Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 augustus 2009, 14:00   #721
Pieter B
Staatssecretaris

Pieter B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nyquist Bekijk bericht
Ik denk persoonlijk dat je weinig onderscheid maakt tussen je geloof en je hoop.

Je hebt immers reeds gepost dat je kiest voor het geloof in een opperwezen omdat je dat verkiest boven het atheisme. Je maakt dus bewust een keuze, gebaseerd op je persoonlijke voorkeur. Mij klinkt dat meer als een hoop, eerder dan een innerlijke overtuiging. Je bent natuurlijk de enige die het kan zeggen.
Het feit dat ik kies maakt het geen hoop. Jij kiest toch ook voor atheïsme.
Oud 18 augustus 2009, 14:26   #722
Travis66
Europees Commissaris

Travis66's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieter B Bekijk bericht
atheisme is geen keuze, het is het ontbreken van een keuze.
Oud 18 augustus 2009, 14:28   #723
Geert C
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
atheisme is geen keuze, het is het ontbreken van een keuze.
Het eerste dogma van het Dawkinsisme.
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2009, 14:37   #724
Nyquist
Minister-President

Nyquist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar het maakt het ook geen geloof.

En nee, het is geen keuze om niet te geloven in God "omwille van mijn atheisme"; ik geloof niet in God, en zo'n mensen zijn nu eenmaal atheisten.

Als ik voor mezelf kon kiezen of ik al dan niet geloofde in God, dan had ik dus al uitgemaakt dat er een God bestond om voor te kiezen, en was ik per definitie geen atheist.
Nyquist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2009, 14:43   #725
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Stuur een bericht via Skype™ naar rikbe
Standaard

Citaat:
Ik heb niet voor Atheisme gekozen, mijn geloof is gewoonweg verdwenen, wat mij automatisch tot Atheist maakte.
Oud 18 augustus 2009, 15:00   #726
Travis66
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Het eerste dogma van het Dawkinsisme.
Ik zal het proberen uit te leggen zodat iedereen het begrijpt.

Als je kiest om voetbal te gaan spelen, ben je een sportman.
Als je kiest om basketbal te gaan spelen, ben je een sportman.
Als je kiest on atletiek te gaan doen, ben je een sportman.

Als je geen sport kiest, ben je geen sportman. Je hoeft daar niks voor te doen. Iedereen wordt geboren als A-sportman.
Oud 18 augustus 2009, 17:25   #727
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nyquist Bekijk bericht
20 op 20 op mijn examen differentiaalvergelijkingen, class of 2001 van de toegepaste wetenschappen aan de VUB.

U bent inconsistent (en ook een beetje zweverig)
Was differentiaalvergelijkingen een apart vak bij jullie? Bij ons valt het binnen analyse en SySi.

Ik weet dat ik inconsistent ben. Daar ben ik mij zeer goed van bewust, en dit komt omdat voor mij ook consistentie een relatief gegeven is. Jij vroeg eens een voorbeeld van een intern consistente algebra die niet coherent is met de realiteit. Wel, zo'n algebra construeren kost maanden, maar een voorbeeldje is voldoende: de klassieke mechanica stemt slechts -ongeveer- overeen met de "realiteit".
Dat is wat ik bedoelde met mijn eerdere posts.
Voor mij is consistentie dus niet zo relevant. Ik gebruik dingen die werken, en of ze tegenstrijdig zijn of niet is een bijzaak.

Behalve wanneer ik met wetenschap bezig ben. Ik ken de regels.

Overigens beschuldig ik niet zozeer jou in mijn betoog. Jij beschikt over serieus wat kennis, en daarom is je houding prima te begrijpen.
Maar er zitten hier van die leken die na een overdosis Dawkins en een citaat van Darwin op WikiQuote direct ten strijde trekken.

Laatst gewijzigd door Flanelcondoom : 18 augustus 2009 om 17:27.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2009, 17:33   #728
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Waarom zou dat een laagniveaudiscour zijn.

Heeft u dan bewijs dat het universum niet geschapen is maar er al eeuwig is?
Bewijs bestaat enkel in de wiskunde.

Empirische wetenschappen werken met kansen. De uitspraak "de steen zal naar beneden vallen" is op zich zinledig. Een fysicus die dat zegt veronderstelt "de kans dat deze steen niet omlaag zal vallen is verwaarloosbaar klein en daarom doen wij alsof het zeker is".

En daar gaat het niet om. Waar het wel om gaat, is dat een schepping een louter menselijke (taalkundige) constructie is. Wij zien een hoopje onderdelen in elkaar worden gestoken, en wij zeggen dat 1 auto gemaakt is.
Maar er is geen auto gemaakt. Er is een continu proces gebeurd. En die 1 auto, dat maken wij ervan. Net zoals wij stellen dat wij 1 mens zien, en niet een verzameling organen, en ook niet de mens zelf en de lucht en aarde rond hem.

Termen als schepping, begin, einde zijn inherent aan ons beperkt denkvermogen.

En dan nog: moest dit universum een bepaalde, eindige tijdslengte hebben, is er niks wat uitsluit dat wij slechts een deeltje zijn van een extracausaal supersysteem, waarin tijd niet bestaat (omdat tijd ervan een onderdeel is).
Oud 18 augustus 2009, 17:57   #729
IronChef
Minister-President

IronChef's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht

Empirische wetenschappen werken met kansen. De uitspraak "de steen zal naar beneden vallen" is op zich zinledig. Een fysicus die dat zegt veronderstelt "de kans dat deze steen niet omlaag zal vallen is verwaarloosbaar klein en daarom doen wij alsof het zeker is".
Ik heb mij zelfs ooit laten wijsmaken dat die steen eigenlijk stilstaat en dat het de aarde is die naar boven gaat.
Oud 18 augustus 2009, 18:03   #730
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IronChef Bekijk bericht
Ik heb mij zelfs ooit laten wijsmaken dat die steen eigenlijk stilstaat en dat het de aarde is die naar boven gaat.
Dat zijn altijd leuke gedachte-experimenten.

En het probleem is inderdaad dat er vaak geen onderscheid is.
Oud 18 augustus 2009, 18:20   #731
IronChef
Minister-President

IronChef's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat zijn altijd leuke gedachte-experimenten.

En het probleem is inderdaad dat er vaak geen onderscheid is.
Als ik het mij goed herinner was dit iets dat voortvloeide uit Einstein zijn speciale relativiteitstheorie.

Iemand in vrije val ondervindt dezelfde gewichtloosheid die astronauten in de ruimte ondervinden.
Als je een weegschaal aan je voeten plakt en dan door het raam springt zou de wijzer van die weegschaal naar nul gaan.
Oud 18 augustus 2009, 19:34   #732
edeses
Burger

edeses's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als ik het mij goed herinner was dit iets dat voortvloeide uit Einstein zijn speciale relativiteitstheorie.
Het wordt pas echt leuk als je met de gaat nadenken over de relativiteit van lengte en tijd... Ouder worden dan je ouders bijvoorbeeld. En het wordt nog leuker als je begint met de snarentheorie en zijn 11 (?) dimensies, als je hier te hard over nadenkt wordt je duizelig.

On-topic: de natuur is zo prachtig, een schepper hieraan toevoegen zou zonde zijn. Het is niet omdat de wereld lijkt geschapen te zijn dat het zo is, het lijkt ook zo alsof de zon rond de aarde draait, maar het is niet zo...
edeses is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2009, 19:41   #733
Travis66
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Was differentiaalvergelijkingen een apart vak bij jullie? Bij ons valt het binnen analyse en SySi.

Ik weet dat ik inconsistent ben. Daar ben ik mij zeer goed van bewust, en dit komt omdat voor mij ook consistentie een relatief gegeven is. Jij vroeg eens een voorbeeld van een intern consistente algebra die niet coherent is met de realiteit. Wel, zo'n algebra construeren kost maanden, maar een voorbeeldje is voldoende: de klassieke mechanica stemt slechts -ongeveer- overeen met de "realiteit".
Dat is wat ik bedoelde met mijn eerdere posts.
Voor mij is consistentie dus niet zo relevant. Ik gebruik dingen die werken, en of ze tegenstrijdig zijn of niet is een bijzaak.

Behalve wanneer ik met wetenschap bezig ben. Ik ken de regels.

Overigens beschuldig ik niet zozeer jou in mijn betoog. Jij beschikt over serieus wat kennis, en daarom is je houding prima te begrijpen.
Maar er zitten hier van die leken die na een overdosis Dawkins en een citaat van Darwin op WikiQuote direct ten strijde trekken.
Dat is een vermoeden dat je hebt, je kan je wel eens vergissen. Ik bijvoorbeeld heb op mijn 13de mijn eerste (betaalde) stappen gezet als wiskundeleraar. Had je niet verwacht he
Oud 18 augustus 2009, 19:44   #734
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:

Iemand in vrije val ondervindt dezelfde gewichtloosheid die astronauten in de ruimte ondervinden.
Als je een weegschaal aan je voeten plakt en dan door het raam springt zou de wijzer van die weegschaal naar nul gaan.
Astronauten in een baan rond de Aarde vallen constant.
Oud 18 augustus 2009, 19:45   #735
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat is een vermoeden dat je hebt, je kan je wel eens vergissen. Ik bijvoorbeeld heb op mijn 13de mijn eerste (betaalde) stappen gezet als wiskundeleraar. Had je niet verwacht he
Dat kan zo zijn. Dat betekent immers niet dat je de hogere structuur achter iets begrijpt.
Oud 18 augustus 2009, 19:59   #736
Travis66
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Dat kan zo zijn. Dat betekent immers niet dat je de hogere structuur achter iets begrijpt.
Neen, dat is waar. Maar het sluit het ook niet uit.
Oud 18 augustus 2009, 20:15   #737
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Neen, dat is waar. Maar het sluit het ook niet uit.
Dat is ook waar.
Oud 18 augustus 2009, 22:28   #738
Pieter B
Staatssecretaris

Pieter B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

En daar gaat het niet om. Waar het wel om gaat, is dat een schepping een louter menselijke (taalkundige) constructie is. Wij zien een hoopje onderdelen in elkaar worden gestoken, en wij zeggen dat 1 auto gemaakt is.
Maar er is geen auto gemaakt. Er is een continu proces gebeurd. En die 1 auto, dat maken wij ervan. Net zoals wij stellen dat wij 1 mens zien, en niet een verzameling organen, en ook niet de mens zelf en de lucht en aarde rond hem.

Termen als schepping, begin, einde zijn inherent aan ons beperkt denkvermogen.

En dan nog: moest dit universum een bepaalde, eindige tijdslengte hebben, is er niks wat uitsluit dat wij slechts een deeltje zijn van een extracausaal supersysteem, waarin tijd niet bestaat (omdat tijd ervan een onderdeel is).
U denkt dat dat een menselijke constructie is. U heeft mij nog steeds geen goede reden gegeven om aan te nemen dat er geen schepping zou geweest zijn. En u super systeem en mijn God lijken erg op elkaar. Dus eigenlijk bevestigd u nu met een omweg wat ik wil zeggen.
Oud 18 augustus 2009, 22:32   #739
<!-- / message -->
Parlementslid

<!-- / message -->'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En u super systeem en mijn God lijken erg op elkaar..
U hebt het verkeerd gelezen. Moedwillig, onwillig of gewillig ?
Oud 18 augustus 2009, 22:35   #740
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
U denkt dat dat een menselijke constructie is. U heeft mij nog steeds geen goede reden gegeven om aan te nemen dat er geen schepping zou geweest zijn.
Welke goede redenen aanvaard jij?

Goed en kwaad zijn ook menselijke constructies.

Citaat:
En u super systeem en mijn God lijken erg op elkaar. Dus eigenlijk bevestigd u nu met een omweg wat ik wil zeggen.

Ja, maar niet bevestigen. Wat ik niet doe, is het supersysteem antropomorfiseren. Het kent geen eigenschappen zoals goedheid, liefde, ... . Dat zijn eigenschappen eigen aan de mens, en aangezien de mens zelden buiten eigen termen kan denken maakt hij van een god een epitoom van hetgeen hij goede eigenschappen acht.
Het is perfect mogelijk dat een aantal lichtjaren verder een bende silicagebaseerde levensvormen een andere god geheel andere eigenschappen toeschrijven, omdat uit hun inherente eigenschappen een volledig andere moraal volgt.

Bovendien maak ik een onderscheid tussen locale en totale goden.

Laatst gewijzigd door Flanelcondoom : 18 augustus 2009 om 22:37.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be