![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#721 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#722 |
Europees Commissaris
|
![]() atheisme is geen keuze, het is het ontbreken van een keuze.
![]() |
#723 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]()
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies. De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen. Tezamen zullen wij overwinnen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#724 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
En nee, het is geen keuze om niet te geloven in God "omwille van mijn atheisme"; ik geloof niet in God, en zo'n mensen zijn nu eenmaal atheisten. Als ik voor mezelf kon kiezen of ik al dan niet geloofde in God, dan had ik dus al uitgemaakt dat er een God bestond om voor te kiezen, en was ik per definitie geen atheist. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#725 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik heb niet voor Atheisme gekozen, mijn geloof is gewoonweg verdwenen, wat mij automatisch tot Atheist maakte.
![]() |
#726 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik zal het proberen uit te leggen zodat iedereen het begrijpt.
Als je kiest om voetbal te gaan spelen, ben je een sportman. Als je kiest om basketbal te gaan spelen, ben je een sportman. Als je kiest on atletiek te gaan doen, ben je een sportman. Als je geen sport kiest, ben je geen sportman. Je hoeft daar niks voor te doen. Iedereen wordt geboren als A-sportman.
![]() |
#727 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik weet dat ik inconsistent ben. Daar ben ik mij zeer goed van bewust, en dit komt omdat voor mij ook consistentie een relatief gegeven is. Jij vroeg eens een voorbeeld van een intern consistente algebra die niet coherent is met de realiteit. Wel, zo'n algebra construeren kost maanden, maar een voorbeeldje is voldoende: de klassieke mechanica stemt slechts -ongeveer- overeen met de "realiteit". Dat is wat ik bedoelde met mijn eerdere posts. Voor mij is consistentie dus niet zo relevant. Ik gebruik dingen die werken, en of ze tegenstrijdig zijn of niet is een bijzaak. Behalve wanneer ik met wetenschap bezig ben. Ik ken de regels. Overigens beschuldig ik niet zozeer jou in mijn betoog. Jij beschikt over serieus wat kennis, en daarom is je houding prima te begrijpen. Maar er zitten hier van die leken die na een overdosis Dawkins en een citaat van Darwin op WikiQuote direct ten strijde trekken. Laatst gewijzigd door Flanelcondoom : 18 augustus 2009 om 17:27. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#728 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Empirische wetenschappen werken met kansen. De uitspraak "de steen zal naar beneden vallen" is op zich zinledig. Een fysicus die dat zegt veronderstelt "de kans dat deze steen niet omlaag zal vallen is verwaarloosbaar klein en daarom doen wij alsof het zeker is". En daar gaat het niet om. Waar het wel om gaat, is dat een schepping een louter menselijke (taalkundige) constructie is. Wij zien een hoopje onderdelen in elkaar worden gestoken, en wij zeggen dat 1 auto gemaakt is. Maar er is geen auto gemaakt. Er is een continu proces gebeurd. En die 1 auto, dat maken wij ervan. Net zoals wij stellen dat wij 1 mens zien, en niet een verzameling organen, en ook niet de mens zelf en de lucht en aarde rond hem. Termen als schepping, begin, einde zijn inherent aan ons beperkt denkvermogen. En dan nog: moest dit universum een bepaalde, eindige tijdslengte hebben, is er niks wat uitsluit dat wij slechts een deeltje zijn van een extracausaal supersysteem, waarin tijd niet bestaat (omdat tijd ervan een onderdeel is). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#729 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#730 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#731 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Iemand in vrije val ondervindt dezelfde gewichtloosheid die astronauten in de ruimte ondervinden. Als je een weegschaal aan je voeten plakt en dan door het raam springt zou de wijzer van die weegschaal naar nul gaan.
![]() |
![]() |
#732 | |
Burger
|
![]() Citaat:
On-topic: de natuur is zo prachtig, een schepper hieraan toevoegen zou zonde zijn. Het is niet omdat de wereld lijkt geschapen te zijn dat het zo is, het lijkt ook zo alsof de zon rond de aarde draait, maar het is niet zo... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#733 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#734 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#735 |
Banneling
|
![]() Dat kan zo zijn. Dat betekent immers niet dat je de hogere structuur achter iets begrijpt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#736 |
Europees Commissaris
|
![]() Neen, dat is waar. Maar het sluit het ook niet uit.
![]() |
#737 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#738 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#739 |
Parlementslid
|
![]() U hebt het verkeerd gelezen. Moedwillig, onwillig of gewillig ?
![]() |
#740 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Goed en kwaad zijn ook menselijke constructies. Citaat:
Ja, maar niet bevestigen. Wat ik niet doe, is het supersysteem antropomorfiseren. Het kent geen eigenschappen zoals goedheid, liefde, ... . Dat zijn eigenschappen eigen aan de mens, en aangezien de mens zelden buiten eigen termen kan denken maakt hij van een god een epitoom van hetgeen hij goede eigenschappen acht. Het is perfect mogelijk dat een aantal lichtjaren verder een bende silicagebaseerde levensvormen een andere god geheel andere eigenschappen toeschrijven, omdat uit hun inherente eigenschappen een volledig andere moraal volgt. Bovendien maak ik een onderscheid tussen locale en totale goden. Laatst gewijzigd door Flanelcondoom : 18 augustus 2009 om 22:37. |
||
![]() |
![]() |