Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 augustus 2009, 14:36   #41
netslet
Minister-President

netslet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
De subsidiëring van de RKK in België is vastgelegd bij wet in de 19de eeuw en compleet onafhankelijk van doopregisters.
Da's niet waar.

De subsidies die voorbehouden zijn voor de katholieke kerk berekent de staat op basis van het inwonersaantal terwijl dit voor de 5 andere erediensten en de georganiseerde vrijzinnigheid wordt berekend op basis van het effectief aantal ingeschrevenen.

Niet echt eerlijk, maar soit.
Oud 10 augustus 2009, 14:45   #42
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door netslet Bekijk bericht
Da's niet waar.

De subsidies die voorbehouden zijn voor de katholieke kerk berekent de staat op basis van het inwonersaantal terwijl dit voor de 5 andere erediensten en de georganiseerde vrijzinnigheid wordt berekend op basis van het effectief aantal ingeschrevenen.

Niet echt eerlijk, maar soit.
De staat berekent dat inderdaad op basis van het inwonersaantal, wat is vastgelegd in de wet van 4 maart 1870. Volgens mij is dat toch de 19de eeuw, tenzij ik echt slecht heb opgelet in de geschiedenisles. Bovendien was de kern van mijn betoog dat de financiering los stond van de doopregisters, wat ook klopt.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2009, 14:50   #43
netslet
Minister-President

netslet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
De staat berekent dat inderdaad op basis van het inwonersaantal, wat is vastgelegd in de wet van 4 maart 1870. Volgens mij is dat toch de 19de eeuw, tenzij ik echt slecht heb opgelet in de geschiedenisles. Bovendien was de kern van mijn betoog dat de financiering los stond van de doopregisters, wat ook klopt.
Verkeerd gelezen. srry
Oud 10 augustus 2009, 14:55   #44
Steve_M

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door netslet Bekijk bericht
Verkeerd gelezen. srry
Kan gebeuren, geen probleem
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2009, 18:49   #45
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Twee woorden: u liegt.
Nee, Fozzie liegt niet. Allesbehalve zelfs.
Citaat:
Wat een gekronkel zeg...
Als er hier eentje kronkelt ben jij het wel.
Citaat:
Achteraf? Neen, op voorhand, tijdens en achteraf zei het Vaticaan dat criminalisering en vervolging van holebi's niet kan.
O ja, kijk ons eens de vervolging van holebi's veroordelen. Veel blablabla. Daadwerkelijk een verklaring ondertekenen , al is het maar een symbolisch gebaar (vooraleer je weer begint door te drammen over het verschil tussen een resolutie en een verklaring) was blijkbaar te veel gevraagd. Stelletje hypocrieten.
Oud 10 augustus 2009, 18:58   #46
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Nu ja, terug on topic. Indien onderstaande nog niet genoeg is om je stante pede te distantiëren van de RKK vraag ik mij af wat dan wél een goede reden zou zijn...

http://forum.politics.be/showpost.ph...2&postcount=33
Oud 10 augustus 2009, 20:14   #47
Geert C

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
Nee, Fozzie liegt niet. Allesbehalve zelfs.
Wie beweert dat het Vaticaan zich tegen de decriminalisering van homoseksualiteit verzet liegt. Punt.

Dat ze niet elke resolutie mee onderschrijven verandert daar niets aan.

Citaat:
Als er hier eentje kronkelt ben jij het wel.
De feiten spreken voor zich...

Wie een verklaring kan vinden van het Vaticaan waarin ze zich tegen de decriminalisering van homoseksualiteit kant betaal ik een pint.

Citaat:
O ja, kijk ons eens de vervolging van holebi's veroordelen. Veel blablabla. Daadwerkelijk een verklaring ondertekenen , al is het maar een symbolisch gebaar (vooraleer je weer begint door te drammen over het verschil tussen een resolutie en een verklaring) was blijkbaar te veel gevraagd. Stelletje hypocrieten.
Blij dat je mijn verontwaardiging over de houding van de EU-landen deelt.
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2009, 21:58   #48
Fozzie
Minister-President

Fozzie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wie beweert dat het Vaticaan zich tegen de decriminalisering van homoseksualiteit verzet liegt. Punt.

Dat ze niet elke resolutie mee onderschrijven verandert daar niets aan.

De feiten spreken voor zich...

Wie een verklaring kan vinden van het Vaticaan waarin ze zich tegen de decriminalisering van homoseksualiteit kant betaal ik een pint.

Blij dat je mijn verontwaardiging over de houding van de EU-landen deelt.
Inderdaad, ze verzet zich niet in woorden, enkel in daden (praten over de decriminalisering van homoseksualiteit, maar als puntje bij paaltje komt, dan er toch niet aan mee werken). Dat noem ik verzet en nog een hypocriet er bij.
Vergelijkbaar met iemand zien verdrinken in het kanaal en roepen: "ik kom je redden", maar rustig aan de kant blijven staan tot de drenkeling verdronken is (om daarna te zeggen "in principe was ik wel voorstander om hem te redden").
"The Bible contains 6 admonishments to homosexuals and 362 admonishments to heterosexuals. That doesn't mean that God doesn't love heterosexuals. It's just that they need more supervision. "
Fozzie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2009, 22:52   #49
Geert C

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fozzie Bekijk bericht
Inderdaad, ze verzet zich niet in woorden, enkel in daden (praten over de decriminalisering van homoseksualiteit, maar als puntje bij paaltje komt, dan er toch niet aan mee werken). Dat noem ik verzet en nog een hypocriet er bij.
Vergelijkbaar met iemand zien verdrinken in het kanaal en roepen: "ik kom je redden", maar rustig aan de kant blijven staan tot de drenkeling verdronken is (om daarna te zeggen "in principe was ik wel voorstander om hem te redden").
Maar waarom pik je er dan het Vaticaan uit als je alle zevenentwintig EU-lidstaten hebt om te bashen?
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Oud 10 augustus 2009, 23:59   #50
Fozzie
Minister-President

Fozzie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar waarom pik je er dan het Vaticaan uit als je alle zevenentwintig EU-lidstaten hebt om te bashen?
De meeste EU-lidstaten hebben de pogingen om homoseksualiteit te decriminaliseren gesteund, sommigen hebben zelf het initiatief ertoe genomen. Dit in tegenstelling tot het Vatikaan.

Daarbij, het gaat hier om de reden waarom men uit de RKK stapt, niet over de houding van de EU-lidstaten. De houding van het Vatikaan tegenover holebi's is voor mij voldoende reden om uit het clubje te treden. Net zoals ik nooit lid zou worden van het VB, KKK of gelijk welk andere clubje fundamentalistische homohaters, zo hoor ik ook niet thuis in de RKK. Met dat verschil dat die andere clubjes mij geen lid hebben gemaakt zonder mij iets te vragen, zodat ik er ook niet uit moet stappen.

Indien België homoseksualiteit strafbaar zou maken, of pogingen om homoseksualiteit te decriminaliseren zou boycotten, dan zou ik in het eerste geval verhuizen naar een homovriendelijker land en een andere nationaliteit aan nemen ("uit het clubje treden") en in het tweede geval mijn ongenoegen uiten (en evt overwegen om te verhuizen).
"The Bible contains 6 admonishments to homosexuals and 362 admonishments to heterosexuals. That doesn't mean that God doesn't love heterosexuals. It's just that they need more supervision. "
Fozzie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2009, 05:54   #51
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Te bashen, te bashen, het is weer bashen geworden. Allez vooruit.

Dit is het subforum 'religie', de topic gaat over 'ontdopen'. Voor een bepaalde forummer is de laaghartige houding van het Vaticaan terzake reden genoeg geweest om afstand te nemen van de RKK.

Wens je de houding van de overige EU-landen te bekritiseren? Open een aparte topic in het desbetreffende subforum en ik zal je met veel plezier bijtreden. Maar kom hier niet af met de excuustruus 'ja-maar-de-anderen-doen-ook-niets'.
Oud 11 augustus 2009, 05:56   #52
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
De meeste EU-lidstaten hebben de pogingen om homoseksualiteit te decriminaliseren gesteund, sommigen hebben zelf het initiatief ertoe genomen. Dit in tegenstelling tot het Vatikaan.

Daarbij, het gaat hier om de reden waarom men uit de RKK stapt, niet over de houding van de EU-lidstaten. De houding van het Vatikaan tegenover holebi's is voor mij voldoende reden om uit het clubje te treden. Net zoals ik nooit lid zou worden van het VB, KKK of gelijk welk andere clubje fundamentalistische homohaters, zo hoor ik ook niet thuis in de RKK. Met dat verschil dat die andere clubjes mij geen lid hebben gemaakt zonder mij iets te vragen, zodat ik er ook niet uit moet stappen.

Indien België homoseksualiteit strafbaar zou maken, of pogingen om homoseksualiteit te decriminaliseren zou boycotten, dan zou ik in het eerste geval verhuizen naar een homovriendelijker land en een andere nationaliteit aan nemen ("uit het clubje treden") en in het tweede geval mijn ongenoegen uiten (en evt overwegen om te verhuizen).
Als-ie het nu nóg niet snapt weet ik het ook niet meer...

Laatst gewijzigd door Esperanza : 11 augustus 2009 om 06:06.
Esperanza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2009, 06:03   #53
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Eventjes herhalen want ik krijg stilletjesaan de indruk dat hier tamelijk selectief wordt gelezen :
Citaat:
Nu ja, terug on topic. Indien onderstaande nog niet genoeg is om je stante pede te distantiëren van de RKK vraag ik mij af wat dan wél een goede reden zou zijn...

http://forum.politics.be/showpost.ph...2&postcount=33
En Geert C, nog steeds een loyaal lid van de RKK?
Oud 11 augustus 2009, 12:34   #54
Geert C

Standaard

Citaat:
Te bashen, te bashen, het is weer bashen geworden. Allez vooruit.

Dit is het subforum 'religie', de topic gaat over 'ontdopen'. Voor een bepaalde forummer is de laaghartige houding van het Vaticaan terzake reden genoeg geweest om afstand te nemen van de RKK.

Wens je de houding van de overige EU-landen te bekritiseren? Open een aparte topic in het desbetreffende subforum en ik zal je met veel plezier bijtreden. Maar kom hier niet af met de excuustruus 'ja-maar-de-anderen-doen-ook-niets'.
Ik stel dus het volgende vast:
Citaat:
Wanneer de EU-lidstaten dit doen proberen ze een einde te stellen aan de vervolging van holebi's (heb jij zelf gezegd).

Maar wanneer het Vaticaan dit doet verzet ze zich tegen de decriminalisering van homoseksualiteit... Begrijpe wie begrijpe kan.

Ik confronteer u gewoon met het feit dat u niet alleen afgaat op foutieve informatie maar dat u ook met twee maten en gewichten werkt.

Laatst gewijzigd door Geert C : 11 augustus 2009 om 12:42.
Oud 11 augustus 2009, 12:35   #55
Geert C

Standaard

Citaat:
Eventjes herhalen want ik krijg stilletjesaan de indruk dat hier tamelijk selectief wordt gelezen : En Geert C, nog steeds een loyaal lid van de RKK?
Punt 1: Maak het onderscheid tussen Kerk en Vaticaan.

Punt 2: Ga niet uitsluitend af op tendentieuze berichtgeving.

Laatst gewijzigd door Geert C : 11 augustus 2009 om 12:36.
Oud 11 augustus 2009, 13:03   #56
driewerf

driewerf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb een brief gekregen die de bevestigd dat "heeft de katholieke kerk verlaten" is genoteerd bij de registratie van mijn doopsel. Maar ik zou inderdaad best eens zelf gaan kijken, kwestie van zeker te zijn.
Citaat:
I

Conventie en resolutie zijn niet hetzelfde btw, een conventie is een bindend iets dat je ondertekend en een resolutie is niet-bindend.
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2009, 13:28   #57
Geert C

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door driewerf Bekijk bericht
Oud 11 augustus 2009, 13:29   #58
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Punt 1: Maak het onderscheid tussen Kerk en Vaticaan.

Punt 2: Ga niet uitsluitend af op tendentieuze berichtgeving.
Punt 1 is zo een typisch schizofreen Vlaams argument: de Kerk is goed, alleen deugen de Bazen niet.

Eigenlijk zijn ze allemaal protestant, maar om sentimentele redenen weigeren ze meneer pastoor en de hele kliek die hun jeugd gedomineerd heeft, opzij te schuiven.
Hetzelfde soort mensen dat al van kinds af een lijfje draagt, en niet kan slapen zonder pijama...

Rillingen krijg ik ervan...
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2009, 13:30   #59
Geert C

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Punt 1 is zo een typisch schizofreen Vlaams argument: de Kerk is goed, alleen deugen de Bazen niet.

Eigenlijk zijn ze allemaal protestant, maar om sentimentele redenen weigeren ze meneer pastoor en de hele kliek die hun jeugd gedomineerd heeft, opzij te schuiven.
Hetzelfde soort mensen dat al van kinds af een lijfje draagt, en niet kan slapen zonder pijama...

Rillingen krijg ik ervan...
Aan jezelf ken je de halve wereld zeker?
Oud 11 augustus 2009, 13:33   #60
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Aan jezelf ken je de halve wereld zeker?
Bij mij heeft dat liedje tot mijn 12 jaar geduurd.
Ik heb het me nooit beklaagd en mis die slavenmoraal geenszins.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be