![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Banneling
|
![]() Ik heb een andere notie van geld. Keynes én Friedman kunnen de pot op, tenzij die laatste bepaalde zaken zou overnemen (zoals hij al een petitie tegen fractioneel bankieren ondertekend heeft).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wie zal er eerste profiteren van deze toegenomen geldhoeveelheid? De valsmunter zelf. Wie daarna? Wel: de mensen die producten verkopen die de valsmunter wenst te hebben. Zij zullen immers zien dat hun goedereen eenvoudiger verkocht worden en kunnen zo de prijs dus verhogen. (En de mensen die dezelfde producten als de valsmunter wensen te kopen, worden benadeeld: want de valsmunter kan zo veel eenvoudiger de prijs opdrijven.) Op lange termijn zullen zij hun productie echter uitbreiden, waardoor er weer andere sectoren moeten inkrimpen. (De valsmunter heeft immers niets extra geproduceerd, alleen maar geld bijgedrukt. Er gebeurt dus alleen maar een herlocatie van productieve factoren.) De personen die het geld vn de valsmunter krijgen, kunnen het op hun beurt weer uitgeven, wat dan weer een effect zal hebben op de prijzen, etc. Na verloop van tijd zullen alle prijzen zich hebben aangepast naar de huidige geldhoeveelheid, maar dit gebeurt dus niet onmiddellijk. Sommige prijzen zullen eerder aangepast zijn aan de nieuwe geldhoeveelheid, andere prijzen veel later. Deze latere prijzen zijn dus nog steeds op het oude niveau en dus lager. Op deze manier wordt er al herverdeeld door de valsmunter. Maar dat is nog niet het belangrijkste: het belangrijkste is op het vlak van spaargeld. Indien een valsmunter geld bijmaakt, en er dus een nieuwe, grotere geldhoeveelheid is, verliest al het huidige geld een beetje koopkracht. Spaargeld wordt hierdoor ook getroffen; dat verliest een beetje van zijn waarde. De spaarder wordt hier dus getroffen. Wie heeft daar een voordeel aan? Zij die geld lenen: dus iedereen die grote sommen geld leent (en weinig spaart) heeft veel voordeel bij dit systeem. (Het is niet toevallig dat de overheid de grootste schuldenaar ter wereld is; zij profiteert immers van dit systeem.) Het fenomeen dat ik hierboven beschreef is het 'cantillon-effect'. Het vergroten van de geldhoeveelheid uit zich maar druppelgewijs doorheen de samenleving. Zij die in loondienst zijn en/of leven van uitkeringen, worden hierdoor disproportioneel laat benadeeld. Zij die spaargeld hebben worden sowieso benadeeld, tenzij als ze dit kunnen counteren met grote leningen.
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() De staat die zich bevrijd heeft van zijn schatplichtigheid aan de bankiersoligarchie kan de geldhoeveelheid probleemloos laten toenemen, als er in gelijke mate reële goederen (bijv. infrastructuurwerken) tegenover staan. Adolf Hitler heeft dat gedaan. Dit is niets anders dan Friedman zijn monetarisme - maar dan gemixed met een haat voor 'de bankiersoligarchie'. Friedman zou het eerder zo zeggen: "De FED moet de geldhoeveelheid laten toenemen in gelijke mate met de productie van reële goederen." Ik zie niet zoveel verschil, hoor. Een goede econoom zegt: 'je moet helemaal niet aan de geldhoeveelheid zitten: de geldhoeveelheid past zich aan de productie van goederen. Indien er stijgende productie is, is er een dalende tendens aan prijzen. Indien omgekeerd, is er een stijgende tendens aan prijzen. In beide gevallen past de geldhoeveelheid zich aan, aan de geproduceerde goederen.' Er is helemaal geen noodzaak om te foefelen met de geldhoeveelheid. De angst voor 'een te kort aan geld' is simpelweg absurd.
Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 20 juni 2009 om 15:01. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Parlementslid
|
![]() En wie past de geldhoeveelheid aan en op welke basis ? Volgens u ?
En hoe past een overproductie daar in ? Overproductie in de context van onverkochte of onverkoopbare producten. Google eens op unsold cars.
![]() |
#46 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Parlementslid
|
![]() Vandaag maakt het duo geld uit het niks. Gebaseerd op schulden. En onder andere om een oorlog te financieren.
Waar is de link met producten die u essentieel vindt ? Ik zal het nog eens vragen. Onafhankelijk van wat er vandaag gebeurd: Wie mag er volgens u geld aanmaken? Graag met een ingebouwde verzekering dat het nieuwe geld sterk gelinkt is aan nieuwe producten, nieuwe consumenten en nieuwe producenten.
![]() |
#49 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Geld is een ruilmiddel. Door het fiatgeld is geld een ruilmiddel waarmee aan beleid kan gedaan worden, maar dat neemt de functie van ruilmiddel niet weg. Het is zelfs die functie van veralgemeend ruilmiddel dat het zo moeilijk maakt om de manipulatie te ontwijken: de overheid maakt gebruik van een giganstisch prisonners dilemma. Slim gezien wel. Citaat:
![]() ![]() Laat mensen hun eigen geld kiezen. Laat het juridische apparaat zich maar bezig houden met te kijken dat er geen fraude is - dan doet het al meer dan genoeg. In tegenstelling tot nu, waar fraude geinstitutionaliseerd is. Geld ontstaat uit de marktwerking. Het is dan heel eenvoudig te monopoliseren en dan te manipuleren, maar au fond is het een product dat ontstaat uit marktwerking.
Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 20 juni 2009 om 17:19. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Parlementslid
|
![]() Kiezen is niet het zelfde als maken.
Wie maakt het ?
![]() |
#51 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Goh; dat is een goeie vraag, he. Als mensen wensen te betalen met geld ondersteund door goud, dan zou ik zeggen (1) de goudmijnen en (2) zij die de goudklompen omzetten in papieren waar er een 'I o u' opstaat?
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
Parlementslid
|
![]() Waarom niet ondersteund door zuivere lucht en zuiver water ?
![]() |
#54 |
Parlementslid
|
![]() En nee, Unclopedia is niet up to date.
In "How to spot a Libertarian?" is men vergeten te schrijven: Libertarians run for questions.
![]() |
#55 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een goudstandaard betekent dat mensen betalen met goud. Als ik uw fiets wil, dan geef ik een deel van mijn goud in ruil voor uw fiets. Ik geef een goed voor een goed. Nu geef ik lucht voor een goed. (Lucht die nog eens constant geïnflateerd wordt, waar zij die eerst aan dit geld geraken er meer voordeel van hebben.) Maar als er stijgende productie is - wat er doorgaans is - dan wordt goud duurder in verhouding tot alle andere producten. Dan kan je met dezelfde hoeveelheid goud, veel meer kopen. Als je dan spaart, kan je na verloop van tijd meer kopen: lijkt me niet slecht. (In tegenstelling tot nu, waar sparen wordt afgestraft door de inflatie.) Citaat:
Citaat:
Citaat:
Hoe daaruit zou volgen dat 'geld geen indirect ruilmiddel meer is', leg je (natuurlijk) niet uit. Citaat:
Ge verwart volgens mij de geldhoeveelheid met het aantal afzonderlijke entiteiten waarin deze geldhoeveelheid is verdeeld. Het is waar dat ik met een briefje van 500 euro en zonder wisselgeld van de bakker zijn kant, geen brood zal kopen. Maar daaruit volgt niet dat we moeten pleiten voor meer briefjes van 500 euro (vergroting van de geldhoeveelheid) maar voor meer onderverdelingen van die 500 euro (vergroting van de entiteiten waaruit de geldhoeveelheid bestaat). Als we die 500 euro verdelen in stukken van 1, 2 euro en nog wat verschillende centen, hebben we de geldhoeveelheid _niet_ vergroot, maar wel mogelijk gemaakt dat er ruilhandel gebeurt aan dezelfde geldhoeveelheid. Dat is dan ook het antwoord op uw 'gebrek aan edelmetalen' en 'teveel voedsel'. Wat er dan zal gebeuren, is dat er kleinere claims komen. In plaats van oude '1 gram goud', zullen er dan ook '0,5' gram goud briefjes ontstaan. Citaat:
In dit laatste ben je wel in goed gezelschap. Ook Milton Friedman had het uiteindelijk niet door - komt ervan als je met agregaten blijft werken - hoe het zit met de geldhoeveelheid. Maar een inflatering daarvan helpt niets. Het zorgt niet dat er ineens meer productie is. Het zorgt niet dat er ineens minder armen zijn. Enzoveert. Het zorgt alleen voor de cantillon-effecten die ik hierboven al beschreven heb.
Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 20 juni 2009 om 17:39. |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Geld dat geselecteerd wordt in de markt voldoet aan bepaalde criteria. (1) Duurzaamheid, (2) opdeelbaarheid, (3) ruilbaarheid, enzv. Ik denk dat er kandidaten zijn die beter beantwoorden aan deze criteria dan zuivere lucht en zuiver water.
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() 't is niet omdat jij het antwoord niet begrijpt, dat ik geen antwoord heb gegeven.
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De discussie van herverdeling lijkt me wel los te staan van de discussie over het monetair systeem.
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Met een goudstandaard is de voornaamste manier om de binnenlandse geldhoeveelheid te vergroten: import van goud (door handelsoverschotten). Er zijn verschillende interpretaties van de goudwisselstandaard, maar ik heb het over de meest gangbare, historische. |
|
![]() |
![]() |