Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 augustus 2009, 16:03   #301
Tashunka
Gouverneur

Tashunka's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rikbe Bekijk bericht
Indrukwekkende vooruitgang in 1100 jaar. 300 jaar later zaten we op de maan.
Ach maar dan was de antieke wereld volgens u ook niet veel soeps... Toen was er van christendom nog geen sprake.
Tashunka is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2009, 16:43   #302
Travis66
Europees Commissaris

Travis66's schermafbeelding

Standaard

Ik ben nooit atheist geworden. Ik ben gewoon zo geboren, zoals iedereen. Als kind ben ik wel even (goed)gelovig geweest, maar dat was over zodra ik besefte dat er mensen waren die in iets anders geloofden. Getriggerd door de uitleg van een leraar die ons vertelde dat het woord "vrijdag" afkomstig was van een germaanse godin die Freya heette. Ik was een jaar of 9 denk ik.

Laatst gewijzigd door Travis66 : 3 augustus 2009 om 16:43.
Travis66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2009, 17:05   #303
doubled
Burgemeester

doubled's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rikbe Bekijk bericht
Indrukwekkende vooruitgang in 1100 jaar. 300 jaar later zaten we op de maan.
Kijk dat soort van fascistisch-atheisme daar kan ik niet mee weg.
Beeld u nu is in dat theologie nooit of nimmer bestaan heeft.
Wat eigelijk gewoon onmogelijk is, maar dan krijg toestanden zoals het "kak-machine" van Delvoye.
En ik durf zelf zover gaan door te zeggen dat atheisme niks te maken heeft met wetenschap.
Wetenschap is wetenschap.
doubled is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2009, 23:57   #304
Ciccio
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
E. Vermeersch schreef ooit dat je zulke mensen moet gerust laten, het bestoken met rationele argumenten raakt zowiezo niet door de firewall...
Dan dringt zich het volgende op:

Bij het aanschouwen van een willekeurig beeldhouwwerk (neem bijvoorbeeld de David van Michelangelo) acht men het onmogelijk dat dat beeld er spontaan is gekomen door de speling van regen en wind (die daarmee de nodige erosie veroorzaakten om van de ruwe rots tot dat beeld te komen).

Theoretisch is het mogelijk. De rekenkundige kans bestaat, doch is er geen zinnig mens die dat zou geloven. En terecht!

Doch op gelijkaardige redenering (ontstaan van mens) - de mens die weliswaar gelijkdelijk maar doch spontaan tot stand is gekomen door de speling van zijn verschillende bouwstenen of componenten - zijn de meningen al heel wat verdeelder.

Nu is de realiteit bijna oneindig keren complexer - want men spreekt niet alleen maar van een afbeelding/dode rots, nu gaat het over interfererende systemen, aangestuurde reacties, dynamische weefsels, ...

De vraag:
Hoe komt het dat je de eerste situatie irrationeel acht
En dat je tegelijkertijd van de tweede situatie - vanwaar de kans oneidig keren kleiner is dan de oneindig kleine kans van de eerste situatie - geneigd bent aan te nemen dat dit zou kunnen?

Gelieve daar met rationele argumenten op te antwoorden

Laatst gewijzigd door Ciccio : 4 augustus 2009 om 00:01.
Ciccio is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2009, 01:24   #305
porpo
Europees Commissaris

porpo's schermafbeelding

Standaard

Beste patrickve,
Sorry voor de late reactie : -oops:.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ik wilde gewoon aangeven dat het woord "geloof" twee semantische betekenissen kan hebben. Zoals "patat" een eetbare plantenwortel kan zijn, of een vuistslag op iemands gezicht
Dat weet ik wel, maar wat was eigenlijk mijn vraag ? : -)
Welke religieus-filosofische/filosofische referentie benadert u om ((geloof)) in de eerste of tweede betekenis te bepalen?

Citaat:
Geloven in de tweede betekenis (niet-religieuze) is een gok die men moet maken om beslissingen te nemen. Men heeft argumenten voor en argumenten tegen op basis van ...
U gaat dus met mijn stelling akkoord :
Wat u gelooft op basis van wat u weet is altijd het geval, en natuurlijk is er een verschil tussen het geloven dat u deze reactie van mij aan het lezen bent, en het geloven dat de poster van deze reactie bestaat. Geloof kan hier ook twee semantische betekenissen hebben.

Citaat:
Dat was een beschouwing over wat je hier schrijft:
Als je me vraagt of ik er 100% zeker van ben dat er een klavier voor mijn neus ligt, dan zeg ik: nee. Maar ik zal wel handelen alsof. Omdat het de meest logische actie is. Ik neem het aan als WERKHYPOTHESE. Omdat het een nut heeft in het structureren van mijn subjectieve ervaringen - het enige wat er eigenlijk echt bestaat voor mij.
Een rationele beslissing.

Citaat:
Op dezelfde manier maak ik de werkhypothese dat de goden beschreven in de klassieke religies niet bestaan. Het helpt me in niks vooruit om mijn subjectieve ervaringen te verklaren. Het maakt alles enkel maar incoherenter. Het structureert niet veel. Voor anderen kan dat anders liggen.
Een irrationele beslissing want u stelt hier de vraag verkeerd, u zou eingelijk moeten vertrekken vanuit uw subjectieve ervaring met de systemen in de aarde bijvoorbeeld, zoals de manier hoe kuikens uit eitjes komen, in plaats van een God waarin u (nog) niet geloof, dat is onlogisch.

Dus, laten we opnieuw proberen : -P
Citaat:
Als je me vraagt of ik er 100% zeker van ben dat er een klavier voor mijn neus ligt, dan zeg ik: nee. Maar ik zal wel handelen alsof. Omdat het de meest logische actie is. Ik neem het aan als WERKHYPOTHESE. Omdat het een nut heeft in het structureren van mijn subjectieve ervaringen - het enige wat er eigenlijk echt bestaat voor mij.
Edit: op dezelfde manier maak ik de WERKHYPOTHESE dat de systemen in het heelal onwaarschijnlijk zichzelf door het toeval en onbewuste accidenten hebben gemaakt.

Laatst gewijzigd door porpo : 4 augustus 2009 om 01:28.
porpo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2009, 01:28   #306
Geert C
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door RodeLantaarn Bekijk bericht
Cirkelredeneringen zijn voor mietjes.
Cirkelredeneringen zijn iets waar niet alleen gelovigen sterk in zijn. Telkenmale een atheïst hier geprobeerd heeft te "bewijzen" (dat woord gebruiken ze uiteraard niet) waarom God niet bestaat deden ze het volgende: ik definieer God zo, volgens die definitie kan God niet bestaan, ergo: God bestaat niet. Een dijk van een cirkelredenering zoiets.
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2009, 02:03   #307
RodeLantaarn
Minister

RodeLantaarn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Cirkelredeneringen zijn iets waar niet alleen gelovigen sterk in zijn. Telkenmale een atheïst hier geprobeerd heeft te "bewijzen" (dat woord gebruiken ze uiteraard niet) waarom God niet bestaat deden ze het volgende: ik definieer God zo, volgens die definitie kan God niet bestaan, ergo: God bestaat niet. Een dijk van een cirkelredenering zoiets.
Da's waar, doch ik zie het niet zo. Ik hoef niet in cirkels te denken om feiten te zien en daaruit conclusies te trekken. Uw standpunt geldt, en dat zeker voor de eerder arrogante (onwetender) individuen, maar kan niet veralgemeend worden.
RodeLantaarn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2009, 05:43   #308
Travis66
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Bijna correct. Alleen uw eerste woordje (en de vervoeging van het tweede) is fout. Jij definieert god zo....

En dan is er ineens geen cirkel meer.
Oud 4 augustus 2009, 05:49   #309
Travis66
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ciccio Bekijk bericht

Bij het aanschouwen van een willekeurig beeldhouwwerk (neem bijvoorbeeld de David van Michelangelo) acht men het onmogelijk dat dat beeld er spontaan is gekomen door de speling van regen en wind (die daarmee de nodige erosie veroorzaakten om van de ruwe rots tot dat beeld te komen).

Theoretisch is het mogelijk. De rekenkundige kans bestaat, doch is er geen zinnig mens die dat zou geloven. En terecht!

Doch op gelijkaardige redenering (ontstaan van mens) - de mens die weliswaar gelijkdelijk maar doch spontaan tot stand is gekomen door de speling van zijn verschillende bouwstenen of componenten - zijn de meningen al heel wat verdeelder.

Nu is de realiteit bijna oneindig keren complexer - want men spreekt niet alleen maar van een afbeelding/dode rots, nu gaat het over interfererende systemen, aangestuurde reacties, dynamische weefsels, ...

De vraag:
En dat je tegelijkertijd van de tweede situatie - vanwaar de kans oneidig keren kleiner is dan de oneindig kleine kans van de eerste situatie - geneigd bent aan te nemen dat dit zou kunnen?

Omdat de levende wezens aan een aantal regels onderworpen zijn waar uw standbeeld niet aan onderworpen is.
1. Uw standbeeld plant zich niet voort.
2. Uw standbeeld heeft daarom ook geen mogelijkheden tot spontane mutatie.
3. Uw standbeeld is niet onderhevig aan natuurlijke selectie.
4. De componenten van uw standbeeld hebben geen natuurlijke affiniteit met elkaar, zoals cellen dat wel hebben.

zijn de argumenten rationeel genoeg?
http://www.youtube.com/watch?v=eFjhGG6j6ro

Laatst gewijzigd door Travis66 : 4 augustus 2009 om 05:50.
Travis66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2009, 11:02   #310
Nyquist
Minister-President

Nyquist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ciccio Bekijk bericht

De vraag:

Je maakt een denkfout, omdat je verkeerd omgaat met het concept "willekeurig".

Je vertrekt vanuit een vooropgesteld resultaat, en gaat dan achteruit rekenen wat alle factoren en hun respectievelijke waarschijnlijkheid waren die nodig waren om tot dat resultaat te komen. Uiteraard kom je er dan op uit dat de kans onnoemlijk klein is, en dan verklaar je dus dat dit onmogelijk is zonder dat er intelligentie achter zit...

Op die manier is natuurlijk alles onmogelijk! Ik ga ervan uit dat je wel in genetica gelooft (jij lijkt op je vader en moeder). Wel, laat ons de kans dat je vader en je moeder een kind hebben met jouw genetische informatie stellen op één op een miljard, of 0,00000001%. De kans dat je grootouders exact je ouders hebben geproduceerd zijn dan ook 1e-9. Reken dus twee generaties terug, en de kans dat jij (exact jij, en niet iemand anders met dezelfde genealogie) bestaat is al 1e-27, ofwel 0,00000000000000000000000001% kans. Jij gaat natuurlijk niet twee generaties terug, maar miljarden... tel zelf maar uit hoe klein de kans wordt.

Moeten we er dus van uitgaan dat de kans dat jij bestaat verwaarloosbaar klein is? Nee, want je bestaat.

Dat is de denkfout. Je gaat ervan uit dat het eindresultaat een bepaalde significantie kan toegewezen worden, die een ander eindresultaat niet heeft. Als je echter alle resultaten als gelijkwaardige uitkomst van het proces beschouwt maw. de som neemt van alle eindresultaten, wel dan is de kans altijd 1 (of 100%).

Nog een voorbeeld. Ik gooi met een normale dobbelsteen de sequentie 5, 3, 6, 1, 1, 2, 5, 4, 6. Niets bijzonders, right? Nochtans, de kans op deze sequentie is minder dan één tien-miljoenste. Dit is niets bijzonders, want als ik een andere sequentie had gerold, was de kans nog steeds een tienmiljoenste. Alle sequenties van 9 dobbelsteenworpen hebben een kans van een tienmiljoenste, en de ene is niet meer bijzonder dan de andere. Ze zijn willekeurig. Daarentegen, als ik voorop had gesteld dat ik 5, 3, 6, 1, 1, 2, 5, 4, 6 zou rollen, en dat dan ook nog dééd, dan zou iedereen moeten bekennen dat ofwel het proces niet willekeurig was, of dat er een onredelijk onwaarschijnlijk toeval had plaatsgenomen.

Zo ook de mens. Jij gaat uit van de mens als vooropgesteld eindresultaat, en dat is onredelijk onwaarschijnlijk. Als je de mens ziet als willekeurig tussenresultaat van een evolutionair proces, is er geen probleem. Zie ook de Tree of Life, de rangschikking van alle andere (ongelijkaardige!) organismen, die de andere tussenresultaten van hetzelfde evolutionaire proces vertegenwoordigen.

De David van Michelangelo ga je dus in de natuur niet terugvinden. Het ontbreekt de wereld echter niet aan landschappen die ondanks hun willekeurige vorming even majestueus en wonderlijk mooi zijn als de David.

Ik wil je tenslotte de genetische Mona Lisa niet onthouden, een experiment dat dicht aanleunt bij jouw oorspronkelijke vraag.

Een computerwetenschapper heeft een genetisch algorithme ontworpen dat enkel gekleurde, halfdoorzichtige polygonen kan genereren, gebaseerd op een willekeurige combinatie van twee 'parent'-afbeelden. Hij heeft dan als vooropgesteld criterium een gelijkenis met de Mona Lisa opgegeven (vergelijkbaar met de theorie van natuurlijke selectie uit de natuurlijke wereld).

De vraag was dan of op die manier de Mona Lisa 'willekeurig' zou kunnen ontstaan? Hij heeft dit algoritme 1 miljoen generaties laten doorlopen, en hier is het resultaat.

Laatst gewijzigd door Nyquist : 4 augustus 2009 om 11:07.
Nyquist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2009, 12:36   #311
Travis66
Europees Commissaris

Standaard

Prachtig uitgelegd dude. Dat moet iedereen kunnen begrijpen
Oud 4 augustus 2009, 14:15   #312
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Stuur een bericht via Skype™ naar rikbe
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nyquist Bekijk bericht
Alle sequenties van 9 dobbelsteenworpen hebben een kans van een tienmiljoenste, en de ene is niet meer bijzonder dan de andere. Ze zijn willekeurig. Daarentegen, als ik voorop had gesteld dat ik 5, 3, 6, 1, 1, 2, 5, 4, 6 zou rollen, en dat dan ook nog dééd, dan zou iedereen moeten bekennen dat ofwel het proces niet willekeurig was, of dat er een onredelijk onwaarschijnlijk toeval had plaatsgenomen.
Moet dat niet zijn: 1/10 077 696?
Oud 4 augustus 2009, 17:41   #313
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je kan niet bewijzen dat God niet bestaat. We kunnen wel bewijzen waarom het idioot is om erin te geloven.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2009, 18:17   #314
porpo
Europees Commissaris

porpo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
Omdat de levende wezens aan een aantal regels onderworpen zijn waar uw standbeeld niet aan onderworpen is.
1. Uw standbeeld plant zich niet voort.
Een standbeeld plant zich niet voort: dus een systeem die zich voortplant is complexer, en daardoor moet de kans dat dit per toeval met een onbewuste aansturing kan gemaakt worden veel kleiner zijn in vergelijking met een standbeeld die spontaan kan ontstaan door de speling van regen en wind.

Laatst gewijzigd door porpo : 4 augustus 2009 om 18:21.
Oud 4 augustus 2009, 18:24   #315
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door porpo Bekijk bericht
Een standbeeld plant zich niet voort: dus een systeem die zich voortplant is complexer, en daardoor moet de kans dat dit per toeval met een onbewuste aansturing kan gemaakt worden veel kleiner zijn in vergelijking met een standbeeld die spontaan kan ontstaan door de speling van regen en wind.
En weer steekt de gelovige zijn kop in het zand. Evolutie door natuurlijke selectie heeft NIETS met toeval te maken.
Oud 4 augustus 2009, 19:06   #316
porpo
Europees Commissaris

porpo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
En weer steekt de gelovige zijn kop in het zand. Evolutie door natuurlijke selectie heeft NIETS met toeval te maken.
Voor mijn kop in zand steken heb ik geen commentaar.

Dat was een uitspraak van Charlie Chaplin, wie kent dat? Slim zijn door een andere voor 'dom' uit te maken, en die hier slim wilt spelen is een dawkinsist die ergens een stukje uit zijn boek heeft gelezen over natuurlijke selectie en toeval, spectaculair kan het zijn wanneer patatofie met populisme gemengd wordt, dan is men per toeval een dawkinisist wilderist.
Oud 4 augustus 2009, 20:23   #317
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door porpo Bekijk bericht
Voor mijn kop in zand steken heb ik geen commentaar.

Dat was een uitspraak van Charlie Chaplin, wie kent dat? Slim zijn door een andere voor 'dom' uit te maken, en die hier slim wilt spelen is een dawkinsist die ergens een stukje uit zijn boek heeft gelezen over natuurlijke selectie en toeval, spectaculair kan het zijn wanneer patatofie met populisme gemengd wordt, dan is men per toeval een dawkinisist wilderist.

Grappig bent u wel, wees daar maar content mee. Het is een kwaliteit.
Oud 4 augustus 2009, 20:43   #318
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Stuur een bericht via Skype™ naar rikbe
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door doubled Bekijk bericht
Wat eigelijk gewoon onmogelijk is, maar dan krijg toestanden zoals het "kak-machine" van Delvoye.
Bedoelt U dat U zonder religie alleen maar een "kak-machine" zou zijn?
Dat is zeer wel mogelijk maar U moet dat niet veralgemenen.
Citaat:
En ik durf zelf zover gaan door te zeggen dat atheisme niks te maken heeft met wetenschap.
Zegt iemand dat?
Oud 4 augustus 2009, 20:51   #319
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door doubled Bekijk bericht

Dus, voor jou:

filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2009, 21:00   #320
Pieter B
Staatssecretaris

Pieter B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht

Dus, voor jou:

Even muggenziften maar niemand had het over de nazi's....
Fascisten zijn hoewel ze bondgenoten waren met de nazi's geen nazi's. Britten zijn ook geen sovjets.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be