Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 juni 2009, 15:03   #121
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Wat er nu te gebeuren staat weet ik niet, maar het is niet de eerste keer dat er berichten zijn over de verdeeldheid van de religieuze leiders over Ahmadinejad. Eind vorig jaar nog was er in Time iets te lezen over hoe de ayatollahs verveeld zaten met Ahmadinejad en zijn stoere taal.
Het is een bijzonder dikke brei, waar opinies in feiten worden veranderd zelfs door journalisten. Zowiezo is Iran al moeilijk te doorgronden. Ik las ergens dat Ahmadinejad systematisch boven de 60 % scoorde, ook in zones waar de drie andere kandidaten hun thuisbasis hebben. Dat zou kunnen wijzen op onregelmatigheden. Probleem is dat er vanalles verspreid wordt aan informatie, en het niet te verifiëren is.

Sommigen beweren dat er fraude is omdat het 'te verwachten' was dat Ahmadinejad niet meer dan 48 % van de stemmen zou halen, en dat er een tweede ronde zou nodig zijn. Opinies worden aangehaald alsof het bewijzen voor fraude zijn.

Het is wel interessant om te volgen natuurlijk.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 15 juni 2009 om 15:04.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2009, 17:45   #122
<!-- / message -->
Parlementslid

<!-- / message -->'s schermafbeelding

Standaard

We hebben het zelfde hier gezien. Dewinter sprak van fraude in Antwerpen. Antwerpen bleef heel lang een blanco ongeteld gebied. Tenslotte verweet Dewinter alle kiezers een equivalent van fraude. Zoveel verschillen wij en zij niet.
Oud 15 juni 2009, 18:03   #123
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Lula (Brazilië) zei:
Citaat:
Irán no es el primer pa�*s donde hay unas elecciones y posteriormente hay manifestaciones de protesta, no puedo hacer una evaluación de lo que ha ocurrido. Parece que el presidente Ahmadineyad ganó por un 61-62 por ciento, es una ventaja muy grande para que pueda haber habido fraude
"Iran is niet het eerste land waar er verkiezingen zijn en daarna protestuitingen. Ik kan geen evaluatie maken van wat er gebeurd is. Het lijkt erop dat president Ahmadinejad won met 61-62 procent, dat is een zeer groot verschil opdat er sprake zou zijn van fraude."

Lula zei ook dat er geen gegevens zijn op basis waarvan men kan bevestigen of ontkennen dat er sprake is van fraude.

Een voorzichtige en correcte visie van Lula mijns inziens.
Oud 15 juni 2009, 18:08   #124
longhorn
Minister-President

longhorn's schermafbeelding

Standaard

.

Laatst gewijzigd door longhorn : 15 juni 2009 om 18:11.
longhorn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2009, 18:11   #125
longhorn
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Lula (Brazilië) zei:
"Iran is niet het eerste land waar er verkiezingen zijn en daarna protestuitingen. Ik kan geen evaluatie maken van wat er gebeurd is. Het lijkt erop dat president Ahmadinejad won met 61-62 procent, dat is een zeer groot verschil opdat er sprake zou zijn van fraude."

Lula zei ook dat er geen gegevens zijn op basis waarvan men kan bevestigen of ontkennen dat er sprake is van fraude.

Een voorzichtige en correcte visie van Lula mijns inziens.
Waarom geloof je Lula's analyse terwijl je praktisch alle media in vraag stelt? Ik zie niet in waarom er geen sprake kan zijn van fraude omdat Ahmad...62% haalt. Misschien daarom juist dat ze hem zoveel gegeven hebben. Ik kan gewoon niet geloven dat zo'n oerconservatief stuk vuil 62% van de stemmen kan halen in een land waar 70% van de bevolking onder de 30 jaar is en verandering wilt.
Oud 15 juni 2009, 18:47   #126
La Chunga
Minister

La Chunga's schermafbeelding

Standaard

Dat er massaal protest is, kan nu nog moeilijk door iemand worden ontkend. De vraag blijft echter indien er sprake was van fraude. Die vraag lijkt meer en meer irrelevant te worden als er niet gauw een reactie komt die de gemoederen kan bedaren. Zo'n volkspsychose gaat al gauw een eigen leven leiden, voorbijgaand aan de oorsprong ervan. Hoe langer de machtshebbers wachten met een afdoend antwoord voor de protestanten des te groter het gevaar op escalatie en langdurige verdeeldheid in Iran. Tenzij ... onderdrukking. Dit is de meest efficiënte doch ook de meest risicovolle methode. De huidige machthebbers zijn zeker niet vergeten wie hen indertijd aan de macht bracht: studenten. Diezelfde sociale klasse vult nu de straten met dreigende slogans vol verzuchtingen.
Toch dient erop gewezen te worden dat in dit protest niet zozeer Iran als islamitische republiek in vraag wordt gesteld - het portret van Ayatollah Khomeini is omnipresent tijdens betogingen - maar wel de persoon Ahmadinejad.
Hoever is het religieus leiderschap bereid mee te stappen met Ahmadinejad tijdens die onderdrukking - want dat is het nu wel aan het worden - van het protest?

Het is eigenaardig hoe dwaas leiders zich bij momenten gedragen. Had Ahmadinejad, zodra er berichten - al dan niet correcte - over verkiezingsfraude binnenliepen een hertelling gesteund én ja, zelfs een onderzoek toegestaan dan was er een tijd over gegaan waarin de emoties wat konden bekoelen.
Me dunkt dat de dagen van Ahmadinejad als president van Iran geteld zijn. Eens de religieuze leiders hem loslaten is hij politiek uitgeteld. Machiavellaans is het voor die religieuze leiders bijzonder interessant om Ahmadinejad te 'dumpen'. Op het platteland zal geen mens hun oordeel in twijfel trekken - ook al stemde dat platteland massaal voor Ahmadinejad - en in de opstandige steden worden ze beschouwd als bevrijders. Wat een buitenkansje voor die ayatollahs! Wedden dat ze het niet laten liggen?

Laatst gewijzigd door La Chunga : 15 juni 2009 om 18:48.
La Chunga is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2009, 19:21   #127
Max van Dietschland
Perm. Vertegenwoordiger VN

Max van Dietschland's schermafbeelding

Standaard

Khamenei heeft twee keuzes om de Revolutie te redden:

1. De tanks laten rollen in Teheran en de protest keihard de kop in slaan.
2. Mousavi als president erkennen, maar dan zo snel mogelijk en hem binnen het bestaande systeem laten inkapselen. Uiteindelijk zal de man zoveel niet kunnen doen.

Gezien de omvang van het protest lijkt me het tweede het beste. Ondanks mijn sympathie en voorkeur voor Ahmadinejad, maar de conservatieve revolutie moet bewaard blijven in Iran. Dit kan door Mousavi zo snel mogelijk zijn positie als oppositieleider te ontnemen.

https://x.com/dietschland
Max van Dietschland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2009, 19:25   #128
Max van Dietschland

Max van Dietschland's schermafbeelding

Standaard

Ik heb zo een beetje de indruk dat hier een staatsgreep aan de hang is van liberale en progressieve krachten, die Mousavi en de verkiezingen gebruiken om hun perfide plannen te uitvoer te brengen. Door Mousavi als president te benoemen neem je hun reden weg en zaai je verdeeldheid in het oppositiekamp.

Maar eigenlijk is het godgeklaagd, die mensen hebben één van de beste presidenten ter wereld. Ze weten niet wat het is om slappe schotelvodden te hebben als politiek leiders.

https://x.com/dietschland
Max van Dietschland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2009, 19:35   #129
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
The election results in Iran may reflect the will of the Iranian people. Many experts are claiming that the margin of victory of incumbent President Mahmoud Ahmadinejad was the result of fraud or manipulation, but our nationwide public opinion survey of Iranians three weeks before the vote showed Ahmadinejad leading by a more than 2 to 1 margin -- greater than his actual apparent margin of victory in Friday's election.
Bron: The Washington Post

Net als Amerika is Iran een door en door conservatief land. Je zou verwachten dat na de rampzalige Bush-jaren, Amerika massaal voor Obama zou stemmen. Dat viel erg tegen. Obama won slechts met enkele procenten verschil van McCain. Het hartland is zowel in Amerika als Iran nog steeds het platteland. De liberale en progressieve elite in de steden kunnen dan wel jammeren, maar dat maakt de uitslag nog niet ongeldig.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2009, 19:49   #130
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door longhorn Bekijk bericht
Waarom geloof je Lula's analyse terwijl je praktisch alle media in vraag stelt? Ik zie niet in waarom er geen sprake kan zijn van fraude omdat Ahmad...62% haalt. Misschien daarom juist dat ze hem zoveel gegeven hebben. Ik kan gewoon niet geloven dat zo'n oerconservatief stuk vuil 62% van de stemmen kan halen in een land waar 70% van de bevolking onder de 30 jaar is en verandering wilt.
Wat ik wil zeggen is dat het voorzichtiger is, zoals Lula doed om ervan uit te gaan dat we geen gegevens hebben om over fraude te oordelen. Lula spreekt zich niet uit, hij zegt niet dat er geen fraude zou kunnen geweest zijn. Ik schat trouwens dat de komende dagen de ontwikkelingen in Iran ons wel een beter zicht zullen geven op de vraag of er nu fraude was. Zal Khamenei worden aangepakt of niet?

Volgens Escobar, een analyst die ik meestal aprecieër omwille van zijn scherpzinnige analyses, is er zo goed als geen twijfel dat er fraude geweest is. Die conclusie baseert hij op een analyse van de deelresultaten. Ik verwees daar al naar in een eerdere post.

Ik zeg dus niet dat fraude uitgesloten is he Longhorn. We weten het gewoon niet op dit moment

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 15 juni 2009 om 20:02.
Oud 15 juni 2009, 19:54   #131
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Ik heb zo een beetje de indruk dat hier een staatsgreep aan de hang is van liberale en progressieve krachten
Dat is niet uit te sluiten. Waarom vraagt Mousavi niet om een hertelling (zover ik weet)? Waarom riep Mousavi zich uit als winnaar nog voor er resultaten bekend waren? Als dat waar is zou het nog wel eens gevaarlijk kunnen worden.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 15 juni 2009 om 19:57.
Oud 15 juni 2009, 20:00   #132
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Het is misschien een beetje te vergelijken met Bolivia. Morales wint overtuigend, maar de stadbevolking vermoed fraude, omdat ze gewoon niet kunnen geloven dat ze niet de meerderheid uitmaken. Dat Morales op het platteland meer dan 90 procent haalt wordt niet in rekening gebracht. Dit fenomeen toont ook een ongelijke ontwikkeling tussen stad en platteland, een vervreemding tussen de vrome boeren van het platteland en de scooterrijdende internetjongeren van Tehran stad, in dit geval.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 15 juni 2009 om 20:14.
Oud 15 juni 2009, 20:13   #133
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Spijtig dat de media niet dezelfde uitgebreide aandacht schonken aan de massale protesten en fraudebeschuldigingen bij de laatste verkiezingen in Mexico in 2006. Dat een president legitiem is of niet maakt blijkbaar minder uit dan de strekking die hij/zij voorstaat.
Oud 15 juni 2009, 20:16   #134
Geert C

Standaard

Citaat:
Spijtig dat de media niet dezelfde uitgebreide aandacht schonken aan de massale protesten en fraudebeschuldigingen bij de laatste verkiezingen in Mexico in 2006. Dat een president legitiem is of niet maakt blijkbaar minder uit dan de strekking die hij/zij voorstaat.
Helemaal niet, Iran, zijnde een potentiële toekomstige kernmacht en VS-doelwit, is gewoon 'hot'.
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2009, 20:23   #135
longhorn
Minister-President

Standaard

Citaat:
Mexico komt internationaal weinig in het nieuws tenzij dan met de recente griep. Of het nu Obrador of Calderon was geworden, internationaal zou dit weinig betekend hebben in tegenstelling tot de verkiezingen in Iran. En Mexico heeft een lange geschiedenis van verkiezingsfraude met de PRI als grootste dader. Maar je hebt een punt dat sommige verkiezingen van veel dichter gevolgd worden dan andere ondanks de aanwezigheid van fraude.
Oud 15 juni 2009, 20:30   #136
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Helemaal niet, Iran, zijnde een potentiële toekomstige kernmacht en VS-doelwit, is gewoon 'hot'.
Ach, moest het in Zimbabwe gebeuren zou het wel in het nieuws komen, en dat is een land dat minder gewichtig is dan Mexico.
Oud 15 juni 2009, 20:31   #137
roodhaar
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Bron: The Washington Post

Net als Amerika is Iran een door en door conservatief land. Je zou verwachten dat na de rampzalige Bush-jaren, Amerika massaal voor Obama zou stemmen. Dat viel erg tegen. Obama won slechts met enkele procenten verschil van McCain. Het hartland is zowel in Amerika als Iran nog steeds het platteland. De liberale en progressieve elite in de steden kunnen dan wel jammeren, maar dat maakt de uitslag nog niet ongeldig.

wat vooral opvalt, is dat sommigen hier in het Westen menen te weten hoe de Iraanse bevolking MOET stemmen of de facto gestemd heeft.
Zo zou bush ook zeker verliezen....

en de media is in dit zeker niet objectief .
.
roodhaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2009, 20:34   #138
roodhaar
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
. Ik kan gewoon niet geloven dat zo'n oerconservatief stuk vuil 62% van de stemmen kan halen in een land waar 70% van de bevolking onder de 30 jaar is en verandering wilt.

voil�*.

Toch knap zenne. terwijl ge toch geen iraniër zijt....

de Iraniërs zullen ZELF wel beslissen.
.
Oud 15 juni 2009, 20:39   #139
longhorn
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roodhaar Bekijk bericht
voil�*.

Toch knap zenne. terwijl ge toch geen iraniër zijt....

de Iraniërs zullen ZELF wel beslissen.
Mag men nog een eigen opinie hebben? Hou uw antisemitisch bakkes nu ook maar tenzij ge een Palestijn zijt.
Oud 15 juni 2009, 20:43   #140
roodhaar
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Mag men nog een eigen opinie hebben? Hou uw antisemitisch bakkes nu ook maar tenzij ge een Palestijn zijt.
d'er is er eentje ferm op zijn teentjes getrapt
.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be