![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#461 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat is eerder eisen dat hetgeen zij verlangen onverbiddelijk wordt doorgedrukt alvorens ze willen onderhandelen over de kwestie B-H-V.... Met zulke stellingnames zoekt men onverbiddelijk het conflictmodel op.... Nemen we er dan nog bij dat ze eventuele belastingsverlagingen in vlaanderen zélf ,of een verhoging van het vlaams kindergeld blijven aanvechten én blokkeren... Ze hebben zélf destijds de taal én gewestgrenzen erdoor gedrukt mijn beste,wel dan moeten ze hetgeen zij destijds zo graag wilden zélf maar leren respecteren.... Citaat:
![]() Zij krijgen geld van vlaanderen mijn beste Uw en mijn geld en dat van vele anderen hier.... Vergeet U vooral maar niet dat het omgekeerde nooit is gebeurd,en indien nu van toepassing zou moeten zijn dan vlaanderen én wallonië snel zouden gesplitst zijn... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#462 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
After all, in een of andere voorafgaandelijke 'deal' stond dat vreemdelingen geen stemrecht kregen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#463 | |||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Voor de rest is dat het standpunt dat je inneemt. Als echte demokraat zou het logisch zijn dat de mensen kiezen wie hen bestuurt. En inderdaad, dat is nergens zo. Je kan je wel blijven afvragen wat op termijn het meeste opbrengt, het been stijf houden, en daar voor jaren in de miserie zitten, met burgerlijke ongehoorzaamheid, en verder ons imago in het buitenland verpesten, of dit regelen. Het zijn tenslotte de vlamingen zelf die ofwel verfranst zijn, ofwel hun eigendom verkocht hebben aan walen of brusselaars, en de neringdoeners die alleen aan de kalandizie dachten, en iedereen vlot bedienden in het frans. En dit gaat nog altijd verder in de volgende ring gemeenten rond brussel. Je kan een waanbeeld blijven najagen, alsof wij met harde hand dit kunnen omdraaien, en nog jaren afzien, ons wentelend in ons grote politieke gelijk, ons imago verdere bevestigen van onverdraagzaamheid, of de korte pijn kiezen, en het nu regelen. Citaat:
Ze zijn niet superieur, eerder gemakzuchtig. zie jij enige incentive voor ze om vlaams te leren? Wat krijgen ze niet voor mekaar als ze geen vlaams spreken? En wat is nu uiteindelijk je doel? Een aantal gemeenten in vlaanderen houden, omdat ooit de grens aan de andere kant gelegd is. Iedereen of zo goed als iedereen spreekt er frans. En wij willen dat geheel contraproductief, en extra duur in vlaanderen houden. Waarom? omdat vlamingen nog ouderwetse sullen zijn die een lijn op een kaart belangrijker vinden dan de realiteit die ze zien? Zeg mij nu eens in godsnaam, wat de toegevoegde waarde is van een dorp franstaligen, dat wij met alle middelen vlaams willen besturen. Verder dan ouderwetse boerenhebzucht om de grond, geraak je volgens mij niet. Die franstaligen zijn daar, en hebben nergens nederlands voor nodig, behalve voor de in hun ogen en die van het buitenland "pesterijen van de vlaamse overheid". Ze zijn daar, ze zullen blijven, ze zullen hun kinderen daar vestigen,... Zie jij enige aanwijzing dat het zal keren? Kunnen onze maatregelen op begrip en steun rekenen? of zijn ze contraproductief, en verradicaliseren ze enkel. Jij mag het invullen en zeggen of we goe bezig zijn. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#464 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
goed, nu die faciliteitengemeentes, binnen 10 jaar gans Vlaams-Brabant, nadien gans Vlaanderen? door die faciliteiten is het dat die Franstaligen zich weigeren van aan te passen (neen, niet van luiheid, wel omdat ze dat salle patois niet willen spreken). dus schaf die faciliteiten af en je hebt al een andere situatie.
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#465 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ik betwist dus nog steeds dat splitsing de enige mogelijke oplossing is zonder grondwetswijziging. Die vlaamse gemeentes van u, hoe vlaams zijn die? enkel vlaams omdat ze aan onze kant van de denkbeeldige lijn liggen? Wat ouderwets princiepe niet? zoals het liedje zegt "grenzen zijn voor mensen die niet weten waar naartoe" krampachtig hokjesdenken, en dierlijke territoriumdrift. Uw voorstelling van de feiten is niet echt correct en eerder tendensieus. Betr ware: ze moeten een voorrecht inleveren om gelijkheid te bekomen. zij eisen niets, status quo zou hen nog het beste uitkomen. Wat ze willen afnemen bvb: De vastgelegde interpersoonlijke solidariteit, uitdovend Hun nationaal gevoel van Belg, hun vaderland hun eer En dat huidig conflict, gaan we dan bij overwinning in onze geschidenisboeken schrijven. Of gaan we deze pyrusoverwinning beter weglaten, en schrijven dat het daarna nog moeilijker ging? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#466 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#467 | ||||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Welk merk van glazen bol? |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#468 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Ook een partij uit de opositie kan onderhandelen over "compensaties" in ruil voor steun aan een wetsvoorstel. Ik heb nergens gezegd dat een botte weigering uitzicht geeft op compensaties. Welke deal ? Bij mijn weten had van de partijen die (gedeeltelijk) pro gestemd hebben, enkel de VLD beloofd dat het er niet ging komen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#469 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Maar die faciliteiten hebben daar zo goed als niets mee te zien, ga kijken in wolvertem, merchtem,... Je kent zele zei je, wel daar kan je zien hoe "verse" turken een "familielid" meebrengen als tolk naar de officiële instanties, kliniek, ..... Het gaat om de wil, het doorzettingsvermogen om een taal te leren. De noodzaak is er al lang niet meer. En laten we eerlijk wezen, met uw energie in engels, spaans, .... te steken kom je doorgaans veeel verder dan met nederlands. Bovendien is het sociale weefsel in onze dorpen stuk, toenemend individualisme, dus ook daar geen nood om lokaal te integreren. Hautaine franssprekenden bestaan zeker, maar om dit alle walen toe te dichten, moet je vlaamsnationalist zijn. Laatst gewijzigd door spherelike : 20 mei 2009 om 13:24. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#470 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ik besef dat het ook hautain overkomt, maar dat stadium van vasthouden aan een 18e eeuws princiepe ben ik lang voorbij. Geen nood, het komt wel. Meer naar mensen kijken, en minder naar groepen, en kritisch blijven denken, als het moet tegen de stroom. om het VB te parafraseren: als een waal geboren wordt in vlaanderen, en waals opgevoed wordt, maakt dat van hem geen vlaming. Uiteraard niet juist, want enkel toepasselijk op vreemdelingen en katten/vissen Laatst gewijzigd door spherelike : 20 mei 2009 om 13:21. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#471 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
sommige voorsteden van Parijs zijn quasi volledig bewoond door Arabischsprekenden, dat is dus volgens jou geen Frankrijk meer, of hoe moet ik dat zien? kan voor jou een anderstalige een Vlaming zijn? of kan bv een Turkstalige voor jou ooit een volwaardige Belg zijn?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#472 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Hier in belgie hebben we 3 gewesten, waarvan twee eentalig en een tweetalig. Wat mij betreft gewoon een voordeel tov het buitenland, zolang ze maar blijven samenwerken. Kan een nationalist zich nu echt niet voorstellen dat dit gegeven voor iemand anders futiel is? Geef mij nu eens één reden, waarom ik als vlaming zou vasthouden aan gemeenten waar de meerderheid weg wil uit vlaanderen, en die nu net op de grens liggen met een anderstalig of tweetalig gebied. Waarom zou ik daar iets op tegen hebben? Wordt ik er armer van? Wordt ik er rijker van. Zal mijn leven erdoor beinvloed worden? Zal het mij mijn job kosten? mijn pensioen? Ik kan echt niets vinden hoor. Ik stel wel vast dat er anderen zijn, die daar materieel net zo weinig last of baat van hebben als ik, het daar emotioneel moeilijk mee hebben, een bezitsdrang, een territoriumdrift, wat paternalistisch, misschien romantisch, mischien historisch. Kortom niet aan mij besteed. Ik sluit ook niet uit dat de meeste walen en zeker het buitenland ook al verder staan in hun denkpatronen, en dat wij daardoor zo slecht scoren. En om tot uw vraag te komen, frankrijk heeft nog geen arabisch centraal bestuur, en alle allochtonen die ik tijdens mijn bouwprojecten in frankrijk tegenkwam spraken frans, de landstaal. Hier spreken walen ook één van de landstalen. Nationalisten zien vlaanderen ook al als land, zonder al zover te zijn, en eisen dus voorlopig nog voorbarig dat walen nederlands zouden leren. Een eis die blijkbaar contraproductief werkt. Niettemin ben ik akkoord dat mits wat goede wil van beide kanten, de franstaligen in overwegend nederlandstalige gemeenten een basiskennis moeten hebben. Eens vlaanderen een echt land, kunnen we ze een verplichte inburgeringscursus laten volgen. Voor uw tweede vraag, denk ik dat de eerste voldoende antwoord geeft. Ik ben vlaming, omdat ik hier zoals de nationalisten zeggen voor het konigshuis: door een vaginale coincidentie hier ter wereld kwam, en hier nog altijd ben. Meer verdienste is daar niet aan. Voor mij is al die hier woont medemens, dorpsgenoot, provinciegenoot, regiogenoot, landgenoot, medeeuropeaan, wereldburger, ... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#473 |
Parlementslid
|
![]() Die drie franstalige burgemeesters hebben zojuist weer de wetten overtreden!!! De mensen moeten hard bestraft worden het staat in de taalwetgeving ze dienen Nederlandstalige oproepingsbrieven te versturen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#474 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Dat heb ik niet geschreven. Ik heb er echter geen behoefte aan om van een Nederlander advies te krijgen over de vraag of we België moeten splitsen of niet. Dat lijkt mij een zaak voor de inwoners van dit land, niet voor publiciteitzoekende politici uit andere landen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#475 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#476 | ||||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Eisen dat je eigen bevoorrechte positie behouden blijft is natuurlijk wel iets helemaal anders dan "niets eisen", dat moet je zelf ook kunnen toegeven. Citaat:
Ik geef je een tweede kans, geef eens één legitiem recht dat de Franstaligen zouden moeten opgeven? |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#477 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#478 | |
|
![]() Citaat:
Of staat Wikipedia voor u boven de Raad van State? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#479 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Goed een referendum organiseren voor een eventuele aanhechting. Als dat al niet gebeurt is. Maar nu heb je wel een interessante draad in deze discussie. Ik zie het alvast wel zitten. Ik denk niet dat het imago eronder zou leiden m.b.t Vlaanderen. Poll op hln: Ziet u een fusie van Vlaanderen met Nederland zitten? Ja 10778 (41%) Nee 14309 (55%) Geen mening 1031 (4%) Totaal: 26.118 gestemd link:http://www.hln.be/hln/nl/960/Buitenl...ren.dhtml#poll Wallonië:Helft Walen voor aanhechting Frankrijk. Voormalig MR-voorzitter en ex-minister-president van Brussel Daniel Ducarme (MR) zegt dat het een 'gunstige evolutie' is dat 49 pct van de Franstaligen de aanhechting bij Frankrijk welgezind is. Dat blijkt uit een peiling van Ipsos in opdracht van Le Soir en La Voix du Nord. link: http://www.tijd.be/nieuws/binnenland...890141-438.art Bijna 50/50 aan beide zijden... dus je kan het geen grote meer liefde noemen! Laatst gewijzigd door Buyck Ruben : 20 mei 2009 om 14:40. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#480 | |||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Wanneer de Vlamingen deze meerderheden dan halen noemt u dit "het conflict opzoeken", en begint u druk te argumenteren dat de Franstaligen aldus gerechtigd zijn op alle manieren alsnog te verhinderen dat het wet wordt. Dat is niet zo heel consequent. Citaat:
Blij dat we tenminste over één kwestie overeenstemming hebben bereikt. Citaat:
Volgens uw eerdere argumenten was het het "herzien" van dit akkoord dat de minderheid recht gaf op compensaties, zoals de Franstaligen nu eisen, maar dat is nu niet echt meer van toepassing sinds uw kentering. |
|||
![]() |
![]() |