![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#341 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 december 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 21.732
|
![]() Ja, verschillenden voor mijn studies en het afgelopen jaar ook nog een paar (niet-academische boeken). Heb er trouwens gisteren nog eentje bestemd op Amazon ("why greed is good").
|
![]() |
![]() |
![]() |
#342 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 december 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 21.732
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#343 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 33.539
|
![]() Citaat:
Zie: http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=295
__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#344 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 33.539
|
![]() Citaat:
Tot er niets anders meer bestaat dat je dag nog kan kleuren. ==> een situatie van uitbuiting Vandaar de interesse van de dominante klassen voor het verwerven van de massamedia.
__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine) Laatst gewijzigd door Nr.10 : 5 juni 2009 om 22:29. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#345 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 33.539
|
![]() Deze, door de dominante klassen gedomineerde, massamedia verspreiden gedachten en waarden die het brede publiek geïnterioriseerd worden.
__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine) |
![]() |
![]() |
![]() |
#346 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 33.539
|
![]() Citaat:
__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine) Laatst gewijzigd door Nr.10 : 5 juni 2009 om 23:31. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#347 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 33.539
|
![]() Overheersing door consensus
__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine) |
![]() |
![]() |
![]() |
#348 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 33.539
|
![]() Citaat:
Citaat:
"There is only one possible, productive solution for the relationship of individualized man with the world: his active solidarity with all men and his spontaneous activity, love and work, which unite him again with the world, not by primary ties but as a free and independent individual.... However, if the economic, social and political conditions... do not offer a basis for the realization of individuality in the sense just mentioned, while at the same time people have lost those ties which gave them security, this lag makes freedom an unbearable burden. It then becomes identical with doubt, with a kind of life which lacks meaning and direction. Powerful tendencies arise to escape from this kind of freedom into submission or some kind of relationship to man and the world which promises relief from uncertainty, even if it deprives the individual of his freedom." (Erich Fromm, Escape from Freedom [N.Y.: Rinehart, 1941], pp. 36-7. The point is repeated on pp. 31, 256-7.)
__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#349 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 33.539
|
![]() Correctie:
Citaat:
__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine) Laatst gewijzigd door Nr.10 : 6 juni 2009 om 00:27. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#350 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 33.539
|
![]() Citaat:
Citaat:
moeten hieruit alternatieve bestuursvormen groeien teneinde de bestaande structuren omver te werpen. Erich Fromm:
__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine) Laatst gewijzigd door Nr.10 : 6 juni 2009 om 00:56. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#351 | |
Banneling
Geregistreerd: 26 april 2009
Berichten: 4.914
|
![]() Citaat:
A.H. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#352 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.348
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#353 |
Banneling
Geregistreerd: 8 februari 2009
Locatie: Lemuria
Berichten: 15.636
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#354 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 33.539
|
![]() Populisme.
__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine) |
![]() |
![]() |
![]() |
#355 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 112.962
|
![]() Citaat:
Een paar redenen: - ik denk dat het gevaarlijk is om een systeem op te stellen waarbij teveel "ethische" waarden door de wetgever worden opgedrongen, want volgens mij bestaat er geen absoluut goed en kwaad, en wat voor een, op een zeker ogenblik, het absolute goed is, is net voor een andere het absolute kwaad. Excessief het absolute goed nastreven, en wettelijk opdringen, geeft meestal katastrofale gevolgen. Hoe minder van die wettelijk dwingende dingen er zijn, hoe beter dus, op een paar relatief elementaire zaken na, waar we het misschien kunnen over eens zijn. - ik begrijp wel sommige van Flanelcondoom's opwerpingen, maar hij gaat zelf uit van een zekere dogmatiek en ethiek. De bedoeling is niet dat "de mensen" "zo vrij mogelijk" zijn, of zo "gelukkig mogelijk". Wat te vermijden is, is dat *intelligente mensen* door *domoren* gedwongen worden om *een dwaze ethiek* te moeten volgen. Wat er met het gros van de mensen gebeurt, en hoe ze zich laten beinvloeden en zo, heeft maar weinig belang. - Wat FC passieve macht noemt, is gewoon de vrije dynamiek van een systeem, en dat is, zou ik denken, nogaltijd veel beter dan de gedwongen dynamiek van een naieve ideologie, opgelegd door een of andere simpele van geest. Hoewel je natuurlijk sociale of economische druk kan ondergaan om zichzelf in het "ideaal van het moment" in te lijven, zal dat enkel maar werken op (de meerderheid van) de oenen, maar wat er met de meerderheid van oenen gebeurt, is van niet veel belang. Iemand die intelligent genoeg is om het systeem te begrijpen, kan, in een microwereldje, nog steeds ongeveer leven zoals het hem past. Als het "ideaal van het ogenblik" door de wetgever wordt opgelegd, is die mogelijkheid er niet. Dat is voor mij een van de belangrijkste redenen om een liberale ingesteldheid te hebben. - een andere redenering die ook tot een liberaal gedachtengoed leidt, is dat, of we dat nu willen of niet, we in de eerste plaats materiele belangen hebben. En doorheen de geschiedenis is aangetoond dat er twee manieren zijn om materieel een gunstige situatie te bekomen: vrijheid van handelen enerzijds, en imperialisme anderzijds. Maar gezien de planeet rond, en dus eindig is, is imperialisme een strategie die slechts tijdelijk kan werken. Naieve totalitaire ideologieen hebben aangetoond om steeds weer tot materiele armoede te leiden. Met andere woorden, liberalisme laat "winnaars" toe. Niet iedereen is winnaar, verre van, maar er kunnen er ten minste zijn. Andere ideologieen laten dat minder toe. Er is wel een pertinente opmerking van FC:liberalisme laat in principe de vrijheid toe om zichzelf onderuit te halen en toch in de richting van een of andere ideologisch gestuurde maatschappij te gaan en is dus niet "zichzelf stabiliserend". Dat is juist. Het is enkel als een grote meerderheid ervan overtuigd is dat we in een en dezelfde ideologische richting moeten gaan, dat dit gebeurt. Zolang men er niet in een meerderheid van overtuigd is dat men in richting A moet gaan, en niet in richting B, dan zal men "vrij" blijven. Maar ik vind het juist een heel groot voordeel dat liberalisme zichzelf niet stabiliseert, en dat het geen zichzelf propagerende ideologie is. Het gevaar voor de mensheid is de machtsgeworden domheid, van de megalomane dictator tot de naive ideoloog. Dat zijn de grote bestuurlijke gevaren. Liberalisme is een verdediging tegen de naive ideologie. Net zoals democratie een verdediging is tegen de megalomane dictator. Met andere woorden, liberalisme en democratie zijn geen "goed uitgekiende vormen van bestuur". Ze zijn maar povertjes op dat vlak. Maar het is de prijs die we moeten betalen om ons te behoeden tegen een veel groter gevaar: dictatuur (door een megalomane idioot) of ideologie (door een naive idioot). Het zijn concepten die ons beschermen tegen de grootste vormen van onderdrukkende domheid. Het zijn geen concepten die "het licht" tonen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#356 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.348
|
![]() Citaat:
Kijk, liberalen in het vrijheidsbeginsel zijn feitelijk anarchisten die redeneren van totale vrijheid voor het individu, maar met respect voor elkaar. Nochthans worden anarchisten nogal sterk geassocieerd met linkszijn omwille van hun neiging om aanslagen te plegen, zijn ze volgens mij dan toch liberaal. Bekijk het nu eens zo: als individu, hoe kun je ooit een tennistalent of een zangtalent ontwikkelen als uw talent moet ondergeschikt worden aan de sociale lasten. De sociale last, zijnde alle dingen die je zou moeten doen binnen een systeem omdat je nu eenmaal in een gemeenschap woont ? Maar ook hoe kun je een tennistalent ontwikkelen zonder dat een ganse gemeenschap een gans resem diensten levert aan u... Een gemeenschap is precies dat sociale, en feitelijk kun je inderdaad niet tot die uitzonderlijke prestatie komen zonder dat de gemeenschap zich gaat bezighouden met een heel deel van de taken die je anders zou moeten doen om te overleven... Dus het maatschappij model zal sowieso aansluiten op een mix van outsourcen van taken naar de gemeenschap, om te eindigen met een individuele prestatie die hoger en beter is dan wat je als individu zou kunnen bereiken op uw eentje. Je kunt nu wel stellen, we hebben zowat een verheerlijking van het individu, en internet zal wel ertoe bijdragen dat het gedachtengoed liberaler geworden is. De vrijheid van de geest op internet is nogal massief immens te noemen, velen verdiepen er zich uren in om die vrijheid te ervaren... Neem nu maar gewoon politics, de vrijheid om hier met gelijkgestemden te discuteren, terwijl je ze anders in uw dorpscaffee na 2 minuten uw redenering zou vastkrijgen, heb je hier een platform om uw mening kwijt te kunnen. We hebben ook een machtig systeem waar we continu dingen kunnen outsourcen naar de goedkoopste. Dus ook een pak sociale taken, want socialisten hebben daarvoor gezorgd: rusthuis voor uw oudjes te dumpen, gehandikapten instellingen voor uw autistisch kindje te dumpen, ziekenhuizen voor uw zieke vrouw te dumpen... Het kruisje is vervangen door rode, gele, witte, groene kruisjes, en de dood maar ook de zorg (het sociale) wordt uit de maatschappij gebannen.. Al wie niet meekan wordt gecoccooned in het systeem en de problemen zijn geoutsourced, en het individu kan verder zonder last zijn vrijheid beleven... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#357 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.348
|
![]() Dus nu ivm uw theorie van het stabiliseren en zelfdestructie.
Waar jij natuurlijk op doelt is dat concurrentie (die u blijkbaar associeert met liberalisme omwille van het economisch model) leidt tot overcapaciteit. En overcapaciteit op een bepaald moment tegen u werkt, zoals we hier nu massaal beleven... Nu het gaat hier vooral over de investeringsgoederen die het slachtoffer zijn van de crisis. Een auto als symbool van vrijheid van mobiliteit, maar in theorie toch een goed die langer moet meegaan dan een wegwerpartikel. We beleven waarschijnlijk het einde van de vrijheid van mobiliteit , voornamelijk als gevolg van de kostprijs van petroleum. En inderdaad hier een vorm van vrijheid die leidt tot zelfdestructie... Nu we hebben nog andere dingen dan mobiliteit om ons uit te leven, dus het is nu niet precies dat demensheid er tenonder zal van gaan. IN elk geval, de marktwerking heeft daar in principe al een antwoord op bedacht, met quota's en 'grendelwetten' of taxeringen.... In principe zou dus de mobiliteit hier moeten belast worden, zodat alleen de mensen die echt moeten zijn in brussel bvb naar brussel centrum nog rijden... Dus we zullen inderdaad mobiliteit moeten duurder maken.... de vrijheid zal beknot worden, maar niet op een manier dat je bvb een aanvraag moet indienen die zal goedgekeurd worden, maar wel op een vrij nonchalante manier van taxeren. Feitelijk moeten we dus ons niet veel zorgen meer maken over de auto, er is internet, en informatie kan aan lichtsnelheid de wereld rond, dus in principe is onze fysische aanwezigheid op bepaalde plaatsen niet ech essentieel meer te noemen. Dus op dat vlak wordt die zelfdestructie eerder een aanpassen van gedrag. Maar hadden we die crisis nu willen voorkomen,dan moesten we inderdaad investeringen in automobiel niet gefinancierd hebben. Die middelen waren verloren... Dat had geen zin.... Volgens mij moet iemand op een bepaald moment de som maken van de productiecapaciteit in een zone (bvb Europa en exogeen, zeg maar buiten europa) en daarvoor beslissen van OK, hier kunnen wij bvb bij een vraag van 20M auto's per jaar, en een productiecapaciteit van 40M auto's per jaar niet toestaan dat er extra geinvesteerd wordt.... Die som wordt niet gemaakt, en ook die financiering wordt nergens 'risico's correct ingeschat', op dat vlak zijn we DOM... Die rem kun je nog eenvoudig bedenken... Maar anderzijds hoe kan het zover komen, als je nu 10 jaar terug een capaciteit hebt van 20M auto's in de bestaande fabrieken, en door efficientieverhoging de capaciteit met 10% per jaar groeit, is dus de totale capaciteit het resultaat van die efficientieverhoging eerder dan van een financiering in nieuwe vestigingen... Die nieuwe vestigingen zijn er vooral gekomen in China - Indie;.. Om daar nu een rem op te bedenken is wel knap lastig.... Hoe kun je nu voorzien dat je 1 fabriek op 10 per jaar gaat sluiten.... preventief omdat de capaciteit verhoogt door efficientie ??? Krijg dat verkocht ??? Het groeimodel - tewerkstellingsmodel wil inderdaad stijgende cijfertjes, grotere marktaandelen etc... Persoonlijk vind ik dat knap lastige denkpiste... wie gaat er zichzelf nu beperken in groeipotentieel ten voordele van uw concurrent.... Op dat vlak is er dan maar één piste denkbaar, en dat is een quotum... bij een getandaardiseerd produkt is dat best mogelijk (zoals melk bvb) maar bij een auto ??? Enige suggesties hier ??? |
![]() |
![]() |
![]() |
#358 | ||||
Minister
Geregistreerd: 31 juli 2008
Locatie: Ex cathedra
Berichten: 2.926
|
![]() Citaat:
Wat je hier dus brengt is één van de vele opinies, niet noodzakelijk juist, waarschijnlijk fout. Je verwart het waardensysteem van het individu met dat van het collectief. Het collectief kent geen ethische waarden. Slechts 'de consensus'. Het 'waarde oordeel' is het alleenrecht van het individu in een liberaal systeem. Het al dan niet opleggen gebeurd bij consensus en volledig liberaal. Wat al dan niet ethisch is, dat is een individuele zaak. Citaat:
Citaat:
Je kan niet 'liberalisme' beginnen uit te spelen vanaf een bepaald niveau, zoals je doet. Het begint niet bij toelaten van winnaars. Het begint bij het bepalen van alle spelregels en het speelveld. PLus, als je zoiets komt te brengen, liberalisme moet niet enkel de onderdelen van je betoog omvatten, maar ook het geheel. En dat is niet zo. Citaat:
__________________
maar denk niet ik ga mijn eigen gang,denk niet ik ga het veranderen,want alleen ben je te klein en te bang ,je kunt niet zonder de anderen |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#359 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
|
![]() Citaat:
Enfin; Mises ook niet, maar dit klopt toch niet.
__________________
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#360 | |||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 112.962
|
![]() Citaat:
Maar "goed" en "kwaad" hebben niks met "waarheid" te maken. Ik zal niet stellen dat ik er zeker van ben dat het *totaal* willekeurige concepten zijn, maar ze zijn toch wel *heel sterk* cultureel gebonden. Als er ergens gemeenschappelijke concepten van goed en kwaad bestaan moet het ergens iets te maken hebben met onze "plezierbeleving". We hebben technieken opgesteld die min of meer de FAPP "waarheid" kunnen testen van iets: noem het de wetenschappelijke methode. Dat wil niet zeggen dat het altijd werkt, onfeilbaar is, overal toepasbaar is e.d. maar enfin, we kunnen soms toch wel iets met een zekere vorm van FAPP zekerheid stellen (zoals "de wereld is rond"). In elk geval is de *methode* aanvaardbaar. Dat is veel minder het geval voor ethische vraagstellingen. Wat is "goed" ? Wat God de Vader in Piereke zijn oor heeft gefluisterd ? Wat in het Heilige Stripverhaal is neergeschreven ? Wat de Raad van de Mollahs beslist ? Wat Amnesty International vraagt ? Wat het staathoofd zegt ? Wat Karl Marx zegde ? Wat Stalin zegde ? Wat Bush beweerde ? Wat voor de ene nu ontegensprekelijk "goed" is, is voor de andere het geincarneerde "kwaad". Citaat:
Citaat:
Ik zie liberalisme gewoon als een bescherming tegen de dictatuur van de ideologie, net zoals democratie een bescherming is tegen de dictatuur van een individu. Het kan vele nefaste effecten hebben (net zoals democratie vrij nefast is), maar omwille alleen al van de bescherming tegen een heersende ideologie, heeft liberalisme mijn voorkeur. Ik ga er namelijk (terecht of onterecht) van uit dat als het er hem om gaat om een ideologie op te leggen, dat altijd gaat gebeuren op basis van vrij idiote dogma's en door vrij idiote mensen. Inderdaad zijn intelligente mensen die nagedacht hebben over een ideologie, steeds gematigd omdat ze het naieve ervan inzien. Ze gaan er bijgevolg nooit in slagen om dat goedkope simplistische gedachtengoed met passie verkocht te krijgen. Enkel domoren kunnen fervente verdedigers van een ideologie zijn, en in de mate dat we ervan uitgaan dat hun dommigheden niet bij wet moeten opgedrongen worden (wat voor mij de essentie van "liberalisme" is), dan vind ik dat een heel goeie zaak. Liberalisme is voor mij het uitgangspunt dat elke ideologie het waarschijnlijk ergens mis heeft, en dat we dat dus moeten vermijden. In welke mate is die visie zelf een ideologie ? Ik denk niet dat liberalisme een ideologie is. Het is gewoon een fundamenteel wantrouwen in de intelligentie van zij die regels willen opdringen aan de anderen "voor het Grotere Goed". Net zoals democratie als uitgangspunt heeft dat iedereen die (lang genoeg) macht heeft, daar vroeg of later zal willen misbruik van maken en dat men geregeld moet kunnen zeggen of men die personen nog wil en een verandering kan bewerkstelligen. Met andere woorden, democratie is een verre van ideaal systeem om de "goeie bestuurders" te vinden, maar het is de veiligheidsklep die dictators kan wippen. Het is een veiligheidsmechanisme tegen de "dictator voor het leven". Liberalisme is een veiligheidsmechanisme tegen de "ideologie voor het leven". Het is verre van een systeem dat "het collectief" op de juiste manier laat functioneren. Maar het is tenminste een veiligheidsklep tegen de "juiste ethiek". Enfin, zo zie ik het. |
|||
![]() |
![]() |