![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: Wat vindt u van het document? | |||
Goed |
![]() ![]() ![]() |
21 | 44,68% |
Slecht |
![]() ![]() ![]() |
26 | 55,32% |
Aantal stemmers: 47. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#401 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() en hieronder nog een voordeel van Hereniging voor Vlamingen:
EUROSTAT: Citaat:
![]() |
![]() |
#402 |
Banneling
|
![]() ja ik ben ook prijsbewust en vroeger een trouw bezoeker van het Groede-strand
|
![]() |
![]() |
![]() |
#403 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Nederland wil vanalles klaarspelen maar ze hebben daarvoor Vlaanderen nodig. jouw fusieplannen zijn dus puur eigenbelang. je aast gewoon op de economische kracht van vlaanderen. Nederland en vlaanderen kunnen perfect samenwerken maar wil je echt wederzijds respect kun je aan je overheid vragen of ze eventueel hun afspraken met Vlaanderen zouden kunnen naleven. het bekendste voorbeeld is de A'pse haven die Nederland al decennialang tegenwerkt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#404 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#405 |
|
![]() roep maar wat jullie willen.
de modale vlaming luistert niet naar jullie. en dus ik zekers niet. heb je een nieuw vriendje gevonden in 1207, Henri1? ![]() tja, soort zoekt soort hé ![]() Laatst gewijzigd door Shadowke : 16 juli 2009 om 20:11. |
![]() |
![]() |
![]() |
#406 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() wat moet ge nog doen als al uw "argumenten" van tafel geveegd worden en ge inhoudelijk ten einde raad zijt?
ge kunt beledigen, ge kunt onnozele trukken toepassen zoals omdraaien bewijslast, ge kunt woordenboeken herschrijven en als ge me zelfs niet eens in de fascistische vlaams blok hoek kunt drummen dan gaat ge maar negeren. ik snap uw parcours wel alleen vraagt een mens zich af hoe ge op zo'n manier ooit goodwill kunt/zult creëren de basiskritiek is onveranderd gebleven. een land met 3 hoofdsteden bewijst al hoe wereldvreemd je plan is. |
![]() |
![]() |
![]() |
#407 | |
|
![]() Citaat:
je bent geen haar beter dan hem. bedankt om dit te bevestigen 1207. Laatst gewijzigd door Shadowke : 16 juli 2009 om 20:29. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#408 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Dan is het voordeel vele male groter voor Vlaanderen dan voor Nederland |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#409 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#410 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
hoe je het ook draait of keert maar dat krijgt ge niet op 1 noemer. en neen, ik zie niet wat vlaanderen te winnen heeft. toch niet iets wat niet door de huidige samenwerkingsvormen bewerkstelligt zou kunnen worden. ik probeer het te vinden maar tot nu toe zonder succes. ik krijg alleen maar beledigingen naar mijne kop gegooid ipv dat steekhoudend argument. Laatst gewijzigd door 1207 : 16 juli 2009 om 20:53. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#411 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Wat betaalt Vlaanderen nu aan het Zuiden? Wat krijgt Vlaanderen dan van het Noorden? Alle andere mooie verhalen over verschillen in eten en drinken of verschil in woordgebruik is leuk voor de hobbyisten. Je koopt er niets voor. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#412 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#413 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#414 |
Europees Commissaris
|
![]() Over sommige deelnemers - op één ben ik inmiddels serieus afgeknapt, en hij weet het - heb ik mijn gerede en zelfs ernstige twijfels over hun beperkte incasserings- en relativeringsvermogen. Echt onvoorstelbaar.
Ik ga stoïcijns verder met een intellectuele onderbouwing van de plannen dewelke hier gepresenteerd zijn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#415 |
Europees Commissaris
|
![]() Je zou dus met andere woorden kunnen zeggen dat Vlaanderen uitgebreid wordt. Zakelijk gezien een grote afzetmarkt waar Vlaamse bedrijven zonder enige hindernis, immers "binnenland", zaken kunnen doen en producten kunnen afzetten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#416 |
|
![]() Ik stel vast dat het beledigen en ridiculiseren rustig verder gaat. Nochtans stelt 1207 een aantal geldige vragen. Ook ik heb al een aantal kanttekeningen gemaakt bij jullie tekst en de achterliggende ideeën, maar zie dat jullie daar liever niet op ingaan. Ben je in deze draad alleen welkom als je vindt dat jullie briljante staatsarchitecten zijn? Dus, opnieuw:
* Jullie stellen dat het uitroepen van de onafhankelijkheid een zaak is van vijf minuten politieke moed. Op basis van welke wet wordt die onafhankelijkheid gestemd? Hoe groot dient de meerderheid daarvoor te zijn? Of begint de nieuwe staat meteen met een revolutie? Opnieuw, hoeveel steun moet je daarvoor hebben (zowel politiek als bij de bevolking) en hoe ga je die steun verwerven? Al deze vragen stellen zich trouwens twee keer: een keer bij de onafhankelijkheid en een keer bij de zgn. hereniging. * Het idee dat Brussel de facto bij het nieuwe Vlaanderen/Nederland hoort is lachwekkend. Brussel is - of je dat nu graag hebt of niet - een Franstalige stad en de inwoners zien zichzelf niet als Walen of Vlamingen, maar als Brusselaars. Als Vlaanderen echter het Franstalige landsgedeelte dumpt om economische redenen, dan zullen de Brusselaars zich wel sterk verzetten tegen elke poging van annexatie. Zonder coherent en expliciet plan voor Brussel (en niet "dat is dan van ons") is de tekst waardeloos. * "Frans-Vlaanderen, Wallonië en Luxemburg worden geacht onze belangrijkste handelspartners te zijn". Ik weet niet vanwaar je dit haalt, maar dat is natuurlijk onzin. De francofone wereld zal het nieuwe Vlaanderen behandelen als een paria. Dat is trouwens niet zozeer een argument tegen splitsing, maar ik vroeg me af wat dat zinnetje in de tekst deed. * Bestaat er bestuurlijke pariteit en zo ja, op welke niveaus en voor welke domeinen? Als er wel pariteit is dan wordt de Vlaming de nieuwe Waal (die beslissingen kan blokkeren voor het hele landen ondanks een numerieke minderheid). Als er geen pariteit is, dan wordt Vlaanderen op sommige vlakken een Nederlandse kolonie. * De Nederlandse hand is zeer duidelijk leesbaar in deze tekst: de regering zit in een Nederlandse stad, de VRT moet opkrassen naar Hilversum, Amsterdam wordt de eigenlijk hoofdstad (want Brussel heeft toch al de Europese instellingen), we nemen de koninging over, nemen de vlag van de Oranjes over, de wegennummering nemen we ook over ... Dat Nederlanders hiervoor gewonnen zijn kan ik begrijpen, dat er ook Vlamingen dit plan steunen vind ik onvoorstelbaar. * Jullie willen de verengelsing van de academische sector tegengaan. Zeer nobel, maar ook bijzonder onrealistisch. Voor domeinen zoals lucht- en ruimtevaarttechniek willen jullie een uitzondering maken. Welnu, ik heb nieuws voor jullie: de de facto academische wereldtaal is Engels, in zowat alle onderzoeksgebieden. Als ik een artikel schrijf over Nederlandse of Franse taalfenomenen (en ik heb al over beide gepubliceerd), dan doe ik dat in het Engels. Zowat in alle klassen waar ik voor sta, zit minstens een uitwisselingsstudent. Dan geef ik die les in het Engels. Of zijn jullie ook tegen uitwisselingsprojecten? Trouwens, voor je de tekst begint rond te sturen, zou ik hem toch nog eens nalezen. Het staat nogal onnozel wanneer je in een tekst die het Nederlands pretendeert te verdedigen een paar kleppers van d/t-fouten schrijft. * Jullie schrijven dat op termijn alle Europese instellingen naar Brussel kunnen verhuizen. Dat is natuurlijk larie, want de kans is veel groter dat de EU haar instellingen zal verhuizen naar een politiek stabiel land. De reeks van revoluties die jullie voorstellen zal niet alleen politieke instellingen naar het buitenland jagen, maar ook een massa bedrijven. Of denken jullie dat de doorsnee multinational zit te wachten op vijf �* tien jaar politieke besluiteloosheid? Het is immers een illusie te denken dat het land effectief kan bestuurd worden tijdens die hele periode (kijk wat er gebeurt tijdens een gewone regeringscrisis). * De inlijving van Waals-Brabant (toevallig de rijkste provincie van het land) is al helemaal onwettig en onrealistisch. De VN zal blij zijn. * Ten slotte (ik zou nog kunnen doorgaan, maar het is wel genoeg zo) zou ik alle thema's die niet rechtstreeks verband houden met de staatshervorming weren uit de tekst. Dat leidt alleen maar tot onderlinge verdeeldheid en is bovendien niet jullie zaak. Andere thema's dienen te worden uitgewerkt door verkozenen van de nieuwe staat (die er naar mijn bescheiden mening nooit komt). |
![]() |
![]() |
![]() |
#417 | |
|
![]() Citaat:
2) brussel is een stad dat historisch tot vlaanderen behoord niet de bevoegdheden nog de mogelijkheden heeft om alleen verder te gaan als stadstaat. (zie Belgische grondwet en Brusselse economie die volledig afhankelijk is van Vlaanderen) 3) de frankofone wereld doet maar wat ze wilt, ze hebben al lang een scenario wallo-france klaar 4) pariteiten zijn niet nodig want iedere nederlandener is gelijk in een federale staat. je kent blijkbaar ook niets van Nederland: iedere regio bedient enkel zijn eigen belangen in Nederland. in de confederatie blijft het Vlaams parlement bevoegd voor Vlaanderen, zonder inmenging van Nederland. 5) in een confederale staat zijn er 2 hoofdsteden: brussel en amsterdam. in een federatie is maar één hoofdstad mogelijk: amsterdam, maar vlaanderen krijgt de EU en de navo in Brussel. waarom moet alles in één stad? wil je nog meer files terwijl alle maatregelen dienen genomen te worden om de files te verminderen. 6) bescherming Nederlandse taal. problemen mee? 7) dat is een mogelijkheid. en als de EP en EC enkel in brussel blijven? dan is dat zo. 8) geen inlijving, gesprekken of ze willen aansluiten bij Vlaanderen omdat ze mede het hinterland vormen van Brussel. als ze dat niet willen, ist maar zo. 9) alles wat niet invulbaar is, is open is ter discussie door de politici van Nederland en Vlaanderen. de staatsstrructuur kan er gerust al direct ingezet worden want net zoals de meeste Vlamingen hebben de meeste Nederlanders een onder de kerktoren-mentaliteit en is daarom een regionalisering/decentralisering van de macht in Den Haag om te komen tot een 'bondsstaat' zoals Duitsland. net zoals in Vlaanderen (Vlamingen, Brabanders en Limburgers) is Nederland verdeeld (Friesen, Nedersaksen, Gelrenaars, Brabanders, Limburgers, Vlamingen en Hollanders) Laatst gewijzigd door Shadowke : 16 juli 2009 om 21:33. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#418 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Laat ik nou maar duidelijk zijn: Nederland weet niets over Vlaanderen en Belgie, voelt zich in haar identiteit niet door vreemde smetten bedreigd -behalve de Islam dan, maar daar hebben we de PVV voor ![]() Vlaanderen is een goede Zuid-Nederlandse buur, met een interessante en rijke cross-over-cultuur, die romaanse en westnederfrankische elementen samenbindt en dus een representatief Europees land is. Het is een land, waar het goed toeven is, maar waar ook nog eens de beste stripverhalen van de wereld vandaan komen (zeer belangrijk!) Hoe dan ook, Vlamingen kunnen fier op dit prachtige land zijn, dat zijn eigen boontjes heel góed zelf wel doppen kan! Ik opteer dan ook voor een volkomen onafhankelijk Vlaanderen, die binnen een verenigd Europa zijn eigen weg vindt. Laatst gewijzigd door De Rotterdammer : 16 juli 2009 om 21:34. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#419 | |
|
![]() Citaat:
zal de verfransing stoppen? nee. en zo kan ik verder gaan ... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#420 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Afgezien van het feit dat je je kunt afvragen waarom die verfransing nou zo verschrikkelijk is, heb je door middel van een onafhankelijk Vlaanderen, die fier op zichzelf en haar culturele erfenis, inclusief Zuid-Nederlandse dialecten, is, een prima bastion tegen verfransing. Waar heb je nu Nederland eigenlijk voor nodig? 23 Miljoen Nederlandstaligen blijven 23 miljoen Nederlandstaligen, ook al zijn ze over twee staten verspreid. Shadowke, wees toch realistisch. Denk in termen van de eenentwintigste eeuw, niet in die van 1830, 1848 of 1914.... |
|
![]() |
![]() |