![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: Wat vindt u van het document? | |||
Goed |
![]() ![]() ![]() |
21 | 44,68% |
Slecht |
![]() ![]() ![]() |
26 | 55,32% |
Aantal stemmers: 47. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#581 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#582 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#583 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#584 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 29 juli 2009 om 19:30. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#585 | |
|
![]() Citaat:
hoe oud ben je? wat is je iq? vanwaar ben je echt afkomstig? Laatst gewijzigd door Shadowke : 29 juli 2009 om 19:33. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#586 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#587 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#588 |
Partijlid
|
![]() Wat een toestanden hier toch allemaal...?
Jullie documentje is sinds ik het een weekje geleden gedownload heb met 3 bladzijden gegroeid. Ik zou bv. al leuk gevonden hebben te weten wat er sinds de laatste wijzigingen zo allemaal aan toegevoegd / gewijzigd / geschrapt werd. Maar goed, niets van dat alles, het blijft een amateuristisch in elkaar gestoken tekstje, zonder enige kenmerken waardoor je het als waardevol zou kunnen bestempelen. Een deftige tekst heeft immers een samenvatting, een inleiding, een inhoudstafel, een slot, een behoorlijk aantal referenties (ik vond amper 5 referenties voor 15 pagina's tekst? auteursverwijzigen die er niet op trekken (13 pagina's tekst samenvatten in 2 zinnen?), met als slot "Met dank aan Bart Soens"... Wat hebben jullie in de tekst concreet van Bart Soens gebruikt? Wie in Godsnaam is Bart Soens? Welke bronnen hebben jullie van hem gebruikt?...) Kortom: net als de vorige versie(-s) is jullie tekst niets meer dan wat denkwerk waar niemand wakker van ligt. En als we het toch hebben over een samengaan van Vlaanderen en Nederland, stel dat het er ooit van komt, mijn idee is dat je het scenario daarvan op een half A4tje kunt neerpennen:
De Flaminganten (jullie groepje, ondertussen politici geworden?) zoeken toenadering bij Nederland. De Nederlanders bedenken echter dat België door toedoen van ontevreden Vlamingen om zeep is gegaan, denken meteen naar de toekomst die hun te wachten staat en bedanken wijselijk voor de eer: "Jongens, vergeet het dat wij met jullie één land gaan vormen! We gaan ons zelf toch niet een hoop miserie op de hals halen zeker!"... Laatst gewijzigd door LcGrs : 31 juli 2009 om 01:52. |
![]() |
![]() |
![]() |
#589 | |
|
![]() Citaat:
zo staat het er niet in. de wetten moeten op mekaar worden afgestemd (iedereen moet water bij de wijn doen). en de Vlaamse en Nederlandse bevolking moeten elke stap van de fusie goedkeuren via referenda. de bevolking bepaalt de snelheid van de integratie en of het er komt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#590 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
PORGUGEZEN WILLEN BIJ SPANJE BARCELONA - Een groeiend aantal Portugezen wil dat Spanje en Portugal één land worden. Belangrijkste reden is onvrede over de eigen economie. De Spanjaarden daarentegen staan minder te trappelen. Als je honderd Spanjaarden vraagt wie de premier is van Portugal moeten 99 van hen het antwoord schuldig blijven. Stel je dezelfde vraag in Portugal over de Spaanse regeringsleider dan hebben 54 Portugezen het bij het juiste eind. Dit zegt veel over de mate van belangstelling die de beide volkeren voor elkaar aan de dag leggen. Historisch gezien hebben de twee landen een heleboel gemeen. Tot 1143 behoorde Portugal tot het koninkrijk Castillië, het latere Spanje, en ook in de zestiende eeuw hebben de Portugezen 60 jaar lang deel uitgemaakt van het Spaanse koninkrijk. En alsof de geschiedenis zich herhaalt, gaan ook de laatste jaren in Portugal steeds meer stemmen op om samen met Spanje één Iberische federatie te vormen. Deze week publiceerde de universiteit van Salamanca een studie waaruit blijkt dat 40 procent van de Portugezen graag bij Spanje wil, terwijl het bijna 20 procent niet veel kan schelen. Eén op de drie is er echt op tegen. De belangstelling aan de Spaanse kant is aanzienlijk minder. Dertig procent van de Spanjaarden is echt voor, eenzelfde percentage maakt het niets uit. Een op de drie Spanjaarden is uitgesproken tegen. De Portugese stemmen die pleiten voor een fusie met Spanje lijken de laatste tijd luider te worden. Portugezen klagen al jaren steen en been over hun kwakkelende economie. Zij wijten dat voor een groot deel aan de falende politici. Met afgunst kijken zij naar hun buurland waar het - voordat de economische crisis toesloeg tenminste - voor de wind ging. Dat beeld staat de Lusitaniërs (de Spaanse naam voor hun buren) nog steeds helder voor ogen, ook al gaat het in Spanje nu ook beroerd. De Federatie Iberica, zoals het nieuwe land zou moeten heten, zou qua oppervlakte meteen het grootste land van de EU worden en het vijfde gemeten naar het aantal inwoners (56 miljoen). Economisch zou de federatie ook in de EU top-vijf komen. Gezien de grote reserves van de politici in Lissabon zal het voorlopig niet tot een eenwording komen. Meer samenwerking met de Spanjaarden lijkt wel een optie. Vrijwel alle Portugezen vinden dat hun kinderen op school Spaans moeten leren, zodat ze gemakkelijker een baan kunnen vinden in het buurland. Economische en fiscale barrières moeten verdwijnen. Werknemers moeten probleemloos over de grens kunnen werken en ook op het terrein van justitie en politie is meer samenwerking geboden, meent de grote meerderheid van de Portugezen. Overigens zijn ook de meeste Spanjaarden die mening toegedaan. Op sportief gebied ligt het eerste ijzer al in het vuur: Spanje en Portugal willen samen het WK-Voetbal 2018 organiseren. Het is opvallend dat hier dezelfde argumenten worden gebruikt als in ons document "Nederland en de toekomst van Vlaanderen", die u even als 'krankzinnig' van tafel veegt. Voorwaar, andere landen die het licht wél zien, zullen ons nog versteld doen staan ... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#591 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
![]() Ik versta het hele probleem niet. Samenwerken doen we als Europa toch al? Als Europeaankan ik in Duitsland zonder al te veel bureaucratische pillepalle wonen en werken. Daar is geen staatkundige verandering aan te pas gekomen. Dat kunnen die spanje-minnende Portugezen toch ook doen? Laatst gewijzigd door De Rotterdammer : 31 juli 2009 om 07:44. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#592 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#593 | ||
Partijlid
|
![]() Citaat:
In jouw fantasie zal een samengaan uiteraard allemaal heel erg vlot gaan. Je kunt het immers zo vlot laten gaan als je zelf wil. Maar ik kan me voorstellen dat de Nederlanders tweemaal zullen nadenken alvorens een hoop Vlamingen die net hun eigen land opgeblazen hebben naar Nederland te halen. Dat is vragen om moeilijkheden. En nog veel meer twijfel ik er aan dat veel Nederlanders bereid zullen zijn om voor ons te gaan aanschuiven aan het stemhokje. Moest ik Nederlander zijn zou ik gaan voor "OK Vlamingen, als jullie bij ons willen komen, gaan jullie zich aanpassen aan onze wetten en gebruiken. Indien geen interesse, daag Vlamingen". Dat is zo geen zot idee, jullie zeggen dat toch ook: als iemand in Vlaanderen wil komen wonen, moet die zich aanpassen. Logische stap: als iemand in Nederland wil gaan wonen, moet die zich aanpassen. Verder vindt ik jullie document om de vermelde redenen amateuristisch in elkaar gestoken en dus totaal waardeloos. Als jullie zich geroepen voelen om een land (2 landen) te gaan hervormen, begin dan eerst eens met op een deftige manier teksten te leren schrijven. Bv. als jullie in jullie document zetten dat: Citaat:
Als je dat allemaal achterwege laat zijn er twee mogelijkheden:
(Idem voor de nadelig getrokken taalgrenzen, de aan hun lot overgelaten Franstalige allochtonen en alle andere stellingen in jullie document.) Laatst gewijzigd door LcGrs : 31 juli 2009 om 07:59. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#594 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#595 |
Partijlid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#596 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door LcGrs : 31 juli 2009 om 08:07. Reden: Jakkes, ondertussen heb ik 100 berichten, nu mag ik nog altijd niet stemmen in de pols? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#597 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Verwiizend naar post 590 heeft Ernst het o.a over een staatkundige hereniging. Maar een staatkunding of wat voor constructieve hereniging ook is niet hetzelfde als gij hier aanhaalt, een gevoels hereniging. Een dat conflict heb ik doorgemaakt. En ben nog steeds Vlaming, Gentenaar. Ik heb int begin te fout gemaakt die gij hier beschrijft: om me aan te passen en geaccepteerd te worden Hollandese manierkes gaan aanmeten. Ik neem makkelijk accenten over dus, ging met de harde G spreken enz. Tot ooit iemand zich niet kon voorstellen dat ik uit vlaandrs kwam uit Gent, die geloofde dat niet. Ik heb hem mijn pas moeten tonen ter overtuiging. Wel het resultaat was , een stukje identiteitscrisis. Tot gelukkig de ontnuchtering kwam en ik ophield mezelf anders voor te doen dan wie ik was. Dus ik begon weer vlaams te klappen, en limburgs meer eigen te maken. Dit is een zeker niet te onderschatten aspect: ge maakt van een vlaming (uit vlaams gewest dan) geen Nederlander. Een drenhtenaar blijft ook dialect spreken in de Nederlanden. Vooral punt2 kan ik me iets bij voorstellen. Belangrijk is dat een staatkundige hereniging en wat voor vorm ook een proces is, een groei proces waarbij de eigenhied van iedere provincie of bevolkinggroep bewaard blijft. Ook een een eventueel herenigde Nederlanden spreekt een Gentenaar Géénts en een Aalstenaar Oilsjts enz. Weet ge hoeveel jaar ik over dat proces in mijn persoonlijke situatie gedaan heb? Meer dan 20 jaar, echt. Pas de laatste 10 jaar is er enige acclimatisatie en gewennig gekomen waarbij op persoonlijke grond die in Limburg het best gelukt is. Limburg is een voorbeeld van groei naar hereniging, laat het vanzelf gaan van onderuit gestuurd. Druk het nooit vanboven op erin. Probeer men ze standaard nedrlands op zijn "hollands"door de strot te duwen dan ist bole. BTW ook in vlaanderen spreekt men AN, ik moet daarvoor mijn accent of woordenschat niet te verhollandsen. Goed in overweging te nemen voor Nederland: maak van een Vlaming geen "Ollander" en laat dat ook duidelijk merken.
Wie het verleden niet kent, weet ook zijn toekomst niet !!! Laatst gewijzigd door stropke : 31 juli 2009 om 08:10. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#598 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#599 |
|
![]() het is niet de bedoeling van mij en ernst om Vlaanderen te verhollandsen.
we hebben gekozen voor een zwakke federatie waarbij iedere provincie zijn dialect, identiteit en cultuur behoudt en alsook de nodige bevoegdheden krijgt om deze te beschermen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#600 |
Europees Commissaris
|
![]() Aan iedereen die het niet begrijpen wil: Kijk eens naar onze handtekening. Wij voeren daar het motto van de samenwerking en de mogelijke hereniging: "Eenheid in Diversiteit". Dat betekent dat de Nederlanden een heterogeen gebied vormen met diverse verschillen. Het is goed om daarbij stil te staan, zonder onze achtergrond - moet ik het nog eens herhalen: inwoners van de Nederlanden - te verloochenen.
Nederlanders blijven Nederlanders en Vlamingen blijven Vlamingen. Uiteindelijk - in het onontkoombare proces dat samensmelting heet - zullen de provincies, zoals genoemd in ons document, de regionale verscheidenheid meer en meer gaan benadrukken en zal het onderscheid 'Nederland-Vlaanderen' steeds meer vervagen. De Nederlanden zijn dan één ...
Laatst gewijzigd door Ernst Niessen : 31 juli 2009 om 08:50. |
![]() |
![]() |