![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#301 |
Gouverneur
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#302 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik ben nooit atheist geworden. Ik ben gewoon zo geboren, zoals iedereen. Als kind ben ik wel even (goed)gelovig geweest, maar dat was over zodra ik besefte dat er mensen waren die in iets anders geloofden. Getriggerd door de uitleg van een leraar die ons vertelde dat het woord "vrijdag" afkomstig was van een germaanse godin die Freya heette. Ik was een jaar of 9 denk ik.
![]() Laatst gewijzigd door Travis66 : 3 augustus 2009 om 16:43. |
![]() |
![]() |
![]() |
#303 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Beeld u nu is in dat theologie nooit of nimmer bestaan heeft. Wat eigelijk gewoon onmogelijk is, maar dan krijg toestanden zoals het "kak-machine" van Delvoye. En ik durf zelf zover gaan door te zeggen dat atheisme niks te maken heeft met wetenschap. Wetenschap is wetenschap. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#304 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
Bij het aanschouwen van een willekeurig beeldhouwwerk (neem bijvoorbeeld de David van Michelangelo) acht men het onmogelijk dat dat beeld er spontaan is gekomen door de speling van regen en wind (die daarmee de nodige erosie veroorzaakten om van de ruwe rots tot dat beeld te komen). Theoretisch is het mogelijk. De rekenkundige kans bestaat, doch is er geen zinnig mens die dat zou geloven. En terecht! Doch op gelijkaardige redenering (ontstaan van mens) - de mens die weliswaar gelijkdelijk maar doch spontaan tot stand is gekomen door de speling van zijn verschillende bouwstenen of componenten - zijn de meningen al heel wat verdeelder. Nu is de realiteit bijna oneindig keren complexer - want men spreekt niet alleen maar van een afbeelding/dode rots, nu gaat het over interfererende systemen, aangestuurde reacties, dynamische weefsels, ... De vraag: Hoe komt het dat je de eerste situatie irrationeel acht En dat je tegelijkertijd van de tweede situatie - vanwaar de kans oneidig keren kleiner is dan de oneindig kleine kans van de eerste situatie - geneigd bent aan te nemen dat dit zou kunnen? Gelieve daar met rationele argumenten op te antwoorden Laatst gewijzigd door Ciccio : 4 augustus 2009 om 00:01. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#305 | |||||
Europees Commissaris
|
![]() Beste patrickve,
Sorry voor de late reactie : -oops:. Citaat:
Welke religieus-filosofische/filosofische referentie benadert u om ((geloof)) in de eerste of tweede betekenis te bepalen? Citaat:
Wat u gelooft op basis van wat u weet is altijd het geval, en natuurlijk is er een verschil tussen het geloven dat u deze reactie van mij aan het lezen bent, en het geloven dat de poster van deze reactie bestaat. Geloof kan hier ook twee semantische betekenissen hebben. Citaat:
Citaat:
Dus, laten we opnieuw proberen : -P Citaat:
Laatst gewijzigd door porpo : 4 augustus 2009 om 01:28. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#306 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Cirkelredeneringen zijn iets waar niet alleen gelovigen sterk in zijn. Telkenmale een atheïst hier geprobeerd heeft te "bewijzen" (dat woord gebruiken ze uiteraard niet) waarom God niet bestaat deden ze het volgende: ik definieer God zo, volgens die definitie kan God niet bestaan, ergo: God bestaat niet. Een dijk van een cirkelredenering zoiets.
![]()
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies. De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen. Tezamen zullen wij overwinnen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#307 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#308 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
En dan is er ineens geen cirkel meer.
![]() |
![]() |
#309 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
1. Uw standbeeld plant zich niet voort. 2. Uw standbeeld heeft daarom ook geen mogelijkheden tot spontane mutatie. 3. Uw standbeeld is niet onderhevig aan natuurlijke selectie. 4. De componenten van uw standbeeld hebben geen natuurlijke affiniteit met elkaar, zoals cellen dat wel hebben. zijn de argumenten rationeel genoeg? http://www.youtube.com/watch?v=eFjhGG6j6ro
![]() Laatst gewijzigd door Travis66 : 4 augustus 2009 om 05:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#310 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Je vertrekt vanuit een vooropgesteld resultaat, en gaat dan achteruit rekenen wat alle factoren en hun respectievelijke waarschijnlijkheid waren die nodig waren om tot dat resultaat te komen. Uiteraard kom je er dan op uit dat de kans onnoemlijk klein is, en dan verklaar je dus dat dit onmogelijk is zonder dat er intelligentie achter zit... Op die manier is natuurlijk alles onmogelijk! Ik ga ervan uit dat je wel in genetica gelooft (jij lijkt op je vader en moeder). Wel, laat ons de kans dat je vader en je moeder een kind hebben met jouw genetische informatie stellen op één op een miljard, of 0,00000001%. De kans dat je grootouders exact je ouders hebben geproduceerd zijn dan ook 1e-9. Reken dus twee generaties terug, en de kans dat jij (exact jij, en niet iemand anders met dezelfde genealogie) bestaat is al 1e-27, ofwel 0,00000000000000000000000001% kans. Jij gaat natuurlijk niet twee generaties terug, maar miljarden... tel zelf maar uit hoe klein de kans wordt. Moeten we er dus van uitgaan dat de kans dat jij bestaat verwaarloosbaar klein is? Nee, want je bestaat. Dat is de denkfout. Je gaat ervan uit dat het eindresultaat een bepaalde significantie kan toegewezen worden, die een ander eindresultaat niet heeft. Als je echter alle resultaten als gelijkwaardige uitkomst van het proces beschouwt maw. de som neemt van alle eindresultaten, wel dan is de kans altijd 1 (of 100%). Nog een voorbeeld. Ik gooi met een normale dobbelsteen de sequentie 5, 3, 6, 1, 1, 2, 5, 4, 6. Niets bijzonders, right? Nochtans, de kans op deze sequentie is minder dan één tien-miljoenste. Dit is niets bijzonders, want als ik een andere sequentie had gerold, was de kans nog steeds een tienmiljoenste. Alle sequenties van 9 dobbelsteenworpen hebben een kans van een tienmiljoenste, en de ene is niet meer bijzonder dan de andere. Ze zijn willekeurig. Daarentegen, als ik voorop had gesteld dat ik 5, 3, 6, 1, 1, 2, 5, 4, 6 zou rollen, en dat dan ook nog dééd, dan zou iedereen moeten bekennen dat ofwel het proces niet willekeurig was, of dat er een onredelijk onwaarschijnlijk toeval had plaatsgenomen. Zo ook de mens. Jij gaat uit van de mens als vooropgesteld eindresultaat, en dat is onredelijk onwaarschijnlijk. Als je de mens ziet als willekeurig tussenresultaat van een evolutionair proces, is er geen probleem. Zie ook de Tree of Life, de rangschikking van alle andere (ongelijkaardige!) organismen, die de andere tussenresultaten van hetzelfde evolutionaire proces vertegenwoordigen. De David van Michelangelo ga je dus in de natuur niet terugvinden. Het ontbreekt de wereld echter niet aan landschappen die ondanks hun willekeurige vorming even majestueus en wonderlijk mooi zijn als de David. Ik wil je tenslotte de genetische Mona Lisa niet onthouden, een experiment dat dicht aanleunt bij jouw oorspronkelijke vraag. Een computerwetenschapper heeft een genetisch algorithme ontworpen dat enkel gekleurde, halfdoorzichtige polygonen kan genereren, gebaseerd op een willekeurige combinatie van twee 'parent'-afbeelden. Hij heeft dan als vooropgesteld criterium een gelijkenis met de Mona Lisa opgegeven (vergelijkbaar met de theorie van natuurlijke selectie uit de natuurlijke wereld). De vraag was dan of op die manier de Mona Lisa 'willekeurig' zou kunnen ontstaan? Hij heeft dit algoritme 1 miljoen generaties laten doorlopen, en hier is het resultaat. Laatst gewijzigd door Nyquist : 4 augustus 2009 om 11:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#311 |
Europees Commissaris
|
![]() Prachtig uitgelegd dude. Dat moet iedereen kunnen begrijpen
![]()
![]() |
#312 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#313 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#314 |
Europees Commissaris
|
![]() Een standbeeld plant zich niet voort: dus een systeem die zich voortplant is complexer, en daardoor moet de kans dat dit per toeval met een onbewuste aansturing kan gemaakt worden veel kleiner zijn in vergelijking met een standbeeld die spontaan kan ontstaan door de speling van regen en wind.
Laatst gewijzigd door porpo : 4 augustus 2009 om 18:21. |
![]() |
![]() |
![]() |
#315 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#316 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Dat was een uitspraak van Charlie Chaplin, wie kent dat? Slim zijn door een andere voor 'dom' uit te maken, en die hier slim wilt spelen is een dawkinsist die ergens een stukje uit zijn boek heeft gelezen over natuurlijke selectie en toeval, spectaculair kan het zijn wanneer patatofie met populisme gemengd wordt, dan is men per toeval een dawkinisist wilderist. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#317 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Grappig bent u wel, wees daar maar content mee. Het is een kwaliteit. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#318 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Dat is zeer wel mogelijk maar U moet dat niet veralgemenen. Citaat:
![]() |
![]() |
#319 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Dus, voor jou: ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#320 |
Staatssecretaris
|
![]() Even muggenziften maar niemand had het over de nazi's....
Fascisten zijn hoewel ze bondgenoten waren met de nazi's geen nazi's. Britten zijn ook geen sovjets.