Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingsforum 2009
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingsforum 2009 Alle discussies omtrent de verkiezingen, de uitslagen, de (houdingen van) partijen, mogelijke meerderheden, de coalitiebesprekingen, commentaren, ...

Discussietools
Oud 15 juni 2009, 14:14   #161
IronChef
Minister-President

IronChef's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht
correct uw ouders hebben dat gedaan.
Ach zo, dan zal ik daar eens een serieus klapke mee moeten gaan doen.
Oud 15 juni 2009, 14:15   #162
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ijsbeer Bekijk bericht
Nu sowieso zie ik in deze thread een misprijzen van de werkmensch aan het werk dat typisch is voor hogeropgeleiden. Het idee dat "schroeven aandraaien" maar een triviaal iets is dat iedere hoogopgeleide indien hij 5 minuten zich er op toe legt kan. Grappig.
Wie heeft de kwartels weer losgelaten?

Wie misprijst er waar de werkmensch? Betekent het prijzen van de werkmensch dat men van iedereen een werkmensch moet maken?
Flanelcondoom is offline  
Oud 15 juni 2009, 14:19   #163
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht
Een geslaagde BSO'er kent nochtans alle Franse woorden die je moet kennen:

ne lengtoo
ne poetrel
de sjweng de kulas
de retoer en deepaar
Nen tournevis
Oud 15 juni 2009, 14:21   #164
ijsbeer
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Wie heeft de kwartels weer losgelaten?

Wie misprijst er waar de werkmensch? Betekent het prijzen van de werkmensch dat men van iedereen een werkmensch moet maken?
Niet speciaal. Maar dat betekent ook niet dat we van iedereen persé een "hoogopgeleide" moeten maken. Wat de facto wel het geval is: je kan beter tegen je zin een middelmatige advocaat zijn dan met veel goesting een uistekende loodgieter in deze maatschappij.
ijsbeer is offline  
Oud 15 juni 2009, 14:25   #165
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Niet speciaal. Maar dat betekent ook niet dat we van iedereen persé een "hoogopgeleide" moeten maken. Wat de facto wel het geval is: je kan beter tegen je zin een middelmatige advocaat zijn dan met veel goesting een uistekende loodgieter in deze maatschappij.
Je verwart twee verschillende dingen: cultureel niveau en opleiding.

Waar ik je volledig gelijk in geef, is dat over die middelmatige advocaat. Prestigeberoepen zijn een pest geworden.

Maar wat ik probeer te zeggen is: moeten enkel de academische opleidingen een cultureel bagage meegeven, en moeten de beroepsgeorienteerde opleidingen werkelijk zo afstompend zijn?

Het gaat het om het algemeen cultureel niveau van een bevolking. Eentje waarin de loodgieter wel eens hoogstaander zou zijn dan zijn pretentieuze kameraad de mislukte advocaat.

Of vind je dat onderwijs enkel tot een minimum beperkt moet worden dat teevee, carapils en voetbal de rest wel doen?
Flanelcondoom is offline  
Oud 15 juni 2009, 14:26   #166
ijsbeer
Vreemdeling

Standaard

Nu kan ik je wel volgen als je zegt dat het niveau laag is in BSO. Maar ik heb niet de indruk dat dat lager ligt dan vroeger. Je kan die leerlingen nu eenmaal niet force-feeden als een eend met kennis.
ijsbeer is offline  
Oud 15 juni 2009, 14:27   #167
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Nu kan ik je wel volgen als je zegt dat het niveau laag is in BSO. Maar ik heb niet de indruk dat dat lager ligt dan vroeger. Je kan die leerlingen nu eenmaal niet force-feeden als een eend met kennis.
Er wordt met die mensen omgegaan als met afval.
Flanelcondoom is offline  
Oud 15 juni 2009, 14:29   #168
omaplop
Minister-President

omaplop's schermafbeelding

Standaard

Wat dan weer ook niet betekent dat een goede loodgieter geen algemene vorming nodig heeft. Als hij echt verder wil komen , en eventueel zelfstandig wil worden, zal hij, zonder een algemene vorming , het niet ver brengen en vaak worden opgelicht!!

Ik pleit voor goede stielmannen die eerst een algemene vorming hebben gevolgd !

Wat niet wegneemt dat men altijd behoefte zal hebben aan ondergeschikten, die enkel uitvoeren wat bevolen is , zonder enig eigen initiatief!!

Maar daar heeft De Wever en dit onderwerp niets mee te zien, dus over naar de topic!

Laatst gewijzigd door omaplop : 15 juni 2009 om 14:30.
omaplop is offline  
Oud 15 juni 2009, 14:31   #169
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Het gaat hier helemaal niet om werk. Het gaat hier om een beetje waardigheid waarmee men met mensen moet omspringen. Arbeiders zijn geen vee, men moet ze ook niet scholen alsof het troglodieten zijn.
Flanelcondoom is offline  
Oud 15 juni 2009, 14:36   #170
ijsbeer
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Het gaat hier helemaal niet om werk. Het gaat hier om een beetje waardigheid waarmee men met mensen moet omspringen. Arbeiders zijn geen vee, men moet ze ook niet scholen alsof het troglodieten zijn.

Daar geef ik je gelijk in. Maar dat is in Vlaanderen vooral het resultaat van het fameuze watervalsysteem. De meeste leerlingen in het 5de/6de jaar van het BSO zijn allang niet meer geïnteresseerd in onderwijs. De leerkrachten die daar les aan geven zijn gewoon al blij dat ze er nog iets in krijgen.

Jij spreekt over hoe het zou moeten zijn, ik spreek over de situatie zoals ze is.
ijsbeer is offline  
Oud 15 juni 2009, 14:49   #171
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Daar geef ik je gelijk in. Maar dat is in Vlaanderen vooral het resultaat van het fameuze watervalsysteem. De meeste leerlingen in het 5de/6de jaar van het BSO zijn allang niet meer geïnteresseerd in onderwijs. De leerkrachten die daar les aan geven zijn gewoon al blij dat ze er nog iets in krijgen.

Jij spreekt over hoe het zou moeten zijn, ik spreek over de situatie zoals ze is.
Ik weet hoe het is. Ik heb veel getalenteerde, kleurrijke mensen zien vallen met de waterval mee, om dan uiteindelijk in het moeras van 6 BSO te verzinken. Ze zijn levenslustloos, uitgedoofd, gebroken.
Triest.

Het ganse systeem moet weg, liefst met publieke executies erbij.
Flanelcondoom is offline  
Oud 15 juni 2009, 14:51   #172
ijsbeer
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Ik weet hoe het is. Ik heb veel getalenteerde, kleurrijke mensen zien vallen met de waterval mee, om dan uiteindelijk in het moeras van 6 BSO te verzinken. Ze zijn levenslustloos, uitgedoofd, gebroken.
Triest.

ik meen me ergens iets te herinneren dat VDB daar werk wil van maken
ijsbeer is offline  
Oud 15 juni 2009, 14:55   #173
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nu sowieso zie ik in deze thread een misprijzen van de werkmensch aan het werk dat typisch is voor hogeropgeleiden. Het idee dat "schroeven aandraaien" maar een triviaal iets is dat iedere hoogopgeleide indien hij 5 minuten zich er op toe legt kan. Grappig.
Nee, er werd hier in die draad gepleit TEGEN vormen van hoger onderwijs die toch enkel maar "cultiverend" zijn en die "kosten" aan de maatschappij en men zou die meer "competentie" en "nuts" gericht moeten maken.

Ik ben de mening toegedaan dat iemand die meerdere diploma's hoger onderwijs WIL halen (maar die moeten dan ook van enig niveau zijn) en daartoe ook de capaciteiten heeft, dat men die geen stokken in de wielen moet steken. Ja, dat kost wat aan de maatschappij (niet zoveel als je zou denken), maar de potentiele terugstroom is dan ook vrij groot. Het kan iemand zijn die intellectueel afstraalt, die een interessant boek schrijft, die een interessante maatschappelijke beweging of politieke partij opstart, of die op een zeker ogenblik de juiste vragen durft te stellen. Of niet. Het is iemand die in een andere kategorie speelt dan de garagist op de hoek van de straat, en je kan het opleidingspad van die garagist (hoe goed een garagist die nu ook is, en hoe goed een huisvader en voorbeeldig burger die man ook is) niet vergelijken met dat van die intellectueel.

Wat niet wil zeggen dat ik neerkijk op die garagist, en ik weet heel goed dat vele technische beroepen ook een grote hoeveelheid beroepskennis vereisen. Maar het aanleren van die beroepskennis (inderdaad competentie-gedreven) heeft een totaal ander didactisch kader dan de vorming van een intellectueel. Het door elkaar halen van die twee is rampzalig, omdat beide totaal andere capaciteiten van abstractie vereisen. Een intellectueel vormen met competentie-gedreven didactiek is, zoals ik het zegde, leren piano spelen met boxhandschoenen aan.
Oud 15 juni 2009, 14:57   #174
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
ik meen me ergens iets te herinneren dat VDB daar werk wil van maken
VDB heeft het enkel al erger gemaakt dan het al is. Competentiegericht onderwijs, voor de rijken dan nog.

VDB is een misdadiger en dient te verschijnen voor een tribunaal. De bewijzen tegen hem zijn voldoende voor de strop.
Flanelcondoom is offline  
Oud 15 juni 2009, 14:59   #175
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steben's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Triest.

Ik heb daarentegen TSO'ers zich zien op werken naar 't unief (zevende jaar ingevuld met wiskunde enz...). Sterk.
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club
Steben is offline  
Oud 15 juni 2009, 15:01   #176
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is in vele landen hetzelfde, en mijn indruk is dat hoe meer men hier iets probeert tegen te doen, hoe meer men eigenlijk het ASO omzeep helpt, zonder daarom iets te verbeteren voor het BSO.
Wat wel mogelijk moet zijn is om eventueel via jong-volwassenen onderwijs terug "omhoog" te klimmen.
Maar het is niet volledig de schuld van de inrichters van het onderwijs dat dingen zo gebeuren. Het is de mentaliteit van de mensen die maken dat intellectuele opleidingen soms meer aangezien worden dan beroepsopleidingen. Dat is niet altijd zo geweest. In de middeleeuwen was het belangrijker om goed de wapens te hanteren en waren het de fysiek zwakkeren die naar het "intellectuele" werden gedreven (lees: het klooster). Misschien kan men hopen op de heropleving van het fysieke geweld over de frele intellectueel
Oud 15 juni 2009, 15:03   #177
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
VDB is een misdadiger en dient te verschijnen voor een tribunaal. De bewijzen tegen hem zijn voldoende voor de strop.
Er is iets "Robbespierre" in sommige van je opvattingen, he
Oud 15 juni 2009, 15:21   #178
Steben

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Er is iets "Robbespierre" in sommige van je opvattingen, he
"Iets"?
Flanelleke is toch een van de grootste Jacobijnen op het forum?
leve de manmanman club

Laatst gewijzigd door Steben : 15 juni 2009 om 15:21.
Steben is offline  
Oud 15 juni 2009, 15:25   #179
Steben

Standaard

De bouwsector kreunt onder de situatie, die kan vergeleken worden met een leger uit de beginperiode van een oorlog.
Meestal zijn bekisters een groepje "conscripts" met een net-iets-bekwamer-persoon die je dan wel bijna nooit ziet. Het is erbarmelijk om vast te stellen dat je als architect soms met gaan uitleggen wat bv. wapening eigenlijk is. Zo "arbeidsmarktgericht" is ons onderwijs dus...
leve de manmanman club
Steben is offline  
Oud 16 juni 2009, 11:43   #180
DSC
Lokaal Raadslid

DSC's schermafbeelding

Standaard

Eigenlijk wil ik wel geloven dat er wat VDB in De Wever zit, méér nog: ik wil zelfs geloven dat er zelfs dan nog een pak andere politici bij kunnen ook!

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be