Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 juni 2009, 11:42   #101
Hallebarde
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MaGNiFiCaT Bekijk bericht
....Trouwens, een academische titel kan iedereen verkrijgen, indien hij dat wenst. Zelfs de zoon van een luizige straatveger kan de mooiste academische titel verwerven indien hij dat wilt en daarvoor de moeite doet.

Adellijke titels niet. Adellijke titels komen voor in familie's wiens voorvaderen een bijzondere staat van dienst heeft verworven.

Trouwens nog iets: je mag er zeker van zijn dat procentueel gezien academische titels veel meer voorkomen bij in aristocratische middens dan in gewone middens.
Ik heb ze nog niet zien voorkomen bij de familie die zich in België Koninklijk mag noemen.

Wel integendeel ; meestal is het nipt doorkomen van de lagere school er al iets wat niet kan zonder dat de school gratis de noodzakelijke puntjes bijpast.

Overigens, en meer algemeen : degenen die hier het op het forum het meest de adel ophemelen, kennen er duidelijk veruit het minst van. Als je een voorbeeld van "adel" wil geven, is de Belgische koninklijke familie daar zowat het minst geschikt voor.

Het is echt niet toevallig dat degenen die vanwege hun afkomst tot de echte adel behoren, en die - geloof mij - niet met hun titels te koop lopen, de "de Belgiques" in het register der opgeblazen achterlijke oenen klasseren.
Hallebarde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2009, 11:59   #102
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Ach hou toch op kerel, je maakt jezelf belachelijk.
Intégendeel, zou ik eerder zeggen.

Betrokkene is voor mij een onuitputtelijke bron van vermaak, construct of niet. (Idem dito wat onze Pruis betreft overigens - die is nóg beter!).

*Nog steeds verwoed op zoek naar de website van de Fabiola-fanclub*
Oud 18 juni 2009, 12:03   #103
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hallebarde Bekijk bericht
Ik heb ze nog niet zien voorkomen bij de familie die zich in België Koninklijk mag noemen.
Ze hebben er wel hoor, maar die hebben ze dan eerder "gekregen" dan verdiend....

Toen de kroonprins destijds naar de universiteit in de VS trok stonden ze ginds te springen om een kroonprins op hun campus te krijgen....

Toen Laurent naar dezelfde universiteit wou,werd hij vlakaf geweigerd....

één belgique was ginds al méér dan voldoende om te weten dat die tweede intellectueel ook geen knip waard is....

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hallebarde Bekijk bericht
Het is echt niet toevallig dat degenen die vanwege hun afkomst tot de echte adel behoren, en die - geloof mij - niet met hun titels te koop lopen, de "de Belgiques" in het register der opgeblazen achterlijke oenen klasseren.
Hehe magnike zal het graag horen....

Laatst gewijzigd door Svennies : 18 juni 2009 om 12:03.
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2009, 12:47   #104
Hallebarde
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
...Toen de kroonprins destijds naar de universiteit in de VS trok stonden ze ginds te springen om een kroonprins op hun campus te krijgen....
Tot ze ervoeren wat voor vlees ze in de kuip hadden. Toen stonden ze te springen om hem weer kwijt te geraken.
Hallebarde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2009, 18:18   #105
laurensje
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht

Jij bent dus zo'n Sint-Michieler.
Dat klinkt alsof "wij, Sint-Michielers" een met uitsterven bedreigde diersoort zijn
laurensje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2009, 18:21   #106
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door laurensje Bekijk bericht
Dat klinkt alsof "wij, Sint-Michielers" een met uitsterven bedreigde diersoort zijn
Ja, redelijk. Ooit de harde kern van het Brasschaats jeugdwereldje, tegenwoordig vind je ze nog in kleine hoeveelheden in't Lof enzo.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2009, 18:24   #107
laurensje
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Ja, redelijk. Ooit de harde kern van het Brasschaats jeugdwereldje, tegenwoordig vind je ze nog in kleine hoeveelheden in't Lof enzo.
De generaties van tegenwoordig toch...

Het was inderdaad vroeger wel grappig dat op een vrijdagavond heel SMC in 't Lof zat.
Oud 18 juni 2009, 18:27   #108
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
De generaties van tegenwoordig toch...

Het was inderdaad vroeger wel grappig dat op een vrijdagavond heel SMC in 't Lof zat.
Tegenwoordig zit het daar stampvol tropische vogels, zalmvliegen en ander drugsvolk.

Ikzelf zet daar geen voet binnen.

Ik kon ze nooit goed hebben, die SMC'ers. 1-2 waren tof, maar dat waren dan ook uitzonderlijke mensen die zelf wat opener waren dan de rest. De doorsnee SMC'er is zo'n type dat eerst kijkt naar je kapsel en dan besluit dat hij toch genoeg vrienden heeft.
Oud 18 juni 2009, 18:33   #109
laurensje
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Tegenwoordig zit het daar stampvol tropische vogels, zalmvliegen en ander drugsvolk.

Ikzelf zet daar geen voet binnen.

Ik kon ze nooit goed hebben, die SMC'ers. 1-2 waren tof, maar dat waren dan ook uitzonderlijke mensen die zelf wat opener waren dan de rest. De doorsnee SMC'er is zo'n type dat eerst kijkt naar je kapsel en dan besluit dat hij toch genoeg vrienden heeft.
Gelukkig dan maar dat ik je kapsel niet kan zien, als "typische SMC'er"
Oud 18 juni 2009, 18:36   #110
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Gelukkig dan maar dat ik je kapsel niet kan zien, als "typische SMC'er"
Ben je een typische?

En ik heb zeer kort haar, hoor. Maar de "uniform" is lang haar.
Oud 18 juni 2009, 18:38   #111
laurensje
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Ben je een typische?

En ik heb zeer kort haar, hoor. Maar de "uniform" is lang haar.
Definieer typische.

Ik heb trouwens lang haar. Langer dan de "uniform".
Oud 18 juni 2009, 18:41   #112
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Definieer typische.

Ik heb trouwens lang haar. Langer dan de "uniform".
Je weet dat de "uniform" is. Awel, het doorsnee karakter gebonden aan zo'n type.
Oud 18 juni 2009, 18:49   #113
laurensje
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Je weet dat de "uniform" is. Awel, het doorsnee karakter gebonden aan zo'n type.
Ik zou mezelf een 6 geven op een schaal van 1 tot 10, waarbij 1 jou zou zijn, en 10 een rijke Nederlander, compleet met vetkuif en aangeboren superioriteitsgevoel.
Oud 18 juni 2009, 19:44   #114
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Haha, hoe fout!

Adellijke titels verkrijgt men vooral via de geboorte; die staan op de officiëele akte's van geboorte ed. Die staan op de kiezerslijsten, Rijksregister, etc. kortom op alle meest hoofdzakelijke/ primaire bronnen over een bepaalde persoon, dit in tegenstelling tot een academische titel.

Trouwens, een academische titel kan iedereen verkrijgen, indien hij dat wenst. Zelfs de zoon van een luizige straatveger kan de mooiste academische titel verwerven indien hij dat wilt en daarvoor de moeite doet.

Adellijke titels niet. Adellijke titels komen voor in familie's wiens voorvaderen een bijzondere staat van dienst heeft verworven.

Trouwens nog iets: je mag er zeker van zijn dat procentueel gezien academische titels veel meer voorkomen bij in aristocratische middens dan in gewone middens.

Ik ken sommigen die veel meer belang hechten aan hun adellijke titel dan hun bijzondere academische titels.

Het heeft trouwens niets met klassenonderscheid te maken.
Toch een prachtige reden om adelijke titels af te schaffen en academische titels op te waarderen ? Wat heb jij nu te maken met de verwezelijkingen van je voorvaderen ? Niks. Denk je dat je genetisch materiaal beter is omdat een van je voorvaderen baron was ?

Ten tweede, als je pa een luizige straatveger was, en jij slaagt er in om Dr. Ir. of Drs. te worden, dan heb je zo een forse prestatie geleverd dat trots en eergevoel op zijn plaats zijn. Een mens van adel is uit de juist kut gevallen, om het cru te zeggen. Wow, wat een prestatie...

Ten laatste, ik ben nog niemand tegengekomen die zijn adelijke titel effectief gebruikt in academische of industriele middens. Ik kan je per PM gerust een naam doorsturen van een vrij hooggeplaatste adelijke persoon die liever zijn academische titels gebruikt als zijn adelijke titels. Maar die mens werkt voor zijn centen en heeft effectief gestudeerd zonder doorgelaten te worden door de proffen (cfr. onze prinsen).
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2009, 19:56   #115
lollysticky
Minister

lollysticky's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Toch een prachtige reden om adelijke titels af te schaffen en academische titels op te waarderen ? Wat heb jij nu te maken met de verwezelijkingen van je voorvaderen ? Niks. Denk je dat je genetisch materiaal beter is omdat een van je voorvaderen baron was ?
even een intermezzo, maar het genetisch materiaal van 'adellijke' lieden bevat minder genetisch diversiteit (verschillende redenen: ze trouwden vaak binnen de eigen adellijke kringen -> weinig inmenging van 'nieuw' genetisch materiaal, inteelt kwam ook veel voor bij de adel,...) waardoor de nakomelingen meer kans hebben om nadelige eigenschappen te verkrijgen. Je zou dus kunnen stellen dat hun genetisch DNA juist 'slechter' is dan dat van jan en mie modaal.
Belangrijk voor de forum-ganger: Godwin's Law / Godwin's Rule of Nazi Analogies: "As a Usenet discussion grows longer, the probability of a comparison involving Nazis or Hitler approaches one." Reductio ad Hitlerum/Nazium:"Hitler (or the Nazis) supported X, therefore X must be evil/undesirable/bad."
lollysticky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2009, 21:02   #116
Tavek
Banneling

Standaard

Enne, magnificat, als ge als goeie edelman een sportwagen koopt, is de kans groot dat ge die hebt gekocht van Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2009, 21:09   #117
MaGNiFiCaT
Perm. Vertegenwoordiger VN

MaGNiFiCaT's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is fijn te weten van voortreffelijke familie's af te stammen. En daarmee wil ik niet zeggen dat deze familie's dan 'meer' zijn dan gewone burgerfamilie's.
Het verschil tussen de adel en de gewone burgerfamilie's is dat de aristocratie op alle vlakken wat meer uitmunt dan de gewone burger. En dit in vele gevallen al van vele eeuwen ver.
Edellieden zijn voornamelijk ook familiemensen: zij houden aan familiecontacten.

Citaat:
Ten tweede, als je pa een luizige straatveger was, en jij slaagt er in om Dr. Ir. of Drs. te worden, dan heb je zo een forse prestatie geleverd dat trots en eergevoel op zijn plaats zijn. Een mens van adel is uit de juist kut gevallen, om het cru te zeggen. Wow, wat een prestatie...
Het zijn 2 totaal verschillende zaken die niet met elkaar vergeleken dient te worden.
Veruit iedereen, zowel de gewone burger als de aristocraat, is trots op zijn academische titels, omdat men zichzelf op deze manier onderscheiden heeft, men heeft het zelf waargemaakt, op eigen wil en krachten.
Volgens mij zijn de meeste nobiljons ook trots op hun adellijk statut -met of zonder titel- omdat dit iets is uit hun verleden. Dit toont aan dat hun familie/voorvaderen zich destijds heel goed onderscheiden hadden.
Mensen die geen familiebanden hebben, die niet houden van hun familie kunnen dit niet begrijpen.

Citaat:
Ten laatste, ik ben nog niemand tegengekomen die zijn adelijke titel effectief gebruikt in academische of industriele middens.
Uiteraard niet, dat zou ongepast zijn daarmee te pronken, in alle gevallen. En zeker in de industriële en academische middens. Al moet ik er wel bijzeggen dat dit vaak deuren kan openen dat voor gewone burgers gesloten zou blijven.
Maar het is gewoon evident dat men de adelijke titel niet gebruikt wanneer het niet van toepassing is.
Meer nog: diegenen die moeten weten dat iemand van adel is, weten het, en diegenen die niet weten dat iemand van adel is, moeten het niet weten.
Citaat:
Ik kan je per PM gerust een naam doorsturen van een vrij hooggeplaatste adelijke persoon die liever zijn academische titels gebruikt als zijn adelijke titels. Maar die mens werkt voor zijn centen en heeft effectief gestudeerd zonder doorgelaten te worden door de proffen (cfr. onze prinsen).
Je moet die PM zeker NIET doorzenden, want het is evident dat deze persoon liever zijn academische titels gebruikt wanneer de omstandigheid ervoor is.
En het is idd een feit dat de heel veel aristocraten hun titel achterwege laten wanneer het er niet toe doet. Zelfs het tweeluik van hun familienaam en de kleine 'de' indien die er is.
Maar dat wilt daarom niet zeggen dat een aristocraat zijn academische titel meer naar waarde schat dan zijn adellijke titel. Uiteraard zullen er zijn die meer belang hechten aan hun academische titel. Omgekeerd waarschijnlijk ook.
En eigenlijk kan ik niet voor de gehele aristocratie spreken, bijlange niet, dit zou totaal ongepast zijn; ik kan niet voor een groep van enkele 10.000 man spreken.
Maar het is wel zo dat vele aristocraten trots zijn op beide titels.
-De adellijke titel: omdat het een teken is dat hun familie het in het verleden voortreffelijk gedaan heeft.
-De academische titels: het is iets dat men zelf verworven heeft. En dit is iets dat iedereen met bezit van diploma's maar al te goed beseffen, itt tot het bezit van een adellijke titel: diegenen die dit niet hebben kunnen zich moeilijker voorstellen waarom dit zo van belang is.
Oud 19 juni 2009, 21:10   #118
MaGNiFiCaT

Standaard

Citaat:
Enne, magnificat, als ge als goeie edelman een sportwagen koopt, is de kans groot dat ge die hebt gekocht van Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG.
Ik snap het niet.
Oud 19 juni 2009, 21:17   #119
MaGNiFiCaT

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lollysticky Bekijk bericht
even een intermezzo, maar het genetisch materiaal van 'adellijke' lieden bevat minder genetisch diversiteit (verschillende redenen: ze trouwden vaak binnen de eigen adellijke kringen -> weinig inmenging van 'nieuw' genetisch materiaal, inteelt kwam ook veel voor bij de adel,...) waardoor de nakomelingen meer kans hebben om nadelige eigenschappen te verkrijgen. Je zou dus kunnen stellen dat hun genetisch DNA juist 'slechter' is dan dat van jan en mie modaal.
Hmmm, hier maak je meerdere serieuze veralgemeningen:

1/ op het feit dat onder gewone burgers géén inteelt zou voorgekomen hebben,
2/ op het feit dat onder edellieden veelal of meestal inteelt zou voorgekomen hebben.

1.Ook onder gewone burgers kwam vaak inteelt voor. In vroegere tijden bleef de bevolking vooral in eigen dorp, en huwden ze vooral met dorpsgenoten. Uiteindelijk was iedereen al meerdere keren familie met elkaar.

2.Je hebt verschillende groepen edellieden, en het is idd zo dat onder sommige groepen wel eens onder elkaar gehuwd was.
Vooral in sommige Koninklijke en Keizerlijke kringen. De hele Gotha is verwant met elkaar....maar.....veelal is it ook bij vele groepen onder de burgerbevolking.
Het enige verschil is dat onder de Gotha de feiten bekend bleven, dat de feiten serieus onderzocht waren, terwijl bij de burgers, de feiten gewoon na 1 a 2 generatie's werden vergeten, en men dus niet wist dat men opnieuw met een meervoudige 'verre' verwante huwt en men dus inteelt ging bedrijven.
Oud 19 juni 2009, 21:26   #120
lollysticky
Minister

lollysticky's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hmmm, hier maak je meerdere serieuze veralgemeningen:

1/ op het feit dat onder gewone burgers géén inteelt zou voorgekomen hebben,
2/ op het feit dat onder edellieden veelal of meestal inteelt zou voorgekomen hebben.

1.Ook onder gewone burgers kwam vaak inteelt voor. In vroegere tijden bleef de bevolking vooral in eigen dorp, en huwden ze vooral met dorpsgenoten. Uiteindelijk was iedereen al meerdere keren familie met elkaar.

2.Je hebt verschillende groepen edellieden, en het is idd zo dat onder sommige groepen wel eens onder elkaar gehuwd was.
Vooral in sommige Koninklijke en Keizerlijke kringen. De hele Gotha is verwant met elkaar....maar.....veelal is it ook bij vele groepen onder de burgerbevolking.
Het enige verschil is dat onder de Gotha de feiten bekend bleven, dat de feiten serieus onderzocht waren, terwijl bij de burgers, de feiten gewoon na 1 a 2 generatie's werden vergeten, en men dus niet wist dat men opnieuw met een meervoudige 'verre' verwante huwt en men dus inteelt ging bedrijven.
ik zeg ook niet dat het niet voorkwam bij de gewone burgers he... kzeg gewoon dat het meer voorkwam bij de adel (ik had dat mss iets meer moeten benadrukken)... enfin 't is niet dat er uitgebreide studies over bestaan
Belangrijk voor de forum-ganger: Godwin's Law / Godwin's Rule of Nazi Analogies: "As a Usenet discussion grows longer, the probability of a comparison involving Nazis or Hitler approaches one." Reductio ad Hitlerum/Nazium:"Hitler (or the Nazis) supported X, therefore X must be evil/undesirable/bad."
lollysticky is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be