Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 augustus 2009, 19:37   #21
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Verpleegkundigen zijn mensen met een zeer inspannende job vol verantwoordelijkheid waarbij ze onderbetaald worden en bovendien wordt erop neergekeken omdat zij "maar" assistenten zijn.

Van wat ik heb gezien en gehoord zijn het doorgaans vaak vriendelijke mensen, ondanks deze dingen.
inderdaad.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2009, 20:20   #22
Andro
Perm. Vertegenwoordiger VN

Andro's schermafbeelding

Standaard

Mooi initiatief, zolang het eindbeslissing bij de patiënt blijft uiteraard.
Oud 14 augustus 2009, 21:56   #23
bloedluiskieken
Banneling

Standaard

verpleegkundigen staan dikwijls veel dichter bij de zieke als de arts. het lijkt me dan ook meer dan logisch dat ze mee mogen beslissen in deze materie
bloedluiskieken is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 augustus 2009, 01:00   #24
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filet pur Bekijk bericht
Verpleegkundigen zijn er voorstander van om mee te kunnen beslissen over euthanasie.
Lees hier het volledige artikel

Moet naar mijn persoonlijke mening kunnen... Verpleegkundigen staan dikwijls dichter bij de patiënt dan de arts
Uit dat artikel krijg ik eerder de indruk dat ze het over iets compleets anders hebben dan euthanasie.
Het lijkt meer op een soort pleidooi voor versoepeling van het abstinentiebeleid.
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 augustus 2009, 01:06   #25
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andro Bekijk bericht
Mooi initiatief, zolang het eindbeslissing bij de patiënt blijft uiteraard.
dan moet ge dat artikeltje nog eens lezen, Andro... men neemt het niet zo nauw met de juiste formulering betreffende die euthanasie.
Mijn indruk is dat men _zover ik kan opmaken uit dat artikel_ weer teruggaat naar de tostanden van waar we kwamen : In bijzijn van de dokter die niet meer kan zeggen dan dat de toestand uitzichtloos ed. is en onder zachte druk van het verplegend personeel dat het tijd wordt voor mevrouw/mijnheer te laten gaan volstaat nog juist het fiat van de famile of naasten.
Oud 15 augustus 2009, 01:08   #26
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bloedluiskieken Bekijk bericht
verpleegkundigen staan dikwijls veel dichter bij de zieke als de arts. het lijkt me dan ook meer dan logisch dat ze mee mogen beslissen in deze materie
Neen niet echt.... ze zijn wel een prima bron om te consulteren net omwille dat ze dichter staan... maar ze zijn mijn inziens niet echt geschikt om mee te gaan beslissen
Oud 15 augustus 2009, 04:59   #27
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
Neen niet echt.... ze zijn wel een prima bron om te consulteren net omwille dat ze dichter staan... maar ze zijn mijn inziens niet echt geschikt om mee te gaan beslissen
Ze mogen gerust hun bedenkingen geven - zowel pro als contra - zolang de eindbeslissing evenwel voorbehouden blijft aan de betrokkene zelf.
Oud 15 augustus 2009, 22:21   #28
Marker
Banneling

Standaard

Betrokken moeten worden gaat niet zo ver dan er hier wordt geïnsinueerd.
Het betekent volgens mij niet dat verpleegkundigen op eigen houtje erg zieke en klagerige patiënten gaan euthanaseren.

Verder is er een reden voor het Europese tekort aan verpleegkundigen. Het is een harde stiel. Altijd tussen zieken zitten met alle risico's die daarbij horen, het lijden vaststellen, een luisterend oor bieden, voortdurende fysieke inspanningen doen, slechte uren, ... is uitputtend. Als je patiënten dan nog eens nors en onvriendelijk zijn (omdat ze bvb continu afzien) erbovenop... Bovendien kijken mensen erop neer zoals hier wordt geïllustreerd, want 'ze zijn geen dokters' en het voetvolk van het ziekenhuis.

De taak van een verpleegkundige zou meer uitgezuiverd moeten worden tot hetgeen waar ze echt voor opgeleid zijn: strikt medische taken.
Taken die iedereen kan uitvoeren (een bed verschonen, eten brengen, een patiënt wassen, iemand op een pan zetten, tillen, iemand's toilet maken, ijs brengen, ...) zouden gedaan moeten worden door mensen die hier specifiek voor opgeleid zijn, en die een minder zware studie hebben moeten doorlopen. Wat we nu doen, mensen drie jaar laten studeren om ze 50% van hun tijd lakens te laten verversen, is een verspilling van uiterst kostbare resources.

Dit is de enige manier om het tekort aan verpleegkundigen niet nog nijpender te laten worden. Ongelofelijk dat beleidsmakers dat niet inzien.

Laatst gewijzigd door Marker : 15 augustus 2009 om 22:22.
Marker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 augustus 2009, 23:23   #29
JuBiLaTe
Provinciaal Gedeputeerde

JuBiLaTe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filet pur Bekijk bericht
Verpleegkundigen zijn er voorstander van om mee te kunnen beslissen over euthanasie.
Lees hier het volledige artikel

Moet naar mijn persoonlijke mening kunnen... Verpleegkundigen staan dikwijls dichter bij de patiënt dan de arts

Voor mij mogen ze absolut advies geven, eventueel helpen beslissen. Maar de doorslaggevende beslissing moet altijd van de behandelende arts komen.
Oud 15 augustus 2009, 23:24   #30
JuBiLaTe
Provinciaal Gedeputeerde

JuBiLaTe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
Ze mogen gerust hun bedenkingen geven - zowel pro als contra - zolang de eindbeslissing evenwel voorbehouden blijft aan de betrokkene zelf.
Ja, of indien de zieke zelf niet in staat is te beslissen (zwaar dement bv), de behandelende arts.
Oud 16 augustus 2009, 00:41   #31
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Dan spreken we natuurlijk niet meer over euthanasie per definitie.
Oud 16 augustus 2009, 14:43   #32
fabianen
Gouverneur

Standaard

Loon,naar werken,maakt werken plezierig,geld telt.
Zie jij een directeur nog lachend naar het werk gaan,als ze zeggen morgen:'nu een een pree van een uitkeringsgerechtigde'!Geld is de drijfveer voor iedereen.
M'n moeder zit nu in een rusthuis,waar dat soms een verpleegster alleen zit met dertig bejaarden.Als er één roept,die wordt nog vriendelijk bediend,maar de derde die roept kort daarop krijgt een onvriendelijke verpleegster over de vloer.Heeft zij dat verdiend?Mensen die in de tachtig zijn;die het niet direct meer begrijpen;die grof worden behandeld.Moeders die heel hun leven hard hebben gewerkt voor hun gezin.Stel dat die verpleegsters het dubbele zou verdienen?Ik denk dat de bediening en service er al anders zou uitzien.
Stel dat een politieker,de helft zou verdienen,wat blijft er dan nog over van hun geloof????

Laatst gewijzigd door fabianen : 16 augustus 2009 om 14:44.
fabianen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2009, 14:46   #33
Marker
Banneling

Standaard

Tegenover een inkomensstijging moet een reële economische meerwaarde staan. De geproduceerde arbeid moet met andere woorden verhogen.
Dit is de reden waarom de lonen in veel sectoren over de jaren heen gestegen zijn (automatisering, invoer van pc, ...) maar niet in de witte sector. Je kan een patiënt niet sneller wassen dan dertig jaar geleden. Dit kost nog altijd even veel tijd.

Zonder die economische meerwaarde wordt de economie een implosie gevoelige zeepbel.

De enige oplossing is dus het beroep van de verpleegkunde wat meer in te perken tot strikt verpleegkundige taken, zoals ik hierboven voorstelde.
Oud 16 augustus 2009, 15:08   #34
fabianen
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marker Bekijk bericht
Tegenover een inkomensstijging moet een reële economische meerwaarde staan. De geproduceerde arbeid moet met andere woorden verhogen.
Dit is de reden waarom de lonen in veel sectoren over de jaren heen gestegen zijn (automatisering, invoer van pc, ...) maar niet in de witte sector. Je kan een patiënt niet sneller wassen dan dertig jaar geleden. Dit kost nog altijd even veel tijd.

Zonder die economische meerwaarde wordt de economie een implosie gevoelige zeepbel.

De enige oplossing is dus het beroep van de verpleegkunde wat meer in te perken tot strikt verpleegkundige taken, zoals ik hierboven voorstelde.
Oud 16 augustus 2009, 15:16   #35
fabianen
Gouverneur

Standaard

Citaat:

Hoop dat jij nooit ooit in een ziekenhuis moet liggen.
Jij zal dat knopje van hulp verpleegsters naast je bed rap vinden,en direct constateren dat de eerste uren niemand langst komt(zeker in het weekend),en je jezelf de lakens heeft ondergescheten;waar je dan het ongenoegen van die verpleegsters krijgt te horen.Ik zit er midden in.En het is voor ons binnen X aantal jaren geen pretje meer.
Oud 16 augustus 2009, 17:46   #36
Marker
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fabianen Bekijk bericht
Hoop dat jij nooit ooit in een ziekenhuis moet liggen.
Jij zal dat knopje van hulp verpleegsters naast je bed rap vinden,en direct constateren dat de eerste uren niemand langst komt(zeker in het weekend),en je jezelf de lakens heeft ondergescheten;waar je dan het ongenoegen van die verpleegsters krijgt te horen.Ik zit er midden in.En het is voor ons binnen X aantal jaren geen pretje meer.
Ik lig helaas regelmatig in het ziekenhuis, maar dat lijkt me een privé-kwestie.
Moest het je interesseren, de verple(e)g(st)ers waren altijd enorm vriendelijk. Nooit moeite mee gehad. Wel al meegemaakt dat een afdeling onderbemand was en ik lang moest wachten voor een 'noodgeval' (neen geen toiletbezoek of zin in een ijsje).

Maar vanwaar die felle provocerende reactie? Kan je zeggen waar je zo aanstoot aanneemt en wat maakt dat je op deze laatdunkende manier toespreekt?
Want ik zie niet wat je zo kan hebben opgejut. Ik beschrijf immers gewoon waarom de inkomens van verpleegkundigen niet kunnen worden opgetrokken, terwijl iedereen denkt dat dit simpelweg een kwestie van onwil op beleidsniveau is. Dat is het nagenoeg niet. Ik kan uit zeer nabije bron vertellen dat er in West-Europa wordt ruziegemaakt om verpleegkundigen tussen ziekenhuizen, regio's en landen onderling.

Zie ook mijn post hier: http://forum.politics.be/showpost.ph...2&postcount=28

Laatst gewijzigd door Marker : 16 augustus 2009 om 17:50.
Oud 16 augustus 2009, 20:04   #37
fabianen
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Ik lig helaas regelmatig in het ziekenhuis, maar dat lijkt me een privé-kwestie.
Moest het je interesseren, de verple(e)g(st)ers waren altijd enorm vriendelijk. Nooit moeite mee gehad. Wel al meegemaakt dat een afdeling onderbemand was en ik lang moest wachten voor een 'noodgeval' (neen geen toiletbezoek of zin in een ijsje).

Maar vanwaar die felle provocerende reactie? Kan je zeggen waar je zo aanstoot aanneemt en wat maakt dat je op deze laatdunkende manier toespreekt?
Want ik zie niet wat je zo kan hebben opgejut. Ik beschrijf immers gewoon waarom de inkomens van verpleegkundigen niet kunnen worden opgetrokken, terwijl iedereen denkt dat dit simpelweg een kwestie van onwil op beleidsniveau is. Dat is het nagenoeg niet. Ik kan uit zeer nabije bron vertellen dat er in West-Europa wordt ruziegemaakt om verpleegkundigen tussen ziekenhuizen, regio's en landen onderling.

Zie ook mijn post hier: http://forum.politics.be/showpost.ph...2&postcount=28
Slimme.Nu zwijg ik sé.Eentje die het beter weet,maar niet in de politiek op hoog niveau het gezegd krijgt.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be