Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 augustus 2009, 18:00   #161
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mountain Dew Bekijk bericht
Waarom zouden we wel pro-Europees moeten zijn??? Zeg me dat eens....
Dat is eigenlijk een goede vraag. Hopenlijk is het een even goede vraag als je Europees vervangt door bv. (VS) Amerikaans.

Europa, maar niet het huidige Europa toegegeven, biedt een weg naar onafhankelijkheid. Echte ontwikkeling heeft die onafhankelijkheid nodig.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2009, 18:24   #162
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nyquist Bekijk bericht
Je mag dan al de esoterische conversiefactoren kennen (bv. 1 foot = 12 inches), maar hoeveel inches is 1.3 feet dan? Het is schandalig dat je voor zoiets, wat niet eens een bewerking inhoudt, meer dan 1 seconde zou nodig hebben, maar 12+3*12/10 = 15.6 is niet zo simpel en veel kans op fouten. En dan 1.3 feet x 4.1 yards in square inches? Vergeet het maar.
Ik heb twee sets van boren. Het kleinste kind weet direct dat een boor van 8 mm een groter gat maakt dan een van 7 of 6mm, in tegenstelling tot boren van 1/4, 3/8, 5/16,... Om over berekeningen nog maar te zwijgen. Dan wordt het helemaal te zot.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 18 augustus 2009 om 18:27.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2009, 19:27   #163
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Ik heb twee sets van boren. Het kleinste kind weet direct dat een boor van 8 mm een groter gat maakt dan een van 7 of 6mm, in tegenstelling tot boren van 1/4, 3/8, 5/16,... Om over berekeningen nog maar te zwijgen. Dan wordt het helemaal te zot.
Ik kan redelijk draaien, heb mijn Philips instrumentmakersdiploma.
Ooit had ik het genoegen om met een Engelse draaibank te mogen werken.
Met een nonius verdeeld in 1/32" die weer onderverdeeld was meen ik 64 delen van 1/32".
Geef mij dan maar het ISO-passingsstelsel.
Ik draai nog steeds met gemak op 1/100 mm nauwkeurig.
Heb ooit een Russische draaibank gezien in spiegelbeeld, dus rechtsomdraaiend en de klauwkop rechts.

Geef mij maar een echte Hembrug:

Laatst gewijzigd door Derk de Tweede : 18 augustus 2009 om 19:27.
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2009, 20:06   #164
Descartes Jr
Banneling

Descartes Jr's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door <!-- / message --> Bekijk bericht
En omdat het metrisch stelsel rond duizendtallen draait hebben we een benaming nodig voor 1000 seconden.
De kilo-seconde. Is dat zo'n probleem ?

En wat gaat ge met de goniometrie doen ? Van een rechte hoek 100° maken ? En een cirkel wordt dan 400 ° ? Waarom dan geen 1000°, dat maakt 250° voor een rechte hoek en 125° voor een talud van 4/4.

Als ge dan toc bezig zijn, zoek ook iets anders voor de Kelvin, de Celsius en de Fahrenheit. Toch wel erg dat we een ei moeten koken bij 373 K hé. Zo'n stom getal !

Laatst gewijzigd door Descartes Jr : 18 augustus 2009 om 20:06.
Descartes Jr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2009, 20:21   #165
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard 1/100

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Ik kan redelijk draaien, heb mijn Philips instrumentmakersdiploma.
Ooit had ik het genoegen om met een Engelse draaibank te mogen werken.
Met een nonius verdeeld in 1/32" die weer onderverdeeld was meen ik 64 delen van 1/32".
Geef mij dan maar het ISO-passingsstelsel.
Ik draai nog steeds met gemak op 1/100 mm nauwkeurig.
Heb ooit een Russische draaibank gezien in spiegelbeeld, dus rechtsomdraaiend en de klauwkop rechts.

Geef mij maar een echte Hembrug:
Draaide jij met de draaibank op de foto tot op 1/100 ste ?
In welk jaar was dat ?
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2009, 06:40   #166
Nyquist
Minister-President

Nyquist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Juist. Dus ook de tijd in een tientallig stelsel. Dat zou niet meer dan billijk zijn.
Wel, metrische tijd bestaat, is zelfs uitgewerkt door dezelfde commissie die het SI stelsel heeft genormeerd, maar is gewoon niet zeer populair. En inderdaad, met tijd rekenen is een veel groter probleem dan met lengte of weetikveelwat.

Citaat:
Maar pas hetzelfde eens toe op de versnelling, in het huidige stelsel ?
De versnelling stond toch al in de 2e wet v. Newton? Simpel genoeg, de positie is uitgedrukt in meter, de snelheid (de afgeleide naar de tijd van de positie) dus in m/s, de versnelling in m/s^2, de jerk in m/s^3, etc...
Nyquist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2009, 06:46   #167
Nyquist
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr Bekijk bericht
En wat gaat ge met de goniometrie doen ? Van een rechte hoek 100° maken ? En een cirkel wordt dan 400 ° ? Waarom dan geen 1000°, dat maakt 250° voor een rechte hoek en 125° voor een talud van 4/4.
Bestaat al, de 'gradien' of 'gon' verdeelt een cirkel in 400° grad, en werd tenminste vroeger nog wel in militaire kringen gebruikt. Wiskundigen verkiezen meestal wel de radians.

Citaat:
Als ge dan toc bezig zijn, zoek ook iets anders voor de Kelvin, de Celsius en de Fahrenheit. Toch wel erg dat we een ei moeten koken bij 373 K hé. Zo'n stom getal !
Celcius en Kelvin zijn toch basis 10? Het verschil tussen het vriespunt en het kookpunt van water is precies 100°C of 100°K. Het feit dat niet elke waarde uit te drukken is als een rond getal lijkt me eerder een troef voor een eenhedenstelsel
Oud 19 augustus 2009, 06:57   #168
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Bestaat al, de 'gradien' of 'gon' verdeelt een cirkel in 400° grad, en werd tenminste vroeger nog wel in militaire kringen gebruikt. Wiskundigen verkiezen meestal wel de radians.
In de landmeetkunde is de "gon" nog steeds gebruikelijk.
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2009, 06:59   #169
Zwitser

Standaard

Citaat:
Wel, metrische tijd bestaat, is zelfs uitgewerkt door dezelfde commissie die het SI stelsel heeft genormeerd, maar is gewoon niet zeer populair. En inderdaad, met tijd rekenen is een veel groter probleem dan met lengte of weetikveelwat.
Metrische tijd is lastig. Bij de Zwitserse overheid lopen de prikklokken op metrische tijd. Een half uur is dan 0,5 uur. Maar een derde van een uur is 0,3333333.... Dan is 60 minuten in een uur toch wel verdomd handig.
Oud 19 augustus 2009, 07:03   #170
Descartes Jr
Banneling

Standaard

Citaat:
Weet ik, ik heb in mijn legerdienst nog granaten afgevuurd met elevatie-instelling via dat systeem. Maar zoals u zegt : we werken altijd in radialen en maken dus gebruik van het natuurlijk getal pi. 10 is een kunstmatig getal maar dus, zoals gezegd, een goede conventie.

Citaat:
Celcius en Kelvin zijn toch basis 10? Het verschil tussen het vriespunt en het kookpunt van water is precies 100°C of 100°K. Het feit dat niet elke waarde uit te drukken is als een rond getal lijkt me eerder een troef voor een eenhedenstelsel
Klopt. Al moet je het in de Angelsaxische wetenschappelijke literatuur (TM's, ...) nog steeds met de Fahrenheit doen.
Oud 19 augustus 2009, 07:07   #171
Zwitser

Standaard

[quote=Mountain Dew;4280254] Wel laten we het er maar op houden dat ik de belangen van de gewone man in de straat behartig, niet die van de kameradtschaften der Europese bankiers. Vraag hier maar eens aan de havenwerkers van Hull(ongeveer 90 mijl vanwaar ik woon)wat ze denken dat een aantal jaren geleden 1 of andere Spanjoolse stoephoer(nvdr Loyala Di Palacio(PP) even ging beslissen dat de Britse havens diende geliberaliseerd te worden. Open your eyes boy, that's fuckin Europe lad. Bollen, cut the crap mate, en als je consequent het opneemt voor mensen, dien je die Europese nazistaat uitdrukkelijk af te wijzen.
/QUOTE]

Als je het consequent opneemt voor gewone mensen, en niet enkel voor hen die toevallig tot een beroepsgroep met een sterke lobby behoren, dan heb je helemaal geen EU nodig om uit eigen bewegen de havens te liberaliseren... Het enige wat je nodig hebt is enig economisch inzicht en de wens om het land als geheel vooruit te helpen.

De EU is inderdaad niet "consequent" voor de gewone man, maar de manier waarop links het voor geprivilegieerde minderheden opneemt blijft me ook steeds weer verbazen.
Oud 19 augustus 2009, 08:32   #172
Nyquist
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Metrische tijd is lastig. Bij de Zwitserse overheid lopen de prikklokken op metrische tijd. Een half uur is dan 0,5 uur. Maar een derde van een uur is 0,3333333.... Dan is 60 minuten in een uur toch wel verdomd handig.
We kunnen het hun niet meer vragen, maar ik heb gehoord dat dat de reden was voor de Sumeriers en Babyloniers en Chinezen om een bijzondere waarde aan het getal 60 te geven in hun wiskunde en kalenders, omdat het zo eenvoudig deelbaar is: door 2, 3, 4, 5, 6, 10, 12, 15, 20, etc... Desalniettemin hadden ook deze oude culturen een tiendelig talstelsel.
Oud 19 augustus 2009, 08:35   #173
Nyquist
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr Bekijk bericht
Klopt. Al moet je het in de Angelsaxische wetenschappelijke literatuur (TM's, ...) nog steeds met de Fahrenheit doen.
Echt? In wetenschappelijke lectuur? Da's echt wel misdadig, want als schaal is Fahrenheit wel bijzonder van de pot gerukt Meestal zie ik toch Kelvin gebruikt.
Oud 19 augustus 2009, 11:12   #174
willem1940NLD

Standaard

Ik vind 400-verdeling een maf getal in een cirkel; zou eerder denken aan 100 of moderner 128, cq 1000/1024.

Oud grapje over IT-ers: Het verschil tussen een amateur en een professional. De amateur denkt dat een kB 1000 B is en de professional stelt de km op 1024m.

Oud 19 augustus 2009, 22:20   #175
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom dient het metrieke stelsel de norm te zijn in Europa???
Citaat:
Britten zijn geen Europeanen.
Als de UK toch geen Europa is, waar moeit u zich dan mee als wij, in Europa, het logische metrische systeem invoeren?
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2009, 23:32   #176
<!-- / message -->
Parlementslid

<!-- / message -->'s schermafbeelding

Standaard

De hoek heeft al een SI-eenheid: de radiaal. Onpraktisch toch.

Veel praktischer zou een afgeleide zijn van cos & sin. Die vertalen een hoek perfect naar decimaal met een standaard straal van 100.

0,-100 = 180°
Oud 19 augustus 2009, 23:36   #177
<!-- / message -->
Parlementslid

<!-- / message -->'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
de versnelling in m/s^2
Hoeveel km/h^2 is dat ? Het zelfde belachelijke verhaal als mijl naar voet omrekenen.
Oud 20 augustus 2009, 06:48   #178
Zwitser

Standaard

Citaat:
Hoeveel km/h^2 is dat ? Het zelfde belachelijke verhaal als mijl naar voet omrekenen.
Niemand gebruikt km/h² voor versnelling. Dient ook tot niets.
Oud 20 augustus 2009, 07:10   #179
Zwitser

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Ik vind 400-verdeling een maf getal in een cirkel; zou eerder denken aan 100 of moderner 128, cq 1000/1024.
Het is helemaal niet zo maf als je even verder nadenkt waar het vandaan komt.

In de zeevaart gebruikt men de zeemijl. Die is gedefinieerd als de lengte van een boogminuut gemeten langs een grootcirkel op het aardoppervlak. Dat komt neer op 1852 meter. Juist dit verband maakt boldriehoeksmeetkunde op het aardoppervlak een stuk eenvoudiger. Dat was ooit, toen positiebepaling op zee gedaan werd zonder rekenmachientjes toch wel relevant.

De meter is ooit gedefinieert als een miljoenste van de afstand tussen de noordpool en de evenaar, gemeten langs de meridiaan van Parijs. Men heeft toen effectief (in volle Franse revolutie, alhoewel het initiatief nog van de Franse koning kwam) de lengte van de meridiaan gemeten van Duinkerke tot Barcelona. Daar is overigens wel een foutje in geslopen, en eigenlijk is
onze meter 0,2 mm te kort.
Aangezien een kwartomtrek van de aarde dus 1 miljoen meter is, is het niet onlogisch dan ook een kwartcirkel in 100 te delen. Op die manier komt 0,01 gon, gemeten langs een grootcirkel praktisch overeen met een kilometer. Op die manier zou een overstap naar het metrisch stelsel voor de zeevaart geen probleem dien te vormen, want alle gangbare formules blijven dezelfde.

Ondertussen is nagivatie iets wat gewoon aan computers overgelaten wordt, en is het allemaal niet meer zo relevant. Zeekaarten gebruik dus nog steeds lengte en breedte graden gebaseerd op een circkel van 360, en horizontale afstanden worden nog steeds in zeemijl gegeven. Maar dieptes en hoogtes zijn tegenwoordig wel overal in meter.

Overigens, de landen aangesloten bij de Navo gebruiken voor navigatie op land een coördinaten systeem dat gebaseerd is op de meter. De hele Nato is metrisch, inclusief het VS leger...
Oud 20 augustus 2009, 07:20   #180
Descartes Jr
Banneling

Standaard

Citaat:
De hoek heeft al een SI-eenheid: de radiaal. Onpraktisch toch.

Veel praktischer zou een afgeleide zijn van cos & sin. Die vertalen een hoek perfect naar decimaal met een standaard straal van 100.

0,-100 = 180°
Dus u gaat Fourrier-analyses, proba-verdeelfuncties, instabiliteitsformules, .... ombouwen naar een systeem zonder radialen ? Ik hoop dat je zo oud wordt als Methuzalem
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be