Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 8 juli 2009, 23:31   #161
Weiße Rose
Parlementsvoorzitter

Weiße Rose's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dixie Bekijk bericht
lachwekkend hoe men al 8 bladzijden lang de positieve discriminatie tov allochtonen hier probeert te weerleggen (zonder resultaat uiteraard)
Ik probeer niets te weerleggen. Ik vind dit enkel een nutteloze discussie.

Btw: ik wacht nog altijd op mijn zogenaamde leugens .
Weiße Rose is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2009, 00:25   #162
Sywen
Minister-President

Sywen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dixie Bekijk bericht
amaai je hebt blijkbaar al veel op de rode driehoek gedrukt steeds wanneer je het onderspit moest delven zoals nu weer
zoals dit? http://forum.politics.be/showpost.ph...6&postcount=27
http://forum.politics.be/showpost.ph...4&postcount=39
en nog tientallen andere... zie nu eens wie er geband werd.

"Flandern muss unabhängig werden" -- Adolf Hitler
Sywen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2009, 01:04   #163
Gwyndion
Minister-President

Gwyndion's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Gwyndion
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sywen Bekijk bericht
zoals dit? http://forum.politics.be/showpost.ph...6&postcount=27
http://forum.politics.be/showpost.ph...4&postcount=39
en nog tientallen andere... zie nu eens wie er geband werd.
Je kan nog steeds het onderspit delven in een debat maar de ander geband krijgen als de ander wat te "losjes" is met de termen. Circe bvb konv aak goede posts maken maar soms gleed ze al eens uit.

On topic: Dit is evenzeer discriminatie vermits iedereen ongeacht afkomst dezelfde doelen moet halen (sorry als ik een pagina gemist heb maar tot nu toe heb ik enkel verwijzingen gezien naar allochtone leerlingen met een taalachterstand in het...). Ze doen er de personen geen plezier mee omdat als dit vaker uitkomt men de waarde van hun diplomas steeds meer in twijfel zal trekken. Wat meer kan je erover zeggen?
Gwyndion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2009, 02:16   #164
Rapture
Staatssecretaris

Rapture's schermafbeelding

Standaard

Zelfs moest dit geen discriminatie zijn. Lost ge hun taalachterstand op door die achterstand gewoon te negeren? Stel dat mensen die moeite hebben met de dt-regels geen punten worden afgetrokken op dt-fouten in examens. Waarom zou ik dan nog de dt-regels gaan leren als ze mij er toch niet meer op kunnen pakken?

Waarom zouden allochtonen moeite gaan doen om iets te doen aan hun taalachterstand als ze vanaf nu toch hun diploma kunnen halen zonder deftig nederlands te kunnen?

Die regel is niet alleen discriminerend maar ook nog eens dom en een typisch staaltje van struisvogelpolitiek.
Oud 9 juli 2009, 03:12   #165
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Stuur een bericht via Skype™ naar rikbe
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weiße Rose Bekijk bericht
Er bestaat nog altijd zoiets als respect voor je medemens!
Respect is iets wat je niet krijgt als je het zelf niet opbrengt.
Het is niet iets waar je mee geboren word, je verkrijgt het door je eigen verdiensten.
Oud 9 juli 2009, 05:41   #166
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Een beetje bizar dat men enkel spreekt over het vmbo en het havo, noachtans twee studierichtingen die mijlenver uit elkaar liggen. Wat met de tussenliggende richtingen zoals het mbo en mavo?

En neen, Sywen, havo is géén beroepsopleiding...
Oud 9 juli 2009, 07:38   #167
Weiße Rose
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rikbe Bekijk bericht
Respect is iets wat je niet krijgt als je het zelf niet opbrengt.
Het is niet iets waar je mee geboren word, je verkrijgt het door je eigen verdiensten.
Er is ook nog zoiets als respect hebben voor ieder zijn mening, want als dat er niet meer is, dan kan je sites als 'Politics.be' beter sluiten.
Oud 9 juli 2009, 09:38   #168
Conscience
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sus Iratus Bekijk bericht

Dus allochtone leerlingen mogen niet alleen een half uur langer over hun examens doen en daarbij ook nog eens een woordenboek gebruiken, maar ze mogen ook nog eens drie maal zoveel spelfouten maken dan autochtone leerlingen. (Ik vraag me overigens af hoe het mogelijk is spelfouten te maken als men een woordenboek mag gebruiken, maar soit).

Dat er desondanks verhoudingsgewijs nog altijd veel meer allochtonen dan autochtonen zonder diploma het onderwijs verlaten, wordt hier overigens (bewust?) niet bij vermeld. Maar goed, alles wordt weer eens uit de kast gehaald om allochtonen toch maar zoveel mogelijk kansen te geven, en dat dat in deze (zoals zo vaak elders) regelrechte discriminatie van de autochtonen betekent, zullen we maar weer met de mantel der liefde en verdraagzaamheid moeten bedekken, nietwaar.
Ik vind dat er teveel belang gehecht wordt aan deze 'bevoordeling'. Mijn ervaring is gewoon dat het een vergiftigd geschenk is, dat uiteindelijk mede de achterstand in stand houdt. Ik snap het trouwens niet. Een groep wordt gewoon gestigmatiseerd door dit soort maatregelen. Een harde natuurlijke selectie opent op termijn meer kansen en deuren, en vooral weerbaarheid. Bij mijn eerste werkgever kwamen studenten van de VUB er gewoon niet in omdat er automatisch van werd uitgegaan dat je enkel voor de VUB kiest om het makkelijk te hebben.
Het komt me voor dat heel wat mensen die weerbaarheid missen. Bij het minste wordt er geroepen dat er discriminatie is. Vaak kan je dit vertalen naar een geldkwestie. Sommige 'discriminaties' worden doodgezwegen. Je moet gewoon 's denken aan de kansen die een mooie meid krijgt tegenover het lelijke eendje. Ja, iedereen zingt zioals zij gebekt is, maar een arend heeft nu eenmaal een mooiere bek dan een mus. Daartegen is een groot deel 'discriminatiegeklets' haast intellectuele masturbatie.
Conscience is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2009, 14:02   #169
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er is ook nog zoiets als respect hebben voor ieder zijn mening, want als dat er niet meer is, dan kan je sites als 'Politics.be' beter sluiten.
Ik heb respect voor de mening van mensen die hun mening verdedigen zonder demagogie.
Oud 9 juli 2009, 15:26   #170
zondebok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sus Iratus Bekijk bericht
Wat door velen al vaker werd vermoed, wat door insiders en directe betrokkenen al vaker is aangegeven en gesignaliseerd, blijkt dus inderdaad te kloppen:

Dus allochtone leerlingen mogen niet alleen een half uur langer over hun examens doen en daarbij ook nog eens een woordenboek gebruiken, maar ze mogen ook nog eens drie maal zoveel spelfouten maken dan autochtone leerlingen. (Ik vraag me overigens af hoe het mogelijk is spelfouten te maken als men een woordenboek mag gebruiken, maar soit).

Dat er desondanks verhoudingsgewijs nog altijd veel meer allochtonen dan autochtonen zonder diploma het onderwijs verlaten, wordt hier overigens (bewust?) niet bij vermeld. Maar goed, alles wordt weer eens uit de kast gehaald om allochtonen toch maar zoveel mogelijk kansen te geven, en dat dat in deze (zoals zo vaak elders) regelrechte discriminatie van de autochtonen betekent, zullen we maar weer met de mantel der liefde en verdraagzaamheid moeten bedekken, nietwaar.

En als dan heel af en toe autochtonen deze en andere welhaast systematische discriminatie van het eigen volk meer dan beu zijn en door het lint gaan, wordt dat afgedaan als een gevolg van extreemrechtse propaganda, in plaats van een direct gevolg van een compleet falend immigratie- en integratiebeleid, ook op het gebied van onderwijs. (zie o.a. die andere draad over die vermoorde moslima hier in I&I)
Ik noem dat negatieve discriminatie van de autochtonen. Schandalig is dat. Waar gaan die positief bevoordeelden trouwens gaan werken met hun diploma ? Dat gaan dan onkundige werknemers worden ? Klungels, die in het buitenland onze reputatie gaan verwoesten !
zondebok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2009, 15:28   #171
zondebok
Banneling

Standaard

Citaat:
Postieve discriminatie ja, racisme absoluut niet.

Dit neemt echter niet weg dat dit weeral het zoveelste nutteloze draadje is hier bij I&I.
Negatieve discriminatie van een bevolkingsgroep, dat komt neer op racisme .
zondebok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2009, 03:00   #172
Rizzz
Parlementslid

Rizzz's schermafbeelding

Stuur een bericht via Skype™ naar Rizzz
Standaard

Positieve discriminatie is een contradictio in terminis!
Discriminatie is altijd positief voor de ene bevolkingsgroep en negatief voor een andere.

In dit geval gaat het om discriminatie op basis van afkomst, en dat is puur racisme naar mijn mening.

Gezien ik blijkbaar lang niet de enige ben met deze mening zie ik niet in waarom dit onderwerp niet zou mogen aangekaart worden in onder sub-forum.

Nutteloos is de discussie dus helemaal niet.
Rizzz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2009, 08:29   #173
Weiße Rose
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rikbe Bekijk bericht
Ik heb respect voor de mening van mensen die hun mening verdedigen zonder demagogie.
Van demagogie is geen sprake.
Oud 10 juli 2009, 08:30   #174
Weiße Rose
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zondebok Bekijk bericht
Negatieve discriminatie van een bevolkingsgroep, dat komt neer op racisme .
Racisme en discriminatie is iets totaal verschillend.
Er is ook geen discriminatie op basis van afkomst, omdat ook autochtone leerlingen met leerstoornissen (bv: dyslexie) deze voordelen krijgen.

Laatst gewijzigd door Weiße Rose : 10 juli 2009 om 08:33.
Oud 10 juli 2009, 11:45   #175
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Rotterdamse meningen/inzichten:

http://www.leefbaarrotterdam.nl/inde...alachterstand/
Oud 10 juli 2009, 12:06   #176
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Ja, men geneest een ziekte niet door de symptomen aan te pakken.
Oud 10 juli 2009, 13:29   #177
koppijn
Minister-President

koppijn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er is ook geen discriminatie op basis van afkomst, omdat ook autochtone leerlingen met leerstoornissen (bv: dyslexie) deze voordelen krijgen.
Waar leest U ergens in het artikel dat autochtone leerlingen met leerstoornis ook die voordelen krijgt?

Dit zou men wel kunnen definiëren als racisme volgens de norm van de Conventie van de Verenigde Naties:
* Wettelijke definities
Volgens de Conventies van de Verenigde Naties betekent raciale discriminatie "elk onderscheid, uitsluiting, beperking of voorkeur gebaseerd op ras, huidskleur, afstamming, of nationale of etnische oorsprong die het doel of effect heeft van opheffing of aantasting van erkenning, genieting of uitoefening, op basis van gelijkwaardigheid, van mensenrechten, en fundamentele vrijheden in het politieke, economische, sociale, culturele of enig ander veld van het openbare leven".http://nl.wikipedia.org/wiki/Racisme

Het betreft hier om allochtonen.
Volgens het Van Dale Groot Woordenboek van de Nederlandse Taal 2005 heeft het woord "allochtoon" twee betekenissen:
1. Van elders aangevoerd of afkomstig, niet-inheems, vreemd
2. Niet-oorspronkelijke bewoner (m.n. gebruikt als aanduiding voor personen met een niet-blanke huidskleur, die zelf - of van wie de ouders - in het buitenland geboren zijn, bv. buitenlandse werknemers)
Het valt dus wel degelijk onder de noemer racisme of moeten wij dit positief
racisme noemen. De gelijkwaardigheid en gelijkwaardige behandeling der mensen komt in het gedrang.
Oud 10 juli 2009, 15:40   #178
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dyslectie is wel wat anders dan taalachterstand! Hoe kun je dit nu vergelijken? Hier is wel sprake van discriminatie op basis van afkomst, van paternalisme zelfs, leerlingen met taalachterstand kunnen dit inlopen, door ouders op het belang van goede taalontwikkeling te wijzen en het debat over taal en identiteit aan te gaan met deze groepen.
Bovendien geeft dit later werknemers die hun taken niet kunnen uitvoeren, voorbeelden genoeg gezien op dat vlak binnen de ambtenarij, er werd constant rekening mee gehouden dat een allochtone ambtenaar bijvoorbeeld geen verslag kon schrijven, haar collega's deden dit dan maar..
Met deze maatregel lever je toekomstige werknemers die alle cliché's over allochtonen bevestigen, leg de lat even hoog voor iedereen , gelijke behandeling leidt tot minder achterstand en betere werknemers.Want wat hierop volgt zijn quota's waarbij werkgevers ook nog verplicht worden mensen die eigenlijk amper eindtermen halen in dienst te nemen!
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2009, 18:06   #179
Weiße Rose
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door koppijn Bekijk bericht
Waar leest U ergens in het artikel dat autochtone leerlingen met leerstoornis ook die voordelen krijgt?

Dit zou men wel kunnen definiëren als racisme volgens de norm van de Conventie van de Verenigde Naties:
* Wettelijke definities
Volgens de Conventies van de Verenigde Naties betekent raciale discriminatie "elk onderscheid, uitsluiting, beperking of voorkeur gebaseerd op ras, huidskleur, afstamming, of nationale of etnische oorsprong die het doel of effect heeft van opheffing of aantasting van erkenning, genieting of uitoefening, op basis van gelijkwaardigheid, van mensenrechten, en fundamentele vrijheden in het politieke, economische, sociale, culturele of enig ander veld van het openbare leven".http://nl.wikipedia.org/wiki/Racisme

Het betreft hier om allochtonen.
Volgens het Van Dale Groot Woordenboek van de Nederlandse Taal 2005 heeft het woord "allochtoon" twee betekenissen:
1. Van elders aangevoerd of afkomstig, niet-inheems, vreemd
2. Niet-oorspronkelijke bewoner (m.n. gebruikt als aanduiding voor personen met een niet-blanke huidskleur, die zelf - of van wie de ouders - in het buitenland geboren zijn, bv. buitenlandse werknemers)
Het valt dus wel degelijk onder de noemer racisme of moeten wij dit positief
racisme noemen. De gelijkwaardigheid en gelijkwaardige behandeling der mensen komt in het gedrang.
Dat lees ik niet in dit artikel, maar het is gewoon zo. Een goede kameraard van mij heeft dyslexie. Hij mocht:

1) langer aan zijn examens werken (soms mocht hij zelfs anderhalf uur langer doorwerken)
2) spellingsfouten werden in de meeste gevallen niet zo zwaar bestraft.

Je kan spreken van discriminatie, maar zeker niet van racisme in mijn ogen.

Laatst gewijzigd door Weiße Rose : 10 juli 2009 om 18:07.
Oud 10 juli 2009, 18:10   #180
Weiße Rose
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Dyslectie is wel wat anders dan taalachterstand! Hoe kun je dit nu vergelijken? Hier is wel sprake van discriminatie op basis van afkomst, van paternalisme zelfs, leerlingen met taalachterstand kunnen dit inlopen, door ouders op het belang van goede taalontwikkeling te wijzen en het debat over taal en identiteit aan te gaan met deze groepen.
Bovendien geeft dit later werknemers die hun taken niet kunnen uitvoeren, voorbeelden genoeg gezien op dat vlak binnen de ambtenarij, er werd constant rekening mee gehouden dat een allochtone ambtenaar bijvoorbeeld geen verslag kon schrijven, haar collega's deden dit dan maar..
Met deze maatregel lever je toekomstige werknemers die alle cliché's over allochtonen bevestigen, leg de lat even hoog voor iedereen , gelijke behandeling leidt tot minder achterstand en betere werknemers.Want wat hierop volgt zijn quota's waarbij werkgevers ook nog verplicht worden mensen die eigenlijk amper eindtermen halen in dienst te nemen!
Beiden hebben problemen met taal, vaak het schrijven ervan. Ik zie dus weldegelijk gelijkenissen en dus is een vergelijking zeker niet onbegrijpelijk.

Verder vind ik ook niet dat dit de juiste oplossing is om die taalachterstand weg te werken. I.p.v. daarvan zouden ze beter extra taallessen geven, desnoods na de schooluren.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be