![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Amuseer je dus maar verder in het dichtslibbend verkeer. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Echter juist in bergachtig gebied zal dat GTS systeem zijn nadelen hebben. Je zal een heleboel liften moeten bouwen op korte afstand... Verder kan een GTS baan slechts containers in een richting transporteren, dat probleem heeft een spoorweg niet. ik zie dit GTS systeem enkel een functie hebben als fijnverdeler in een havengebied. Voor de langere afstand heeft het weinig zin, want daar beschikken we al over een tweetal behoorlijk efficiënte en milieuvriendelijke systemen: De trein en het schip. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Banneling
|
![]() Ik denk niet dat het de bedoeling is om bestaande spoorlijnen te vervangen door het GTS systeem. Ik denk dat het een alternatief moet zijn voor nieuwe of te vervangen transportwegen.
Nu ja, ik reken mijzelf - ondanks mijn leeftijd - nog steeds bij de innoverend denkende ingenieurs, zoals er blijkbaar ook nog te vinden zijn onder de échte Zwitsers. Afbreken is altijd eenvoudiger dan opbouwen. Men heeft er geen intellect voor nodig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Banneling
|
![]() Vandaar dat de praktische toetsing van groot belang is. Sceptici zijn er genoeg. Ze overbevolken zelfs het Vatikaan. Maar daar komt dan ook niets constructief uit.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wil je rare transportideeën.
Hier heb je er een Frans idee. http://sonicbomb.com/iv1.php?vid=aer...tle=Aérotrain http://en.wikipedia.org/wiki/A%C3%A9rotrain
![]() |
#29 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() @ Descartes Jr
Sommige stukken staan nog in de velden, andere stukken zijn afgebruiken om andere dingen neer te poten. Maar weerom, een schitterend proefproject wat ongeveer even nuttig was als een derde navel. Je kan nog veel van dit soort rare ideen vinden hier
![]() |
#32 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In Duitsland was die Schiefe Ebene zeer berucht trajec. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat je niet schijnt te snappen, is dat de energetische balans *identiek* is als je dezelfde rit maakt, aan hetzelfde snelheidsprofiel. Zwaartekracht is een conservatieve kracht, wat wil zeggen dat de energie die het kost om "omhoog" te gaan, identiek is aan de energie die je terug wint als je "omlaag" gaat. In de totale energie balans komt dus qua zwaartekracht, enkel de hoogte van het start punt van de reis, en de hoogte van het eindpunt van de reis voor. Hoe hobbelig het is geweest ondertussen, speelt, voor de zwaartekracht - energiebalans, niks uit. Laten we voor de eenvoud aannemen dat het vertrekpunt van de reis, en het eindpunt, op dezelfde hoogte liggen. De totale benodigde zwaartekrachtsenergie van het traject is dus nul, zero, nada, niks. Dat is heel elementaire natuurkunde. Een tweede punt is de kinetische energie. We gaan uit van een a priori stilstaande trein in 't begin van de reis, en een gestopte trein aan het einde. De balans van de kinetische energie is dus ook zero. Ook even fundamentele natuurkunde. Wat bepaalt dan het energieverbruik van de reis ? Alle wrijvingsverliezen. Lucht wrijving, wiel wrijving en eventueel ook gewenste remwrijving. De som van al die verliezen bepaalt de totale mechanische energie die we aan onze trein moeten geven. Welnu, waar hangen die verliezen van af ? Ten eerste van het snelheidsprofiel en de vorm van de trein (airodynamica), en ten tweede van de wielkwaliteit en de spoorkwaliteit. Als we aannemen dat die twee ongeveer gelijk zijn voor beide aanpakken, wel, dan zijn de wrijvingsverliezen ook gelijk. Dus is de totale mechanische energie die we aan de trein moeten geven, gelijk in de twee gevallen. Of die mechanische energie nu geleverd wordt door de motor van de lift, of door de motor van de trein, speelt geen rol. Het enige verschil, dat ik had aangehaald, zou kunnen liggen in de *efficientie* van de motor. Maar dat gaat ook weinig uitmaken want elektrische motoren zijn meestal nogal efficient. Men zou eventueel van het punt gebruik kunnen maken dat de motor van de lift niet mee op de trein moet, en dat men dus een zwaardere, en eventueel wat efficientere motor zou kunnen gebruiken. Maar we zijn een paar procentjes aan 't tellen hier. Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik kan me ook voorstellen dat het systeem gebruik zal maken van wrijvingsarme rails en technieken zoals bij bv rollercoasters en dat deze efficiënter zijn dan de klassieke spoorwegoplossingen. Het zou me toch ook verbazen moest het patent van die Waalse ingenieur gebaseerd zijn op lucht, welke daarenboven nog door een Zwitsers concern levensvatbaar voor investeringen wordt geacht. Hier zal toch ook wel een derde opinie gevraagd geweest zijn door een deskundig studiebureau. Ik denk dat we gewoon verder de kat uit de boom moeten kijken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Juist. Ik wilde gewoon maar argumenteren dat het argument "het moet werken, want er is 1) een brevet op geplaatst en 2) een grote groep heeft erin geinvesteerd" geen bewijs is dat het "moet werken", want er zijn tegenvoorbeelden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Verder is het m.i. ook wel zo dat de rolweerstand afneemt naarmate de helling groter wordt. De vertikale kracht ontbindt zich in een kracht haaks op de rail (waarop de wrijvingscoëfficiënt van toepassing blijft) en een langse kracht (evenwijdig met de rail) die net bijdraagt tot het gravitair vooruitstuwen van de lastentrein. Ik hou die boomkat scherp in de gaten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Jammer genoeg gaat de vertikale component maar als cos(theta) met theta de helling (horizontaal = 0). Voor kleine hoeken is dat kwadratisch in theta: cos(theta) = 1 - theta^2/2 + ... wat wil zeggen dat je voor kleine hoeken zo goed als geen effect hebt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
En toch overwint die langse ontbindingscomponent de rolweerstand, zoniet raakt het systeem zelfs niet van start. We spreken hier dus duidelijk over grotere hellingshoeken dan deze waarbij de klassieke treinen die eerste hoeveelheid beweging moeten leveren. |
|
![]() |
![]() |