Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Wat vindt u van het document?
Goed 21 44,68%
Slecht 26 55,32%
Aantal stemmers: 47. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 17 juli 2009, 09:56   #461
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Ik vermoed dat de meeste landen automatisch tot erkenning overgaan, zoals dat is gebeurd bij de voormalige, Joegoslavische republieken. Polen zal niet botweg zijn veto uitspreken tegen een EU-lidmaatschap van Vlaanderen, omdat het zal beseffen dat er met Vlaanderen zaken kunnen gedaan worden.
als 1 vd 27 landen geïnteresseerd is 1 vd Europese instellingen dan krijg je automatisch allerlei machtsspelletjes. Daar moet je enig realisme aan de dag leggen. Polen is maar 1 voorbeeld maar wat met Frankrijk? als zij de Vlaams-Nederlandse aanpak afkeuren kunt ge fluiten achter een erkenning van hen. En het is bijzonder naief te denken dat men in Europa niet naar Parijs luistert
Citaat:
De EU-lidstaten in het bijzonder zullen verheugd uitkijken naar de samenwerking met de jonge Noordzeemogendheid en wellicht jaloers haar capaciteiten in de gaten gaan houden.
het probleem is dat bij niet erkenning jouw niet land niet meer tot de EU economie behoort. Dit is zowel voor Vlaanderen als voor Nederland economisch een ramp.
er komen terug import-exportbeperkingen met de EU, ge zult met EU quota geconfronteerd worden, ge verliest alle EU subsidies waar ge recht op hebt, als je nieuw land, brussel incluis, niet erkend worden dan moeten de Europese instellingen verhuizen. Veel onderhandelingstroeven heb je niet aangezien je nieuw landje in het slechtste geval alles moet heronderhandelen met de EU en de Nato.
Als Parijs zich dan tov dat land opstelt zoals velen vandaag doen tov Turkije dan hebt ge een geweldig probleem
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2009, 10:05   #462
JP Coen
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Gelijkwaardigheid betekent uiteraard niét dat 6 miljoen vlamingen gelijkwaardig zijn aan 16 miljoen nederlanders. Maar het prikkelt me dat u het ziet alsof dat de scheidslijn is. In Nederland hebben we niet alleen maar Hollanders (zelfs slechts een minderheid). In Nederland zelf hebben we meerdere flinke havens. En we hebben nota bene een Limburgse minister die de belangen van Amsterdam, Rotterdam, Vlissingen, Delfzijl etc etc moet afwegen. Hoort u ons, of de Groningers of Zeeuwen nu moord of brand schreeuwen? Ik weiger te begrijpen waarom Antwerpen niet in dat rijtje zou kunnen staan. U bent bang, geloof me, ik begrijp dat, maar laten we een beestje noemen zoals het is.
We hebben een Limburgse minister voor verkeer en waterstaat.
We hebben een Limburgse minister voor economie.
We hebben een Limburgse minister voor buitenlandse zaken
Als Vlaanderen nu geen zaken met Nederland kan doen,dan lukt het nooit meer.
JP Coen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2009, 10:08   #463
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen Bekijk bericht
We hebben een Limburgse minister voor verkeer en waterstaat.
We hebben een Limburgse minister voor economie.
We hebben een Limburgse minister voor buitenlandse zaken
Als Vlaanderen nu geen zaken met Nederland kan doen,dan lukt het nooit meer.
En de Limburgers en Vlamingen blijven maar klagen over de Hollanders.
Zou je ze niet een cent geven.
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2009, 10:09   #464
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
N-VA zou deze implicaties moeten betrekken in haar verdampingsstrategie. Ik roep hierbij derhalve N-VA op om hierover mee te denken en opslossingen aan te dragen.
de Nva denkt in essentie aan verregaande Europese integratie waar de nadruk komt te liggen op regio's (Vlamingen, KAtalanen, Basken,...)
Citaat:
2. Het is niet onze bedoeling om de deelname aan de EU op te zeggen, juist te intensiveren.
indien je de benelux zou willen gebruiken om de EU vooruitgang te bespoedigen (politieke alliantie binnen de EU) dan heb je mijn steun. Jammer genoeg moet je dan wel vaststellen dat er hier een serieus meningsverschil bestaat tussen Nederland en belgie/vlaanderen. Terwijl men in Vlaanderen juist voor die Europese integratie is zijn Nederlanders bijzonder achterdochtig wat betreft opgeven bevoegdheden of soevereniteit.
Dit is gewoon een objectief waarneembaar meningsverschil
Citaat:
4. Als men haar uitbouwt van een gelegenheidsalliantie tot een politieke en staatkundige alliantie dan is het bondgenootschap van blijvende aard.
ik herhaal dat dit perfect kan binnen de huidige samenwerkingsverbanden. wil je, om die doelstellingen te bereiken, de beneluxsamenwerking verdiepen dan heb je mijn steun. maar fusioneren, in welk model ook, is daarvoor niet nodig.
Dat schept allerlei onnodige emotionele problemen aan beide zijden. Dit schept allerlei onnodig (staats)institutionele problemen zoals reeds in ruime mate aangehaald.

Laatst gewijzigd door 1207 : 17 juli 2009 om 10:12.
Oud 17 juli 2009, 10:36   #465
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

1207, mijn reactie op berichten #461 en #464:

1. De machtsspelletjes in de EU zijn van alledag. Ooit een dag zonder meegemaakt? Maar het is goed om daarmee realistisch rekening te houden. Het kan natuurlijk zijn dat Frankrijk dwars gaat liggen en het de confederatie bijzonder moeilijk kan maken. Maar vergeet niet dat bijvoorbeeld Duitsland en Groot-Brittannië hun gewicht in de schaal kunnen leggen. Zou Parijs de relaties met Berlijn en Londen in de waagschaal willen leggen om redenen van de plaatsing van EU-instellingen vanwege de erkenning van de confederatie aan de Noordzee? Ik betwijfel het. Maar alles is uiteraard mogelijk. Wij gaan ermee rekening houden.

2. Ik heb mij niet verdiept in het EU-lidmaatschap en de houdbaarheid daarvan ingeval van het ontstaan van een nieuw land. De Nederlands-Vlaamse confederatie zal er niet binnen een dag zijn, maar zal geleidelijk - door het telkens afsluiten van verdragen - ontstaan. De EU en haar lidstaten zullen de ontwikkelingen volgen en niet voor verrassingen komen te staan. Ik ga zonder meer ervan uit dat het EU-lidmaatschap van Nederland ongehinderd doorgang vindt, ook ten tijde van het aangaan van een confederatie met Vlaanderen. Waarom zou Nederland 'gestraft' moeten worden? Nogmaals: dat zie ik dus niet in en ik ben er ook niet bang voor. De economische belangen zullen dus, mede om die redenen, geen enkel gevaar lopen.

3. N-VA denkt aan Europese integratie, zeker, maar heeft in haar handvest nog steeds staan dat zij Nederland als de eerste partner ziet. De Europese integratie nodigt uit tot meer en gemakkelijker verlopende samenwerking met Nederland. De Europese integratie helpt de Nederlands-Vlaamse integratie van bovenaf. N-VA is zich daarvan ook bewust, denk ik.

4. Bedankt voor je steun daar waar het gaat om de EU vooruitgang te bezorgen met de Benelux als middel. De publieke opinie in Nederland staat momenteel in het nadeel van de Europese integratie. Dat is keiharde realiteit. Ook op dit terrein - en dat blijf ik benadrukken - is er ook voor Groot-Nederlanders heel veel werk aan de winkel. De polarisering en het populisme in Nederland zijn factoren waarover veel nagedacht moet worden. Ook deze factoren moeten grondig geanalyseerd worden. Hoe komt het en wat doen we eraan?

5. Ik begrijp zo zoetjes aan wel dat 'fusioneren' (ik hou het liever op 'fuseren') tegen gevoelige benen en tegen heilige, Vlaamse huisjes schopt. Wat wij willen is een ver(der)gaande samenwerking. De kroon op dit levenswerk van generaties is toch een staatkundige hereniging, naar Duits voorbeeld. Dat kan na een bepaalde tijd (hoe lang, weet ik zelf ook niet). Tegen die tijd is er veel soevereiniteit overgeheveld naar de EU. Wat er overblijft, mag toch zeker een Nederlands-Vlaamse unie zijn? Tot wederzijds voordeel.

Laatst gewijzigd door Ernst Niessen : 17 juli 2009 om 10:38.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2009, 10:40   #466
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vlijmscherp, bedankt voor je lange uiteenzetting met vragen en commentaar. Wees gerust dat mijn frustratie en boosheid niet voor jou geldt. Ik heb in de afgelopen dagen juist constructief met je van gedachten kunnen wisselen. Het is mijn oprechte wens hiermee onverdroten door te gaan. Ik zal hieronder op je verhaal ingaan:

1. Ik heb reeds aan Stev_M uitgelegd dat er in principe een gekwalificeerde meerderheid van stemmen nodig is voor het uitroepen van de Vlaamse onafhankelijkheid in het Vlaams Parlement. Zo is de ondergang van de DDR in het voormalige Oost-Duitse parlement ook met een gekwalificeerde meerderheid van stemmen aangenomen en werd de Duitse hereniging een feit. Eerst op het moment van een totale ontgoocheling en verbijsterende deceptie van een deficit van de staatshervorming (hoeveel keer 'non' kan Vlaanderen verdragen?) is de kans zeer groot dat die meerderheid er is. Neem van mij aan dat VB en N-VA dan geen roependen in de woestijn meer zijn. En dan is er nog de verdampingsstrategie van N-VA. Het is een mooie, gulden middenweg.

2. Zoals ook uitgelegd aan Steve_M. kan het Vlaamse karakter van Brussel ter discussie staan, het verleden is dat voor ons zeker niet. Wij kunnen ermee instemmen - en als het moet, dan zonder enig protest van onze zijde - dat het Frans in Brussel een erkende status krijgt, vermits er van het Frans onder toezicht van de Vlaamse overheid geen bedreiging meer uit gaat, zoals thans het geval is met de francofone dwingelandij. Wij hopen dat dit voor de Brusselaars zowel een geruststelling als een uitnodiging zal zijn om enthousiast deel te nemen aan de samenleving van de Lage Landen. Brussel is het niet waard om verweesd achter te laten in de kluizenaarsstaat waarin het ooit terecht is gekomen, waardoor het werd afgesneden van zijn natuurlijke, Vlaamse omgeving.

3. De EU-instellingen, thans rijkelijk aanwezig in Brussel, dienen daar te blijven. De Nederlandse parlementariërs beijveren zich nu al ervoor om uit financieel oogpunt van bezuiniging het EU-parlement in Straatsburg te sluiten ten gunste van het EU-parlement in Brussel. Dat voorkomt verkwisting.

Als er kapers op de kust zijn - wel, Vlijmscherp, hier komen wij tot de ware essentie van ons ultieme doel - dan is dát de reden om Nederland en Vlaanderen sterker te maken: het bieden van strategisch en concurrerend tegenwicht in de EU en in de wereld.
Ernst,
Het gaat er mij niet om of jullie nadenken over een fusie.
Het gaat er mij om wat te doen met de gevoelige punten zoals de sociale zekerheid die hier in België toch een héél stuk beter is dan in Nederland.

Ik heb wel eens een prikkende manier om dingen te verwoorden, maar uw goede vriend Shadowke is héél erg onvolwassen en komt bovendien héél autoritair over.
Mijn mening is dat, als U echt vlaanderen en nederland samen ziet zitten, er eerst moet geijverd worden dat vlaanderen op eigen vleugels en kracht komt, na een tijd op eigen kracht is de tijd misschien rijp voor samenwerking met nederland.

U kunt niet zomaar alle meubels bijéénsmijten en hopen dat alles goed gaat.

Ik raad U aan Shadowke wat in te tomen, hij wil altijd ageren alsof hij het warme water opnieuw heeft uitgevonden.....
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2009, 10:50   #467
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Mijn mening is dat, als U echt vlaanderen en nederland samen ziet zitten, er eerst moet geijverd worden dat vlaanderen op eigen vleugels en kracht komt, na een tijd op eigen kracht is de tijd misschien rijp voor samenwerking met nederland.
Dat heeft ook mijn voorkeur.

Maar hoe eerder die samenwerking er is hoe liever.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2009, 11:05   #468
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Ernst,
Het gaat er mij om wat te doen met de gevoelige punten zoals de sociale zekerheid die hier in België toch een héél stuk beter is dan in Nederland.

Ik heb wel eens een prikkende manier om dingen te verwoorden, maar uw goede vriend Shadowke is héél erg onvolwassen en komt bovendien héél autoritair over.

Ik raad U aan Shadowke wat in te tomen, hij wil altijd ageren alsof hij het warme water opnieuw heeft uitgevonden.....
als men mij constant persoonlijk aanvalt, kan ik agressief reageren.
dus wie is dan de oorzaak van mijn gedrag? niet ikzelf.

en wat ivm Vlaanderen wat jij zegt: dat is idd ook het beste.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 17 juli 2009 om 11:08.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2009, 11:07   #469
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ernst,

Henri1, ik kom nu terug op mijn eerdere posting. Ik zie dit bericht als een dure handreiking, zowel in de richting van mij als in die van de volwassen redelijkheid. Laat ons op deze weg voortgaan, dan is voor mij de kou uit de lucht.

Neem het mijn goede Vlaamse vriend en medestander Shadowke niet kwalijk dat hij op zijn manier honderd procent achter zijn en mijn plannen staat. Hij neemt al wat langer deel aan dit forum en u kent elkaar vast wel langer. Ik zie het mede als mijn taak om samen op te trekken en beleid neer te zetten. En ja, de afstanden tussen Apeldoorn en Tienen worden op dit moment nog overbrugd met e-post, SMS en telefoon. Shadowke staat op zijn manier honderd procent achter onze plannen en verdedigt deze te vuur en te zwaard. De reden van deze gedrevenheid moet gezocht worden in zijn frustratie als Vlaming in het huidige, politieke klimaat. Ik wil hem helpen, ook met zijn plannen, maar laat hem alstublieft in zijn waarde.

Uiteraard is het zo dat wij niet plotsklaps een Groot-Nederlandse staat willen realiseren, al staat dit wellicht zo in het document. Wij gaan niet voorbij aan de moeilijkheden en gevoeiligheden in beide landen (de discussies, de postings e.d. van niet weinig deelnemers getuigen daarvan zo volkomen).

Waarvan wij uitgaan, is dat Vlaanderen eerst op eigen benen komt te staan als België de uiterste grenzen van zijn staatkundige bestaan heeft bereikt. Vlaanderen is in honderd tachtig jaar uitgegroeid tot een zelfbewuste regio die uitstekend voor zichzelf kan opkomen. Onze vrees is echter dat deze kleinschaligheid in het groter wordende geheel van een uitbreidende EU en in deze tumultueuze wereld met grootscheepse veranderingen in ecologie (klimaatproblemen) en economie (crisis) in het begin van de eenentwintigste eeuw Vlaanderen niet zal vooruithelpen. Een alliantie met Nederland ligt dan voor de hand. Wij zijn het met u eens dat er heel wat water door de Rijn (door de Schelde of door de Maas, zo u wilt) moet stromen vooraleer deze stappen kunnen gezet worden. Dus, neen, de meubels worden niet bij elkaar gesmeten op één gigantische en desolate puinhoop. Daarvan heeft niemand voordeel.

De Sociale Zekerheid is een bron van blijvende aandacht, ook voor ons. De systemen zullen in Nederland en België van elkaar afwijken, want in Nederland is recent veel te doen geweest over de Sociale Zekerheid. Die is in handen van de overheid (rijk, provincie, gemeente) en van het particuliere bedrijfsleven, gebundeld in het UWV (Uitkeringsinstantie Werknemersverzekeringen). Waarop het in het kort neerkomt, is het volgende. Mensen met een baan die werkloos worden, kloppen aan voor een WW-(Werkloosheidswet)uitkering en mensen zonder een baan kunnen een beroep doen op een bijstandsuitkering bij bijvoorbeeld de gemeente. Over de hoogte van premies en uitkeringen kunt u het best informatie opzoeken op het internet (google.nl en zoeken naar termen als "Sociale Zekerheid in Nederland").

Shadowke en ik blijven in overleg met elkaar. Wij gaan elkaar in augustus ontmoeten. U mag ervan uitgaan dat ik deze geste betrek bij ons overleg, mits deze van uw kant uiteraard constructief en blijvend wordt ondersteund. Als dat zo is, dan mag u gerust "Even Apeldoorn bellen".
Oud 17 juli 2009, 11:14   #470
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht

Ik raad U aan eens goed te kijken hoe je te werk gaat.

Als iemand het niet met jou of je visie eens is word je vaak agressief.

Dat kunnen anderen hier vast bevestigen.

Laatst gewijzigd door Henri1 : 17 juli 2009 om 11:17.
Oud 17 juli 2009, 11:18   #471
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht

Shadowke, ik heb vanmorgen deelnemers aan het forum, een ook Henri1, opgeroepen om terug te keren naar de volwassen redelijkheid en om jou in je waarde te laten.

Ik heb vanmorgen het toetsenbord zowat platgedrukt om teksten te typen. Ik begin eerst nu de vruchten daarvan te plukken.

Fijn dat je er weer bij bent!
Oud 17 juli 2009, 11:23   #472
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Ernst, in welke periode zie jij dit allemaal gebeuren?

we gaan met het gemakkelijkste beginnen hé, tegen wanneer denk jij dat Vlaanderen de onafhankelijkheid zal uitroepen?
Oud 17 juli 2009, 11:34   #473
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Henri1, ik kom nu terug op mijn eerdere posting. Ik zie dit bericht als een dure handreiking, zowel in de richting van mij als in die van de volwassen redelijkheid. Laat ons op deze weg voortgaan, dan is voor mij de kou uit de lucht.

Neem het mijn goede Vlaamse vriend en medestander Shadowke niet kwalijk dat hij op zijn manier honderd procent achter zijn en mijn plannen staat. Hij neemt al wat langer deel aan dit forum en u kent elkaar vast wel langer. Ik zie het mede als mijn taak om samen op te trekken en beleid neer te zetten. En ja, de afstanden tussen Apeldoorn en Tienen worden op dit moment nog overbrugd met e-post, SMS en telefoon. Shadowke staat op zijn manier honderd procent achter onze plannen en verdedigt deze te vuur en te zwaard. De reden van deze gedrevenheid moet gezocht worden in zijn frustratie als Vlaming in het huidige, politieke klimaat. Ik wil hem helpen, ook met zijn plannen, maar laat hem alstublieft in zijn waarde.

Uiteraard is het zo dat wij niet plotsklaps een Groot-Nederlandse staat willen realiseren, al staat dit wellicht zo in het document. Wij gaan niet voorbij aan de moeilijkheden en gevoeiligheden in beide landen (de discussies, de postings e.d. van niet weinig deelnemers getuigen daarvan zo volkomen).

Waarvan wij uitgaan, is dat Vlaanderen eerst op eigen benen komt te staan als België de uiterste grenzen van zijn staatkundige bestaan heeft bereikt. Vlaanderen is in honderd tachtig jaar uitgegroeid tot een zelfbewuste regio die uitstekend voor zichzelf kan opkomen. Onze vrees is echter dat deze kleinschaligheid in het groter wordende geheel van een uitbreidende EU en in deze tumultueuze wereld met grootscheepse veranderingen in ecologie (klimaatproblemen) en economie (crisis) in het begin van de eenentwintigste eeuw Vlaanderen niet zal vooruithelpen. Een alliantie met Nederland ligt dan voor de hand. Wij zijn het met u eens dat er heel wat water door de Rijn (door de Schelde of door de Maas, zo u wilt) moet stromen vooraleer deze stappen kunnen gezet worden. Dus, neen, de meubels worden niet bij elkaar gesmeten op één gigantische en desolate puinhoop. Daarvan heeft niemand voordeel.

De Sociale Zekerheid is een bron van blijvende aandacht, ook voor ons. De systemen zullen in Nederland en België van elkaar afwijken, want in Nederland is recent veel te doen geweest over de Sociale Zekerheid. Die is in handen van de overheid (rijk, provincie, gemeente) en van het particuliere bedrijfsleven, gebundeld in het UWV (Uitkeringsinstantie Werknemersverzekeringen). Waarop het in het kort neerkomt, is het volgende. Mensen met een baan die werkloos worden, kloppen aan voor een WW-(Werkloosheidswet)uitkering en mensen zonder een baan kunnen een beroep doen op een bijstandsuitkering bij bijvoorbeeld de gemeente. Over de hoogte van premies en uitkeringen kunt u het best informatie opzoeken op het internet (google.nl en zoeken naar termen als "Sociale Zekerheid in Nederland").

Shadowke en ik blijven in overleg met elkaar. Wij gaan elkaar in augustus ontmoeten. U mag ervan uitgaan dat ik deze geste betrek bij ons overleg, mits deze van uw kant uiteraard constructief en blijvend wordt ondersteund. Als dat zo is, dan mag u gerust "Even Apeldoorn bellen".
Ernst,

In alle ernst, je denkt toch niet dat het leuk is om iedere keer weer nieuwe oneliners te verzinnen om iemand op het forum in de wind te zetten. Ik heb ook nog andere dingen te doen.

Ik ben op dit ogenblik zeker geen voorstander of vragende partij voor een fusie met Nederland. Ik vind België eigenlijk wel goed zoals het is.
Ik ben wel een voorstander van een goede staatshervorming.

Voor mij staat een staatshervorming ook niet gelijk als tussenstap naar een onafhankelijk vlaanderen.
Vlaanderen kan perfect funktioneren binnen België en binnen Europa als het maar genoeg bevoegdheden kan binnenhalen.
Ook een verregaande samenwerking met Nederland kan voordelen hebben voor beide partijen. Het moet echter nog bewezen worden of een huwelijk beter is dan een lat-relatie.

Ik ben van huis uit verweven met Wallonië en zal Wallonië ook nooit de rug toekeren, daarvoor ligt deze bevolkingsgroep me te zeer aan het hart.

Het kwetsende beeld van Walen en hun politici wat hier wordt opgehangen op dit forum klopt niet met de werkelijkheid.
Ze zijn niet de profiteurs of bloedzuigers zoals ze hier omschreven worden.
In iedere oogst van fruit zitten een aantal rotte appels dus ook in Wallonië, naar net zo goed in Vlaanderen, Nederland of waar dan ook.

Als uw medestander Shadowke spreekt over Walen of Wallonië dan scheert hij alle Walen over dezelfde Mangain kam. Degenererend en kwetsend. Dat is wel erg dom en kortzichtig.
Ik heb hem lang geleden uitgenodigd om samen met mij Liège te bezoeken, om met eigen oren en ogen een stukje Wallonië te ontdekken, te zien en te voelen waarom Luik La Cité Ardente genoemd wordt. Tevergeefs echter.

Door zijn manier van regaren en zijn onbuigzaamheid is hij op dit forum voor sommigen uitgegroeid tot een soort van 'pispaal', enkel en alleen omdat zijn reacties over bepaalde theam's en bevolkingsgroepen altijd hetzelfde en nietszeggend zijn.

Ik stel voor dat U de titel van uw plan wijzigt in "Hoe werkt Nederland samen met een onafhankelijk vlaanderen?".
Dan zijn we een heel stuk verder en wordt er niemand beledigd.

Dank U,

Henri.

Laatst gewijzigd door Henri1 : 17 juli 2009 om 11:37.
Oud 17 juli 2009, 11:38   #474
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht

we gaan met het gemakkelijkste beginnen hé, tegen wanneer denk jij dat Vlaanderen de onafhankelijkheid zal uitroepen?
Ik hoef daarover niet lang na te denken, tenzij ik uitgebreide politieke visies erop moet loslaten, maar dat ongetwijfeld jouw bedoeling ook niet zijn.

De staatshervorming, waarvan Shadowke en ik aannemen dat zij zal stranden op een Waals 'non', is voor ons derhalve het beslissende moment voor Vlaanderen. Dat moment - het krijgt dan politieke waarde - zal liggen in de periode 2010-2015.

Er zijn drie opties voor het Vlaams Parlement:
- met een gekwalificeerde meerderheid (51 procent);
- met tweederde meerderheid en
- met de verdampingsstrategie van N-VA.

Het spreekt voor zich dat dit mogelijkheden zijn met verschillende snelheden, waarbij de eerste mogelijkheid de snelste is en de laatste de langzaamste.
Oud 17 juli 2009, 11:52   #475
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Het grote voordeel van een politieke hereniging i.p.v. intensieve samenwerking tussen Vlaanderen en Nederland is dat tot zolang we formeel internationaal rechtelijk niet één land zijn, we ook niet als een zodanig economische kracht erkend zullen worden.

Nederland mag wel naar de G20 top, maar aanschuiven bij de G20 zelf zal niet.
Formele hereniging maakt wel een verschil...
Burry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2009, 11:54   #476
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Maar alles is uiteraard mogelijk. Wij gaan ermee rekening houden.
ik ben alleszins benieuwd

Citaat:
Ik ga zonder meer ervan uit dat het EU-lidmaatschap van Nederland ongehinderd doorgang vindt
ik zou dat niet zo licht opnemen. als andere europese havens voordeel kunnen halen uit het feit dat Rotterdam en Antwerpen tijdelijk niet meer tot de EU behoren biedt dat een enorm voordeel voor hen. als Nederland en Vlaanderen geen erkenning krijgen kunnen hun subsidie's herverdeelt worden. als de fusie van beide landen niet erkend zal worden zullen er genoeg kapers aan de kust staan die mikken op de Brusselse macht. ge moogt daar niet zo licht overdoen. Een proces waar alle lidstaten zomaar in zullen meestappen lijkt me geen realistische visie.
Citaat:
5. Ik begrijp zo zoetjes aan wel dat 'fusioneren' (ik hou het liever op 'fuseren') tegen gevoelige benen en tegen heilige, Vlaamse huisjes schopt.
dit zal ook tegen Nederlandse heilige huisjes schoppen. Er zal aan beide kanten veel emotie mee gemoeid zijn. jullie willen ooit dat Vlaanderen en Nederland 1 staat zullen vormen en dat impliceert nu eenmaal bepaalde keuzes waar niet veel compromisruimte is. Er zijn per definitie allerlei gevoeligheden aan beide kanten van de grens waar de ander nauwelijks weet van heeft. Ook binnen die nieuwe staat zullen er allerlei gevoeligheden zijn waar de auteurs volgens mij onvoldoende over nagedacht hebben.
ik ontken niet dat ik veel te weinig van Nederland afweet maar hetzelfde zie ik in omgedraaide richting ook. Het idee dat we hetzelfde volk zouden zijn is niet realistisch en daarvoor moet je gewoon eens op dit of andere fora kijken.
In enorm veel topics zie je gewoon die Vlaams Nederlandse breuklijn waar een bepaald verschil in visies diametraal tegen mekaar ingaan. Neem voor mijn part het midden oosten. Het is echt geen toeval dat heel veel Nederlanders pro israel zijn en heel veel Vlamingen anti-israel om ff te chargeren. dezelfde breuklijn duikt op in andere politieke, ethische of economische onderwerpen. Da's geen toeval en hoe je dit ooit op 1 lijn brengt weet ik echt niet. Zoveel compromisruimte is er vaak niet.

Laatst gewijzigd door 1207 : 17 juli 2009 om 12:01.
Oud 17 juli 2009, 12:05   #477
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ernst,

In alle ernst, je denkt toch niet dat het leuk is om iedere keer weer nieuwe oneliners te verzinnen om iemand op het forum in de wind te zetten. Ik heb ook nog andere dingen te doen.

Ik ben op dit ogenblik zeker geen voorstander of vragende partij voor een fusie met Nederland. Ik vind België eigenlijk wel goed zoals het is.

Voor mij staat een staatshervorming ook niet gelijk als tussenstap naar een onafhankelijk vlaanderen.
Vlaanderen kan perfect funktioneren binnen België en binnen Europa als het maar genoeg bevoegdheden kan binnenhalen.
Ook een verregaande samenwerking met Nederland kan voordelen hebben voor beide partijen. Het moet echter nog bewezen worden of een huwelijk beter is dan een lat-relatie.

Ik ben van huis uit verweven met Wallonië en zal Wallonië ook nooit de rug toekeren, daarvoor ligt deze bevolkingsgroep me te zeer aan het hart.

Het kwetsende beeld van Walen en hun politici wat hier wordt opgehangen op dit forum klopt niet met de werkelijkheid.
In iedere oogst van fruit zitten een aantal rotte appels dus ook in Wallonië, naar net zo goed in Vlaanderen, Nederland of waar dan ook.

Als uw medestander Shadowke spreekt over Walen of Wallonië dan scheert hij alle Walen over dezelfde Mangain kam. Degenererend en kwetsend. Dat is wel erg dom en kortzichtig.
Ik heb hem lang geleden uitgenodigd om samen met mij Liège te bezoeken, om met eigen oren en ogen een stukje Wallonië te ontdekken, te zien en te voelen waarom Luik La Cité Ardente genoemd wordt. Tevergeefs echter.

Door zijn manier van regaren en zijn onbuigzaamheid is hij op dit forum voor sommigen uitgegroeid tot een soort van 'pispaal', enkel en alleen omdat zijn reacties over bepaalde theam's en bevolkingsgroepen altijd hetzelfde en nietszeggend zijn.

Ik stel voor dat U de titel van uw plan wijzigt in "Hoe werkt Nederland samen met een onafhankelijk vlaanderen?".

Dank U,

Henri.
Henri1,

Gelooft u het of niet, in de opinie van Groot-Nederlanders - dus ook in die van bijvoorbeeld de Baarle Werkgroep - zijn de relaties tussen Walen en Nederlandstaligen verziekt geraakt door een uit de hand gelopen, rigide taalbeleid dat voorzag in een totale verfransing van de Zuidelijke Nederlanden. Niet alleen Vlaanderen, maar - minder bekend en absoluut onderbelicht gebleven - ook Wallonië is daarvan het slachtoffer geworden:

- Dialecten/talen als het Picardisch zijn nagenoeg uitgeroeid;
- Het Zuid-Brabantse dialect in Brussel e.o. is nagenoeg verdwenen;
- Het Nederlands/Zuidwest-Vlaams in de Westhoek is nagenoeg verdwenen;

Dit is, als feitelijke vaststelling, de conclusie na 180 jaar België. En ja, de relaties tussen de bevolkingsgroepen is daardoor zwaar en onnodig onder druk komen te staan. Dit heeft alles geleid tot het stadium waarin België thans is komen te verkeren.

De situatie kan gered worden door het uitspelen van een geheel nieuw scenario. Ik kan mij daarom vinden in wat dramatisch de 'verdampingsstrategie' genoemd wordt. In het scenario verdwijnt België en daarmee de last van de schouders van zowel Vlaanderen, Wallonië en Brussel. Ik hou het zelfs voor mogelijk dat de relaties tussen deze gewesten zullen verbeteren. Immers: de Belgische elite is haar macht kwijt geraakt aan drie nieuwe landen.

Het staat Vlaanderen vrij om als soeverein land te doen wat het wil. Shadowke en ik opteren resoluut voor een op termijn samengaan met Nederland. Wij nodigen Brussel en de Brusselaars uit om mee te doen met de samenleving van de Lage Landen en ook Wallonië en zelfs Luxemburg nodigen wij uit geassocieerd lid te worden, zodat het staatkundige geheel gehandhaafd blijft. Wallonië naar Frankrijk zie ook ik niet zitten. Moch Frankrijk willen! Onze vrees is echter dat Wallonië een staatkundig verband of een staatkundige relatie met Nederland-Vlaanderen om redenen van taal- en cultuurverschillen niet ziet zitten. Dat is wellicht ook de reden waarom de Benelux nooit echt van de grond is gekomen. Wij respecteren de keuze van Wallonië in welke richting het ook wil gaan. Het feit blijft dat de relaties met Wallonië niet onnodig onder druk moeten komen te staan. De samenhang in de Benelux staat namelijk op het spel.

Ik ga aan Shadowke voorstellen ons plan te voorzien van een nieuwe naam: "Nederland en de toekomst van Vlaanderen".

Het is ons doel om niet alleen de belangen van Nederland en Vlaanderen te vergroten en veilig te stellen, maar ook - heel praktisch - zo veel mogelijk medestanders te vinden. Het gaat immers om de toekomst van onze landen.

Bedankt voor de suggestie.

Laatst gewijzigd door Ernst Niessen : 17 juli 2009 om 12:06.
Oud 17 juli 2009, 12:29   #478
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
ik ben alleszins benieuwd

ik zou dat niet zo licht opnemen. als andere europese havens voordeel kunnen halen uit het feit dat Rotterdam en Antwerpen tijdelijk niet meer tot de EU behoren biedt dat een enorm voordeel voor hen. als Nederland en Vlaanderen geen erkenning krijgen kunnen hun subsidie's herverdeelt worden. als de fusie van beide landen niet erkend zal worden zullen er genoeg kapers aan de kust staan die mikken op de Brusselse macht. ge moogt daar niet zo licht overdoen. Een proces waar alle lidstaten zomaar in zullen meestappen lijkt me geen realistische visie.

dit zal ook tegen Nederlandse heilige huisjes schoppen. Er zal aan beide kanten veel emotie mee gemoeid zijn. jullie willen ooit dat Vlaanderen en Nederland 1 staat zullen vormen en dat impliceert nu eenmaal bepaalde keuzes waar niet veel compromisruimte is. Er zijn per definitie allerlei gevoeligheden aan beide kanten van de grens waar de ander nauwelijks weet van heeft. Ook binnen die nieuwe staat zullen er allerlei gevoeligheden zijn waar de auteurs volgens mij onvoldoende over nagedacht hebben.
ik ontken niet dat ik veel te weinig van Nederland afweet maar hetzelfde zie ik in omgedraaide richting ook. Het idee dat we hetzelfde volk zouden zijn is niet realistisch en daarvoor moet je gewoon eens op dit of andere fora kijken.
In enorm veel topics zie je gewoon die Vlaams Nederlandse breuklijn waar een bepaald verschil in visies diametraal tegen mekaar ingaan. Neem voor mijn part het midden oosten. Het is echt geen toeval dat heel veel Nederlanders pro israel zijn en heel veel Vlamingen anti-israel om ff te chargeren. dezelfde breuklijn duikt op in andere politieke, ethische of economische onderwerpen. Da's geen toeval en hoe je dit ooit op 1 lijn brengt weet ik echt niet. Zoveel compromisruimte is er vaak niet.
De Vlaams-Nederlandse breuklijn? Een tijd geleden is daarover een interessante lezing gehouden, die erop neerkwam dat er welliswaar verschillen zijn (zoals die er ook zijn tussen Schotten en Engelsen en tussen Friezen en Limburgers), maar dat de verschillen tussen Nederlanders en Vlamingen stilaan beginnen de verdampen. De lezing ging over het vermeende ravijn tussen Roozendaal en Essen. Ik heb het dikwijls in mijn berichten hier geparafraseerd. Dat ravijn is gedempt. De diepte is verdwenen. De vraag is: Wie gaat er de bloemen plukken die daar groeien?
Oud 17 juli 2009, 12:35   #479
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht

Met sint-juttemis.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2009, 12:36   #480
De Rotterdammer
Provinciaal Gedeputeerde

De Rotterdammer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ernst,

Dank U,

Henri.
Zo lang Belgie bestaanszekerheid heeft, moet ze blijven bestaan. Zodra het land begint te verdampen, is de eerste optie vanzelfsprekend een onafhankelijk Vlaanderen. Een fusie met Nederland is onzin en absoluut onnodig.
De Rotterdammer is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be