![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Verkiezingsforum 2009 Alle discussies omtrent de verkiezingen, de uitslagen, de (houdingen van) partijen, mogelijke meerderheden, de coalitiebesprekingen, commentaren, ... |
|
|
Discussietools |
|
|
#161 |
|
Minister-President
|
Ach zo, dan zal ik daar eens een serieus klapke mee moeten gaan doen.
|
|
#162 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Wie misprijst er waar de werkmensch? Betekent het prijzen van de werkmensch dat men van iedereen een werkmensch moet maken? |
|
|
|
|
|
#163 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
#164 |
|
Vreemdeling
|
Niet speciaal. Maar dat betekent ook niet dat we van iedereen persé een "hoogopgeleide" moeten maken. Wat de facto wel het geval is: je kan beter tegen je zin een middelmatige advocaat zijn dan met veel goesting een uistekende loodgieter in deze maatschappij.
|
|
|
|
|
#165 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Waar ik je volledig gelijk in geef, is dat over die middelmatige advocaat. Prestigeberoepen zijn een pest geworden. Maar wat ik probeer te zeggen is: moeten enkel de academische opleidingen een cultureel bagage meegeven, en moeten de beroepsgeorienteerde opleidingen werkelijk zo afstompend zijn? Het gaat het om het algemeen cultureel niveau van een bevolking. Eentje waarin de loodgieter wel eens hoogstaander zou zijn dan zijn pretentieuze kameraad de mislukte advocaat. Of vind je dat onderwijs enkel tot een minimum beperkt moet worden dat teevee, carapils en voetbal de rest wel doen? |
|
|
|
|
|
#166 |
|
Vreemdeling
|
Nu kan ik je wel volgen als je zegt dat het niveau laag is in BSO. Maar ik heb niet de indruk dat dat lager ligt dan vroeger. Je kan die leerlingen nu eenmaal niet force-feeden als een eend met kennis.
|
|
|
|
|
#167 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
#168 |
|
Minister-President
|
Wat dan weer ook niet betekent dat een goede loodgieter geen algemene vorming nodig heeft. Als hij echt verder wil komen , en eventueel zelfstandig wil worden, zal hij, zonder een algemene vorming , het niet ver brengen en vaak worden opgelicht!!
Ik pleit voor goede stielmannen die eerst een algemene vorming hebben gevolgd ! Wat niet wegneemt dat men altijd behoefte zal hebben aan ondergeschikten, die enkel uitvoeren wat bevolen is , zonder enig eigen initiatief!! Maar daar heeft De Wever en dit onderwerp niets mee te zien, dus over naar de topic! Laatst gewijzigd door omaplop : 15 juni 2009 om 14:30. |
|
|
|
|
#169 |
|
Banneling
|
Het gaat hier helemaal niet om werk. Het gaat hier om een beetje waardigheid waarmee men met mensen moet omspringen. Arbeiders zijn geen vee, men moet ze ook niet scholen alsof het troglodieten zijn.
|
|
|
|
|
#170 | |
|
Vreemdeling
|
Citaat:
Daar geef ik je gelijk in. Maar dat is in Vlaanderen vooral het resultaat van het fameuze watervalsysteem. De meeste leerlingen in het 5de/6de jaar van het BSO zijn allang niet meer geïnteresseerd in onderwijs. De leerkrachten die daar les aan geven zijn gewoon al blij dat ze er nog iets in krijgen. Jij spreekt over hoe het zou moeten zijn, ik spreek over de situatie zoals ze is. |
|
|
|
|
|
#171 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Triest. Het ganse systeem moet weg, liefst met publieke executies erbij. |
|
|
|
|
|
#172 | |
|
Vreemdeling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
#173 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Ik ben de mening toegedaan dat iemand die meerdere diploma's hoger onderwijs WIL halen (maar die moeten dan ook van enig niveau zijn) en daartoe ook de capaciteiten heeft, dat men die geen stokken in de wielen moet steken. Ja, dat kost wat aan de maatschappij (niet zoveel als je zou denken), maar de potentiele terugstroom is dan ook vrij groot. Het kan iemand zijn die intellectueel afstraalt, die een interessant boek schrijft, die een interessante maatschappelijke beweging of politieke partij opstart, of die op een zeker ogenblik de juiste vragen durft te stellen. Of niet. Het is iemand die in een andere kategorie speelt dan de garagist op de hoek van de straat, en je kan het opleidingspad van die garagist (hoe goed een garagist die nu ook is, en hoe goed een huisvader en voorbeeldig burger die man ook is) niet vergelijken met dat van die intellectueel. Wat niet wil zeggen dat ik neerkijk op die garagist, en ik weet heel goed dat vele technische beroepen ook een grote hoeveelheid beroepskennis vereisen. Maar het aanleren van die beroepskennis (inderdaad competentie-gedreven) heeft een totaal ander didactisch kader dan de vorming van een intellectueel. Het door elkaar halen van die twee is rampzalig, omdat beide totaal andere capaciteiten van abstractie vereisen. Een intellectueel vormen met competentie-gedreven didactiek is, zoals ik het zegde, leren piano spelen met boxhandschoenen aan.
|
|
|
#174 | |
|
Banneling
|
Citaat:
VDB is een misdadiger en dient te verschijnen voor een tribunaal. De bewijzen tegen hem zijn voldoende voor de strop. |
|
|
|
|
|
#175 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
|
|
|
|
#176 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Wat wel mogelijk moet zijn is om eventueel via jong-volwassenen onderwijs terug "omhoog" te klimmen. Maar het is niet volledig de schuld van de inrichters van het onderwijs dat dingen zo gebeuren. Het is de mentaliteit van de mensen die maken dat intellectuele opleidingen soms meer aangezien worden dan beroepsopleidingen. Dat is niet altijd zo geweest. In de middeleeuwen was het belangrijker om goed de wapens te hanteren en waren het de fysiek zwakkeren die naar het "intellectuele" werden gedreven (lees: het klooster). Misschien kan men hopen op de heropleving van het fysieke geweld over de frele intellectueel
|
|
|
#177 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
#178 | |
|
|
Citaat:
Flanelleke is toch een van de grootste Jacobijnen op het forum?
Laatst gewijzigd door Steben : 15 juni 2009 om 15:21. |
|
|
|
|
|
#179 |
|
|
De bouwsector kreunt onder de situatie, die kan vergeleken worden met een leger uit de beginperiode van een oorlog.
Meestal zijn bekisters een groepje "conscripts" met een net-iets-bekwamer-persoon die je dan wel bijna nooit ziet. Het is erbarmelijk om vast te stellen dat je als architect soms met gaan uitleggen wat bv. wapening eigenlijk is. Zo "arbeidsmarktgericht" is ons onderwijs dus...
|
|
|
#180 |
|
Lokaal Raadslid
|
Eigenlijk wil ik wel geloven dat er wat VDB in De Wever zit, méér nog: ik wil zelfs geloven dat er zelfs dan nog een pak andere politici bij kunnen ook!