Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 juli 2009, 17:59   #201
Gun
Perm. Vertegenwoordiger VN

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
Omdat ik geen geloof hecht aan al die verzonnen verhaaltjes.
Religies werden trouwens uitgevonden door mensen, om hun medemensen mee te onderdrukken, angst aan te jagen en een schuldgevoel aan te naaien.

Mijn devies : "eerst zien, en dan geloven"

Pietje, ken je zelf de reikwijdte van wat je hier neerschrijft?
Oud 30 juli 2009, 18:16   #203
Tavek
Banneling

Standaard

Non credo sed ipse video !

Een lijfspreuk die ik geleerd heb van een oud leerkracht wetenschappen van mij...ah the days.

Lekker anti-katholiek doen op een katholieke school !
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2009, 18:40   #204
Andy
Minister-President

Andy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Wat is het verschil met een agnost ? Iemand die "geen opinie" heeft en dat beseft, wat net overeenkomt met iemand die "het antwoord niet kent" en dus zijn a priori Bayesiaanse kans op een ja-antwoord gelijk stelt aan zijn a priori kans op een nee-antwoord (elk dus 50%).

Stel dat ik mij helemaal niet voor voetbal interesseer, zelfs maar amper weet dat er zoiets als voetbal bestaat (hoewel ik dat al een paar keer op TV heb gezien). Als je mij nu zou vragen: Gaat Brugge, of Anderlecht winnen volgende zaterdag ? Dan zou mijn antwoord natuurlijk zijn (amper wetende dat daar voetbalklubs mee overeen komen, en uit de vraag afleiden dat die waarschijnlijk tegen elkaar gaan spelen volgende zaterdag): geen gedacht. A priori geef ik dan evenveel kans aan Anderlecht dan aan Brugge.

Natuurlijk kan een voetbal fanaat OOK tot dat besluit komen: hij heeft alle matchen goed bestudeerd en vindt dat die twee clubs echt wel ongeveer evenveel kansen maken. Hij zou echt niet weten wie gaat winnen, want hij heeft twintig argumenten om te stellen dat het Brugge is, en ook twintig argumenten om te stellen dat het Anderlecht is. Hij heeft een voorkeur voor Brugge, maar is toch wel bang dat het Anderlecht kan worden.

Er is een verschil tussen de twee personen: de eerste is totaal onverschillig, en uit die onverschilligheid vloeit een totaal onweten over de kwestie en een totale desinteresse voor het vraagstuk. De tweede is gepassioneeerd, slaapt er niet meer van, heeft alles zitten uitpluizen... maar komt tot dezelfde a priori kansen.
Als het om kansrekenen gaat dan heb je idd gelijk. Maar welke vraag zou je op die manier willen beantwoorden? Ik kan er zo niet echt geen bedenken.

Het verschil tussen de twee ligt hem dan ook - zoals je zelf al aangaf - in de houding tegenover de vraag. Een onverschillige zal de vraag onbelangrijk achten, wat nog niet hetzelfde hoeft te zijn als 'er weinig over weten'. Het kan immers zijn dat de religieus onverschillige door na te denken over de vraag of God bestaat, tot de vaststelling is gekomen dat het voor hem niet echt uitmaakt of God bestaat of niet. De onverschillige kan daarna gaan piekeren over andere (niet noodzakelijk belangwekkendere) vragen.
Oud 30 juli 2009, 19:00   #205
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andy Bekijk bericht
Als het om kansrekenen gaat dan heb je idd gelijk. Maar welke vraag zou je op die manier willen beantwoorden? Ik kan er zo niet echt geen bedenken.
De reden is dat het klasseren van de personen in theist, agnost of atheist gebonden was aan de Bayesiaanse kans die zij geven aan het bestaan van hun/een god.

De agnost werd beschreven als iemand die rond de 50% kans geeft dat god bestaat, terwijl dat voor de atheist kort bij 0% moest liggen.

Iemand maakte de opmerking dat atheisten eigenlijk agnosten moeten zijn.

Ik wilde aangeven dat je met die 50% kans twee wegen uitkan: iemand die sterk geinteresseerd is in het vraagstuk, maar uiteindelijk niet weet - enfin wel veel weet omdat hij de vraag grondig heeft bestudeerd maar uiteindelijk toch tot 50-50 komt ; of iemand die totaal onverschillig is ivm het vraagstuk (en daardoor uiteraard niet weet).

De kans op het bestaan van een god, zoals ingeschat door een individu, geeft dus niet noodzakelijk zijn interesse aan in het vraagstuk, als dat rond de 50% ligt.

Volgens mij kan je geen 0%-atheist zijn zonder het geheel aan enig denken te hebben onderworpen: een 0%-atheist is bijgevolg iemand die het vraagstuk enige aandacht heeft gegeven.

Je kan wel een agnost zijn die ofwel heel geinteresseerd is, ofwel totaal onverschillig.

Citaat:
Het verschil tussen de twee ligt hem dan ook - zoals je zelf al aangaf - in de houding tegenover de vraag. Een onverschillige zal de vraag onbelangrijk achten, wat nog niet hetzelfde hoeft te zijn als 'er weinig over weten'. Het kan immers zijn dat de religieus onverschillige door na te denken over de vraag of God bestaat, tot de vaststelling is gekomen dat het voor hem niet echt uitmaakt of God bestaat of niet. De onverschillige kan daarna gaan piekeren over andere (niet noodzakelijk belangwekkendere) vragen.
juist, ja.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2009, 19:29   #206
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Kallikles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door porpo Bekijk bericht
Dank u, een uitgebreid antwoord kan geen kwaad, maar moet niet, dat is ook duidelijk, ja. ; -) : -P
Als het duidelijk is, dan moet je niet meer uitbreiden, want dan voeg je niets meer toe.
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2009, 19:41   #207
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nyquist Bekijk bericht
Ik ben ervan overtuigd dat dit iets moet bewijzen, maar wat ?
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2009, 22:25   #208
Nyquist
Minister-President

Nyquist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Ik ben ervan overtuigd dat dit iets moet bewijzen, maar wat ?
Wel, gezien jouw citaat "Net alsof iemand zich ook maar een fuck aantrekt wat een ander denkt over God." vond ik het apropos om eraan te herinneren dat zowat 4/5 van de gewapende conflicten in de wereld gaan over wat de andere denkt over God en hoe hij daar zo snel mogelijk voor dood gemaakt kan worden.

Letmegooglethatforyou is een internet meme voor zeer makkelijk weerlegde stellingen of vragen waarop het antwoord zeer makkelijk te vinden is. Misschien wat obscuur, sorry daarvoor.
Nyquist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2009, 22:34   #209
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

drosophila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andy Bekijk bericht
Het kan immers zijn dat de religieus onverschillige door na te denken over de vraag of God bestaat, tot de vaststelling is gekomen dat het voor hem niet echt uitmaakt of God bestaat of niet. De onverschillige kan daarna gaan piekeren over andere (niet noodzakelijk belangwekkendere) vragen.
Er is geen fundamenteel verschil tussen dit soort agnost (de religieus onverschillige) en een atheïst, omdat de consequenties voor hun levenshouding aan elkaar gelijk zijn. Als je ervan overtuigd bent dat het echt niet uitmaakt of God al dan niet bestaat, dan hou je in je handelen en denken immers geen rekening met het bestaan van die God - dat zou absurd zijn. Wat neerkomt op een atheïstische levenshouding.
drosophila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2009, 23:05   #210
porpo
Europees Commissaris

porpo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
Als het duidelijk is, dan moet je niet meer uitbreiden, want dan voeg je niets meer toe.
Naast duidelijk bestaat ook nog 'duidelijker' : -P
porpo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2009, 23:13   #211
koppijn
Minister-President

koppijn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Naast duidelijk bestaat ook nog 'duidelijker' : -P
Porpo is de kunst van de onduidelijkheid.
Naast onduidelijk bestaat er ook nog 'onduidelijker'.
Lijkt mij een Islamitische specialiteit.
Oud 30 juli 2009, 23:20   #212
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door koppijn Bekijk bericht
Porpo is de kunst van de onduidelijkheid.
Naast onduidelijk bestaat er ook nog 'onduidelijker'.
Lijkt mij een Islamitische specialiteit.
Dat is eigen aan "het geloof" , en bij uitbreiding politiek..
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2009, 23:27   #213
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
de pot op met nuance
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2009, 00:35   #214
Geert C

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door drosophila Bekijk bericht
Er is geen fundamenteel verschil tussen dit soort agnost (de religieus onverschillige) en een atheïst, omdat de consequenties voor hun levenshouding aan elkaar gelijk zijn. Als je ervan overtuigd bent dat het echt niet uitmaakt of God al dan niet bestaat, dan hou je in je handelen en denken immers geen rekening met het bestaan van die God - dat zou absurd zijn. Wat neerkomt op een atheïstische levenshouding.
Ik dacht dat het atheïsme geen levenshouding was, maar het gebrek daaraan?
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.

Laatst gewijzigd door Geert C : 31 juli 2009 om 00:35.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2009, 00:54   #215
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Dat is dan verkeerd gedacht, blijkbaar jaloers omdat wij géén opperwezen nodig blijken te hebben om ons polleke vast te houden op de weg doorheen dit leven....
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2009, 01:49   #216
trommelboy
Vreemdeling

trommelboy's schermafbeelding

Standaard

Ik ben ongelovig voor de volgende redenen:

- Ik geloof er simpelweg niet in
- Vind het in deze wetenschappelijke tijd niet verantwoord om te vechten voor iets dat niet bestaat, of nog niet bewezen is te bestaan.
- Er zijn gewoon al te veel doden gevallen door religie
-Religie dwingt mensen tot het doen van dingen

VLAANDEREN ONAFHANKELIJK!!!
trommelboy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2009, 07:47   #217
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Stuur een bericht via Skype™ naar rikbe
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Dus noem je Boeddhism géén levenshouding?
Oud 31 juli 2009, 11:10   #218
Pieter B
Staatssecretaris

Pieter B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door drosophila Bekijk bericht
Helemaal niet.
Het is niet onlogisch om met het bestaan van God rekening te houden als agnost. Je schat de kansen nl 50/50. Dat betekent dat God evengoed wel zou kunnen bestaan. Dus bidden tot een God die misschien zou kunnen bestaan is dan niet compleet idioot. Want als hij zou bestaan heeft het misschien zin. Een agnost die rekening houd met het bestaan van God is niet absurd.
Oud 31 juli 2009, 12:14   #219
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Stuur een bericht via Skype™ naar rikbe
Standaard

Waarom ik Atheist ben?

Daarom.
Oud 31 juli 2009, 13:43   #220
From_Vlaanderen
Secretaris-Generaal VN

From_Vlaanderen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En U? Waarom bent u atheïst?
Anders zou heel mijn leven een grote zonde zijn.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be