Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 augustus 2009, 23:02   #21
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Indigo-blues Bekijk bericht
Ik zeg niet dat het allemaal mogelijk wordt gemaakt, maar daar zouden we toch naar moeten streven. Dit alles nadat iedereen de straf heeft uitgezeten dat ze hebben gekregen. Je krijgt 10 jaar, je zit 10 jaar. dat principe.
Ja hallo?
Oud 18 augustus 2009, 23:05   #22
Indigo-blues
Partijlid

Indigo-blues's schermafbeelding

Standaard

hallo!
Oud 18 augustus 2009, 23:31   #23
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
hallo!
Als je dan toch uw al overdreven straf volledig moet uitzitten moet je juist niks meer doen slimme.
Oud 19 augustus 2009, 08:48   #24
Ars_Nova
Minister

Ars_Nova's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zeg niet dat het allemaal mogelijk wordt gemaakt, maar daar zouden we toch naar moeten streven. Dit alles nadat iedereen de straf heeft uitgezeten dat ze hebben gekregen. Je krijgt 10 jaar, je zit 10 jaar. dat principe.
Tja kijk ik heb de indruk dat de meeste mensen die "in het werkveld zitten" (zoals gevangenispersoneel) een verrassend tolerante houding hebben en pleiten voor meer rechten en mogelijkheden voor gedetineerden, en een herziening van ons strafrechtelijk systeem. Zowat alle pro-doodstraf-, anti-strafinkorting en anti-alternatieve-strafvoorstellen komen van totale leken. Dat zegt volgens mij al genoeg.
Aan de andere kant vind ik ook dat strafverkorting �* la de Wet Lejeune misschien herzien moet worden, niet om het af te schaffen maar om eens goed na te denken welke zin het heeft om mensen eerst weg te laten rotten in een cel en vervolgens terug op straat te gooien zonder enige vorm van begeleiding. Het mogen nog misdadigers zijn of niet: zo zaai je gewoon weer nieuwe problemen.
Ars_Nova is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2009, 09:17   #25
Depth of Field
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Vroeg of laat staan ze ook weer buiten
Niet met de doodstraf of een effectieve levenslange gevangenisstraf.
Depth of Field is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2009, 09:19   #26
Depth of Field
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ars_Nova Bekijk bericht
Zowat alle pro-doodstraf-, anti-strafinkorting en anti-alternatieve-strafvoorstellen komen van totale leken. Dat zegt volgens mij al genoeg.
Democratie, zegt dat jou ook iets?

Als een meerderheid van de bevolking, inclusief leken, voor de doodstraf is, dan mag die er gerust komen van mij.
Oud 19 augustus 2009, 10:19   #27
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
't is natuurlijk triestig dat dergelijke probleemgevallen keer op keer zichzelf zullen herhalen.
Maar het benadrukt het probleem dat gedetineerden veel te weinig geld verdienen tijdens hun verblijf. Met als gevolg nu weer eens dit.
Denkt u nu echt dat die gasten zich beter zouden gedragen indien ze meer zouden kunnen verdienen in de gevangenis? Wanneer heeft dat soort gasten eigenlijk "geld genoeg"?
Voor mijn part mogen ze daar gerust meer werken en meer verdienen maar moet men ze zoals het hoort langere tijd uit de maatschappij houden! Hebben ze later een grotere som om misschien fatsoenlijk te herstarten...
Die kerel waarvan sprake heeft een pracht van een strafblad, was al eens voor 6 en voor 9 jaar veroordeeld maar loopt na enkele jaren weer gewoon rond in de maatschappij "om werk te zoeken" en zo??? Tenzij "werk" voor zo'n gast inderdaad betekent "overvallen enz plegen die geld opbrengen"? Is ook een vorm van werken natuurlijk.
En wanner mag hij weer zijn volgende stapjes in de maatschappij zetten? Binnen een paar maanden, wanneer de mensen dat nieuws weer vergeten zijn en andere krapuultjes de krantenpagina's vullen?

Laatst gewijzigd door andev : 19 augustus 2009 om 10:25.
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2009, 10:29   #28
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik pleit voor een normaal leefloon voor elke gedetineerde. Zoals buiten het gevang.
Vroeg of laat staan ze ook weer buiten...en wie dan zonder geld moet herbeginnen met de hete adem van justitie in zijn nek zit wel degelijk met een serieus probleem.
Zijn ze nog niet zot genoeg in onze pampermaatschappij?
Laten we alle "normaal functionerende" mensen in de maatschappij nog wat meer doen werken en nog wat meer belastingen betalen om cadeau te doen aan die gasten, tuurlijk...
Ze zullen ons dankbaar zijn, ongetwijfeld.
Oud 19 augustus 2009, 10:29   #29
buurman
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik heb daar gezeten en kan u bevestigen dat alles wat u zegt niet zo vanzelfsprekend is.
O.a. het aanleren van een beroep bv....ligt aan strikte normen vast waar maar weinigen gebruik kunnen van maken zelfs met een jarenlange straf.

Het vinden van werk eenmaal binnen is een verplichting om in voorlopige vrijheid "misschien" mogen komen...je solliciteert dus zonder te weten wanneer je eventueel zou kunnen komen werken. Veel succes wens ik u toe daarmee.
De meeste briefjes van werkgevers zijn "boterbriefjes" van bevriende mensen in de familie of zo ...omdat dit dus zo moet voor "iets" te kunnen voorleggen.

Enfin alles spreekt zichzelf gewoon weer tegen ergens.
Ik begrijp best de problemen die zich voordoen als een gevangene ( bijna ) zonder geld, en zonder woning , vrij komt. Die moet ook eten, en ergens slapen, en als niemand hem helpt, zal hij zich wat hij nodig heeft aanschaffen op de ( verboden ) manieren die hij in de bak geleerd heeft, of waarvoor hij in de bak gevlogen is. D�*t is een probleem waar men iets aan zou moeten doen.
Wat de roofmoordenaar in dit geval betreft, die zijn overlevingsproblemen zijn wat mij betreft afgelopen : vermits de doodstraf niet meer toegepast word, zal hij levenslang moeten krijgen. Zijn toekomst is dus helemaal verzekerd , hij moet zich geen zorgen meer maken over een pensioen , een spaarpotje opbouwen voor de oude dag, of gelijk wat...
buurman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2009, 10:32   #30
buurman
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ars_Nova Bekijk bericht
Tja kijk ik heb de indruk dat de meeste mensen die "in het werkveld zitten" (zoals gevangenispersoneel) een verrassend tolerante houding hebben en pleiten voor meer rechten en mogelijkheden voor gedetineerden, en een herziening van ons strafrechtelijk systeem. Zowat alle pro-doodstraf-, anti-strafinkorting en anti-alternatieve-strafvoorstellen komen van totale leken. Dat zegt volgens mij al genoeg.
Aan de andere kant vind ik ook dat strafverkorting �* la de Wet Lejeune misschien herzien moet worden, niet om het af te schaffen maar om eens goed na te denken welke zin het heeft om mensen eerst weg te laten rotten in een cel en vervolgens terug op straat te gooien zonder enige vorm van begeleiding. Het mogen nog misdadigers zijn of niet: zo zaai je gewoon weer nieuwe problemen.
Juist gezien. Je moet ze de mogelijkheid geven NIET in de oude fouten te hervallen. Anders heeft het allemaal geen zin. Kan je ze evengoed kapotmaken, dat zal dan vlugger gaan, en minder nieuwe problemen scheppen.
Oud 19 augustus 2009, 10:36   #31
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja hallo?
Waarom is dat zo onnozel? In de plaats van ze vroeger te laten lopen indien ze zich gedragen (of zogezegd - ) kan men ook hun straf verzwaren wanneer ze zich niet gedragen! En natuurlijk geen tien jaar geven voor een verkeersovertreding, maar zoals het er nu aan toe gaat...
Oud 19 augustus 2009, 12:42   #32
nihao
Minister

nihao's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je krijgt 10 jaar, je zit 10 jaar. dat principe.
Een zeer slecht principe. Elke gevangene doorloopt een curve van verzet en rancune naar aanvaarding die dan weer ombuigt naar verzet en rancune. De top van de curve is het goeie moment om terug de maatschappij in te stappen. Te vroeg deugt niet, en te laat deugt nog minder. Het hele idee om op voorhand de strafmaat precies vast te leggen komt eigenlijk neer op gokken wanneer de goeie omstandigheden zich zullen/zouden voordoen.

Het beste is dus een degelijke opvolging door een strafuitvoeringsrechtbank, zodat je het goeie ogenblik kunt benutten.
Oud 19 augustus 2009, 13:12   #33
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik pleit voor een normaal leefloon voor elke gedetineerde. Zoals buiten het gevang.
Vroeg of laat staan ze ook weer buiten...en wie dan zonder geld moet herbeginnen met de hete adem van justitie in zijn nek zit wel degelijk met een serieus probleem.
Wacht effe , een leefloon ???
Die zitten in een cel , krijgen eten drinken en spenderen enkel aan hun kantine en tv wat geld ...
Iemand die dus een zwaar misdrijf pleegt en daar tien jaar voor in een cel zit komt dan op vrije voeten met een spaarboekje waar meer opstaat dan de gemiddelde brave burger ???
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2009, 13:25   #34
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Mambo ergens heb je zeker een punt, mensen na uitzitten van straf zonder inkomen op straat zetten is vragen om moeilijkheden.
Die hele begeleiding kan stukken beter, zonder meer!
Ook is de visie over gevangenschap niet van deze tijd, in principe zou je die tijd beter gebruiken om mensen een vak te leren, eigen inkomen te verwerven en de hierbij behaalde resultaten moet het moment van in vrijheidsstelling mee bepalen.
Maar vervroegde vrijlating zie ik als fout, wie veroordeeld wordt moet zijn straf uitzitten, punt uit!

Gevangenissen moeten echter ook bijdragen tot toekomstperspectief, en dat gebeurt inderdaad helaas nog veel te weinig, ook binnen psychiatrie trouwens!
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2009, 20:07   #35
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Niemand die er ooit eens een seconde bij stilstaat dat ook de meeste gedetineerden net zoals u en alle anderen een gezin te onderhouden hebben, hypotheek of huur verder moeten betalen (al was het maar om een vast adres terug te hebben na vrijkoming), gerechtsdeurwaarders vaak moeten afbetalen, advocaten en gerechtskosten moeten betalen, dikwijls samengaande boeten moeten betalen....kortom een waslijst verplichtingen hebben.
En dan zitten ze zonder één inkomen !

Vraag...waar staat in het vonnis dat ze beroofd worden van uitkeringen?
Mag ik u er terloops ook eens op wijzen dat bv gepensioneerden, gehandicapten, ziekte uitkeringsgerechtigden en invaliden WEL HUN UITKERING MOGEN BEHOUDEN !

Er staat in het vonnis een vrijheidsstraf voor een bepaalde periode...van..tot.

En het gedeelte dat u vervroegd vrijkomt blijft altijd voorwaardelijk open gedurende dezelfde periode, en net dat is een vorm van garantie dat men zijn best doet niet te hervallen want anders komt dat gedeelte + EEN NIEUW STRAF er bovenop.

Dus alvorens te reclameren...eerst u eens informeren.
Oud 19 augustus 2009, 20:23   #36
Depth of Field
Banneling

Standaard

Citaat:
Niemand die er ooit eens een seconde bij stilstaat dat ook de meeste gedetineerden net zoals u en alle anderen een gezin te onderhouden hebben, hypotheek of huur verder moeten betalen (al was het maar om een vast adres terug te hebben na vrijkoming), gerechtsdeurwaarders vaak moeten afbetalen, advocaten en gerechtskosten moeten betalen, dikwijls samengaande boeten moeten betalen....kortom een waslijst verplichtingen hebben.
Moet die vrouw maar niet zo stom zijn om te trouwen of samen te wonen met een misdadiger, nou.
Oud 19 augustus 2009, 20:26   #37
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Depth of Field Bekijk bericht
Moet die vrouw maar niet zo stom zijn om te trouwen of samen te wonen met een misdadiger, nou.
Oud 19 augustus 2009, 23:30   #38
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Mambo ergens heb je zeker een punt, mensen na uitzitten van straf zonder inkomen op straat zetten is vragen om moeilijkheden.
Die hele begeleiding kan stukken beter, zonder meer!
Ook is de visie over gevangenschap niet van deze tijd, in principe zou je die tijd beter gebruiken om mensen een vak te leren, eigen inkomen te verwerven en de hierbij behaalde resultaten moet het moment van in vrijheidsstelling mee bepalen.
Maar vervroegde vrijlating zie ik als fout, wie veroordeeld wordt moet zijn straf uitzitten, punt uit!

Gevangenissen moeten echter ook bijdragen tot toekomstperspectief, en dat gebeurt inderdaad helaas nog veel te weinig, ook binnen psychiatrie trouwens!
Het probleem is dat een gevangenis zo een beetje wetten en decreten heeft zoals men in een café wel eens de 10 geboden kan lezen, pure quatsch voor de inmates maar voor de buitenstaander allicht een richtlijn.

Het probleem van een vak te leren?
Laten we dat eens korter bekijken.
Stel u heeft 5 jaar effectief, dat is 60 maand..tijd genoeg en het gros van alle gevangenen valt daar allicht wel ergens wel ergens tussen.
Denkt u dat ze een opleiding what ever kunnen volgen?
Het gaat dus zo; in realtiteit zullen zo ongeveer alle gedetineerden (van 5 j en minder) al wat voorarrest gedaan hebben. In voorarrest valt er niks te leren want men weet nog het vonnis niet.
Na het vonnis...gaat men er van uit dat men "misschien" ook wel op 1/3 vrijkomt. Dus 20 maand minus voorarrest...resteert misschien nog...17 maand of zo iets...minus de aanvraag tot cursus (gaat traag) en dan heb je al te weinig tijd om de cursus te volmaken...dus geweigerd.

Je moet dus al celstraffen hebben flink boven de 5 jaar effectief.
En dan nog? Waar ga je heen met je verleden?
1/3 van alle werk is privé sector...2/3 wordt je automatisch geweigerd omwille van je celstraf.
Wat rest je nog?
Oud 20 augustus 2009, 06:41   #39
Depth of Field
Banneling

Standaard

Citaat:
Wat rest je nog?
Als tragisch voorbeeld rond te lopen dat misdaad niet loont.
Oud 20 augustus 2009, 10:12   #40
buurman
Banneling

Standaard

Citaat:
Het probleem is dat een gevangenis zo een beetje wetten en decreten heeft zoals men in een café wel eens de 10 geboden kan lezen, pure quatsch voor de inmates maar voor de buitenstaander allicht een richtlijn.

Het probleem van een vak te leren?
Laten we dat eens korter bekijken.
Stel u heeft 5 jaar effectief, dat is 60 maand..tijd genoeg en het gros van alle gevangenen valt daar allicht wel ergens wel ergens tussen.
Denkt u dat ze een opleiding what ever kunnen volgen?
Het gaat dus zo; in realtiteit zullen zo ongeveer alle gedetineerden (van 5 j en minder) al wat voorarrest gedaan hebben. In voorarrest valt er niks te leren want men weet nog het vonnis niet.
Na het vonnis...gaat men er van uit dat men "misschien" ook wel op 1/3 vrijkomt. Dus 20 maand minus voorarrest...resteert misschien nog...17 maand of zo iets...minus de aanvraag tot cursus (gaat traag) en dan heb je al te weinig tijd om de cursus te volmaken...dus geweigerd.

Je moet dus al celstraffen hebben flink boven de 5 jaar effectief.
En dan nog? Waar ga je heen met je verleden?
1/3 van alle werk is privé sector...2/3 wordt je automatisch geweigerd omwille van je celstraf.
Wat rest je nog?
Een grote slag slaan, en op pensioen vertrekken...Of anders terug de bak in.
Je kan ook, sterk van je reputatie en je ervaring, grote slagen voorbereiden, en ze door anderen laten uitvoeren ...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be