingekapseld zitten in een nationale structuur.
Oud 18 mei 2009, 20:18   #214
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Uit die 'achtergrond' :

...

...

Als je de ... vervangt door de tekst van de site krijg je dit :

"De kern van de huidige –op de spits gedreven– tegenstellingen tussen Vlaamse, Waalse en Brusselse politici, is niet enkel cultuur of taalgebonden. Er bestaan geen godsdienst- of taaloorlogen, uiteindelijk gaat het toch altijd over economische doelstellingen die met religieuze of culturele argumenten versluierd en verkocht worden.

De huidige ontwikkeling, de uitgedokterde marketing, de hoge vlucht van de propaganda door de overheid, het mediagenieke aspect, het uitbundig vlaggenspel, doen me denken aan de volgende scherpe uitspraak van Ernest Gellmer (gelezen in het boek "greep naar de Markt" van Olivier Boehme): "De kudde moet gebrandmerkt worden omwille van de morele ijver en de sociale identificatie die de maatschappij nodig heeft."

Door de koppeling van de emoties rond onze taal aan de verzwegen economische belangen van de bovenlaag, slaagt de politiek erin “Vlaamse” nationaliteitsgevoelens op te wekken en te mobiliseren voor de verwezenlijking van de doelstellingen van wie nu al macht en kapitaal bezit. "

En dat gaat het niet meer over werkloodheidsvergoeding, maar over aftrek voor notionele aftrek, vermindering van vennootschapsbelastingen, verminderen van patronale sociale bijdrage,.....

Laatst gewijzigd door artisjok : 18 mei 2009 om 20:30.
Oud 18 mei 2009, 20:22   #215
ministe van agitatie
Eur. Commissievoorzitter

ministe van agitatie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fieseler Bekijk bericht
Als het U om grappige amalgamen te doen is laat ons dan vooral ook niet het huis van Saxen-Coburg en Gotha vergeten
D�*t wil ik liever wél vergeten. Ik ben namelijk Republikein.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jeronimo
En nu wordt die term dus gebruikt voor het deel van België dat uit Nederlandstaligen bestaat. Waarom willen belgicisten dat eigenlijk niet begrijpen?
Sinds wanneer wordt Vlaanderen als term gehanteerd voor heel het Nederlandstalig Belgie? Dat is zoiets als heel Nederland omschrijven als Holland.

Laatst gewijzigd door ministe van agitatie : 18 mei 2009 om 20:22.
ministe van agitatie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2009, 20:28   #216
Jeronimo
Minister-President

Jeronimo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ministe van agitatie Bekijk bericht
D�*t wil ik liever wél vergeten. Ik ben namelijk Republikein.

Sinds wanneer wordt Vlaanderen als term gehanteerd voor heel het Nederlandstalig Belgie? Dat is zoiets als heel Nederland omschrijven als Holland.
Toen een deel van de Nederlanden naar belgië ging, en een deel naar Nederland moest er voor dat belgische deel nu eenmaal een naam worden gevonden. En aangezien "Mljoqhsg" wat raar klinkt, heeft men voor Vlaanderen geopteerd. Betekenissen van woorden verschuiven nu eenmaal, en zolang je je daar bewust van bent, is er geen probleem. Sommige belgicisten houden zich echter bewust van den domme. (of zijn ze echt zo achterlijk dat ze het verschil niet snappen?)

Als je het liever hebt, kunnen we Vlaming ook in Zuid-Nederlander veranderen, zou je daar blij van worden?
Jeronimo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2009, 20:38   #217
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jeronimo Bekijk bericht
Als je het liever hebt, kunnen we Vlaming ook in Zuid-Nederlander veranderen, zou je daar blij van worden?

Bergturken ligt wat moeilijk zeker in ons vlakke land?
Oud 19 mei 2009, 01:45   #218
ministe van agitatie
Eur. Commissievoorzitter

ministe van agitatie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jeronimo Bekijk bericht
Toen een deel van de Nederlanden naar belgië ging, en een deel naar Nederland moest er voor dat belgische deel nu eenmaal een naam worden gevonden.
Jaja, maar ge kent de geschiedenis niet.

Vlaanderen is een samensmelting van verdwenen graafschappen en hertogdommen. Het historische graafschap Vlaanderen situeerde zich voornamelijk in West-, Oost-, Zeeuws- en Frans-Vlaanderen. Alle andere mensen die in Nederlandstalig België wonen (zoals ik) om historische redenen 'Vlaming" noemen, slaat derhalve nergens op.
Als men België omschrijft als een artificiële constructie, dan is Vlaanderen dat nog veel meer. Het zgn. Vlaams gevoel is even kunstmatig als het Belgisch nationaal gevoel, zo niet nog kunstmatiger. Overigens is de benaming 'België' natuurlijk veel ouder dan de benaming 'Vlaanderen'. Als staat dateert het - uiteraard - pas vanaf 1830 maar als term is het veel ouder.

Vlaanderen zoals we het vandaag kennen is een uitvinding van Conscience die zijn "Geschiedenis van België" en "De Leeuw van Vlaanderen" schreef in opdracht van de (Franstalige) overheid.
In die periode van literaire romantiek schreef hij zijn beroemde historische roman over de oorlog van het graafschap Vlaanderen tegen de opdringerige koning van Frankrijk.
Naar de tekst van een Duits romantisch lied werd toen ook het bekende lied van de leeuw uit het graafschap Vlaanderen geschreven en verspreid. Door toedoen van die hele beweging werden 'Vlaams','Vlaming' en 'Vlaanderen' langzamerhand ook op de gebieden van het hertogdom Limburg ( provincie Brabant en provincie Limburg ), evenals op de oostelijke provincie Limburg betrokken. Dat is dus redelijk recent.

We zijn verder formeel een federale staat sinds 1993. Maar zelfs toen heette het hier nog niet 'Vlaanderen' maar wel 'Vlaams Gewest' en 'Vlaamse Gemeenschap'. Ook ten onrechte overigens. 'Vlaanderen' heet het pas officieel sinds 1996.

22 februari 1996:

Citaat:
– overwegende dat
- het Vlaams Parlement bevoegd is voor zowel aangele-
genheden inzake de Vlaamse Gemeenschap, als aangelegen-
heden inzake het Vlaamse Gewest en dat de decreten vermel-
den in welke aangelegenheden regelen gesteld worden ;
- het onderscheid Vlaamse Gemeenschap en Vlaams
Gewest voor het Vlaams Parlement via de juridische verwij-
zing naar de betrokken grondwetsartikelen gegarandeerd is
en het verdere gebruik van deze benamingen verwarrend en
weinig relevant is ;
- het past dat het Vlaams Parlement de benaming
"Vlaanderen" in plaats van "Vlaamse Gemeenschap" en
"Vlaams Gewest" gebruikt ;
...
- meer bepaald het Vlaams Parlement de vrijheid heeft
de benamingen Vlaamse Gemeenschap en Vlaams Gewest te
vervangen door Vlaanderen omdat de naamswijziging geen
wijzigingen teweegbrengt in de bepalingen van de Belgische
Grondwet ;
...
- vanaf dat ogenblik in alle officiële akten van het Vlaams
Parlement de naam "Vlaanderen" in plaats van "Vlaamse
Gemeenschap" en "Vlaams Gewest" wordt vermeld en als
zodanig medegedeeld in de officiële bekendmakingen van de
akten die ervan uitgaan ;
- er ook geen beletsel is de naam Vlaanderen te gebrui-
ken in privaatrechtelijke rechtsverhoudingen, omdat op geen
enkele wijze de belangen van de partijen of derden worden
geschaad ;
...
– beslist
1° om deze redenen de benaming "Vlaanderen" in plaats
van "Vlaamse Gemeenschap" en "Vlaams Gewest" te gebrui-
ken ;
...
Bijzonder recent dus. En hoogst artificieel. Ik kan me er niet in vinden. Ik snap ook niet dat anderen daar zomaar intrappen. Er wordt ons een pot nationaliteitsgevoel opgediend en de idioten lepel dat braaf uit alsof het een bord rijstpap was.

Citaat:
Nee, ik vind 'Belg' prima. Of 'Nederlandstalige Belg' om preciezer te zijn. Antwerpenaar, eventueel. Ik ben geen nationalist, dus mij maakt het niet uit. Maar zeker geen Vlaming. Want dat klopt gewoon niet.

ministe van agitatie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2009, 02:05   #219
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Herr Oberst's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ministe van agitatie Bekijk bericht
Jaja, maar ge kent de geschiedenis niet.

Vlaanderen is een samensmelting van verdwenen graafschappen en hertogdommen. Het historische graafschap Vlaanderen situeerde zich voornamelijk in West-, Oost-, Zeeuws- en Frans-Vlaanderen. Alle andere mensen die in Nederlandstalig België wonen (zoals ik) om historische redenen 'Vlaming" noemen, slaat derhalve nergens op.
Reeds hier gaat ge de mist in. Volgens dezelfde redenering zou het overgrote deel der Limburgers zich zo niet mogen noemen, aangezien ze niets te maken hadden met het Hertogdom Limburg (gelegen rond het Waalse stadje Limbourg). Bijzonder grappig dat de zelfverklaarde 'progressieven' extreem reactionair blijken te zijn wat dit betreft. En los daarvan zult ge toch ooit moeten aanvaarden dat er in Vlaanderen wel degelijk een gemeenschappelijke cultuur is (zelfde publieke ruimte, gemeenschappelijke culturele ingesteldheid, taal enz.).
Herr Oberst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2009, 05:22   #220
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst Bekijk bericht
Reeds hier gaat ge de mist in. Volgens dezelfde redenering zou het overgrote deel der Limburgers zich zo niet mogen noemen, aangezien ze niets te maken hadden met het Hertogdom Limburg (gelegen rond het Waalse stadje Limbourg). Bijzonder grappig dat de zelfverklaarde 'progressieven' extreem reactionair blijken te zijn wat dit betreft. En los daarvan zult ge toch ooit moeten aanvaarden dat er in Vlaanderen wel degelijk een gemeenschappelijke cultuur is (zelfde publieke ruimte, gemeenschappelijke culturele ingesteldheid, taal enz.).
Wist je overigens dat de inwoners van de gemeenten Voeren en Lommel de overige Limburgers in de volksmond soms nu nog altijd omschrijven als 'Luikenaars', aangezien beide gemeenten historisch gezien niet tot de huidige provincie Limburg behoren? Wat gaan we daarmee doen? Lommel teruggeven aan Nederland dan maar? En Voeren 'retour �* Liège'? Nee verdorie, daar maakte het juist geen deel van uit...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be