![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Minister-President
|
![]() In navolging van de uitzending van Midi Libre op radio 1, graag je lijst met meest ergerlijke taalclichés.
Ik bijt de spits af: 'cavakes?' 'ciaokes', 'ik heb zoiets van' 'naar de mensen toe' 'dit moeten we eerst benchmarken/finetunen, ...' allé. Laat u maar eens goed gaan.
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() 'vet'
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Minister-President
|
![]() Net binnengelopen in mijn inbox:
'Vwala sie' De aanhef van de mail was: 'helaba'' Zucht.
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Heb jij al geshopt voor de kids, bij Kidsfasion is er sale ?
Ik haat het woord kids, shoppen, fashion en vooral sale. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Minister-President
|
![]() Eerst 'inpilsen' en dan 'lunch'
![]() |
#6 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Vooral dat "kids". Bah, bah, driewerf bah. Wat is er in godsnaam verkeerd met "kinderen"? Wie kan mij dat uitleggen? Wie? Grrrr... In dezelfde categorie : re-stylen. En de meesten die hun Nederlands om ter belachelijkst doorspekken met Engels, zijn doorgaans niet in staat één fatsoenlijke zin te produceren. En nog eentje waar ik stenen testikels van krijg: de uitroep "Goh!" Zulke mensen zouden moeten gekastijd worden. Laatst gewijzigd door Sammael : 10 juli 2009 om 14:55. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() akkoord: het woord "kids" is echt verschrikkelijk
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() 'hip'
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Een zin die vaak in mijn mailbox terechtkomt: 'wie maakt er de 'review' van de plaat?' (terwijl het correcte Nederlandse woord 'bespreking' niets meer kost)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Beter nog: We kan ff die vette schijf reviewen?
![]() |
![]() |
#12 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() "je ding doen"
Een grijze haar voor elke keer dat ik die woordencombi hoor.
![]() |
#13 |
Europees Commissaris
|
![]() Het onrechtmatig gebruik van het woord 'dinge' is verantwoordelijk voor een zware woordenschatverarming. Mijn vader hanteert dat woord constant dat ik soms zin heb af en toe me van hem af te zonderen, uit pure angst om mijn taal te verliezen. Men lijkt wel terug te stappen naar de voorouders van de mens van vóór hij spraak ontwikkelde.
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 11 juli 2009 om 03:52. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() [kirrend]"Oooohhh, wat een schoon kindje! Hoe noemt het?"[/kirrend]
Brrrrrrrrrrrrrrr... [geërgerd]"Ja mens, ik was mijn kind elke dag en hij heet Thomas!"[/geërgerd] Laatst gewijzigd door Raf : 11 juli 2009 om 07:54. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
|
![]() Good old "noemen <=> heten" dicussie. Op taalkundig gebied evenwel één van de meest overbodige, kunstmatige discussies ooit.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het gaat dan ook om twee totaal verschillende woorden met totaal verschillende betekenissen, die echter nog al te vaak door elkaar gehaspeld worden. Eén van de meest ergerlijke fouten in de Nederlandse taal. Er is m.a.w. niets overbodigs aan die discussie. Taalverloedering is een trieste zaak.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
|
![]() Citaat:
Zonder enige twijfel gebruik jij ook in het dagdagelijkse leven uitdrukkingen en woorden die in vroeger tijden een toch andere betekenis hadden, terwijl jij absoluut niets aan verkeerd vindt aan het huidig gebruik ervan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Een vaak voorkomende fout is geen evolutie. Dat is taalverarming.
Nee. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Europees Commissaris
|
![]() Evoluties zijn ook onderhevig aan menselijk ingrijpen, daar gekloof ik ook in. Zolang het plebs voldoende blootgesteld wordt aan een diepzinnigere variant van een taal zal het ook een rijkere taal beheersen. Het is dus van cultureel levensbelang dat mensen zichzelf niet verzuipen in wat de VTM en VRT hen bieden.
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 11 juli 2009 om 08:08. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |