![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het marktmechanisme faalt. Het staatsmechanisme gaat dat even oplossen.
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | ||
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |
Staatssecretaris
|
![]() Zouden de kapitaaleigenaars dat ook gezegd hebben na de interventies door de overheden?
"Dank U, Deus-ex-Obama" Citaat:
Als je het verbieden wil noemen; mij best. Ik noem het reguleren. Zijn er volgens U dan geen regels nodig om het marktmechanisme bij te sturen? Of nemen we gewoon het risico dat het verkeerd loopt omdat 'de markt dat wil'. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | ||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
de overheid neemt over wanneer het lange-termijn benefit van de markt de korte-termijn belangen van zijn burgers in het gedrang brengt. Miljoenen mensen beschermen tegen rampspoed door de heilige koe van het marktmechanisme te reguleren en bij te sturen; Typisch overheden. Die staatschuld komt trouwens ten goede aan de schuldeiser (kapitaaleigenaar) en is onderworpen aan het marktmechanisme. Citaat:
![]() Distorties van welvaarstcreerende handelingen wil ik reguleren. Als bv. de korte-termijn belangen van 40 mensen in het gedrang komt omdat een eigenaar van 10 huizen weigert zijn eigendommen te verhuren vanuit speculatief oogpunt, dan wil ik reguleren door die eigendommen te laten verhuren. Omdat de welvaarstcreerende handeling welvaart wegneemt van 40 mensen. Mutatis mutandis voor de ganse markt.
Laatst gewijzigd door Maes_P : 11 juni 2009 om 10:54. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Wat betreft die landen waar er omzeggens 1000 kinderen per dag van honger en dorst omkomen zou ik het volgende willen voostellen: - kleinschalige initiatieven (boren van putten, infrastructuur) gestuurd door de overheid - lokale exploitatie voor de overschakeling naar het vrijemarktprincipe. - re-gu-la-ri-se-ring wat betreft prijszetting. Er zijn ondertussen gelijkaardige initiatieven die hun vruchten afwerpen. 't is te zeggen: er creveert geen mens meer van de dorst. uw 'eerst de winst, dan misschien en hopelijk en allé 't zou toch de bedoeling zijn ALLE mensen' principe is me iets te abstract om het te gaan uitproberen in landen waar men nog écht doodgaat van geen drinkbaar water te hebben.
![]() |
![]() |
#69 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
Regularisering; de overheid ziet toe op een redelijke prijs voor drinkwater. Stel dat zo'n dorpsgemeenschap plots haar prijs vertienvoudigd voor al wie even toevallig aan de kraan passeert. Citaat:
![]() Ik ga uit van de vele sponsoringvoorstellen die hier op mijn bureel passeren ivm ontwikkelingssamenwerking. Daar staan mooie voorbeeldjes in. Voor de rest zal je je op mijn woord moeten geloven ![]() Uw voorstel is concreet?[/quote] ja, jongen.
![]() |
![]() |
#71 | ||
Staatssecretaris
|
![]() Inderdaad; en het werkt ook nog. Geweldig niet?
Citaat:
Citaat:
"Proficiat" en "Bedankt" Ik heb dus 40 welvaartscreerende handelingen gesteld door er 1 te verbieden. Streven naar winst, is dat geen marktmechanisme?
Laatst gewijzigd door Maes_P : 11 juni 2009 om 11:47. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Degenen financieel in staat zijn hebben natuurlijk geen probleem, en voor die groep biedt dat uiteraard een voordeel. Denkt u misschien dat de opbrengst verdeeld wordt onder de bevolking, of ten voordele van die bevolking?
![]() |
![]() |
#73 |
Banneling
|
![]() Uiteraard is "gratis" door belastingen. Waar niks mis mee is, behalve dat Rothbard eens zei dat het diefstal was.
Het verschil tussen lage en hoge lonen moet niet meer worden dan een drievoud. De rest mag worden afgeroomd. |
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
Minister
|
![]() Citaat:
http://www1.american.edu/ted/OAUWASTE.HTM
![]() |
![]() |
#75 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Verder: ik heb net water gekocht in de winkel. Ik voelde me niet uitgebuit. ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het pure probleem is eigenlijk dat jullie er op zich geen enkel probleem hebben dat water 'door de vrije markt' wordt geleverd. Nu dat ze 10 kilometer per dag moeten wandelen om aan water te geraken, is dat ook door middel van de vrije markt - een vrijwilligheid van transacties.
Pas als het op een efficiënte manier gebeurt - waarbij het middel dat ruil vereenvoudigd, namelijk geld, gebruikt wordt - dan is het allemaal schandalig. Ik snap dat niet, hoor. Als het inefficiënt gebeurt, is het allemaal schandalig. Van zodra het efficiënt gebeurt - dus overschakelen op ruilhandel, dus gebruik maken van comperatieve voordelen en het opheffen van autarkie - is het ook schandalig. Ja, mensen...
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ja, hoor: het werkt. De case die hier boven geciteerd werd, bewijst dat!
Citaat:
(Dus neen: je hebt geen welvaartscreërende handelingen gesteld. Zero-sum game: dat heb je bereikt. Dat is geen creatie.)
Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 11 juni 2009 om 13:35. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Meer kapitaal maakt niet dat er 'eenvoudiger' initiatief genomen kan worden, maar maakt enkel dat er meer productiestijging is, waardoor de prijs sneller kan dalen.
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Inefficiënties institutionaliseren lijkt me geen goed idee.
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | |||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Daarom nog een reden te meer om bij te sturen. U lijkt te denken dat het marktmechanisme een of andere natuurwet is. Citaat:
Mag voor mij verboden worden. Wat denkt U? Citaat:
Hoezo "geen welvaart"?
Laatst gewijzigd door Maes_P : 11 juni 2009 om 14:02. |
|||
![]() |
![]() |