![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
Europees Commissaris
|
![]() Dan ga ik met alle plezier uw vraag proberen te beantwoorden, en ik zal het filosofisch en taalkundig zeer simpel houden. : -D
Volgens mij heeft de Waarheid twee gezichten:
Dus iedereen die de waarheid blijft zoeken volgt de waarheid. Er is dus hier geen sprake van ((in religie A geloven en niet in B, C, D,...Z)). Ik geloof dat wij allemaal de Waarheid volgen, alle mensen volgen de Waarheid, hoe? De Waarheid is -in deze context- een bepaald antwoord op een bepaalde vraag. Stel dat we een antwoord op deze vraag ((Wat gebeurde er de seconden voor de bigbang??)) zoeken, dan GELOOF ik dat deze vraag niet juist is, omdat 'voor' en 'na' geen betekenis hebben zonder tijd, zoals 'waar' geen betekenis heeft zonder ruimte. Dat is niet belangrijk, maar wat belangrijk is, is het geloof dat het universum ontstaan is = wij geloven dit allemaal, dus wij volgen allemaal de waarheid hierover. De mogelijke volgende vraag: de aarde is ontstaan en geëvolueerd, maar zijn alle biologische en fysische systemen op deze aarde door een "IETS" tot stand gebracht? Het antwoord is ja, dus we volgen allemaal de Waarheid, alle mensen volgen deze waarheid. De mogelijke volgende vraag: wat/wie is dat "IETS" ? Een Bewuste Logische Kracht (BLK), Toeval, Onbewuste Irrationele Evolutie (TOI), BLK die/dat diens eigenschappen/attributen met andere substanties deelt (BLK-Natuur, BLK-Krishna, BLK-Hercules .; enz ..) .. Dus zoals u ziet verschillende antwoorden, als er sprake is van beweringen (a-b) die tegenstrijdig zijn, dan KAN a en b NIET WAAR zijn, a of b kan wel. Ik zie zelf geen tegenstrijd tussen: BLK - Toeval TOI - BLK ... Maar als bijvoorbeeld BLK Toeval uitsluit of Toeval BLK uitsluit, dan kunnen we niet allemaal de Waarheid volgen. Wie in BLK gelooft (dus alle gelovigen theïsten deïsten behalve de materialistische atheïsten) volgen de waarheid. Waarom? Het is de mens duidelijk aangeboren in een hogere kracht te geloven en wij zien dit terug in alle culturen. Als u een kind een klap geeft, dan gaat hij altijd ervanuit dat iemand hem die klap heeft gegeven, een Toeval of TOI bestaat in zijn zuivere propere natuurlijke woordenboek nog niet. De mogelijke volgende vraag is waarschijnlijk over de natuur van BLK. Wat/Wie is BLK ? Ik GELOOF in BLK (Bewuste Logische Kracht) die Uniek is, dus geen pantheïstische, polytheïstische of panentheïstische BLKbeelden, omdat de BLK waarin ik GELOOF ABSOLUUT is en dus verheven boven Tijd/Ruimte, en waarvan alle andere relatieve (veranderende evoluerende) dingen afhankelijk zijn. Dus alle gelovigen die geen pantheïstische, polytheïstische of panentheïstische BLKbeelden hebben, volgen de Waarheid. De mogelijke volgende vragen zijn over het leven en zin van het leven en van het bestaan in het algemeen, waarom leven wij, en wat gebeurt met ons, wat is goed en wat is kwaad. Als BLK er is en de relatieve bestaan niet zomaar spontaan is ontstaan, maar bewust en niet doelloos, dan moet alles een doel/betekenis hebben. Een logisch antwoord op deze vraag komen we te weten via een signaal/teken/brief afkomstig van deze BLK. Dus alle gelovigen in de geopenbaarde religies volgen de Waarheid, ik bepaal niet welke religies het zijn, want er zijn religies die oorspronkelijk geopenbaarde geschriften hebben onderwezen, maar in de loop van de tijd en door invloed van evoluties in de culturen zijn die anders gaan vormen. In het algemeen stel ik hier dat ALLE gelovigen in de geopenbaarde religies de Waarheid volgen. Enfin, ik heb de kortste weg genomen om een punt duidelijk te maken want er zijn veel mogelijke vragen tussen al die vragen hierboven, waarom de islam (Arabisch voor zichzelf vrijwillig in vrede onderwerpen aan de wil van God de Schepper). Een kleine vergelijking. Ik geloof niet in een Absolute God die zich mengt met Relatieve Substanties, vandaar geloof ik dat het Christendom polytheïstisch en beetje pan of panentheïstisch is, omdat ze zeggen dat God vlees is geworden, de mens God, Jezus en drieëenheid in het algemeen. In het Oude Testament kan ik de idee van God die de wereld in zes dagen geschapen had en op de zevende dag rustte, niet geloven, omdat een God die pauze nodig heeft niet Absoluut kan zijn, en dus de rest van Relatieve Bestaan kan niet van deze God afhankelijk zijn. In de openbaring van de islam, de koran, staat er duidelijk dat deze boodschap de laatste is, dus geen profeetschap of openbaring niet meer, iets dat eigenlijk niet bestaat in het nieuwe of oude testament. Dat is het zo ongeveer. : -) Laatst gewijzigd door porpo : 16 augustus 2009 om 01:33. |
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#64 |
Staatssecretaris
|
![]() Uitdaging voor gelovigen? Is dat geen contradictio in terminis? Is het Christendom geen ultieme refutatie van alle uitdagingen des levens?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |
Staatssecretaris
|
![]() vrede,
Citaat:
vrede, redwasp
![]() |
![]() |
#66 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |
Staatssecretaris
|
![]() vrede,
Citaat:
ik koos de versie die het mooist mijn betoog illustreert, dat klopt. het is dan misschien ook handig om op mijn betoog in te gaan en niet alleen op de illustratie. vrede, redwasp
![]() |
![]() |
#68 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Door van de koran uit te gaan, een van de slechtst geschreven boeken aller tijden overigens, beperk je je dialoog eigenlijk al tot de ahl-al-kitâb. Citaat:
Mij bevalt de soefi-traditie die zegt dat alleen de honderdste naam de ware naam van God is; eigenlijk betekent dat hetzelfde als jouw Augustinus-verhaal. Maar wat ik in de koranieke traditie mis, is de verering van het "geschapene", van de wereld, van beelden, ook visuele, als een opstapje of voertuig op het pad naar Bewustzijn. De perzische literatuur is rijk aan dit soort tradities, maar wijkt daarin dan ook sterk af van de koran en de dogmatische islam, en sluit veeleer aan bij de hindoe-traditie die bhakti of devotie, inclusief het vereren van "afgodenbeelden", als hulpmiddelen voor mystiek ontwaken beschouwt. Dat maakt het hindoeïsme, en de niet op de koran gebaseerde islam (die bestaat!), zoveel toleranter en veelzijdiger dan het mohammedanendom, en ik vind het jammer dat je van de koran blijft uitgaan; uiteindelijk heb je een heel ander temperament dan het individu dat ons met dat afschuwelijke boek opgescheept heeft, anders zou je er andere passages uit citeren. Ik heb er niets op tegen dat je er een paar min of meer spirituele, zij het niet zeer geïnspireerde verzen uit licht, integendeel, maar ik vrees dat je daardoor toch datgene helpt bestendigen waarvan de islam moet worden bevrijd: de hallucinaties en machtsdromen van een polygame, bloeddorstige karavaanrover. Citaat:
Gelukkig hebben vele moslims hun "profeet" ver achter zich gelaten, en zich niet tot imân en islâm beperkt, maar ook het pad van de ihsân bewandeld, de haqîqa via hun mystieke tarîqa nagestreefd, en niet als handleiding voor de sjari3a de voorgekauwde versie in boekvorm verwelkomd. De ware islam behoeft geen voorschriften, en zeker niet die van de koran. De sabbat is er voor de mens, zoals de kerk ons nooit in de praktijk heeft voorgeleefd, maar wel altijd in theorie heeft aangeleerd. Zoals het rijk van de kerk, is het rijk van Mohammed voorgoed vergaan, want het was, anders dan dat van Jezus, "van deze wereld". Daarmee bedoel ik niet wat jij en vele christenen beweren: dat God buiten de wereld staat, maar dat je geen religie maakt door wereldse macht na te streven: een interpretatie die in de evangelie-context voor de hand zou liggen... als we niet met die christenen opgescheept zaten! Wa 3aleik salâm. Laatst gewijzigd door Kodo Kodo : 16 augustus 2009 om 13:35. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#70 |
Minister-President
|
![]() Divorces will be a daily occurrence.
(‘Allamah Safarini, Ahwal Yaum al-Qiyamah) There will be an abundance of illegitimate children. (Al-Muttaqi Al-Hindi, Muntakhab Kanzul Ummaal) http://www.signsofthelastday.com/hadiths_07.html The Hour will come when adultery becomes widespread. (Al-Haythami, Kitab al-Fitan) Men will imitate women; and Women will imitate men. (Allama Jalaluddin Suyuti, Durre-Mansoor) People will indulge in homosexuality and lesbianism (Al-Muttaqi Al-Hindi, Muntakhab Kanzul Ummaal) http://www.signsofthelastday.com/hadiths_05.html At that time ... life spans will grow longer. (Ibn Hajar Haythami, Al Qawl al-Mukhtasar fi 'alamat al-Mahdi al-Muntazar There will be no Judgment—until very tall buildings are constructed. (Reported by Abu Hurairah) The Hour will not be established—till the people compete with one another in constructing high buildings. (Bukhari) The Last Day will not be established until …time will pass quickly. (Bukhari) Great distances will be traversed in short spans of time. (Ahmad, Musnad) There will be no Judgment ... until a person’s own voice speaks to him. (Mukhtasar Tazkirah Qurtubi) A voice will call him by name … and even people in the east and west will hear it. (Ibn Hajar Haythami, Al Qawl al-Mukhtasar fi 'alamat al-Mahdi al-Muntazar) This voice will spread over the entire world, and every tribe will hear it in their own language. (Al-Muttaqi al-Hindi, Al-Burhan fi Alamat al-Mahdi Akhir al-Zaman) A voice from the sky that everyone will hear in his own language. (Al-Muttaqi al-Hindi, Al-Burhan fi Alamat al-Mahdi Akhir al-Zaman) http://www.signsofthelastday.com/hadiths_08.html |
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() ![]()
![]() |
![]() |
#72 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En de Koran waarschuwt dan voor meer homoseksualiteit, awel... dat is nu niet meer dan vroeger hoor! Het is slechts legaler. Maar zeker niet in Islamitische landen. En los van die veronderstelde groei van homoseksualiteit, is er iets wat nog veel harder groeit: de wereldbevolking! In 2050 bewonen 9 miljard mensen deze aardkloot. Als iets een gevaar is voor onze planeet, is het dat wel! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
-Johannes de Doper -Johannes de Apostel -Johannes de Evangelist en beschouwt vooral de twee laatsten niet als tijdgenoten, en de twee eersten ten minste niet als generatiegenoten. Wel legt zij daar niet al te zeer de nadruk op, want dat sommigen denken dat de apostelen zelf de evangeliën optekenden, als ooggetuigen, komt de geloofwaardigheid van het eigen verhaal wel ten goede. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
En nu ga jij dat napraten? Weet je wat dat betekent? Een paar voorbeeldjes: -Christenen aanbidden drie goden: Allah, Jezus en Maria. -Jezus werd nooit gekruisigd. Dit is eigenlijk een erge aanval op het hart van het christendom, want zonder kruis wordt het christendom van zijn meest wezenlijke symboliek ontdaan, niet dat de kerk dat niet in het teken van het kruis ook heeft gedaan, maar dat is een ander verhaal. Er komt echter geen bijbels verhaal in de koran voor dat niet tot een kinderachtige, meestal zeer fragmentarische versie is verkommerd. En natuurlijk ontbreekt zowat 95%. O neen, je bedoelt dat de christenen de bijbel hebben vervalst? Daar is wel iets van aan, al loopt het niet zo'n vaart daarmee; ze hebben het NT gewoon samengesteld naar eigen goeddunken, of naar Constantijns goeddunken, en achteraf wel een versje toegevoegd om de kerk te legitimeren. Hun OT bevat wel wat apocriefe teksten, vooral bij de katholieken. Maar dat is niet echt vervalsen. Mohammedanen zijn echter wel de laatsten die daar iets zinnigs over te vertellen hebben. Laatst gewijzigd door Kodo Kodo : 16 augustus 2009 om 17:12. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ik begrijp heel goed waarom sommige mensen er niet tegen kunnen als de wereldbevolking maar blijft groeien. EGOÏSME : -twisted: : -evil: Laatst gewijzigd door porpo : 16 augustus 2009 om 17:08. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Een verdraaiing van het Barabbas-verhaal komt in de koran voor. Daar wordt hij in plaats van Jezus gekruisigd. Voordien deed dat verhaal als apocriefe christelijke tekst al de ronde. Het klopt wel dat de romeinen het niet leuk vonden, Jezus te hebben veroordeeld, en met dat verhaal de schuld op de joden konden afschuiven. Zo konden ze de christenen tegen de joden misbruiken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Het klopt echter wel dat de gecanoniseerde evangeliën die we nog hebben tegen het begin van de tweede eeuw compleet waren (evangelie van Johannes), en de handelingen der apostelen of de brieven van Paulus zijn ouder. Maar niemand weet wat in Nicea aan de brandstapel is toevertrouwd. Vermoedelijk niet het slechtste. Laatst gewijzigd door Kodo Kodo : 16 augustus 2009 om 17:57. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Toen ik die dingen leerde (wel dertig jaar geleden) werd Marcus als oudste beschouwd, rond 70 NC geschreven, op zijn vroegst. Johannes rond 100. Alleen de katholieke kerk beschouwt Mt als ouder dan Mc. Daar is een reden voor: haar leer stemt het beste met Mt overeen. Voor het kruisigingsverhaal verkiest ze dan wel weer Jh, omdat die het zoveel fantastischer vertelt dan de drie synoptici. En ja, er zijn verhalen zoals de bruiloft van Kana (ook 500 jaar eerder bij Euripides te vinden, hoofdpersoon Dionysos) die ze wel bij Jh moeten halen, omdat de drie anderen er niet van reppen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Volgens de koran gaat de zon 's avonds onder in een modderpoel. Het geloof in de koran is voor mij 100% bewijs dat niet iedereen altijd goed bij zijn hoofd is. Laatst gewijzigd door Kodo Kodo : 16 augustus 2009 om 17:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |