![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#541 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Aanrader qua literatuur: Alan Moore: Voice of the Fire. En zoek wat interviews op met die kerel. Laatst gewijzigd door Flanelcondoom : 11 augustus 2009 om 21:23. |
|
|
|
|
|
|
#542 |
|
Minister-President
|
Bedankt, zal ik zeker doen.
|
|
|
#543 |
|
Banneling
|
Indien de geestelijke beleving belangrijker is dan de realiteit, is het samenleven met anderen onmogelijk. Wie garandeert dat iedereen zelfde geestelijke leefwereld heeft en de reliteit interpreteert zoals ik dat doet ?
Neen, iedereen interpreteert de overgrote hoeveelheid van de waarnemingen hetzelfde. Zoniet is het onmogelijk om te overleven als soort. Alweer: we hebben een erg beperkte invloed op ons interpretatievermogen. |
|
|
|
|
|
#544 |
|
Europees Commissaris
|
Is daar tegenwoordig een diploma of benoeming voor nodig?
|
|
|
#545 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
Op wat precies baseer je je om te besluiten dat de ene god te verkiezen valt boven de andere - zeker in het geval van een bekeerling?
Etiam si omnes, ego non. Laatst gewijzigd door Esperanza : 12 augustus 2009 om 05:56. |
|
|
|
|
|
|
#546 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
Wat dat "zelfverklaard" betreft, heb jij dan iemand anders dan jezelf nodig om iets in jouw naam te verkondigen?
Etiam si omnes, ego non. Laatst gewijzigd door Esperanza : 12 augustus 2009 om 05:56. |
|
|
|
|
|
|
#547 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Uit de manier waarop je 'zelfverklaard' gebruik meen ik ook te moeten opmaken dat we niet écht atheist zijn, en stiekum wel in god geloven? |
|
|
|
|
|
|
#548 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Is dat aangeboren, kan je dat door opvoeding er in rammen, slechte vrienden of overkomt u dat op een blue monday?? |
|
|
|
|
|
|
#549 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Er zijn vele casi van mensen met een hersenletsel, die ineens bizarre dysfuncties ontwikkelen gerelateerd aan hun waarnemingsvermogen. Zij zijn zich perfect bewust van het feit "dat er iets niet klopt", omdat bijvoorbeeld een ander zintuig dat tegenspreekt, of ze weten dat het vroeger anders was. Ook als ze zelf niet in staat zijn dat op te merken, hebben we nog steeds de anderen. Als ik de enige in een groep ben die een roze olifant zie, zal ik er van kunnen uitgaan dat het probleem bij mijn waarneming te situeren is. Dan 'disbelieve' ik dat (en maak ik een doktersafspraak). Het is ook mogelijk dat wij allemaal collectief een weergave van de werkelijkheid zien die om de een of andere reden niet getrouw is aan de 'echte' werkelijkheid, maar wat doet dat ertoe zolang die ervaring consequent is? Als ik rood consequent zie als blauw, en jij ziet het consequent als groen, maar we noemen het allebei rood; geen probleem toch? Al dat vereist echter een kritische houding ten opzichte van de eigen ervaring, een bewustzijn van de eigen subjectiviteit. Er is ook het andere soort mensen, die de eigen waarneming (of zelfs ideeenraamwerk) BOVEN de werkelijkheid gaan valoriseren. Als zij God / De Maagd Maria / Elvis gezien hebben, bij Toutatis dan hebben ze hem/haar gezien, ondanks het feit dat er geen bewijs van hebben, niemand anders hem gezien heeft en er niets op de videotapes stond. Het probleem is niet dat onze ervaring is gebaseerd op geinterpreteerde zintuiglijke impulsen, het is het feit dat wij daar met ons abstract denkvermogen en onze patroonherkenning soms weigeren de juiste conclusies uit te trekken. Het is perfect mogelijk uit een subjectieve werkelijkheid objectieve conclusies te trekken, maar je moet wel willen. (Als bonus, en tegenproef voor heel het grot van plato gedoe: Deze technologie die in staat is of zal zijn de beelden die iemand anders 'ziet' primitief te reconstrueren.) |
|
|
|
|
|
|
#550 |
|
Minister
|
Het kan een probleem vormen als je de afspraak maakt: bij groen mag je doorrijden en bij rood moet je stoppen...
Laatst gewijzigd door André de Hollander : 12 augustus 2009 om 09:11. |
|
|
|
|
|
#551 |
|
Minister-President
|
Ja, je hebt gelijk, mijn voorbeeld klopt niet als het om 2 verschillende kleuren gaat, dan vervalt het naar het vorige geval van de groepscontrole. Slecht voorbeeld.
|
|
|
|
|
|
#552 | |
|
Minister
|
Citaat:
De essentie van mijn vergelijking is echter dat in beide gevallen het om iemand gaat die een bepaalde drang (het maken van muziek/het belijden van het geloof) wil uitdrukken en waarvoor er verschillende manieren zijn om dit te doen (instrumenten, muziekgenres,.../religies, theologien, stromingen... ). In beide gevallen is het echter onmogelijk een kant-en-klaar antwoord te verzinnen waarom iemand juist voor die bepaalde manier kiest. Veelal is dit een gevoelsmatige kwestie. Verschillende factoren spelen hierbij een rol, waaronder ook cultuur. Cultuur verklaart bijvoorbeeld waarom een europeaan eerder een basgitaar zou verkiezen boven een veena, maar de vraag waarom men in het algemeen een basgitaar verkiest boven elk ander instrument is niet zomaar te beantwoorden. Ik zie de vraag waarom iemand een bepaalde religie verkiest als een gelijkaardige vraag.
|
|
|
|
#553 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#554 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Zelfverklaard: even zelfverklaard als die sprekers van hun god. Ik zou niemand van de Dawkinsadeptjes in deze draad atheistisch noemen. |
|
|
|
|
|
|
#555 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#556 | |
|
Banneling
|
Citaat:
't Is niet paradigmaal bereikbaar voor jou. |
|
|
|
|
|
|
#557 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
|
#558 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Bepaalde mensen hebben dat, andere mensen hebben dat niet. Men voelt het bij sommige mensen. Zij stralen iets uit. Sommige forummers hebben dat zelfs, en een zekere gloed is te voelen doorheen hun berichten. Men merkt dat die mensen wakker zijn. |
|
|
|
|
|
|
#559 |
|
Burger
|
Omdat ze mij niets kunnen wijsmaken. Dat is zoals sint Nikolaas, tot een bepaald leeftijd van de kinderen is hij werkelijkheid, nadien zeggen de ouders dat het een verzinsel is, nadien komen ze af met een superwezen, genaamd God.... Ik ben een volwassen mens, geen volwassen kind.
|
|
|
|
|
|
#560 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|