Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 mei 2009, 16:02   #241
Praetorian
Perm. Vertegenwoordiger VN

Praetorian's schermafbeelding

Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Stuur een bericht via MSN naar Praetorian
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Wat zijn dan de 'meta-categoriën'? Is dat zoiets als: 'ik haat x en daarom wil ik het kapotmaken'-wetenschap?

Wat er 'terecht' is om altijd maar het verwijt te slingeren dat ik iets ahistorisch kijk - geen idee. Want daarmee begrijp jij op jouw beurt niet waar het over gaat. De vraag of je het 'historisch' en 'structureel' moet bekijken, zonder te kijken naar human action is, alweer, iets dat jij simpelweg negeert.
Dat is mijn ideologische gevolgtrekking, opnieuw zit er een enorm verschil tussen wetenschap en mijn ideologische kijk. Althusser heeft omtrent deze materie grensverleggend werk verricht.

Jouw human action is dan ook gebaseerd op een ahistorisch individu. Het is een constructie, specifiek kenmerkend voor het kapitalistisch tijdperk. Een bekend voorbeeld is de entrepreneur-mythe. Die doet het na al die tijd nog steeds goed om het kapitalisme te legitimeren.

Laatst gewijzigd door Praetorian : 24 mei 2009 om 16:03.
Praetorian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2009, 16:08   #242
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian Bekijk bericht
Jouw human action is dan ook gebaseerd op een ahistorisch individu. Het is een constructie, specifiek kenmerkend voor het kapitalistisch tijdperk.
Nope.

Maar dat zou je weten - als je eens wat moeite deed.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."

Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 24 mei 2009 om 16:09.
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2009, 16:09   #243
Praetorian

Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Standaard

Citaat:
Nope.
De eindigheid van jouw persoontje moet je zwaar vallen.
Soit, net zoals een gelovige kan leven met de fictie van god, zal jij dat ook wel kunnen met jouw fantasie over het individu. Het tijdperk van het ego-centrisme is jou goedgezind.

Laatst gewijzigd door Praetorian : 24 mei 2009 om 16:10.
Oud 24 mei 2009, 16:10   #244
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De eindigheid van jouw persoontje moet je zwaar vallen.
Soit, net zoals een gelovige kan leven met de fictie van god, zal jij dat ook wel kunnen met jouw fantasie over het individu.
Sweet. De ander begint over compleet irrelevante zaken, wegens gebrek aan kennis van het onderwerp dat hij tracht te dissen.

En nu ga ik leren. ^^
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
Oud 24 mei 2009, 16:10   #245
Praetorian

Standaard

Citaat:
Sweet. De ander begint over compleet irrelevante zaken, wegens gebrek aan kennis van het onderwerp dat hij tracht te dissen.

En nu ga ik leren. ^^
Whatever makes you happy, honey.
Oud 24 mei 2009, 16:12   #246
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Whatever makes you happy, honey.
Oud 24 mei 2009, 16:17   #247
netslet
Minister-President

netslet's schermafbeelding

Standaard

Met entrepreneurs-mythe, welke definitie van entrepreneur wordt dan als mythisch beschouwd?

Als het die van Cantillon is (entrepreneur = iemand bereid om een onderneming te starten en bereid om volledige persoonlijke verantwoordelijkheid te nemen daarvoor wat het resultaat daarvan ook mag zijn), dan durf ik het daar wel mee eens te zijn.
Oud 24 mei 2009, 16:28   #248
Praetorian

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door netslet Bekijk bericht
Met entrepreneurs-mythe, welke definitie van entrepreneur wordt dan als mythisch beschouwd?

Als het die van Cantillon is (entrepreneur = iemand bereid om een onderneming te starten en bereid om volledige persoonlijke verantwoordelijkheid te nemen daarvoor wat het resultaat daarvan ook mag zijn), dan durf ik het daar wel mee eens te zijn.
Ik denk hier voornamelijk aan Schumpeter, maar er is een duidelijke constante qua karakterisering van de entrepreneur. Of dat nu in Ayn Rand of Ricardo kan teruggevonden worden.
Oud 24 mei 2009, 16:56   #249
Nestor Burma
Banneling

Standaard

Citaat:
Euh, Savatage zal nooit meer van gedacht veranderen, ik heb nog nooit een dergelijk rigide persoon gezien. Je hebt een minimum aan "schizofrenie" nodig om de zaken vanuit een ander perspectief te zien, Savatage sluit deze omwille van een zelfverdedigingsmechanisme tout court uit.
Een beetje overdreven gesteld. Die Savatage is een hapklare brok. Luchtig en licht verteerbaar. Met wat feitenkennis en doorzettingsvermogen sla je zelfs een Healy plat, denk ik. Healy heeft niets liever dan dat je over "meta-categorieën" e.d. blijft doorbomen.
Nestor Burma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2009, 18:11   #250
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nestor Burma Bekijk bericht
Een beetje overdreven gesteld. Die Savatage is een hapklare brok. Luchtig en licht verteerbaar. Met wat feitenkennis en doorzettingsvermogen sla je zelfs een Healy plat, denk ik. Healy heeft niets liever dan dat je over "meta-categorieën" e.d. blijft doorbomen.
Och; het is mij al lang duidelijk dat Praetorian alles overboort gooit wat weten-schap genoemd kan worden. Zoals de essentieel kritische houding om ook datgene te bestuderen waar je het niet mee eens bent. Ik zeg maar iets, he.

Het essentiele punt is natuurlijk dat, zolang Praetorian niet weet waar ik het over heb, hij ook niets zal kunnen 'platslaan'.
Oud 24 mei 2009, 18:27   #251
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nestor Burma Bekijk bericht
Savatage zal nooit kunnen vatten wat jullie vertellen, en aangezien hij van mening is dat enkel zijn cursussen economie de waarheid bevatten, en dat de rest gevaarlijk is, zal hij vanzelf niet veranderen.

Een behandeling met hallucinogenen is ten zeerste aan te raden.

Healey is niet zo moeilijk. Hij zit nog steeds in een dualistisch denkpatroon met de overheid als grote boosdoener.
Wat de jongen totaal niet snapt, bijvoorbeeld, is dat er meerdere machtsgroepen zijn in een maatschappij, en dat iets wat niet overheid heeft ook een de facto overheid kan zijn.

Eens hij is ontpuberd komt dat wel.

Laatst gewijzigd door Flanelcondoom : 24 mei 2009 om 18:28.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2009, 18:29   #252
Praetorian

Standaard

Citaat:
Och; het is mij al lang duidelijk dat Praetorian alles overboort gooit wat weten-schap genoemd kan worden. Zoals de essentieel kritische houding om ook datgene te bestuderen waar je het niet mee eens bent. Ik zeg maar iets, he.

Het essentiele punt is natuurlijk dat, zolang Praetorian niet weet waar ik het over heb, hij ook niets zal kunnen 'platslaan'.
Het zal dat zijn.
Oud 24 mei 2009, 18:29   #253
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Euh, Savatage zal nooit meer van gedacht veranderen, ik heb nog nooit een dergelijk rigide persoon gezien. Je hebt een minimum aan "schizofrenie" nodig om de zaken vanuit een ander perspectief te zien, Savatage sluit deze omwille van een zelfverdedigingsmechanisme tout court uit.
Allé, ik ben dus niet schizofreen genoeg om de zaken te kunnen observeren zoals jij dat doet

Ik heb jouw hier trouwens nog nergens op het forum een analyse zien maken of je mening over iets zien geven op een objectieve manier. Jij ziet de zaken enkel vanuit een klassenbeeld waarin werkgevers werknemers uitzuigen en alles en nog wat de fout is van het neo-liberalisme.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2009, 18:30   #254
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Allé, ik ben dus niet schizofreen genoeg om de zaken te kunnen observeren zoals jij dat doet

Ik heb jouw hier trouwens nog nergens op het forum een analyse zien maken of je mening over iets zien geven op een objectieve manier. Jij ziet de zaken enkel vanuit een klassenbeeld waarin werkgevers werknemers uitzuigen en alles en nog wat de fout is van het neo-liberalisme.
Jij daarentegen, hebt al zeer zinnige antwoorden geleverd op mijn input.
Oud 24 mei 2009, 18:31   #255
Praetorian

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht

Schizofrenie is geen negatief concept voor mij.

Voor mij is dat objectief. De klassenmaatschappij is reëel om die en die reden.

Laatst gewijzigd door Praetorian : 24 mei 2009 om 18:31.
Oud 24 mei 2009, 18:33   #256
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Savatage zal nooit kunnen vatten wat jullie vertellen, en aangezien hij van mening is dat enkel zijn cursussen economie de waarheid bevatten, en dat de rest gevaarlijk is, zal hij vanzelf niet veranderen.
Het is bijzonder eenvoudig om te zien wat ze vertellen hoor. 5 minuten rondlezen op de website van de pvda/lsp of het nsa en je leest dezelfde praatjes over liberalisme. Moeilijk kan je dat bezwaarlijk noemen. Hoe kom je er trouwens bij dat ik een andere visie "gevaarlijk" zou vinden?

Citaat:
Een behandeling met hallucinogenen is ten zeerste aan te raden.
LSD, hallucinogenen, ... nog iets?

Citaat:
Healey is niet zo moeilijk. Hij zit nog steeds in een dualistisch denkpatroon met de overheid als grote boosdoener.
Wat de jongen totaal niet snapt, bijvoorbeeld, is dat er meerdere machtsgroepen zijn in een maatschappij, en dat iets wat niet overheid heeft ook een de facto overheid kan zijn.

Eens hij is ontpuberd komt dat wel.
Gezagsargumenten blijven grappig

Ik meende me te herinneren dat zowel AH als ik je daar al eerder op hadden geantwoord. Er kunnen best meerdere machtsgroepen zijn in een maatschappij, niemand ontkent dat, maar die machtsgroepen beschikken niet over dezelfde middelen en alleenrechten waarover een overheid wel beschikt. Essentieel verschil.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2009, 18:34   #257
favoriet
Banneling

Standaard

Het is duidelijk dat sommigen denken dat men met niet te werken de crisis gaat oplossen en de welstand van onze mensen gaat opkrikken.

O ja, ik vind net zoals Mertens van de pffff van de a ook dat bvb treinconducteurs die een goede dertig jaar 'gewerkt' hebben met pensioen moeten kunnen gaan... En dat dit pensioen gerust met een 25% mag verhoogd worden...

En wie dat allemaal gaat betalen? Da's simpel... We laten de rijken dat betalen...
favoriet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2009, 18:38   #258
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Savatage,

De arbitrariteit van wetten en de manier waarop macht werkt ontgaat je steeds, he?

Eenvoudig voorbeeld: het boeit geen reet wie er aan de macht is als jij alleen bent in een smalle straat met drie boeven. ZIJ zijn de locale macht.

Hmm, best een boek schrijven hierover. Misschien sterven er nog miljoenen in de toekomst, en dat allemaal door mij.
Oud 24 mei 2009, 18:42   #259
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Hoe kom je er trouwens bij dat ik een andere visie "gevaarlijk" zou vinden?
Het zou je o zo comfortabele denkpatroontjes, waarin alles is vastgelegd, wel eens in gevaar kunnen brengen.

Citaat:
LSD, hallucinogenen, ... nog iets?
Voor heropvoedingskampen moet je bij Nestor Burma en zijn minder slimme vriend Bwanni zijn. Ik ben op dat vlak veel gesofistikeerder.
Oud 24 mei 2009, 18:43   #260
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

[quote=Flanelcondoom;4121641]
Healey is niet zo moeilijk. Hij zit nog steeds in een dualistisch denkpatroon met de overheid als grote boosdoener./QUOTE]

Zolang mensen stropoppen gaan gebruiken, zit ik - en bij uitbreiding het liberalisme - safe, hoor.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be