![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
Maar "Vlaamse overheid", zoals "Waalse overheid", en zelfs zoals "Brusselse overheid" betekend niks voor mij ! Ik wens de keuze hebben in de taal van mijn keuze te spreken ! Ik vind vooral jammer dat Brussel door taalpolitieke omstandigheden van zijn geografische omgeving geïsoleerd wordt. Taalgrens is nuttig, als franstalig kan ik dit erkennen maar het gaat te ver ! Ofwel spreken wij van gemeenschappen ofwel van gewesten ... Voor Vlamingen is dit vergelijkbaar maar feitelijk is het niet het geval ! Duitstaligen hebben een gemeenschap en geen gewest ... en eisen geen gewest behalve als staatshervormingen leiden van een gewestpolitiek. Franstaligen spreken van 3 gewesten en 3 gemeenschappen ... Vlamingen spreken van 2 gewesten die moeten de 3de controleren ... en eventueel een 4de gewest ontwikkelen (duitse gewest) om hun taal-gewest politiek sterker ontwikkelen. Binnen/langs Brussel hebben wij een vertweetalingprojekt nodig en kunnen wij geen keuze kunnen doen. Zoals een meerderheid van de franstaligen in de Rand, voel ik me geen Vlaming en zullen mijn kinderen ook geen Vlaminggevoel hebben. Wij leven met Brussel, met Belgie, met onze gemeente ... maar niet met Vlaanderen. en wij zouden hetzelfde gevoel hebben in Wallonie. Het enige verschil zou zijn dat de Waalse identiteit bestaat niet. In Wallonie hebt U eerst en vooral een Belgisch identiteit. Zou de franstalige Wallonie een "Waals-staat" projekt hebben en de nederlandstalige Vlaanderen een meer "Belgisch-staat" projekt hebben ... zouden wij meer "Franstalige Vlamingen" zijn ... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#142 |
Banneling
|
![]() Franstaligen moeten zich gewoon aanpassen aan de taal van de lokale overheid.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#143 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het probleem voor u is dat u niet alleen in een ander taalgebied woont, maar ook in een andere natie. Vlamingen zien Brussel dus ook als een deel van een deel van hun natie, of zelfs geheel deel van de natie. Ik kan me voorstellen dat dit voor Franstaligen, die vasthouden aan hun Belgische identiteit moeilijk is om te begrijpen. De Belgische identiteit is sinds het ontstaan van België een Franstalige identiteit waar de meeste Vlamingen zich niet in kunnen vinden.
Het is de reden waarom Vlamingen zo'n integratiereglement hebben voor hun eigen gebieden. Het behoud van de Vlaamse identiteit, en de rem op de Belgische (= Franstalige) identiteit. |
![]() |
![]() |
![]() |
#144 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Belgie blijft een identiteit en voor Franstaligen en voor nederlandstaligen ! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#145 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#146 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() België is enkel een identiteit voor een bepaalde sub-elite.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability". Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
|
![]() |
![]() |
![]() |
#147 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#148 |
Banneling
|
![]() Larie en apekool. U neemt u dromen voor werkelijkheid. Ga maar terug naar Rome.
Laatst gewijzigd door system : 21 mei 2009 om 09:00. |
![]() |
![]() |
![]() |
#149 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#150 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ik eis trouwens faciliteiten in Esperanto.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#151 |
Partijlid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#152 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Oost-Vlaams |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#153 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Als je met België leeft moet je ook de grondwettelijke elementen inzake gewesten kunnen aanvaarden (wat immers in de Belgische grondwet vermeld staat). Verder kan ik u alleen maar meedelen dat bepaalde conflictsituaties in de rand het Vlaming-gevoel van veel Vlamingen enkel maar versterkt (zie niet splitsing BHV). De aanwezigheid van een Vlaamse overheid is de verzekering dat de taalrechten van Vlamingen binnen hetzelfde grondgebied niet geschonden worden (zoals dat wel schering en inslag is in het Brusselse). Trouwens, rondom de taalgrens verhuizen ook massaal veel Vlamingen naar Wallonië (goedkopere bouwgrond). En blijkbaar weten zij hun toch te integereren zonder veel problemen.
![]() |
![]() |
#154 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#155 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#156 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Niets bijzonders ik ken zoveel mensen in Vlaanderen die geen woord Nederlands spreken en geen enkel probleem hebben met de Vlaamse overheid.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#157 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Voor wat de contacten met de lokale overheden betreft; probeert u het eens met het Frans of Nederlands in China. Er is niemand die het u verbiedt he. Waar u misschien op doelt, is dat u op het gemeentehuis van Overijse of Huldenberg niet in het Frans terecht kunt, maar wel in het Engels. Dat heeft alles te maken met de territoriale claims die voortdurend worden gedaan door de Franstalige politiek partijen op Nederlands grondgebied. Die worden niet gedaan door Engelstaligen. Ergo, U bent een dreigende partij. Anderstaligen zijn dat niet. Daarom worden zij wel hoffelijk ontvangen op het gemeentehuis en door andere ambtelijke organisaties. (Zoals het hoort) Op het moment dat de franstalige politieke organisaties de grens erkennen en respecteren (wat niet zal gebeuren zolang er transfers nodig zijn), zult u de Nederlandstalige ambtenaar leren kennen als en zeldzaam warme en gastvrije overheidsdienaar. (binnen de beperkingen van een ambtenaar uiteraard) Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 21 mei 2009 om 13:39. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#158 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De geschiedenis van België spreekt dat tegen. De opzet van de revolutie was om een Franstalige (anti-Nederlandse) staat te stichten. Sterker nog, de opzet was een Anschlußpoging voor Frankrijk. Dat België gesticht is dankt men aan de andere grootmachten die geen versterkt Frankrijk wilden zien.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#159 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door liberalist_NL : 21 mei 2009 om 14:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#160 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Vanaf het begin van Belgïe is het standpunt en de praktijk hier altijd duidelijk geweest: niet met Holland meer en nooit met of bij Frankrijk. En zo is het ook geschied. Laatst gewijzigd door system : 21 mei 2009 om 14:33. |
|
![]() |
![]() |