Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Zie de titel.
ja 13 38,24%
nee 21 61,76%
Aantal stemmers: 34. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 6 augustus 2009, 22:20   #341
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Hollander zou je alstublieft niet meer die idiote posts van henri1 willen citeren, anders heeft het geen zin dat ik die op mijn negeerlijst zet hoor.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2009, 22:29   #342
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

lol

ik zit ff te zoeken waar ik hem geciteerd heb. Maar ik wil het best laten in de toekomst hoor.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2009, 01:02   #343
Steve_M

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta Bekijk bericht
Er is een verschil in intellgentie.
Als ik Nederland ,in Den Bosch ,in Maastricht, Groningen en ga zo maar door, zeg:"ik ben een Hollander"
Dan weten ze direkt wat ik bedoel.
Als ik dit in Belgie zeg, dan weten ze dat niet.
Dus er moet toch een verschil zijn.
Aan arrogantie is er bij jou in ieder geval geen gebrek. Wel ironisch dat je er niet in slaagt het woord 'intelligentie' correct te spellen. De meeste Vlamingen hebben tijdens hun schoolcarrière heus wel geleerd dat er een verschil bestaat tussen een Nederlander en een Hollander, maar in het dialect vallen beide begrippen samen. Om daar nu anaal over te doen, getuigt niet echt van superieure 'intellgentie'.

Trouwens, 'als vele Belgen dom zijn', wat is dan het plezier van te discussiëren op politics.BE? Ik ben er zeker van dat er genoeg Nederlandse websites bestaan waar je je intellectueel kan meten met andere Nederlanders van een gelijkaardig intelligentieniveau.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2009, 06:29   #344
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
lol

ik zit ff te zoeken waar ik hem geciteerd heb. Maar ik wil het best laten in de toekomst hoor.
Idd het was system.
Pelgrim is het noorden kwijt.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2009, 07:11   #345
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Aan arrogantie is er bij jou in ieder geval geen gebrek. Wel ironisch dat je er niet in slaagt het woord 'intelligentie' correct te spellen. De meeste Vlamingen hebben tijdens hun schoolcarrière heus wel geleerd dat er een verschil bestaat tussen een Nederlander en een Hollander, maar in het dialect vallen beide begrippen samen. Om daar nu anaal over te doen, getuigt niet echt van superieure 'intellgentie'.

Trouwens, 'als vele Belgen dom zijn', wat is dan het plezier van te discussiëren op politics.BE? Ik ben er zeker van dat er genoeg Nederlandse websites bestaan waar je je intellectueel kan meten met andere Nederlanders van een gelijkaardig intelligentieniveau.
Als ik verschillen constateer, hoe Nederlanders en Belgen vragen beantwoorden,heeft dat niets met persoonlijke intelligentie van u en mij te maken.
Blijkbaar begrijpt u niet waar het over gaat.

Als Belgen geen verschil kennen, tussen Nederland en de provincies Holland ,heeft dat niets met dialect te maken.
Het heeft wel met dialect te maken dat ze Holland niet kunnen uitspreken ,omdat ze de "h" niet kunnen uitspreken.

Daarom is het nog komischer dat Belgen , de Limburgers, Brabanders en Friezen enz "Ollanders" noemen.
Vind u het gek dat Nederlanders dat dom vinden?
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2009, 07:28   #346
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als ik verschillen constateer, hoe Nederlanders en Belgen vragen beantwoorden,heeft dat niets met persoonlijke intelligentie van u en mij te maken.

Als Belgen geen verschil kennen, tussen Nederland en de provincies Holland ,heeft dat niets met dialect te maken.
Het heeft wel met dialect te maken dat ze Holland niet kunnen uitspreken ,omdat ze de "h" niet kunnen uitspreken.

Daarom is het nog komischer dat Belgen , de Limburgers, Brabanders en Friezen enz "Ollanders" noemen.
Een goede gewoonte geef je niet zomaar op.
Oud 7 augustus 2009, 07:55   #347
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

De Belgen kennen heel goed het verschil tussen Nederland en Holland, maar

Citaat:
Rang ↓ provincie ↓ inwonertal ↓ inwonertal (%) ↓ oppervlakte ↓ Bevolkingsdichtheid ↓
1. Zuid-Holland 3.455.097 21,2% 2.814 km² 1.228 inwoners/km²
2. Noord-Holland 2.613.070 15,9% 4.092 km² 978 inwoners/km²
3. Noord-Brabant 2.419.042 14,8% 5.082 km² 492 inwoners/km²
4. Gelderland 1.979.059 12,1% 5.137 km² 398 inwoners/km²
5. Utrecht 1.190.604 7,1% 1.449 km² 838 inwoners/km²
6. Limburg 1.127.805 7,0% 2.209 km² 524 inwoners/km²
7. Overijssel 1.116.374 6,8% 3 325 km² 336 inwoners/km²
8. Friesland 642.209 3,9% 5.741 km² 192 inwoners/km²
9. Groningen 573.614 3,5% 2.968 km² 246 inwoners/km²
10. Drenthe 486.197 2,9% 2.680 km² 184 inwoners/km²
11. Zeeland 380.497 2,3% 2.934 km² 213 inwoners/km
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_v...aar_inwonertal

met meer dan 36% van de inwoners van Nederland die in Holland wonen is het niet moeilijk dat de Belgen deze fout maken.
In de geschiedenis heeft de Belg dan ook nog eens steeds problemen gehad met die Hollander, die net als de Franstalige Brusselaar enkel de andere wil kunnen onderdrukken en uitbuiten.

Zo heeft Holland de officiële naam van Zeeuws Vlaanderen veranderd in Zeeland om elke binding met Vlaanderen te kunnen verbreken.
Dit terwijl deze provincie economisch volledig afhankelijk is van Vlaanderen.

Ook Noord-Brabant is voor een deel economisch afhankelijk van Vlaanderen en moet verder steeds eerst toelating vragen aan Holland voor het zijn economie mag opvijzelen.
De noordelijke provincies worden bestempeld als achterlijke boeren woonplaatsen en moeten zich economisch maar bezig houden met landbouw en toerisme. Zelfs hun grondstoffen worden door Holland aangeslagen.
Zeker de Vlaming heeft dus een evengrote afkeer van den ollander als van de franstalige belg, en dat is echt niet zo verwonderlijk.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2009, 08:03   #348
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Zo heeft Holland de officiële naam van Zeeuws Vlaanderen veranderd in Zeeland om elke binding met Vlaanderen te kunnen verbreken.
Dit terwijl deze provincie economisch volledig afhankelijk is van Vlaanderen.
Wat een onzin. De benaming 'Zeeland' dateert al van in de Middeleeuwen, met het toenmalige graafschap Zeeland, wat stond voor het eilandengebied ten noorden van de Westerschelde. Zeeuws-Vlaanderen is door Nederland nadien toegevoegd aan de provincie Zeeland, gewoon omdat het te klein was om als aparte provincie te fungeren.

Laatst gewijzigd door Zwartengeel : 7 augustus 2009 om 08:04.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2009, 08:10   #349
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Een goede gewoonte geef je niet zomaar op.
Tegenwoordig kun je best je spraakgebrek afleren.
Zeker als je vaak je ollende ond achter een aas oort blaffen.
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2009, 08:12   #350
Hollander

Standaard

Citaat:
In de geschiedenis heeft de Belg dan ook nog eens steeds problemen gehad met die Hollander, die net als de Franstalige Brusselaar enkel de andere wil kunnen onderdrukken en uitbuiten.

Holland heeft die wil helemaal niet. Waarom denk je dat we zo'n klein landje wonen. Dat het harde werken en succesvol handelen in het verleden geleid heeft tot enorme successen wil niet niet zeggen dat wij permanent op zoek zijn naar kandidaatjes om te onderdrukken he. Goede voorbeelden daarvan hebt u dan waarschijnlijk ook niet.
Oud 7 augustus 2009, 08:37   #351
system
Banneling

Standaard

Citaat:

Holland heeft die wil helemaal niet. Waarom denk je dat we zo'n klein landje wonen. Dat het harde werken en succesvol handelen in het verleden geleid heeft tot enorme successen wil niet niet zeggen dat wij permanent op zoek zijn naar kandidaatjes om te onderdrukken he. Goede voorbeelden daarvan hebt u dan waarschijnlijk ook niet.
Ik denk nochtans niet dat de inwoners van de Generalteitslanden uw mening hadden kunnen delen. Ik denk evenmin dat de inwoners van het Land van Smaragd het eens hadden kunnen zijn met u in dit opzicht.

Maar Tempo Doeloe is voorbij, en zeker Ollanda Tempo Dulu. Het is zoals Wietteke Van Dort zingt:

"Ach kassian. Het is voorbij
Kassian. Het is voorbij.
Den Haag, Den Haag, de weduwe van Indië ben jij.
Ach kassian. Het is voorbij.
Kassian. Het is voorbij.
Den Haag. Den Haag. De weduwe van Indië ben jij
."

Laatst gewijzigd door system : 7 augustus 2009 om 08:39.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2009, 08:47   #352
JP Coen
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:

Ollander in Belgie, betekent nu eenmaal iets anders dan Hollander in Nederland.
Wij kunnen dat wel dom vinden, maar dat verandert toch niet.
Verschillen tussen Vlaams en Nederlands zullen er toch blijven.
JP Coen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2009, 08:49   #353
JP Coen
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:

Belgen leren op school dat Ollanders onderdrukkers zijn.
Willem hebben ze als voorbeeld.
Ze zullen nog wel veel meer voorbeelden hebben.
Zo heeft ieder volk haar eigen geschiedvervalsing.

Laatst gewijzigd door JP Coen : 7 augustus 2009 om 08:50.
JP Coen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2009, 08:52   #354
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen Bekijk bericht
Belgen leren dat Ollanders omderdrukkers zijn.

1950
Het is voorbij. Den Haag, Den Haag, de weduwe van Indië ben jij. Ach kassian. Het is voorbij. Kassian. Het is voorbij.

http://iclweb01.fsw.leidenuniv.nl/wa.../1950/1950.htm

Klikken:

track: Arm Den Haag, gezongen door Wieteke van Dort.

Laatst gewijzigd door system : 7 augustus 2009 om 08:54.
Oud 7 augustus 2009, 08:52   #355
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen Bekijk bericht
Belgen leren op school dat Ollanders onderdrukkers zijn.
die fout moet zo snel mogelijk hersteld worden
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2009, 08:59   #356
Hollander

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ik denk nochtans niet dat de inwoners van de Generalteitslanden uw mening hadden kunnen delen. Ik denk evenmin dat de inwoners van het Land van Smaragd het eens hadden kunnen zijn met u in dit opzicht.

Maar Tempo Doeloe is voorbij, en zeker Ollanda Tempo Dulu. Het is zoals Wietteke Van Dort zingt:

"Ach kassian. Het is voorbij
Kassian. Het is voorbij.
Den Haag, Den Haag, de weduwe van Indië ben jij.
Ach kassian. Het is voorbij.
Kassian. Het is voorbij.
Den Haag. Den Haag. De weduwe van Indië ben jij
."
Ach stom van mij, ik ging er even vanuit dat u een neutraal onderzoeker was.

Ik denk nochtans dat de inwoners van de generaliteitslanden minder onderdrukking kenden dan u pretendeert. Ook werden deze landen niet aan de republiek toegevoegd vanwege een drang tot onderdrukking, maar was eea gewoon een product van zn (oorlogs)tijd. Ook kent Wieteke van Dort geen onderdrukking, wellicht anders dan door de Japanners. Dit liedje moet ook meer in het licht worden gezien van het verwerken van het verleden, want correct, dat was niet altijd zuiver. Maar het toont in elk geval aan dat wij dat erkennen en ermee in het reine proberen te komen. Iets waar uw land nogal moeite mee heeft.
Hebt u wel eens bestudeert hoe Nederlands Indië in Nederlandse handen is gekomen? Dan weet u dus ook dat dat niet komt door een soort perfide drang tot onderdrukken in Den Haag (die slechts de bij toeval rechtsopvolger was) maar van de drang tot handelen van handelaren van Zeeland tot Friesland die zich in een 'compagnie' hadden 'vereenigd'. Weet u het weer?

Laatst gewijzigd door Hollander : 7 augustus 2009 om 09:00.
Oud 7 augustus 2009, 09:06   #357
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Ach stom van mij, ik ging er even vanuit dat u een neutraal onderzoeker was.

Ik denk nochtans dat de inwoners van de generaliteitslanden minder onderdrukking kenden dan u pretendeert. Ook kent Wieteke van Dort geen onderdrukking, wellicht anders dan door de Japanners. Dit liedje moet ook meer in het licht worden gezien van het verwerken van het verleden, want correct, dat was niet altijd zuiver. Maar het toont in elk geval aan dat wij dat erkennen en ermee in het reine proberen te komen. Iets waar uw land nogal moeite mee heeft.
Hebt u wel eens bestudeert hoe Nederlands Indië in Nederlandse handen is gekomen? Dan weet u dus ook dat dat niet komt door een soort perfide drang tot onderdrukken in Den Haag (die slechts de bij toeval rechtsopvolger was) maar van de drang tot handelen van handelaren van Zeeland tot Friesland die zich in een 'compagnie' hadden 'vereenigd'. Weet u het weer?
Ja ja, leg het maar uit. En probeer maar recht te praten wat krom is. Dat is nogal eens uw gewoonte.

Net zoals de Belgen in Congo waren 'jullie' Nederlanders onderdrukkers van de Indonesische bevolking. Zeker weten. En de Japanners werden vaak met enthousiasme als bevrijders onthaald. Maar die waren natuurlijk geen haar beter dan de Hollanders. Integendeel.

Ollanda Tempo Doeloe.
http://www.youtube.com/watch?v=4j_uEw9K2Z0

Laatst gewijzigd door system : 7 augustus 2009 om 09:11.
Oud 7 augustus 2009, 09:07   #358
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Wat een onzin. De benaming 'Zeeland' dateert al van in de Middeleeuwen, met het toenmalige graafschap Zeeland, wat stond voor het eilandengebied ten noorden van de Westerschelde. Zeeuws-Vlaanderen is door Nederland nadien toegevoegd aan de provincie Zeeland, gewoon omdat het te klein was om als aparte provincie te fungeren.
Citaat:
Zeeland stond aanvankelijk bekend onder de Latijns naam maritima loca, letterlijk de zeelanden. Tussen 1162 en 1189 werd de naam Zeelandia voor het eerst gebruikt. In dit gebied bevonden zich drie gouwen, Scaldis, Walachria en Bevelandia.

Vanaf de 11e eeuw werden veel gebieden in Zeeland ingepolderd. Dit werd gedaan in opdracht van de Vlaamse abdijen die Zeeland grotendeels in handen hadden. Het bouwen van dijken kostte veel moeite, omdat er geen goed gereedschap was. Langzaam werden de eilanden door inpoldering wat groter. Op de schorren en slikken werden schapen gehouden. Door de wol ontstond er wolhandel. Rond die tijd speelden abdijen en kloosters een belangrijke rol in het leven in Zeeland. De monniken zorgen ervoor dat de landbouw geordend verliep. Hierdoor nam de handel en dus de welvaart toe.
Zeeland was dus Vlaamse grondgebied en is door samenwerking van Hollanders en Fransen aan Vlaanderen onttrokken geweest.

Zeeland is trouwens NOOIT een zelfstandig graafschap geweest, en het Verdrag van Brugge bepaalt dat dit Vlaams gebied is.
Maar den ollanders hebben altijd afgunstig gestaan Vlaanderen.
Zij waren zelfs niet verlegen om schepen bestemd voor Vlaanderen op de Schelde te kapen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2009, 09:13   #359
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zeeland was dus Vlaamse grondgebied en is door samenwerking van Hollanders en Fransen aan Vlaanderen onttrokken geweest.

Zeeland is trouwens NOOIT een zelfstandig graafschap geweest, en het Verdrag van Brugge bepaalt dat dit Vlaams gebied is.
Maar den ollanders hebben altijd afgunstig gestaan Vlaanderen.
Zij waren zelfs niet verlegen om schepen bestemd voor Vlaanderen op de Schelde te kapen.

Hier lees ik iets totaal anders:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Graafschap_Zeeland

Citaat:
Het Graafschap Zeeland was tot aan de Bourgondische tijd relatief zelfstandig. Het was verbonden met het Graafschap Holland in een personele unie. In de Bourgondische Kreits was het één van de Zeventien Provinciën. Samen met Zeeuws-Vlaanderen vormt het nu de provincie Zeeland. Het gebied is steeds de speelbal geweest van de sterkere buren, het graafschap Holland, het graafschap Henegouwen en het graafschap Vlaanderen. Bij de Vrede van Parijs van 1323 tussen Vlaanderen en Henegouwen/Holland zag de graaf van Vlaanderen af van aanspraken op Zeeland en erkende de graaf van Holland als graaf van Zeeland. Niettemin bleef het een afzonderlijke bestuurlijke eenheid, die achtereenvolgens onder het bestuur stond van de graven van Holland, de Bourgondische hertogen en de Spaanse Habsburgers.
Niks 'deel van Vlaanderen' dus, maar een min of meer op zichzelf staande entiteit.

Laatst gewijzigd door Zwartengeel : 7 augustus 2009 om 09:14.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2009, 09:15   #360
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Even wat "Holland" illustraties :

Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be