Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 31 juli 2009, 08:08   #61
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Henri1, u moet u niet vereenzelvigen met goedkoop negativisme en daarop nog reageren met dit soort antwoorden. Dat doet een beetje vreemd aan.

Ik had wel verwacht dat of u of system zou reageren op mijn posting met de spoorwegtermen. Dat is treffend en inventief van mij.

Ik zeg u dit omdat u anders, samen met system, een karikaturaal koppel gaat vormen, zoals Statler & Waldorf - u weet wel, die twee oude mannetjes op hun balkon in de Muppets Show met hun sarcastische commentaren.

U en system: Statler & Waldorf ...
Ik begrijp u toch niet goed.

'Oranjeslaafje' is volgens u 'goedkoop negativisme'. Maar wanneer uw acoliet beweert dat de andere een 'slaafje is van het Belgische establishment,' dan hoor ik u het woord 'negativisme' niet meer uitspreken.

Nogmaals, uw drang naar 'objectiviteit' spreekt boekdelen. Of misschien moeten we het soort objectivisme dat u nastreeft maar libelleren als zijnde 'goedkoop objectivisme'.

Laatst gewijzigd door system : 31 juli 2009 om 08:11.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2009, 08:53   #62
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ik begrijp u toch niet goed.

'Oranjeslaafje' is volgens u 'goedkoop negativisme'. Maar wanneer uw acoliet beweert dat de andere een 'slaafje is van het Belgische establishment,' dan hoor ik u het woord 'negativisme' niet meer uitspreken.

Nogmaals, uw drang naar 'objectiviteit' spreekt boekdelen. Of misschien moeten we het soort objectivisme dat u nastreeft maar libelleren als zijnde 'goedkoop objectivisme'.
Contaminatie ...
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2009, 11:34   #63
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Contaminatie ...
Raar dat u nooit wijst op een contaminatie door het Hollands. Want die 'contaminatie's' zijn er bij de vleet. Vooral in mekaar geknutseld door van Dale en consoorten. En die zijn minstens even nefast voor de Vlaamse taalziel. En de 'jij' en de 'je' en de 'jullie' zijn de Hollandse contaminaties van de hoogste plank. Het is maar dat men het weet. En met contaminatie bedoel ik hier dus niet alleen taalcontaminatie, maar zeker ook een tegenwoordig stelselmatige en verregaande besmetting van de Vlaamse taal door de Hollandse.

Laatst gewijzigd door system : 31 juli 2009 om 11:44.
Oud 31 juli 2009, 11:51   #64
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Raar dat u nooit wijst op een contaminatie door het Hollands. Want die 'contaminatie's' zijn er bij de vleet. Vooral in mekaar geknutseld door van Dale en consoorten. En die zijn minstens even nefast voor de Vlaamse taalziel. En de 'jij' en de 'je' en de 'jullie' zijn de Hollandse contaminaties van de hoogste plank. Het is maar dat men het weet. En met contaminatie bedoel ik hier dus niet alleen taalcontaminatie, maar zeker ook een tegenwoordig stelselmatige en verregaande besmetting van de Vlaamse taal door de Hollandse.
Blablablabla ...

En de boer ... hij ploegde voort.
Oud 31 juli 2009, 11:56   #65
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Blablablabla ...

En de boer ... hij ploegde voort.
Het gekende traditioneel antwoord van een persoon die niet meer weet wat zeggen.

Laatst gewijzigd door system : 31 juli 2009 om 11:56.
Oud 31 juli 2009, 11:59   #66
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U vecht tegen windmolens.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2009, 12:17   #67
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system
Zo dadelijk ga je nog beginnen over "de schone ziel van het kind". Je hoort werkelijk thuis onder de Bokrijk-figuranten. Kruip maar in je lemen huisje. Vergeet niet eerst je klompen aan de deur af te zetten.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2009, 12:23   #68
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Zo dadelijk ga je nog beginnen over "de schone ziel van het kind". Je hoort werkelijk thuis onder de Bokrijk-figuranten. Kruip maar in je lemen huisje. Vergeet niet eerst je klompen aan de deur af te zetten.
Dat u nu niet precies de verdediger bent van de Vlaamse taal weten we ondertussen wel.
Oud 31 juli 2009, 12:55   #69
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Het gekende traditioneel antwoord van een persoon die niet meer weet wat zeggen.
Zou u van mij willen aannemen dat ik inderdaad niet meer weet wat ik moet posten op uw berichten op dit forum, waarvan Spinoza zegt:

Citaat: "U vecht tegen windmolens."
Oud 31 juli 2009, 14:18   #70
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Zou u van mij willen aannemen dat ik inderdaad niet meer weet wat ik moet posten op uw berichten op dit forum, waarvan Spinoza zegt:

Citaat: "U vecht tegen windmolens."
Ik denk eerder dat Spinoza een soort Don Quichote-figuur is. Ook als zijn er geen windmolens.
Oud 31 juli 2009, 14:46   #71
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Ik denk eerder dat Spinoza een soort Don Quichote-figuur is. Ook als zijn er geen windmolens.
u bent blijkbaar franstalig want u kent geen Nederlandse gezegdes.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 31 juli 2009 om 14:46.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2009, 14:47   #72
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

De Rotterdammer, waar bent u als we u nodig hebben !
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2009, 14:49   #73
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
De Rotterdammer, waar bent u als we u nodig hebben !
dag Hollander
een goeiemiddag
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2009, 14:58   #74
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
dag Hollander
een goeiemiddag
ha,

ik lees wel hoor
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2009, 17:31   #75
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
u bent blijkbaar franstalig want u kent geen Nederlandse gezegdes.

Wat heeft dan nu met gezegdes te maken? Zo'n opmerking hoort eerder thuis in het publiek van Pennenzakkenrock.
Oud 31 juli 2009, 17:33   #76
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat heeft dan nu met gezegdes te maken? Zo'n opmerking hoort eerder thuis in het publiek van Pennenzakkenrock.
Ik zou de term "Pamperrock" gebruiken, daar kan je alle kanten mee uit.
Alte Kameraden-Rock voor sommigen hier.....

Laatst gewijzigd door Henri1 : 31 juli 2009 om 17:38.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2009, 17:59   #77
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gun Bekijk bericht
Maandag
  • 1/3 van de dienst heeft recuperatieverlof, later blijkt waarom
  • 2 wagons in onderhoud - niet dringend
  • 2 defecte wagons - niet dringend
  • 2 defecte locmotieven - 1 niet dringend, 1 moet terug functioneren volgende week maandag
  • Kaarttafel wordt gepoetst
  • Portable PC (privé) wordt aangesloten op wireless netwerk van administratieve dienst waar maar één portable PC in gebruik is met wireless connectie (de adjunkt gebruikt deze 2 keer per maand)
Dinsdag
  • 2 defecte locmotieven - 1 niet dringend, 1 moet terug functioneren volgende week maandag
  • Portable PC (privé) wordt aangesloten op wireless netwerk
Woensdag
Donderdag
- Planning overuren weekend om defecte locomotief te herstellen die maandag opnieuw moet functioneren
- iedereen stelt zich kandidaat
- ook diegenen die nog steeds in recuperatie verlof zijn
- 5 werkkrachten nodig voor zaterdag én 3 werkkrachten voor zondag
- veiligheidshalve worden 7 werkkrachten voor zaterdag én 5 werkkrachten voor zondag gepland

Vrijdag
Planning overuren wordt bevestigd
Zaterdag
  • 6 mensen komen opdagen voor herstelwerken ... loon aan 150% ... 200% recuperatieverlof
Zondag
  • 4 mensen komen opdagen voor herstelwerken ... loon aan 200% ... 300% recuperatieverlof
Resultaat
  • 4 mensen krijgen 5 dagen recuperatieverlof én 'overurenloon'
  • 2 mensen krijgen 2 dagen recuperatieverlof én 'overurenloon'
  • en maandag van het zelfde laken een broek ...
Oud 1 augustus 2009, 18:10   #78
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

'Vechten tegen windmolens' is een gezegde dat in zowat elke taal bestaat, tenzij men geen literatuur leest uiteraard.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 1 augustus 2009 om 18:12.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2009, 19:04   #79
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Kodo Kodo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
stelselmatige en verregaande besmetting van de Vlaamse taal door de Hollandse.
Je beseft toch dat de woorden "verregaand" en "stelselmatig" hollandismen zijn? In het Vlaams is dat "wriëd" en "wriëd".

Het "Vlaams" is ontstaan uit de verneder, eh, vervlaamsing van de overheid en het onderwijs in de loop van de vorige eeuw. Ambtenaren, politici en leerkrachten die van de ene dag op de andere op het Nederlands moesten overschakelen, vertaalden gewoon letterlijk wat ze tot dan toe in het Frans hadden gezegd en geschreven, of doorspekten hun "Nederlands" met Franse woorden. Zo begon pas een eeuw na 1830 de structuur zelf van ons Nederlands sterk van de taal van Nederland af te wijken, en niet zoals tot dan toe slechts de fonetiek. Dat was uiteraard geen stelselmatige en verregaande besmetting door het Frans, evenmin als de invloed die uitgaat van "Nederlands"talige notulen van in Brussel in het Frans gehouden vergaderingen.

En nu zijn er Vlamingen die vinden dat dat "Vlaams" van system & Co vaak nogal houterig klinkt, omdat de (bijna) letterlijke vertalingen uit het Frans, zoals "op zijn honger blijven (zitten)" ook voor rasechte Vlamingen heel raar klinken en onverstaanbaar zijn zolang we niet hebben gememoriseerd wat ze eigenlijk betekenen (terwijl een Fransman "rester sur sa faim" onmiddellijk begrijpt, ook als hij het nog nooit heeft gehoord).

Die houterige, onlogische taal van ons zou na een paar eeuwen wel een eigen logica ontwikkelen; dat is met het Engels ook geschied. Ook het Engels raakte pas sterk verfranst nadat het opnieuw de overheidstaal geworden was, tijdens de honderdjarige oorlog. Het deed er daarna nog eeuwen over om opnieuw de luister en soepelheid van het Oud-Engels te evenaren.

System, ik stel voor dat jij en ik ons elk door zijn eigen zelfgekozen verregaande stelselmatige invloeden laten besmetten. Succes!
Oud 1 augustus 2009, 19:27   #80
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Leve de taalregisters. In dat opzicht raad ik mensen aan om zo veel mogelijk dialect, sociolect of slang te hanteren, als men rekening houdt dat men zich daartoe niet dient te beperken. Dit komt alleen een taalgevoel ten goede, mijns inziens. Het is een meertaligheid op minischaal die de toekomstige echte meertaligheid voorafgaat.
Daarin loopt Vlaanderen achter door een soort onverwerkt complex. Men probeert op school niet enkel de Standaardtaal te leren (wat ik aanmoedig!), maar men focust véél te hard op de 'juistheid' van het accent.

AN met een Vlaams accent gesproken door bijvoorbeeld Roos Van Acker, dat klinkt mij hélemaal niet onnatuurlijk. Waarom sommige leraren ons die Oerhollandse bindings-'j' in die 'ei' en 'ij' willen aanleren of die overdreven heldere 'a' dat is me dan ook een raadsel.
Maar ik verzet me hier niet tegen, men beseft dat hier heus zelf ook wel. In Franrijk is het niet anders dat men de taal van Parijs als standaard opspeldt en men iedereen op school opdrilt, om dan in de praktijk toch Frans te praten met dezelfde 'couleur locale'.

In Nederlands neemt men sowieso toch eenzelfde agressieve houding tegen het Poldernederlands, dat toch blijft gebruikt worden na het schoolverlaten en buiten de schoolbanken.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 1 augustus 2009 om 19:36.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be