Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Zie de titel.
ja 13 38,24%
nee 21 61,76%
Aantal stemmers: 34. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 8 augustus 2009, 13:13   #601
De Rotterdammer
Provinciaal Gedeputeerde

De Rotterdammer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Ik heb daadwerkelijk een tijdje gewoond in Vlaanderen. Maar op het laatst wilde ik er ook zo snel mogelijk weg. Veel Nederlanders die het wel uithouden daar hebben vrij weinig te maken met Vlamingen. Dat zijn rijkaards die zich terugtrekken in hun villa's, of mensen die alleen wonen in Vlaanderen, maar werken in Nederland. Veel mensen die daadwerkelijk vele uren per dag met Vlamingen te maken hebben, zoals mensen die daar studeren of werken, houden het er niet lang vol.

Nee, dat hebben wij niet aan onze eigen arrogantie te danken. Je moet daarin niet meegaan met de Vlaamse beschuldigingen. De Fransen vindt men in heel de wereld arrogant. En toch worden zij niet zo gehaat door de Belgen als de Hollanders. Men laat zich een schuldgevoel aanpraten door de Vlamingen. Maar Nederlanders(ook die in Holland) zijn over het algemeen bescheiden mensen.
De conclusie dat Nederlanders wellicht de neiging hebben arrogant te zijn heb ik getrokken uit eigen observatie, niet het schuldgevoel, dat men geprobeerd heeft mij aan te praten. Nederlanders zijn wat luidruchtig, weten het vaak wel beter, zijn bot en soms zelfs lomp, maar zijn wel beter in staat zichzelf te relativeren dan sommige vormen van mensen op dit forum somtijds beweren.

Vlamingen zijn vriendelijke en bescheiden mensen, ik mag ze erg graag. Alleen ten op zichte van een Hollander mag de Vlaming zich als een varken gedragen (overigens doen Hollanders datzelfde ook vaak tegenover Duitsers), ook wanneer de Hollander krampachtig tracht er geen aanleiding toe te geven. Ik heb me vaak afgevraagd waarom dat zo is en helaas nooit een bevredigend antwoord gekregen.

Laatst gewijzigd door De Rotterdammer : 8 augustus 2009 om 13:27.
De Rotterdammer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2009, 13:14   #602
De Rotterdammer
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Beide landen kampen eigenlijk met hetzelfde probleem.

In Beide landen word de bevolking onderdrukt en uitgebuit ten voordele van een kleine minderheid.

Alleen valt dit in Vlaanderen veel meer op en komt Vlaanderen er veel meer tegen in opstand dan Nederland en Wallonië
Dat het in Vlaanderen meer opvalt komt enkel door het taalverschil met de andere regio's en het feit dat Vlaanderen economisch een rijk verleden heeft en een mooie toekomst.

Dezelfde zaken vind je ook in Friesland, maar daar is de opstandige bevolkingsgroep slecht een handje vol tegenover het grote Holland en kan Holland hen negeren en afdoen als uitzonderingen. De Friezen maken immers minder dan 10% van de Nederlandse bevolking uit, terwijl de Vlamingen meer dan 60% van de Belgische bevolking vertegenwoordigen.

Zuid-Nederland ondervindt ook minder openlijke uitbuiting en onderdrukking van Den Haag dan Noord-Nederland, omdat men daar enorm veel kan mee genieten van het Vlaamse economische succes en Holland via hen ook mee Vlaanderen kan uitbuiten en onderdrukken.
Binnen de Lage Landen zijn er dus eigenlijk twee groepen die de rest van de bevolking uitbuit en onderdrukt, de ene al openlijker dan de andere, afhankelijk van de regio's die ze onderdrukken en uitbuiten.

Want politiek Nederland is niet meer of minder dan politiek België.
Dat is de grootste onzin, die ik sinds jaren gelezen heb, want het probleem van een regio, die binnen het land het zwaartepunt vormt en daardoor het land zijn stempel opdrukt is een verschijnsel, dat zich in alle landen der wereld voordoet.

Laatst gewijzigd door De Rotterdammer : 8 augustus 2009 om 13:21.
Oud 8 augustus 2009, 13:15   #603
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Ik heb daadwerkelijk een tijdje gewoond in Vlaanderen. Maar op het laatst wilde ik er ook zo snel mogelijk weg. Veel Nederlanders die het wel uithouden daar hebben vrij weinig te maken met Vlamingen. Dat zijn rijkaards die zich terugtrekken in hun villa's, of mensen die alleen wonen in Vlaanderen, maar werken in Nederland. Veel mensen die daadwerkelijk vele uren per dag met Vlamingen te maken hebben, zoals mensen die daar studeren of werken, houden het er niet lang vol.

Nee, dat hebben wij niet aan onze eigen arrogantie te danken. Je moet daarin niet meegaan met de Vlaamse beschuldigingen. De Fransen vindt men in heel de wereld arrogant. En toch worden zij niet zo gehaat door de Belgen als de Hollanders. Men laat zich een schuldgevoel aanpraten door de Vlamingen. Maar Nederlanders(ook die in Holland) zijn over het algemeen bescheiden mensen.
Denk nu niet dan de Belgen hoog oplopen met met de Fransen hoor.

Voor een Vlaming is een Fransman niet meer dan een luie, wijndrinkende profiteur, die het nog hoger in zijn bolleke heeft dan een Hollander.

Het gezegde wat Frans is, vals is heeft nog een hoge invloed op de Vlaamse mening over Fransen.
Van hen zien de Vlamingen nog veel liever hun hielen dan hun tenen dan van de Hollanders.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2009, 13:17   #604
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rotterdammer Bekijk bericht
Dat is de grootste onzin, die ik sinds jaren gelezen heb.
Weerleg het dan maar eens met deftige bewijzen!!!!! en niet met onzinnige praat als deze van jou hier boven.
Oud 8 augustus 2009, 13:23   #605
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De conclusie dat Nederlanders wellicht de neiging hebben arrogant te zijn heb ik getrokken uit eigen observatie, niet het schuldgevoel, dat men geprobeerd heeft mij aan te praten. Nederlanders zijn wat luidruchtig, weten het vaak wel beter, zijn bot en soms zelfs lomp, maar zijn wel beter in staat zichzelf te relativeren dan sommige vormen van mensen op dit forum somtijds beweren.
Luidruchtigheid, botheid en betweterigheid zijn iets anders dan arrogantie.

Citaat:
Vlamingen zijn vriendelijke en bescheiden mensen, ik mag ze erg graag. Alleen ten op zichte van een Hollander mag de Vlaming zich als een varken gedragen (overigens doen Hollanders datzelfde ook vaak tegenover Duitsers), ook wanneer de Hollander tracht er aanleiding toe te geven. Ik heb me vaak afgevraagd waarom dat zo is en helaas nooit een bevredigend antwoord gekregen.
Aanvankelijk dacht ik ook dat Vlamingen bescheiden zijn. Het kost tijd om te ontdekken dat dat vooral valse bescheidenheid is. En hun vriendelijkheid komt ook niet uit het hart. Zodra je weg bent hoor je pas echt hoe ze over je denken. Geloof me, je leert die Vlaamse bescheidenheid en vriendelijkheid anders waarderen als men de Vlamingen beter leert kennen. Geef mij maar die Nederlandse botheid en directheid. Dan weet je in ieder geval waar je aan toe bent. Als een Nederlander vriendelijk is, dan weet je zeker dat het gemeend is.

Een Duitser heeft hier onlangs nog iets aardigs over geschreven in NRC Handelsblad:
http://www.nrc.nl/opinie/article2316..._totaal_vreemd

Laatst gewijzigd door Spinoza : 8 augustus 2009 om 13:24.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2009, 13:23   #606
De Rotterdammer
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Weerleg het dan maar eens met deftige bewijzen!!!!! en niet met onzinnige praat als deze van jou hier boven.
Het probleem dat een regio binnen een land de andere naar de kop steekten dus het beeld van het land bepaald is gewoon een normaal verschijnsel in alle landen op deze aardkloot: in Frankrijk is dat Parijs, in Duitsland het westen en in Nederland is dat Holland. In geen van deze landen is van bezetting en onderdrukking sprake.
Oud 8 augustus 2009, 13:32   #607
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild Bekijk bericht
system en henri1 zijn geen vlamingen
Het zijn Nederbelgen die als economische vluchtelingen naar Belgie zijn verhuisd .Het zijn gewoon gefrustreerde Nederlanders ,met hier en daar een steekje los.
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2009, 13:35   #608
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:

In Beide landen word de bevolking onderdrukt en uitgebuit ten voordele van een kleine minderheid.

Alleen valt dit in Vlaanderen veel meer op en komt Vlaanderen er veel meer tegen in opstand dan Nederland en Wallonië
Dat het in Vlaanderen meer opvalt komt enkel door het taalverschil met de andere regio's en het feit dat Vlaanderen economisch een rijk verleden heeft en een mooie toekomst.

Dezelfde zaken vind je ook in Friesland, maar daar is de opstandige bevolkingsgroep slecht een handje vol tegenover het grote Holland en kan Holland hen negeren en afdoen als uitzonderingen. De Friezen maken immers minder dan 10% van de Nederlandse bevolking uit, terwijl de Vlamingen meer dan 60% van de Belgische bevolking vertegenwoordigen.

Zuid-Nederland ondervindt ook minder openlijke uitbuiting en onderdrukking van Den Haag dan Noord-Nederland, omdat men daar enorm veel kan mee genieten van het Vlaamse economische succes en Holland via hen ook mee Vlaanderen kan uitbuiten en onderdrukken.
Binnen de Lage Landen zijn er dus eigenlijk twee groepen die de rest van de bevolking uitbuit en onderdrukt, de ene al openlijker dan de andere, afhankelijk van de regio's die ze onderdrukken en uitbuiten.

Wat bent u toch een kletskous.
Ga eens een paar maanden naar Friesland en praat dan verder.

Laatst gewijzigd door Sidharta : 8 augustus 2009 om 13:41.
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2009, 13:50   #609
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Even denken. [*denkt 1 seconde na*] Ja hoor, u hebt de dikste duim op dit forum. Gefeliciteerd
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2009, 15:07   #610
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het probleem dat een regio binnen een land de andere naar de kop steekten dus het beeld van het land bepaald is gewoon een normaal verschijnsel in alle landen op deze aardkloot: in Frankrijk is dat Parijs, in Duitsland het westen en in Nederland is dat Holland. In geen van deze landen is van bezetting en onderdrukking sprake.
Het is daarom ook dat ik voor een confederatie van regio's ben en niet voor een unie der staten of een eenheidsbewind.

Want onrechtstreeks is er in die regeringsvormen steeds een vorm van onderdrukking, uitbuiting en bezetting.
In Vlaanderen vallen deze zaken zeer snel op door het taalverschil tussen de bevolking en de overheerser, in Nederland is dit veel minder het geval omdat men geen taalverschil heeft en dus niet zo snel valt over wie uit welke hoek wat doet.
Een Hollander die in Limburg gaat wonen, kan zich na een tijdje gewoon uitgeven voor een Limburger die tegen iets is, maar een Franstalige Belg, blijft zelfs na 100 jaar uit de toon vallen door zijn spraak en blijft dus herkenbaar als Franstalige Belg.

In België vallen deze zaken natuurlijk ook nog eens veel harder op, omdat Antwerpen steeds de hoofdmotor van de Vlaamse economie is geweest en de Waalse economie volledig is stil gevallen in de jaren 80 van overige eeuw en Brussel eigenlijk totaal geen eigen economie heeft en nooit heeft gehad.
Brussel moest en moet het hebben van zijn politieke economie zoals de huidige internationale, Europese, Belgische en Vlaamse instellingen die daar zitten.
Zonder deze instellingen is Brussel een economisch dode stad.
Trouwens een van de reden waarom de Franstalige Belgen zo razend waren op Willem I, hij wilde Brussel niet als vaste hoofdstad van zijn rijk installeren. Waardoor Brussel zijn economie naar Holland zag verhuizen en voor zichzelf nog slechts een toekomst als derderangs stad zag opdoemen.
Oud 8 augustus 2009, 15:08   #611
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta Bekijk bericht
Wat bent u toch een kletskous.
Ga eens een paar maanden naar Friesland en praat dan verder.
Kom daar regelmatig en heb daar zelfs vrienden wonen, die Fries zijn.
Oud 8 augustus 2009, 16:23   #612
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Het doet mij deugd te zien dat een ruime meerderheid nog steeds van mening is dat het document van mij en Shadowke allerminst ter ziele is.

Het document "Nederland en de toekomst van Vlaanderen" is een politiek-staatkundige visie geworden en heeft inmiddels de belangstelling getrokken van diverse mensen uit de wereld van de politiek en uit de zich uitbreidende groep Groot-Nederlanders.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2009, 17:46   #613
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Het doet mij deugd te zien dat een ruime meerderheid nog steeds van mening is dat het document van mij en Shadowke allerminst ter ziele is.

Het document "Nederland en de toekomst van Vlaanderen" is een politiek-staatkundige visie geworden en heeft inmiddels de belangstelling getrokken van diverse mensen uit de wereld van de politiek en uit de zich uitbreidende groep Groot-Nederlanders.
Eerlijk gezegd doet het mij geen deugd om vast te stellen dat U nog steeds met oogkleppen rondloopt.

Een klein kind van 6 is er inmiddels allang van overtuigd dat Hollanders en Belgen te erg verschillend zijn om te trouwen.

En waar U een meerderheid ziet is me een raadsel.

Laatst gewijzigd door Henri1 : 8 augustus 2009 om 17:47.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2009, 17:55   #614
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Eerlijk gezegd doet het mij geen deugd om vast te stellen dat U nog steeds met oogkleppen rondloopt.

Een klein kind van 6 is er inmiddels allang van overtuigd dat Hollanders en Belgen te erg verschillend zijn om te trouwen.En waar U een meerderheid ziet is me een raadsel.
Na een kleine vier weken op vakantie te zijn geweest, constateer ik dat jouw argumentatie nog steeds op hetzelfde niveau is blijven hangen.
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2009, 18:11   #615
JP Coen
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht

Een onafhankelijk Vlaanderen zal er komen en en hereniging Nedeland-Vlaanderen zal er ook komen.
Het is een kwestie van tijd.
JP Coen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2009, 18:12   #616
JP Coen
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Na een kleine vier weken op vakantie te zijn geweest, constateer ik dat jouw argumentatie nog steeds op hetzelfde niveau is blijven hangen.
In welk land?
Hoe denken ze over Nederland en Vlaanderen?
JP Coen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2009, 18:19   #617
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U kunt misschien opnieuw op vakantie gaan ?
Oud 8 augustus 2009, 18:21   #618
LiberaalNL
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen Bekijk bericht
In welk land?
Hoe denken ze over Nederland en Vlaanderen?
Ik ben naar Spanje geweest en heb daar rondgereisd van Baskenland tot Merida. Spanjaarden zijn over het algemeen erg positief over Nederland vanwege ons gedoogbeleid en we moeite doen om Spaans te spreken (letterlijk gehoord). Ik heb eigenlijk geen idee hoe ze over Belgie en Vlaanderen denken.
Oud 8 augustus 2009, 18:22   #619
LiberaalNL
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
U kunt misschien opnieuw op vakantie gaan ?
Als jij hem betaalt graag.
Oud 8 augustus 2009, 18:34   #620
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als jij hem betaalt graag.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be