Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 16 juni 2009, 19:37   #541
Uh-Huh
Banneling

Uh-Huh's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Wil je het recht op extremisme, domheid en bloederigheid ten allen prijze handhaven?
Ik begrijp gewoon niet dat je dat met wetgeving e.d. kan wegcijferen. Hoe gaat dat dan in z'n werking? Komt er een of ander verbod op domheid? Regels worden trouwens vaak (met opzet) overtreden...

Laatst gewijzigd door Uh-Huh : 16 juni 2009 om 19:37.
Uh-Huh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2009, 19:42   #542
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Bestrijden met alle beschikbare middelen, en ik bedoel: met alle. In het beste geval worden ze gedropt op een onbewoond eiland dat bedreigd wordt door de opwarming van de aarde.
Aha, jij bent dus een extremist en een totalitaire demokraat.

En dan klaag jij over mijn attitude.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2009, 19:51   #543
Uh-Huh
Banneling

Uh-Huh's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht

Doet me denken aan het boek "De roekeloze geest" van Mark Lilla.
Uh-Huh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2009, 20:04   #544
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Uh-Huh Bekijk bericht
Wel, misschien hoeft er niets te veranderen maar zou men de droom van één gemeenschap in de samenleving moeten opgeven? Misschien is het doel van topics als deze over één gemeenschap van gematigden (niet extreem-links of extreem-rechts, hoewel het probleem ingewikkelder is) niet-realistisch of overbodig?
Ah, nee zoals ook E.Gidius al stelt, het is wel zo eenvoudig als extreem links of rechts, ook voor moslims! En hoe dan ook vormen wij een gemeenschap, van mensen die ongeacht etnische of levensbeschouwelijke overtuiging in Vlaanderen leven.Een land met rechten die in veel andere landen volkomen onbestaande zijn. Dat komt niet van God maar van de belastingen betaald door werkende mensen. ik denk eerder dat alle "gemeenschappen" zich moeten realiseren dat acceptatie de enige mogelijkheid is. Homo's moeten accepteren dat er moslims zijn maar moslims ook dat er homo's zijn. Persvrijheid houdt hier ook het recht op spotten met de profeet in. Net zoals met Jezus, Boeddha en de daila lama al eens gebeurt. Vrouwen hebben hier gene toestemming nodig van mannen om de arbeidsmarkt op te gaan, en sociaal verkeer is steeds gemengd, mekaar eenhand geven is de gebruikelijke beleefdheidsvorm en nogal wat vrouwen vinden het beledigd wanneer hun hand geweigerd wordt; omdat ze vrouw zijn! Daar moeten moslims en alle andere gemeenschappen zichzelf bij neerleggen, want zij verkiezen te leven in het Westen. Wat hun overtuiging zegt doet niet ter zake, dit is en blijft een lekenstaat waar God of Allah niet meer aan het roer staat, anders zouden migranten hier niet eens geweest zijn!

De welvaart maar menigeen hier op het forum zichzelf misprijzend over uitlaat, zorgt ervoor dat hier bijna iedereen te eten heeft, medische zorg krijgt, onderwijs toegankelijk is, vrouwen gelijke rechten hebben.Allah of God zal nooit of te nimmer in Europa bepalen hoe mensen moeten leven, tenzij dit opgelegd wordt. Dat is integreren in een open samenleving , acceptatie. Vlamingen zullen moeten leren leven met moskees in wijken. Met een straatbeeld vol hoofddoeken. Met meer zuiderse omgangsvormen, eerst vragen naar de gezondheid en familie en dan pas bij de thee ter zake komen...Het zou best kunnen, dit vreedzaam naast mekaar bestaan, maar nogal wat moslims verwachten vooral tolerantie tot Sint juttemus!
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2009, 23:41   #545
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Kallikles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
E.Gidius, jij sprak over scheiden. Misschien is het niet noodzakelijk om één gemeenschap in de maatschappij te vormen maar eerder verschillende gemeenschappen die op basis van hun overeenkomsten wel solidair met elkaar kunnen zijn en daardoor een betere samenleving vormen. Ik denk nu bijvoorbeeld aan een vlaamse gemeenschap voor de vlaams-nationalisten, joodse gemeenschap, moslimgemeenschap, holebi-gemeenschap, etc. En al die gemeenschappen kan men, indien zoiets mogelijk is, nog onder een "centraal gezag" (~ overheid) plaatsen.
Dat is communautarisme en dat dient bestreden. Het is heel gevaarlijk wanneer de loyaliteit t.o.v. subgroepen als de moslims, de joden, de holebi's, de vrouwen, ... de overhand haalt op de loyaliteit t.o.v. de maatschappij als geheel.
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2009, 06:36   #546
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik begrijp gewoon niet dat je dat met wetgeving e.d. kan wegcijferen. Hoe gaat dat dan in z'n werking? Komt er een of ander verbod op domheid? Regels worden trouwens vaak (met opzet) overtreden...
Wetten? Waar haal je dat?

Ik heb het over attitudes, de manier waarop je je opstelt in de maatschappij.
Oud 17 juni 2009, 06:39   #547
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht

Citaat:
Doe ik dat?

Het voorstel was om te scheiden, zie draadtitel.
Oud 17 juni 2009, 12:33   #548
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
Dat is communautarisme en dat dient bestreden. Het is heel gevaarlijk wanneer de loyaliteit t.o.v. subgroepen als de moslims, de joden, de holebi's, de vrouwen, ... de overhand haalt op de loyaliteit t.o.v. de maatschappij als geheel.
Nochtans gebeurt dit en wanneer mensen daar kritisch over zijn ben jij een van de eersten om kritische geesten, vooral vrouwen het zwijgen op te leggen.
Het lijkt me normaal loyaal te zijn tegenover groepen waarmee je jezelf verbonden voelt, of dit nu vrouwen, homo's of moslims zijn maar vooral binnen de laatsten vind je velen die dit boven de loyaliteit tegenover de gemeenschap stellen. Op vergaderingen gebeurde het dat moslims dat standpunt ook verwoorden, Allah stond boven de Belgische wetgeving, dat werd letterlijk zo gezegd.
Oud 17 juni 2009, 12:37   #549
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
En Vlaams communautarisme?
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2009, 13:02   #550
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Daar gelden dezelfde regels voor, wat niet gelijk is aan cultuurrelativisme.
Oud 17 juni 2009, 16:07   #551
carolus66
Schepen

carolus66's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Geef me even de tijd om me uit te leggen.

Ik zie voor mij, laten we zeggen op een A4-velletje, de bevolking van dit forum, en bij uitbreiding de hele Vlaamse maatschappij. Achter dat blad strekt zich het rottende probleem uit van de maatschappelijke onveiligheid, het straatgeweld, de kleine en grote criminaliteit, de foutlopende immigratie.

In de linkermarge trek ik een lijn: links daarvan bevinden zich de eeuwige excuseerders, minimaliseerders, goedpraters, VB-gefixeerden. Dom-links, voor het gemak.

Dan trek ik een tweede lijn aan de rechterkant van het blad: rechts daarvan vinden we de kleine hartjes, de geborneerden, de onverbeterlijke schoffeerders en zagemannen. Dom-rechts, zeg maar.

Regelmatig zie ik mensen uit de linkermarge stapje voor stapje over de lijn naar het midden komen. Ze proberen hun angst voor "rechts" van zich af te leggen en erkennen dat er een serieus probleem is. Als ze nog wat verder komen, zeggen ze ronduit dat er ingrijpende maatregelen nodig zijn en dat ook repressie een essentieel onderdeel van de oplossing is.

Evengoed zie ik nu en dan mensen uit de rechtermarge schoorvoetend een stapje zetten naar het midden. Ze doen moeite om de "vreemde" te leren kennen, ze erkennen dat er goeie mensen bijzitten en geven toe dat er ook andere oorzaken zijn dan puur etnische of cultureel-religieuze. Als ze een betere dag hebben, kunnen ze zich zelfs verzetten tegen plat en nutteloos racisme.

Soms wipt iemand van de twee laatste categoriën weer terug naar zijn veilige, domme marge. Geeft niet, zolang de middengroep, het schuchtere verbond van slim-links en slim-rechts maar blijft aangroeien.

Het is mijn droom dat die alliantie van slimmen een concrete, werkbare vorm krijgt.

Iedereen is welkom, ik ben zelf ook een bekeerling die de lijn naar het midden overgestoken is.

Wat betreft de onverbeterlijken, de dwangmatige excuseerders én de compulsieve stigmatiseerders, doe ik een oproep tot separatisme. Laten we hen, die zich aan de linker- én de rechterkant van hun lijn vastklampen, met liefde behandelen. Het zijn angsthazen. Ze kunnen altijd hun angst overwinnen en de lijn oversteken. Maar laten we hen, zolang ze die stap niet willen zetten, asjeblief straal negeren. Zonder dat balast staan we een grote stap dichter bij een oplossing.

Amen.
links en rechts die in het midden samenkomen: daar zullen verhitte discussies ontstaan maar dat betekent ook dat de oplossing zich daar zal manifesteren.
links heeft de problemen té veel onbespreekbaar gemaakt, rechts heeft de problemen té dikwijls moeten vermelden opdat er nog naar geluisterd wordt...de waarheid ligt meestal ergens in het midden.
carolus66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2009, 19:17   #552
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door carolus66 Bekijk bericht
links en rechts die in het midden samenkomen: daar zullen verhitte discussies ontstaan maar dat betekent ook dat de oplossing zich daar zal manifesteren.
links heeft de problemen té veel onbespreekbaar gemaakt, rechts heeft de problemen té dikwijls moeten vermelden opdat er nog naar geluisterd wordt...de waarheid ligt meestal ergens in het midden.
Dat is zeker waar! Je moet dan ook niet steeds religie bekritiseren, want iedere religie is een dogma, punt uit. Maar wel gedrag wat zijn basis vindt in religie, daar mag je van mij zeer kritisch naar kijken! En ook het principe samenleven moeten we anders invullen, subgroepen kunnen vreedzaam naast mekaar bestaan in respect en betrokkenheid, islam in Europa kan daartoe leiden, niet met figuren zoals een Tariq Ramadan, maar met gewone moslims levend in aandachtswijken.
Oud 18 juni 2009, 22:28   #553
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Kallikles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
En Vlaams communautarisme?
Dat is iets anders. Vlaanderen is een politieke gemeenschap van burgers op een bepaald territorium. (De Vlamingen in Brussel zijn een geval sui generis natuurlijk.)
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2009, 07:04   #554
carolus66
Schepen

Standaard

Citaat:
da's het meest zinvolle dat ik van jou al gelezen heb!! schitterend voorstel om domheid te verbieden!
Oud 19 juni 2009, 07:18   #555
carolus66
Schepen

Standaard

Citaat:
Ik heb het gevoel dat het denkvermogen van "intellectuelen" beperkt is en in onze tijd en maatschappij toch z'n eindpunt heeft bereikt. Er reizen problemen of vraagstellingen op in de samenleving en niemand slaagt er in om een - voor ieder aanvaardbare - oplossing te bedenken.

Het probleem ligt m.i. dieper dan de tegenstelling extreem-rechts en extreem-links. Onlangs nog een interessant stuk in een artikel van ene Harry Kunneman gelezen (hoewel ik het niet eens ben met zijn visie m.b.t. religie. Hij erkent dat religie wel een bindende factor kan zijn om een samenleving op te bouwen maar verwerpt zo'n oplossing omdat daar volgens hem na "de Verlichting" niet terug naar kan worden gekeerd. Daarbij vergeet hij wel dat religie in andere landen wél nog steeds een bindende factor is.): http://www.filosofiemagazine.nl/00/f...%E2%80%99.html

E.Gidius, jij sprak over scheiden. Misschien is het niet noodzakelijk om één gemeenschap in de maatschappij te vormen maar eerder verschillende gemeenschappen die op basis van hun overeenkomsten wel solidair met elkaar kunnen zijn en daardoor een betere samenleving vormen. Ik denk nu bijvoorbeeld aan een vlaamse gemeenschap voor de vlaams-nationalisten, joodse gemeenschap, moslimgemeenschap, holebi-gemeenschap, etc. En al die gemeenschappen kan men, indien zoiets mogelijk is, nog onder een "centraal gezag" (~ overheid) plaatsen.
en wat met de mensen die in meer dan één gemeenschap thuishoren? wil je de zwarten apart? mogen er holebi's in de moslimgemeenschap? mag een moslim een meisje uit de vlaams-nationalistische gemeenschap huwen? is er een aparte groep met domme mensen (die bij wet zullen verboden worden)? of ga je volledig voor segregatie?

het denkvermogen van intellectuelen is beperkt; eindpunt bereikt? dat is nu eens de grootste bullshit die ik ooit gelezen heb!! er is ALTIJD ruimte voor evolutie tenzij je natuurlijk wil vermijden dat de evolutie kan plaatsvinden, dat je zelfs bereid bent om te vechten opdat de klok steeds weer teruggedraaid zou kunnen worden.

wees eens wild en gebruik je EIGEN ideëen ipv je ideëen te laten vormen door een boek dat al zoveel miserie veroorzaakt heeft! wij hebben het als katholieken ook gedaan en zijn blij van dat juk verlost te zijn; we hebben géén perfecte samenleving gecreëerd maar we hebben wél een samenleving gecreëerd waarin het individu voor zichzelf mag en kan denken, mag en kan fouten maken. en indien het individu nood heeft aan een groepsgevoel, dan mag het individu vrij kiezen tot welke groep het individu zou willen behoren.

bij het lezen van uw antwoord kom ik nog maar eens tot het besef dat de denkwijze van u en uw gelijkgestemden de belangrijkste oorzaak van het sociale probleem is.
Oud 19 juni 2009, 07:22   #556
carolus66
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Dat is zeker waar! Je moet dan ook niet steeds religie bekritiseren, want iedere religie is een dogma, punt uit. Maar wel gedrag wat zijn basis vindt in religie, daar mag je van mij zeer kritisch naar kijken! En ook het principe samenleven moeten we anders invullen, subgroepen kunnen vreedzaam naast mekaar bestaan in respect en betrokkenheid, islam in Europa kan daartoe leiden, niet met figuren zoals een Tariq Ramadan, maar met gewone moslims levend in aandachtswijken.
en één bepaalde godsdienst is geen godsdienst maar een ideologie en dat is waarom die godsdienst voor zoveel problemen zorgt.
het spijtige is dat, door de harde aanpak van de harde kern van de islam, er geen plaats is voor de gemodereerde islamaanhanger. de druk van de extremisten is voor de gematigden té groot; dat zij daar en masse niet durven tegen in te gaan kan ik eigenlijk wel begrijpen. wij zijn opgevoed in een sfeer waar je voor jezelf kan en mag opkomen; voor moslims heeft dat "opkomen voor zichzelf" een héél andere betekenis.
maar subgroepen die naast elkaar leven, neen, ik vrees dat dat een utopie is.
Oud 19 juni 2009, 15:41   #557
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Carolus, iedere religie is evenzeer een ideologie, voor ongelovigen.Maar in Europa is God al eerder gestruikeld, zou zich nog eens kunnen herhalen...
Oud 19 juni 2009, 15:50   #558
carolus66
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Carolus, iedere religie is evenzeer een ideologie, voor ongelovigen.Maar in Europa is God al eerder gestruikeld, zou zich nog eens kunnen herhalen...

"Onder ideologie verstaan we het geheel van ideeën over de mens, menselijke relaties en de inrichting van de samenleving."

het katholicisme is al lang geen ideologie meer, gelukkig maar! je kan als katholiek geboren worden, gedoopt worden, communie doen etc, dat verplicht je nog steeds tot niets dit in tegenstelling tot de islam, die beslist vandaag de dag nog altijd en op alle niveaus over de indeling van het etmaal van de moslim.
Oud 19 juni 2009, 18:20   #559
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Dat klopt, voor veel moslims maar bijvoorbeeld niet voor Kemalisten, Alevieten, soefi's...ik denk dat er ook moslims zijn, het vooral moslims zijn die last hebben van wie hen oplegd letterlijk de koran te volgen. Want de groep onder moslims die dit eist, er zelfs mogelijk ook hier zoals in Nederland een politiek programma aan ophangt wordt steeds groter.
Oud 20 juni 2009, 09:11   #560
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Wilders ideeën gaan ver, ook als je de leugenachtige media-heisa eraf haalt en hem puur op zijn eigen woorden en programma beoordeelt. Misschien te ver.

Daar wat ideologisch of "ethisch" zitten op kappen is natuurlijk nutteloos en futiel

Wat essentieel is, is waarom ze zo'n grote aanhang aan het krijgen zijn. Dat komt niet uit de lucht vallen.

Het dagelijks leven van steeds meer mensen wordt stilaan onleefbaar door wat zich op straat afspeelt. Zij worden in toenemende vatbaar voor de lokroep van politici als Geert Wilders, ook degenen die er om ethische redenen van gruwen. Ze zijn maar met zeer weinig, degenen die aan ethiek de voorrang geven boven de veiligheid en het heil van hun eigen kroost, hun vrienden etc., en ze zijn onaantrekkelijk steriel.

Het is daarom vijf voor twaalf voor wie een echte zwarte volksbeweging tegen de "islamisering" wil tegenhouden.

Ik hoop dat jullie dit begrijpen.

Als jullie niet weten hoe je dit nog kan stoppen, dan heb ik een tip. Concentreer je op het groeiende dagelijkse geweld in de openbare ruimte. Neem het au serieux en eis van jullie politici dat ze het eindelijk efficiënt en keihard indijken. Eis dat ze weer een leefbaar klimaat creëren voor iedereen.

En de anti-islam pudding zal als een soufflé in elkaar zakken.

Laatst gewijzigd door E. Gidius : 20 juni 2009 om 09:12.
E. Gidius is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be