Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 28 juli 2009, 14:40   #21
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LeMmOnN Bekijk bericht
Voor u zeker, het is toch La Belgique, of niet soms?!
hehe idd

Laatst gewijzigd door Shadowke : 28 juli 2009 om 14:40.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2009, 18:18   #22
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN
 
solidarnosc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Nederland heeft nul kilometer HSL-spoorlijn in gebruik. Als de samenwerking tussen Nederland en Vlaanderen veel eerder en veel intenser was geweest - en er was bijvoorbeeld door fusie van NS en NMBS (zie reactie van Hollander) al één Nederlands-Vlaams treinbedrijf geweest -, dan had Nederland-Vlaanderen reeds een eigen, goed ontwikkelde HSL-infrastructuur gehad.

Doch, ook hier beneemt onze kleinburgerlijkheid en ons archaïsch provincialisme de mogelijkheid om onze landen op te stoten in de vaart der ... treinen.
Vlaanderen heeft op dit moment alle HSL verbindingen die het nodig heeft en de meest succesvolle internationale HSL verbinding is die tussen Brussel, Parijs en Londen en daar was ook geen fusie van de NMBS en SNCF of Britse Spoorwegen voor nodig . Nederland loopt gewoon achter omdat Nederland qua treinen altijd achter heeft gelopen.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2009, 18:42   #23
Ernst Niessen
Europees Commissaris
 
Ernst Niessen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2009
Locatie: APELDOORN (Apeldoorn)-NL-GE
Berichten: 7.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Vlaanderen heeft op dit moment alle HSL verbindingen die het nodig heeft en de meest succesvolle internationale HSL verbinding is die tussen Brussel, Parijs en Londen en daar was ook geen fusie van de NMBS en SNCF of Britse Spoorwegen voor nodig . Nederland loopt gewoon achter omdat Nederland qua treinen altijd achter heeft gelopen.
En dus ontbreekt de nodige coördinatie en samenwerking. Als die samenwerking er was geweest en men had de juiste coördinatie gevoerd, dan hadden de HSL-treinen effectief kunnen rijden en de Randstad Holland met de Vlaamse Ruit kunnen verbinden en dan hadden er, behalve HSL-treinen, ook Nederlands-Vlaamse intercitytreinen kunnen rijden, bijvoorbeeld tussen Breda en Antwerpen.

De mentaliteit is daarvoor de bekrompen. We zijn daar nog trots op ook kennelijk ...
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is dat toch voor onzin ... Veel Nederlanders, niet allemaal, hebben de eigenschap zich met alles en iedereen te moeien en de vinger te wijzen. Daarmee is alles toch gezegd?

Laatst gewijzigd door Ernst Niessen : 28 juli 2009 om 18:43.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2009, 18:46   #24
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Vlaanderen heeft op dit moment alle HSL verbindingen die het nodig heeft en de meest succesvolle internationale HSL verbinding is die tussen Brussel, Parijs en Londen en daar was ook geen fusie van de NMBS en SNCF of Britse Spoorwegen voor nodig . Nederland loopt gewoon achter omdat Nederland qua treinen altijd achter heeft gelopen.
Nederlanders zijn beter ter zee en in de lucht (KLM) dan op het land.

Ik vrees dat ze op het land ook beschikken over het grootste arsenaal per inwoner of per vierkante kilometer wat het aantal flitspalen betreft.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2009, 22:22   #25
omaplop
Minister-President
 
omaplop's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2003
Locatie: Ardennen
Berichten: 5.579
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Vlaanderen heeft op dit moment alle HSL verbindingen die het nodig heeft en de meest succesvolle internationale HSL verbinding is die tussen Brussel, Parijs en Londen en daar was ook geen fusie van de NMBS en SNCF of Britse Spoorwegen voor nodig . Nederland loopt gewoon achter omdat Nederland qua treinen altijd achter heeft gelopen.
Nederland was wel de oorzaak van een grote meerprijs voor de HST-treinen!!

Ze zouden zgz mee betalen voor die meerprijs omdat een andere traject moest aangelegd worden omwille van het milieu!!!

Zouden ze mee betaald hebben??? Ik heb het gevoel van niet, hoe zou dat komen??

(Zie ook de houding van Nederland in de uitdieping van de Westerschelde en de aanleg van de Ijzeren Rijn!!)

SAMENWERKING, nougabollen met Nederland, die doen dat enkel als ze er profijt aan hebben!!!!
omaplop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2009, 22:56   #26
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door omaplop Bekijk bericht
SAMENWERKING, nougabollen met Nederland, die doen dat enkel als ze er profijt aan hebben!!!!
En België doet dat omdat ze aardig willen gevonden worden?
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2009, 06:43   #27
Ernst Niessen
Europees Commissaris
 
Ernst Niessen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2009
Locatie: APELDOORN (Apeldoorn)-NL-GE
Berichten: 7.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door omaplop Bekijk bericht
Nederland was wel de oorzaak van een grote meerprijs voor de HST-treinen!!

Ze zouden zgz mee betalen voor die meerprijs omdat een andere traject moest aangelegd worden omwille van het milieu!!!

Zouden ze mee betaald hebben??? Ik heb het gevoel van niet, hoe zou dat komen??

(Zie ook de houding van Nederland in de uitdieping van de Westerschelde en de aanleg van de Ijzeren Rijn!!)

SAMENWERKING, nougabollen met Nederland, die doen dat enkel als ze er profijt aan hebben!!!!
Was die laatste zin nu echt nodig? U geeft daarmee blijk van een ranzige, belgicistische bevooroordeeldheid jegens Nederland.

Ik blijf een beroep doen op zowel Nederlanders als Vlamingen om een einde te maken aan wederzijds onbegrip, botvieren van ergernis en het cultiveren van zogenaamde tegenstellingen. Wij moeten met elkaar een constructieve dialoog aangaan om problemen en knelpunten in de Nederlands-Vlaamse relatie op te lossen.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is dat toch voor onzin ... Veel Nederlanders, niet allemaal, hebben de eigenschap zich met alles en iedereen te moeien en de vinger te wijzen. Daarmee is alles toch gezegd?
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2009, 08:19   #28
Gun
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Gun's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 januari 2005
Locatie: de BH van V
Berichten: 19.826
Standaard

Heren, 't gaat hier eerder om de werkwijze van de NMBS, de door de vakbonden afgedwongen rechten, ... dan om alweer een BE NL of NL BE draad
__________________
KEEP CASH ALIVE!!!!
Gun is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2009, 10:51   #29
FDM
Banneling
 
 
Geregistreerd: 27 maart 2008
Locatie: NEEE
Berichten: 4.466
Standaard

staatsinrichting ?
ja de nmbs is ingericht door de staat en dat blijkt heel duidelijk
FDM is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2009, 12:40   #30
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 43.191
Standaard

In la Belgique is de NMBS voor de Franstaligen in de eerste plaats een politiek werktuig. Dat bleek duidelijk tijdens de onderhandelingen voor de vorming van de regering Leterme 1. De Antwerpse haven heeft dringend een tweede spooraansluiting nodig om de containerstroom meer op het spoor en minder op de weg te kunnen plaatsen. Nu is alles wat de NMBS aangaat nog steeds Federale materie. Dit impliceert dat ook de Franstaligen over elk spoorweginvesteringsdossier hun zegen moeten geven. De Vlamingen stelden voor om die spoorweginvestering in de Antwerpse haven een prioriteit te geven én om die volledig te laten financieren door de Vlaamse regering. Het zou de Franstaligen dus geen enkel nadeel berokkend hebben. Toch werd dat project door hen stug afgewezen. Toen hen gevraagd werd waarom antwoordden ze met het foefje: "On ne veut pas de SNCB �* deux vitesses où la Wallonie reste avec une structure sousdéveloppée." Anders gezegd: als wij iets niet kunnen hebben, dan anderen ook niet.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2009, 13:45   #31
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
In la Belgique is de NMBS voor de Franstaligen in de eerste plaats een politiek werktuig. Dat bleek duidelijk tijdens de onderhandelingen voor de vorming van de regering Leterme 1. De Antwerpse haven heeft dringend een tweede spooraansluiting nodig om de containerstroom meer op het spoor en minder op de weg te kunnen plaatsen. Nu is alles wat de NMBS aangaat nog steeds Federale materie. Dit impliceert dat ook de Franstaligen over elk spoorweginvesteringsdossier hun zegen moeten geven. De Vlamingen stelden voor om die spoorweginvestering in de Antwerpse haven een prioriteit te geven én om die volledig te laten financieren door de Vlaamse regering. Het zou de Franstaligen dus geen enkel nadeel berokkend hebben. Toch werd dat project door hen stug afgewezen. Toen hen gevraagd werd waarom antwoordden ze met het foefje: "On ne veut pas de SNCB �* deux vitesses où la Wallonie reste avec une structure sousdéveloppée." Anders gezegd: als wij iets niet kunnen hebben, dan anderen ook niet.

U hebt een patent op het produceren van onzin. U probeert alles weer terug te brengen tot uw stokpaardje, met name: de hetze opwekken tussen Vlaanderen en Wallonië.

Op Rechteroever vormt een tweede havenontsluiting de prioriteit in het investeringsplan 2008-2012. Die ontsluiting, die de haven met Lier en Aarschot zal verbinden, ondervindt een aantal exploitatiemoeilijkheden. Veel bewoners zien de trein namelijk liever niet door hun achtertuin rijden. Er wordt nu gedacht om het 28 kilometer lange traject voor een stuk door tunnels te laten lopen, wat het prijskaartje doet stijgen tot 1,25 miljard euro.

Ook de heractivering van de IJzeren Rijn behoort nog steeds tot de projecten voor Rechteroever. Er zijn onderhandelingen aan de gang om tijdelijk 14 treinen per dag over de lijn te laten rijden. In de toekomst zou dat aantal moeten aangroeien tot 43 treinen per dag, wat neerkomt op een investering van om en bij de 500 miljoen euro.


Maar ja, de 'heractivering van de IJzeren Rijn', daar kunnen we voorlopig naar fluiten. Hoe zou dat toch maar komen.

Laatst gewijzigd door system : 30 juli 2009 om 13:46.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2009, 13:55   #32
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ook de heractivering van de IJzeren Rijn behoort nog steeds tot de projecten voor Rechteroever. Er zijn onderhandelingen aan de gang om tijdelijk 14 treinen per dag over de lijn te laten rijden. In de toekomst zou dat aantal moeten aangroeien tot 43 treinen per dag, wat neerkomt op een investering van om en bij de 500 miljoen euro. [/i]

Maar ja, de 'heractivering van de IJzeren Rijn', daar kunnen we voorlopig naar fluiten. Hoe zou dat toch maar komen.
Laat me raden :
De Hollanders liggen dwars ?

Net zoals dat Scheldevraagstuk.
Jaaaaren en jaaaaren liggen ze al dwars en nu sprongen ze op de milieu-kar.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2009, 15:04   #33
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 43.191
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system
U hebt een patent op het produceren van onzin. U probeert alles weer terug te brengen tot uw stokpaardje, met name: de hetze opwekken tussen Vlaanderen en Wallonië.
Jij hebt een patent op het pogen goed te praten wat niet goed te praten valt. Je gaat nu toch niet beweren dat het Waalse "non" op dat voorstel een voorbeeld van loyauteit was? Ze hadden er totaal niets bij te verliezen, vermits wij het zouden gefinancierd hebben. Hun botte weigering was dus enkel ingegeven uit dwarsliggerij, zeg maar om ons te kloten. Maar ja, elk onweerlegbaar feit dat de groeiende discrepantie tussen noord en zuid in dit artificieel nep-land aantoont is voor jou natuurlijk pijnlijk. Wie dit dan aanhaalt probeer je weg te praten met uitdrukkingen als "het produceren van onzin". Want het is telkens een prik die aantoont dat deze optelsom van twee naties gewoon onleefbaar is geworden. Alleen verwoede Belgicisten, waarvan jij een prototype bent, willen dit niet gezegd hebben. En toch is het zo. Ik vind dit bericht omtrent het Waals verzet tegen de Antwerpse spoorinvesteringen niet uit. Het is destijds in alle media vermeld.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2009, 16:08   #34
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Jij hebt een patent op het pogen goed te praten wat niet goed te praten valt. Je gaat nu toch niet beweren dat het Waalse "non" op dat voorstel een voorbeeld van loyauteit was? Ze hadden er totaal niets bij te verliezen, vermits wij het zouden gefinancierd hebben. Hun botte weigering was dus enkel ingegeven uit dwarsliggerij, zeg maar om ons te kloten. Maar ja, elk onweerlegbaar feit dat de groeiende discrepantie tussen noord en zuid in dit artificieel nep-land aantoont is voor jou natuurlijk pijnlijk. Wie dit dan aanhaalt probeer je weg te praten met uitdrukkingen als "het produceren van onzin". Want het is telkens een prik die aantoont dat deze optelsom van twee naties gewoon onleefbaar is geworden. Alleen verwoede Belgicisten, waarvan jij een prototype bent, willen dit niet gezegd hebben. En toch is het zo. Ik vind dit bericht omtrent het Waals verzet tegen de Antwerpse spoorinvesteringen niet uit. Het is destijds in alle media vermeld.
In het Pallieterke zeker. Daarenboven moet u niet alles geloven wat de media beweren. De media moeten leesvoer hebben, zoals u voer moet hebben om België zoveel mogelijk belachelijk te maken.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2009, 16:57   #35
Gun
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Gun's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 januari 2005
Locatie: de BH van V
Berichten: 19.826
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Jij hebt een patent op het pogen goed te praten wat niet goed te praten valt. Je gaat nu toch niet beweren dat het Waalse "non" op dat voorstel een voorbeeld van loyauteit was? Ze hadden er totaal niets bij te verliezen, vermits wij het zouden gefinancierd hebben. Hun botte weigering was dus enkel ingegeven uit dwarsliggerij, zeg maar om ons te kloten. Maar ja, elk onweerlegbaar feit dat de groeiende discrepantie tussen noord en zuid in dit artificieel nep-land aantoont is voor jou natuurlijk pijnlijk. Wie dit dan aanhaalt probeer je weg te praten met uitdrukkingen als "het produceren van onzin". Want het is telkens een prik die aantoont dat deze optelsom van twee naties gewoon onleefbaar is geworden. Alleen verwoede Belgicisten, waarvan jij een prototype bent, willen dit niet gezegd hebben. En toch is het zo. Ik vind dit bericht omtrent het Waals verzet tegen de Antwerpse spoorinvesteringen niet uit. Het is destijds in alle media vermeld.
__________________
KEEP CASH ALIVE!!!!
Gun is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2009, 17:04   #36
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gun Bekijk bericht
Geef toe. Men kan niet tegelijkertijd louter een smiley als antwoord geven en erg intelligent zijn.

Laatst gewijzigd door system : 30 juli 2009 om 17:07.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2009, 17:24   #37
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2005
Berichten: 34.995
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
In het Pallieterke zeker. Daarenboven moet u niet alles geloven wat de media beweren. De media moeten leesvoer hebben, zoals u voer moet hebben om België zoveel mogelijk belachelijk te maken.
http://www.trends.be/nl/4-1528-43951...oid-geld-.html


Citaat:
De Waalse regering kant zich in een advies aan de Nederlandse provincie Limburg vierkant tegen de heropening van de IJzeren Rijn. Dat schrijft Het Belang van Limburg vrijdag.
Nog voorbeelden nodig? Hoe lang ga je het licht van de zon blijven ontkennen?
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2009, 17:30   #38
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
http://www.trends.be/nl/4-1528-43951...oid-geld-.html




Nog voorbeelden nodig? Hoe lang ga je het licht van de zon blijven ontkennen?
Dat is een bericht uit 2007. En het is een advies. Maar zelfs dan. Vlaanderen kan heel goed de IJzeren Rijn openen zonder Wallonië. Maar de Nederlanders houden dit tegen.

Laatst gewijzigd door system : 30 juli 2009 om 17:36.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2009, 17:36   #39
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Geef toe. Men kan niet tegelijkertijd louter een smiley als antwoord geven en erg intelligent zijn.
"Spreken is zilver, zwijgen is goud" zeggen wij hier. Dat u in het zilver baadt, is genoegzaam bekend, maar dat wil niets zeggen over hem.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2009, 17:45   #40
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 43.191
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system
In het Pallieterke zeker. Daarenboven moet u niet alles geloven wat de media beweren. De media moeten leesvoer hebben, zoals u voer moet hebben om België zoveel mogelijk belachelijk te maken.
De sabotering van dit dossier door de Franstaligen is destijds in alle Vlaamse kranten gepubliceerd en ook vermeld in de nieuwsuitzending van de V.R.T. Maar ja, voor jou is dat natuurlijk een "inconvenient truth" en bijgevolg kan het en mag het niet waar zijn. Een staaltje van uw visie als zelfgeproclameerde "neutraal onderzoeker".
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:08.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be