Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 9 juli 2009, 22:56   #101
Gun
Perm. Vertegenwoordiger VN

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Het koud starten op LPG is inderdaad perfect mogelijk en vormt voor de moderne motor geen enkel probleem.
Bij oudere motors was het aan te raden om hen regelmatig op benzine te laten draaien, dit omdat ze anders droog draaiden. Zij hadden namelijk het lood uit de benzine nodig als beschermingsmiddel voor de kleppen en de klepzittingen.
Maar het lood is uit de benzine verdwenen en de kleppen en klepzittingen worden nu uit ander materiaal gemaakt.
Heb een vriend met BMW 730 met LPG, benzine verbruik ligt 7 keer hoger dan zijn vorige BMW 730 met LPG, toen zonder nu met start stop gedoe ...
Oud 10 juli 2009, 06:55   #102
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Paul, waarom begint ge nu weer enkel over longkanker ?
Waarom wilt ge dat ik iets aantoon ?

Voor dat ik iets over longkanker schreef was deze post # 59:
http://forum.politics.be/showpost.ph...2&postcount=59
-> niets over longkanker! wel refertes van longproblemen door fijnstof.

-> in deze post # 68 met -ref van longkanker door PAK´s- betrok ik er pas mogelijke longkanker bij, door een vraag te stellen:

In de referte staat toch dat de gemiddelde Vlaming 3 gezonde jaren verliest door fijnstof, voor mij speelt dat echt geen rol door welke aandoening ook, of het nu hart- en vaatziekte is , of kanker , of eender welke ademhalingsaandoening, of genenverandering... of en-en-en-combinatie van alle...

Mss gewoon de wiki over fijnstof eens doorlezen, Paul
http://nl.wikipedia.org/wiki/Fijn_stof
het giftigste fijnstof wordt in het verkeer vooral veroorzaakt door dieselverbranding: Roetdeeltjes en NOx... hallo dieselauto´s ?
longproblemen zijn natuurlijk wel goed te documenteren via 'astmapompjes'
maar opgelet, de natuur zorgt voor immens veel allergenen. Dus de lente piekt traditioneel. En dat fijn stof stimuleert niet zozeer de allergie of ademhalingsproblemen, je hebt er niet op die manier last van.

Dan de 'solar paradox' hoe meer zon, hoe meer de allergie wordt afgezwakt..., en juist dan zie je de smog het meest...

Slechte longen leidt tot minder zuurstof in het bloed en kan eventueel de hart en vaat problemen verhogen, maar opgelet terug, dat verband bestaat voor de astmatici die deze pompjes gebruiken, en voor de rest niet. Dus bij de res is dit niet aantoonbaar. Dus uw drie jaar zal vooral komen door de kankers hoor.

Netto, in de winter met de meeste smogdagen bvb door temperatuursinversie, heb je vooraal meer ziektes als gevolg van de koude als factor, maar niet door dat stof. Dat verband is volgens mij nog nooit aangetoond

Het zou wel kunnen natuurlijk moest je een dikke analyse doen op de medische consumptie van die pompjes dat er zones zijn met significant meer gebruik, of dat er periodes zijn me significant meer gebruik

Je zou het project moeten indienen bij het federaal kennis centrum, die onderzoeken dat dan... Maar meestal hebben ze geen goesting om het te doen, en dienen ze gewoon de politieke agenda. Zoeken ze dus manieren om geld te sparen.

Laatst gewijzigd door brother paul : 10 juli 2009 om 07:03.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2009, 07:01   #103
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gun Bekijk bericht
Heb een vriend met BMW 730 met LPG, benzine verbruik ligt 7 keer hoger dan zijn vorige BMW 730 met LPG, toen zonder nu met start stop gedoe ...
Dus hij verbruikt 50liter ??
Oud 10 juli 2009, 09:44   #104
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Dus hij verbruikt 50liter ??
Neen brother

Zijn vorige was ook uitgerust met LPG maar had het start-stop systeem nog niet.

Met het start-stop systeem wordt er steeds benzine in de motor gesproeid wat eigenlijk LPG hoorde te zijn, zijn benzine verbruik verzevenvoudigde ...
Oud 10 juli 2009, 09:55   #105
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen brother

Met het start-stop systeem wordt er steeds benzine in de motor gesproeid wat eigenlijk LPG hoorde te zijn, zijn benzine verbruik verzevenvoudigde ...
Niet elke technische vernieuwing is een vooruitgang.
Een motor start ook zonder dat start/stop systeem op gas.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2009, 10:10   #106
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Conclusies

Met het feit dat België een caféland is waar heel veel actief en passief gerookt wordt geen rekening gehouden?
Ik trek geen conclusies.

Waar zijn uw cijfers (of kaarten) daarvan, Gun ?

Natuurlijk wordt er in andere landen niet zoveel op café gegaan als in Be, en veel minder gerookt, maak dat de nonnetjes maar wijs...

Laatst gewijzigd door Micele : 10 juli 2009 om 10:12.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2009, 10:14   #107
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen brother

Dan moet zijn benzinetank snel leeg geweest zijn, en leeg x 7 = niets
Oud 10 juli 2009, 10:16   #108
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik trek geen conclusies.

Natuurlijk wordt er in andere landen niet zoveel op café gegaan als in Be, en veel minder gerookt, maak dat de nonnetjes maar wijs...
Ik heb geen cijfers of kaarten, ik trek ook niet de conclusies die jij duidelijk wel trekt, of moet ik zowat al je posts in deze draad hier quoten?

BE is een cafégangersland en als je dat ontkent moet je maar eens naar het buitenland trekken ... maar eigenlijk doet het er niet toe ... 't gaat hem om jouw conclusies.
Oud 10 juli 2009, 10:17   #109
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dan moet zijn benzinetank snel leeg geweest zijn, en leeg x 7 = niets
Oud 10 juli 2009, 10:18   #110
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Niet elke technische vernieuwing is een vooruitgang.
Een motor start ook zonder dat start/stop systeem op gas.
Juist

Maar sommigen hier op P.be hebben het blijkbaar moeilijk om dit te snappen
Oud 10 juli 2009, 10:19   #111
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik trek geen conclusies.

Hij heeft echter wel gelijk. Nergens zitten de mensen meer binnen in een café als in Vlaanderen.
In de andere landen heeft men immers of meer ruimte voor terrassen en beter weer, of het is er te duur om op café te zitten en men blijft dus thuis met vrienden een pint drinken.
Oud 10 juli 2009, 11:06   #112
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen brother

dat kan nu toch zoveel niet verbruiken dat starten ?

weet je soms moet ik wel eens spugen van al die vermeende hightech..
Het ene moment gaat dat goed, het andere moment crasht dat, die dingen hebben hun eigen leven. Al die terminals en IP adressen .. man toch

Ik moet mijn domotica zo af en toe eens resetten, want die pir's blijven hangen

mijn betaalterminals flippen zo af en toe eens, dat is dan omega leuk, ofwel kies hij de verkeerde keuze tussen mastercard menu of bancontact menu, ofwel zijn de contacjte zogezegd te vervuild en al van die blabla

mijn werkposten blijven zo af en toe eens hangen en moet ik resetten, zo iets typisch windows, alhoewel het onder xp fantastisch verbeterd is, vind ik persoonlijk de frequentie eigenlijk nog altijd onwerkbaar maar bon, Bill is betaald moment dat hij verkoopt hé

dan crasht de soft eens (zeg elke dag zowat) en heb je van die zwevende stockrecords die gelokt blijven staan. Zeer plezant want als uw server dan eens downt komen ze weer vrij... en maar stock tellen hé

dan moet je af en toe eens (zeg 2x per jaar) de server rebooten voor god weet ik welke redenen, want windows flipt dan eens , dus ja inderdaad windows2K is zeer stabiel, 270dagen zonder rebooten is dan toch relatief stabiel, maar ohjongens novel was nog eens veel meer stabiel, je moest die nooit resetten...

en dan heb je van die auto's met bugs in de software: ofwel flipt de tiptronic eens af en toe en schakelt hij een trapje lager voor god weet welke reden, of blijft zijn versnelling gelijk plakken en vergeet hij te schakelen

en dan flipt bij den audi de 'cruisecontrol' af en toe, je kunt dat gvd ding dan het ene moment niet meer inschakelen, tenzij je weer eens stopt en weer start, maar dat ga ik nu precies niet doen op de autostrade.

en dan flipt bij de verkeerslichten de rode licht controle eens, dat is ook zo megaleuk om te ervaren, je rijdt rustig door het groen en dat ding flitst... wow wat hebiknuweergedaan ???

en dan worden uw emails niet verstuurd, je kunt twee keer replyen, en de derde en de vierde keer niet meer..

en dan krijg je van die emails van andere mensen, dat je bij god niet weet waarom ze bij u terechtkomen ???

en dan heb je van die emails verstuurd, en hoor je dan van die persoon dat ze nog niets ontvangen hebben, dat ze verloren zijn

t"is plezant hé die electronica allemaal

Laatst gewijzigd door brother paul : 10 juli 2009 om 11:16.
Oud 10 juli 2009, 11:11   #113
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het hoogste verbruik van een motor ligt juist bij het starten en stoppen van een motor. Het starten van je motor kost je zelfs meer dan hem 15minuten te laten draaien zonder belasting.
Oud 10 juli 2009, 11:12   #114
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Nog 1 (één) keer

Vroeger had hij een BMW 730 mét LPG en zonder start en stop systeem, hij verbruikte enkel benzine bij het koudstarten van zijn motor, dus bij het vertrek ...

Nu heeft hij een BMW 730 mét LPG en mét start en stop systeem, hij verbruikt benzine bij elke herstart zijn motor, dus bij het vertrek, het hervertrek, het hervertrek, het hervertrek, het hervertrek, het hervertrek, ...

Het benzineverbruik is verzevenvoudigd, niet het LPG verbruik

Oud 10 juli 2009, 11:21   #115
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Nog 1 (één) keer

Vroeger had hij een BMW 730 mét LPG en zonder start en stop systeem, hij verbruikte enkel benzine bij het koudstarten van zijn motor, dus bij het vertrek ...

Nu heeft hij een BMW 730 mét LPG en mét start en stop systeem, hij verbruikt benzine bij elke herstart zijn motor, dus bij het vertrek, het hervertrek, het hervertrek, het hervertrek, het hervertrek, het hervertrek, ...

Het benzineverbruik is verzevenvoudigd, niet het LPG verbruik

en wat heeft hij dan : een bak benzine nodig elke 3 maand, en vroeger een om de 2 jaar ?
Oud 10 juli 2009, 12:06   #116
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dus uw drie jaar zal vooral komen door de kankers hoor.
Ah, hoe weet je dat ?

Het is overigens mijn drie jaar niet, het is de 3 jaar die staat in de referte van T&M Leuven, en andere internationale onderzoeken (o.a. uit Nederland) wijzen daar ook naar (ref : http://www.milieudefensie.nl/verkeer...aliteit/feiten ).

Citaat:
Netto, in de winter met de meeste smogdagen bvb door temperatuursinversie, heb je vooraal meer ziektes als gevolg van de koude als factor, maar niet door dat stof. Dat verband is volgens mij nog nooit aangetoond
Idd, bij temperatuursinversie wanneer ons eigen fijn zwevend dieselroet onder een grote stolp zit en niet weg kan, dan zitten we werkelijk in ons eigen fijnstof te stikken (vooral stedelijke gebieden en industriegebieden), de (te lage volgens WHO) alarmwaarden PM 10 (en PM 2,5=nieuw) worden dan rapide overschreden (link www.irceline.be )
(ik heb wat rekenwerk onderaan bijgevoegd)

Tiens, ge moet toch eens googlen op de wetenschappelijke studies hierover.
Gewoon <fijnstof> in alle talen, Paul

En de WHO of wereldgezondheidsorganisatie -waarvan 193 landen lid zijn- stelt toch niet voor niets -en niet uit het niets - sinds 2005 strengere alarmwaarden op voor PM 10 en vooral PM 2,5 als de officieel gerechtswerkzame limieten van de EU:
Citaat:
http://de.wikipedia.org/wiki/Feinstaub#WHO
Die Weltgesundheitsorganisation empfiehlt angesichts der vom Feinstaub ausgehenden Gesundheitsgefahren in ihren WHO-Luftgüte-Richtlinien folgende Grenzwerte für Feinstaub:[9]
Jahresmittel PM10 20 µg/m³
Jahresmittel PM2,5 10 µg/m³
Tagesmittel PM10 50 µg/m³ ohne zulässige Tage, an denen eine Überschreitung möglich ist.
Tagesmittel PM2,5 25 µg/m³ ohne zulässige Tage, an denen eine Überschreitung möglich ist.

Die Richtwerte der WHO liegen damit deutlich unter den rechtswirksamen Grenzwerten der EU.
PM 2,5 is dubbel zo gevaarlijk bij gelijke dosis...

Citaat:
[9] ref Engels : http://www.euro.who.int/air/activities/20050222_2
What is new in the 2005 global update?
The Global update 2005 indicates that reducing levels of one particular type of pollutant (known as PM10) could decrease mortality in polluted cities by as much as 15% every year.
En dan gaat het nog over het alibi-PM10 waarop vooral de roetfilters afgestemd zijn... dat het veel fijnere PM2,5 en veel kleiner in hoeveelheden verhoogt...

Het WHO baseert zich op wetenschappelijke studies over fijnstof over heel de wereld, hier een link naar de samenvatting (1) en het pdf.document (2) van 2004 (veel leesplezier ):
(1) http://www.who.int/quantifying_ehimp.../en/index.html
(2) http://www.who.int/quantifying_ehimp...tions/ebd5.pdf

De EU gaat trouwens ook zijn grenswaarden PM 2,5 herzien, maar blijven 2,5 maal zwakker als de 10 µg/m³ van de WHO... :
Citaat:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Fijnstof

De EU richtlijn luchtkwaliteit 2008 bevat voor eerst grens- en streefwaarden voor PM2,5. De grenswaarde voor de jaargemiddelde PM2,5-concentratie is 25 µg/m3 vanaf 2015. Huidige concentraties van PM2,5 lopen in België en Nederland uiteen van 13 µg/m3 tot meer dan 30 µg/m3 in drukke straten. De richtlijn bevat ook een mechanisme dat beoogt om de gemiddelde stadsachtergrondconcentratie PM2,5 terug te dringen.[13]
Nog enkele links:
http://www.milieurapport.be/default....54&NodeID=2654
http://www.irceline.be/~celinair/dut...enrl_java.html
zoeken op luchtkwaliteit/ fijnstof / PM 10 is dalend omwille van meer roetfilters (historiek) maar met het dubbel zo gevaarlijke PM 2,5 beginnen ze pas... maar enkele plaatselijke metingen in 2008...

Simpel rekenwerkje , regel van 3:

Nederland waar maar 17 % van de personenwagens diesels zijn (ref cbs.nl)
verder uit
Citaat:
http://www.milieudefensie.nl/verkeer...aliteit/feiten
...
Personenauto's zijn schoner dan pakweg twintig jaar geleden. Toch is de vervuiling door het grote aantal nog enorm. Het dieselverkeer over het Nederlands wegennet (personenauto's, vrachtauto's en bestelauto's) veroorzaakt de meeste gezondheidsschade. Dieselvoertuigen stoten in het algemeen veel meer viezigheid uit dan voertuigen die op benzine of andere brandstoffen lopen.
Welk verkeer vervuilt het meest:
- personenauto´s 30 %
- vrachtauto´s 23 %
- ...
In Be zijn 56 % van de personenwagens diesels... maak ´ns een berekening als er wintersmog is en we onder ons eigen stolpje zitten te stikken...

Btw Paul die refs uit mijn vorige posts zou dan allemaal gelogen zijn (ook door dokters-longexperten en talrijke wetenschappers o.a ook van het Max Planck instituut en het Instituut für Neurobiologie und Molekulare Medizin, Rome ?
Citaat:
http://www.mmk.be/vrij.cfm?Id=194
...
De kleinere deeltjes dringen het diepst door in de longen. Zo kan PM10-stof door mechanische en toxische inwerking de slijmafvoer in de luchtwegen verstoren, ademhalingsklachten uitlokken en de gevoeligheid voor luchtweginfecties verhogen. Ondermeer de aanwezigheid van polycyclische aromatische koolwaterstoffen (PAK’s) in sommige stofdeeltjes bevordert de ontwikkeling van longkanker. Andere toxische bestanddelen van stof kunnen zich na afzetting in de longen nog verder in het (menselijk) lichaam verspreiden via de bloedbaan of het lymfestelsel. Ultrafijne partikels (PM0,1) dringen dieper door in de longen dan grotere partikels, hebben een veel groter oppervlak per eenheidsmassa, en kunnen rechtstreeks in de bloedsomloop geraken.
Er is echter nog onzekerheid over het biologisch mechanisme of over de veroorzakende componenten, waardoor zwevend stof gezondheidsschade veroorzaakt. Evenmin is het duidelijk of het aantal deeltjes dan wel de massa bepalend is voor gezondheidsschade. In het eerste geval zouden dan kleine deeltjes toxischer zijn dan grote. Grof stof kan alleen via het spijsverteringskanaal in het lichaam opgenomen worden.

Macrofagen zorgen voor bescherming tegen ingeademde deeltjes door ze te fagocyteren. Kleinere partikels en oplosbare materialen worden opgenomen en verwerkt door zowel alveolaire macrofagen als door epitheelcellen. Blootstelling aan ingeademde deeltjes resulteert in irritatie en ontsteking van de longen. Dit kan leiden deze tot pulmonaire en cardiovaculaire stress.
Citaat:
http://www.umweltbrief.de/neu/html/a...ussSchaden.txt

Im direkten Vergleich zwischen Benziner und Diesel hat Diesel das zehnfache
Krebs auslösende Potenzial (lt. Frauenhofer-Institut). Trotz "Rußfilter" haben die feinen und ultrafeinen Rußpartikel stark zugenommen. "Es ist tragisch, aber durch die Filtersysteme ist der Ruß gefährlicher geworden als früher", urteilt Umweltmediziner Prof. Hans Schweinsfurth. "Bei den feinen und ultrafeinen Partikeln versagen die natürlichen Abwehrmechanismen der Lunge." Laut Sachverständigenrat werden durch feinste Dieselpartikel Erkrankungen der Atemwege, des Herzens und des Kreislaufs sowie Allergien
hervorgerufen. Sogar Herzinfarkte können sie auslösen. Kinder sind besonders
gefährdet.
Citaat:
http://www.kein-diesel.at/berichte_34.htm

Max-Planck-Gesellschaft

presseinformation
B / 2008 (25) 8. Februar 2008

Klein, aber gefährlich

Rußpartikel moderner Dieselmotoren sind vermutlich gesundheitsschädlicher als die Rußteilchen aus älteren Motoren

Die Abgase von Dieselmotoren werden immer sauberer - und vermutlich trotzdem schädlicher für die Gesundheit. Tatsächlich töten die Nanopartikel, die ein moderner Dieselmotor ausstößt, mehr Zellen der menschlichen Immunabwehr als die Teilchen eines älteren Motortyps, dessen Abgase in dicken schwarzen Wolken aus dem Auspuff quellen. Wissenschaftler vom Fritz-Haber-Institut der Max-Planck-Gesellschaft und vom Institut für Neurobiologie and Molekulare Medizin in Rom haben das jetzt erstmals für Dieselmotoren nachgewiesen, die der EuroIV-Abgasnorm genügen. Sie liefern damit auch einen weiteren Beleg für die Gefährlichkeit von Feinstaub. Gesundheitsschädlicher sind die fünf bis 20 Nanometer großen Partikel nicht nur, weil sie tiefer in die Lunge eindringen, sondern auch weil ihre Oberfläche reaktiver ist und Zellmembranen daher leichter angreifen. (Environmental Science and Technology, 25. Januar 2008)

http://www.kein-diesel.at/Makrophagen.jpeg
Abb.: Gefahr für Immunzellen: Rußpartikel aus einem EuroIV-Dieselmotor töten deutlich mehr Makrophagen als die Partikel aus einem Motor, der schwarzen Qualm ausstößt (Black Smoke - BS). Die toten Zellen sind mit schwarzen Pfeilen markiert.
Bild: Institut für Neurobiologie und Molekulare Medizin, Rom

Um die Menge der Rußpartikel zu reduzieren, die Dieselmotoren von Personenwagen in die Atmosphäre blasen, verschärft die Europäische Union seit 1993 kontinuierlich die Abgasnormen für Partikel. Seit 2005 gilt die EuroIV-Norm, derzufolge ein Diesel-Pkw nur noch 50 Milligramm pro Kilowattstunde Rußpartikel freisetzen dürfen. Das erreichen die Automobilhersteller, indem sie die Verbrennungstechnik der Motoren verbessern. So entstehen immer weniger Rußpartikel, die zudem immer kleiner werden. Und das ist ein Teil des Problems.

Wissenschaftler des Fritz-Haber-Instituts der Max-Planck-Gesellschaft in Berlin und des Institute of Neurobiology and Molecular Medicine in Rom stellten jetzt nämlich fest, dass die Partikel eines modernen Nutzfahrzeugmotors, der die EuroIV-Norm erfüllt, ein enormes Entzündungspotential besitzen und giftiger sind als die Teilchen alter Motoren. Sie haben in Tests an Zellkulturen festgestellt, dass Rußpartikel aus dem EuroIV-Dieselmotor signifikant mehr Makrophagenzellen aus menschlichen peripheren Blutmonozyten - dem ersten Bollwerk des Immunsystems - töten als Rußpartikel älterer Motoren. "Wir haben erstmals gezeigt, dass der Ruß von EuroIV-Dieselmotoren schädlicher ist als der älterer Fahrzeuge und können auch erklären, warum", sagt Robert Schlögl, Direktor am Fritz-Haber-Institut: "Wahrscheinlich lassen sich die Ergebnisse, die wir für den Nutzfahrzeug-Motor gewonnnen haben, auf Motoren von Personenwagen übertragen." Das hängt jedoch auch von den genauen Einstellunge des Motors ab, die für beide Motoren-Typen unterschiedlich sind.

Der Grund für die Gefährlichkeit der EuroIV-Rußpartikel ist deren gänzlich andere Struktur und Größenverteilung, erklärt Dang Sheng Su, wissenschaftlicher Mitarbeiter am Fritz-Haber-Institut und Koordinator der Zusammenarbeit mit den italienischen Kollegen. Die Teilchen im Ruß moderner Dieselmotoren, die der EuroIV-Norm entsprechen, sind zwischen fünf und 20 Nanometern groß, die Partikel aus alten Motoren erreichen im Schnitt fast die doppelte Größe. Die Rußteilchen aus EuroIV-Motoren haben zudem eine sehr defektreiche, fullerenartige Struktur und sind viel reaktiver als der eher graphitartige Ruß früherer Motorgenerationen. Schließlich tragen sie auf ihrer Oberfläche chemische Anhängsel, die sie noch einmal reaktiver machen, so dass sie menschliche Zellen leichter schädigen können.

"Politik und Industrie hatten sich zu sehr auf die Reduzierung von Rußemissionsraten fokussiert", sagt Robert Schlögl. Dabei hätten sie jedoch übersehen, dass die moderne Verbrennungstechnik eine ganz andere Art Rußpartikel erzeugt, die gesundheitlich noch gefährlicher ist als die alter Motoren. "Jetzt kommt es darauf an, die Rußfilter so zu entwickeln, dass sie diese kleinen, gefährlichen Rußpartikel vollständig vernichten, bevor sie in die Luft gelangen."
Gewoon lezen Paul, ik kan het Duits ook vertalen voor je geef een seintje.

sorry voor de zeer uitgebreide post, maar ik kan niet anders als alles herhalen...

Laatst gewijzigd door Micele : 10 juli 2009 om 12:26.
Oud 10 juli 2009, 12:18   #117
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hij heeft echter wel gelijk. Nergens zitten de mensen meer binnen in een café als in Vlaanderen.
In de andere landen heeft men immers of meer ruimte voor terrassen en beter weer, of het is er te duur om op café te zitten en men blijft dus thuis met vrienden een pint drinken.
Tja, Jantje toevallig heb ik wel 23 jaar in het buitenland gewoond...
Oud 10 juli 2009, 12:22   #118
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
... maar eigenlijk doet het er niet toe ... 't gaat hem om jouw conclusies.
Lezen en begrijpen is toch moeilijk, hé Gun.
Oud 10 juli 2009, 12:26   #119
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Lezen en begrijpen is toch moeilijk, hé Gun.
U zei
Oud 10 juli 2009, 12:34   #120
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
http://de.woobby.com/ranking/show/15...auch-in-Europa

In welke (warme) landen van de eerste tien, Jantje ?

En thuis rookt men dan niet bij een pintje ?

Kijk eens wie tweede staat ?

Laatst gewijzigd door Micele : 10 juli 2009 om 12:35.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be