Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 augustus 2009, 20:02   #561
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bertie Bekijk bericht
Dat komt als gevolg van de "verbrabanting" van (oost en west) Vlaanderen die plaats heeft gevonden na 1830.

De "je" vorm is de oorspronkelijke inheemse vorm in zowel in Holland, Zeeland als West Vlaanderen.

Woorden als "aardappel", "ham" en "oom" waren ook de gebruikelijke woorden in Oost en West Vlaanderen, net als in Holland (maar in Vlaaanderen inmiddels vervangen door de Brabanstse 'patat, hesp en nonkel)

Maar system zal ongetwijfeld claimen van "verhollandsing!"
In een gedeelte van West-Vlaanderen.

Laatst gewijzigd door system : 24 augustus 2009 om 20:03.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2009, 20:23   #562
Fetai
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Wat weet jij er nou van. Je komt uit Limburg, jij kent Limburg als geen ander, zelfs na 38 jaar haal je jouw kennis van de Limburgse mentaliteit niet in. Het tegenovergestelde geldt voor het gebied buiten Limburg, daar houd je kennis op.

Laatst gewijzigd door Fetai : 24 augustus 2009 om 20:24.
Fetai is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2009, 20:29   #563
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fetai Bekijk bericht
Wat weet jij er nou van. Je komt uit Limburg, jij kent Limburg als geen ander, zelfs na 38 jaar haal je jouw kennis van de Limburgse mentaliteit niet in. Het tegenovergestelde geldt voor het gebied buiten Limburg, daar houd je kennis op.
U bent uit Zeeland. En dan nog uit Middelburg. Zeer ver weg. U hebt even weinig of evenveel recht tot spreken als ik.

Laatst gewijzigd door system : 24 augustus 2009 om 20:29.
Oud 24 augustus 2009, 20:42   #564
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U leest niet goed. In een klein gedeelte van West-Vlaanderen (het Kust-West-Vlaams) gebruikt men inderdaad de 'je', maar zeker nooit de 'jullie''.
Het gebruik van je/jullie komt grotendeels overeen met de verspreiding van de Menapiers, die woonden langs de Rijn in Nederland, en de westoever van de Schelde, Zeeuws-Vlaanderen dus, tot ergens tegen Brugge/Oostende.
In het zuiden van West-Vlaanderen leefden de Moërenaars ('Morini'), een heel ander volk dan de Menapiers. Noord-West-Vlamingen zijn eigenlijk verkapte Hollanders Dus niet zo abnormaal dat er taalverschillen zijn, vooral omdat Zuid-West Vlaanderen economisch ook lang op de Vlaamse steden Rijsel en Duinkerken is gericht geweest, eerder dan op Brugge.
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2009, 20:42   #565
Fetai
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
U bent uit Zeeland. En dan nog uit Middelburg. Zeer ver weg. U hebt even weinig of evenveel recht tot spreken als ik.
Ik ben niet diegene die het beter denkt de weten dan de West-Vlamingen op dit forum zelf.
Fetai is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2009, 20:50   #566
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Op de Franse Televisie is ondertiteling vrijwel nooit nodig. In Vlaanderen is dat de rigeur.
Franstaligen in de Rand moeten daar altijd, tercht, erg hard om lachen.
Het verschil tussen het Frans in Wallonie en tussen het standaard Frans van Parijs is dan bijvoorbeeld ook veel kleiner dan dat tussen het Nederlands in Vlaanderen en de boventaal van de Randstad.
De "Franse" TV komt uit Parijs. Maar in Zuid-Frankrijk spreekt men geen Frans maar Occitaans (langued'oc). Op de regionale TV (France 3), en verschillende radio-stations zijn er nog uitzendingen in die taal, en dat verstaan ze in Parijs ook niet. Het blijft natuurlijk een feit dat Frankrijk gewoon veel centralistischer is dan onze 17 provincien, en Parijs zijn wil opdringt aan de rest van Frankrijk (alhoewel het Parijse dialect zowat het schabouwelijkste was van alle in Frankrijk gesproken dialecten). Maar toch hebben ze onlangs in de grondwet moeten bekennen dat er lokale talen bestaan en die een zeker bestaansrecht hebben. Er is dus zelfs daar beterschap te verwachten.
Oud 24 augustus 2009, 20:58   #567
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja, ongelooflijk ver weg.

Gelukkig gaat er twee keer per jaar een space shuttle naar toe, want anders stierven die Middelburgers van de eenzaamheid.
-> "Fight The Power!" (Public Enemy)
-> "Facts don't care about your feelings" (Ben Shapiro)
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2009, 21:02   #568
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Het gebruik van je/jullie komt grotendeels overeen met de verspreiding van de Menapiers, die woonden langs de Rijn in Nederland, en de westoever van de Schelde, Zeeuws-Vlaanderen dus, tot ergens tegen Brugge/Oostende.
In het zuiden van West-Vlaanderen leefden de Moërenaars ('Morini'), een heel ander volk dan de Menapiers. Noord-West-Vlamingen zijn eigenlijk verkapte Hollanders Dus niet zo abnormaal dat er taalverschillen zijn, vooral omdat Zuid-West Vlaanderen economisch ook lang op de Vlaamse steden Rijsel en Duinkerken is gericht geweest, eerder dan op Brugge.
Ik heb alleen gesteld dat, in tegenstelling tot wat sommige beweerden of suggereerden, het niet zo is dat men de 'ge' of de 'gy' niet gebruikt in West-Vlaanderen, maar alleen de 'je'-vorm.
Oud 24 augustus 2009, 21:20   #569
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropke Bekijk bericht
In Limburg merk ik een omgekeerde ontwikkeling. Daar wordt het dialect, streektaal juist in ere gehouden en gepromoot. Kijk o.a. de tweetalige naambordjes bij sommige gemeentes. Werd in de commentaar bij de Eneco tour zelfs opgemerkt toen ze Sittard-Geleen passeerden.
Ook op LI regionale televisie en op de stadsTV van mijn gemeente gaat het vaak in dialect.
Beetje dom dat dialect door de mensen zelf verdrongen wordt. Ze kunnen biede handhaven: AN in de zaak en het andere in vrije tijd. In Limburg zelfs ook op de zaak int dialect uiteraard tussen Limburgse zakenrelaties onderling. Een Limburger zal uiteraard wel AN gebruiken t.o.v een Hollandse of Drentse collega.

Miss wel leuk cq plezant om eens een dialect-draad te openen? Kan iedereen in eigen dialect zijn verhaal kwijt. Hoewel schrijven nog niet zo makkelijk is. Zou wel interessant zijn om eens te zien hoeveel we mekaar verstaan buiten het AN.
Het Limburgs is dan ook een grote taal op zich, die gesproken wordt tot aan de Rijn. Zelf gemerkt toen ik ooit karnaval ging vieren in Krefeld, en mij afvroeg of heel Limburg daar zat....

Ondertussen ontwikkelt zich in het centrum van Vlaanderen een soort groot-brabants. Dat als gevolg van de zeer intensieve contacten in het economische centrum van het land. Op zich is dat de normale manier waarop een taal zich ontwikkelt. Hoe meer contacten, hoe groter de kans dat er woorden worden uitgewisseld en verschillen worden weggewerkt. Zo bevat het Antwerps vele woorden uit het Zweeds en het Spaans. Toen ik naar school ging in Boom, spraken de kinderen uit Hemiksem, Boom, Heindonk of Puurs nog elk een duidelijk eigen taaltje, maar wel vergelijkbaar, en totaal verschillend van het stads-antwerps uit de boze stad. Vandaag is dat volledig gehomogeniseerd.

Blijft het west-vlaams dat het minst geëvolueerd is door de relatieve isolatie van West-Vlaanderen na de vroege middeleeuwen. Beetje te vergelijken met het Bayrisch in Beieren, waar ook nog de oude klanken en vervoegingen/verbuigingen behouden bleven. Maar in feite dus het meest authentiek. 'k heb altijd plezier gehad aan al de dingen die mijn westvlaamse kotgenoten met hun kip uithaalden.
Oud 24 augustus 2009, 21:20   #570
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
De "Franse" TV komt uit Parijs. Maar in Zuid-Frankrijk spreekt men geen Frans maar Occitaans (langued'oc).
"Men" spreekt nauwelijks Occitaans in Zuid-Frankrijk.

"Les dialectes occitans sont classés en situation de danger important ou très important de disparition.

Ce déclin est peut-être l’explication au fait que seulement 5 % de la population occitanophone active transmette sa langue �* ses descendants en France."

Fransen weten heel goed wat je met deze folklore moet doen.
Geld geven, knuffelen, en dan uitroeien.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2009, 21:24   #571
Burkide
Europees Commissaris

Burkide's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waaraan jij als taalimperialist de gij-vorm wil opleggen. Althans, als je denkt dat het verspreiden van de jij-vorm ook een teken is van Hollands taalimperialisme, dan lijkt me dit de enige correcte omschrijving van wat jij betracht. Alleen is die premisse lichtjes ridicuul.
Het racisme van MR-FDF tegen de volkwijken en de "allochtonen" die er zich in bevinden is hetzelfde oude racisme van MR-FDF tegen de "sales flamands". Dàt is de sociologische realiteit in Brussel. Het wordt tijd dat we ons allemaal verenigen tegen deze onuitstaanbare, misprijzende bourgeoisie i.p.v. ons steeds opnieuw te laten verdelen.

Laatst gewijzigd door Burkide : 24 augustus 2009 om 21:25.
Burkide is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2009, 21:35   #572
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burkide Bekijk bericht
Waaraan jij als taalimperialist de gij-vorm wil opleggen. Althans, als je denkt dat het verspreiden van de jij-vorm ook een teken is van Hollands taalimperialisme, dan lijkt me dit de enige correcte omschrijving van wat jij betracht. Alleen is die premisse lichtjes ridicuul.
Ik leg niets op. Ik stel vast. En wat ik vaststel is dat men niet overal in West-Vlaanderen de 'jij'-vorm gebruikt. En u, u zou dat ook moeten vastellen in plaats van rond de pot te draaien.

Laatst gewijzigd door system : 24 augustus 2009 om 21:35.
Oud 24 augustus 2009, 21:39   #573
Burkide
Europees Commissaris

Burkide's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik leg niets op.
De Hollanders evenmin.

Citaat:
Ik stel vast. En wat ik vaststel is dat men niet overal in West-Vlaanderen de 'jij'-vorm gebruikt. En u, u zou dat ook moeten vastellen in plaats van rond de pot te draaien.
a) Ik beweerde niet dat men overal in West-Vlaanderen de jij-vorm gebruikt. Integendeel zelfs: ik repliceerde nadrukkelijk op 'een gedeelte van West-Vlaanderen'.
b) Wat dit met mijn opmerking te maken heeft, ontgaat me. Of het nu een deel of heel West-Vlaanderen is, jij wil er evengoed de gij-vorm 'opleggen' als de Hollanders ons de 'jij'-vorm willen opleggen.

Overigens, als 'sebiet' volgens jou correct is, decreteer ik bij deze dat het 'gaai' moet zijn, en niet 'gij'. Er bestaat zelfs een woordenboek van het dialect uit mijn streek, meen ik. U heeft het dus verkeerd. T
Het racisme van MR-FDF tegen de volkwijken en de "allochtonen" die er zich in bevinden is hetzelfde oude racisme van MR-FDF tegen de "sales flamands". Dàt is de sociologische realiteit in Brussel. Het wordt tijd dat we ons allemaal verenigen tegen deze onuitstaanbare, misprijzende bourgeoisie i.p.v. ons steeds opnieuw te laten verdelen.

Laatst gewijzigd door Burkide : 24 augustus 2009 om 21:45.
Burkide is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2009, 21:44   #574
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bertie
Dat komt als gevolg van de "verbrabanting" van (oost en west) Vlaanderen die plaats heeft gevonden na 1830.

De "je" vorm is de oorspronkelijke inheemse vorm in zowel in Holland, Zeeland als West Vlaanderen.

Woorden als "aardappel", "ham" en "oom" waren ook de gebruikelijke woorden in Oost en West Vlaanderen, net als in Holland (maar in Vlaaanderen inmiddels vervangen door de Brabanstse 'patat, hesp en nonkel)

Maar system zal ongetwijfeld claimen van "verhollandsing!"
Dat klopt Bertie! Mijn grootvader was uit De Panne afkomstig. Hij sprak over "erpels" (van "eerdappels"=> aardappels) en de familie had het regelmatig over "Janoom" (nonkel Jan) en "Juliamoeie" (tante Julia). Voor hesp gebruikte zijn generatie het woord "Hamme".
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2009, 21:44   #575
system
Banneling

Standaard

Citaat:
De Hollanders evenmin.

a) Ik beweerde niet dat men overal in West-Vlaanderen de jij-vorm gebruikt. Integendeel zelfs: ik repliceerde nadrukkelijk op 'een gedeelte van West-Vlaanderen'.
b) Wat dit met mijn opmerking te maken heeft, ontgaat me. Of het nu een deel of heel West-Vlaanderen is, jij wil er evengoed de gij-vorm 'opleggen' als de Hollanders ons de 'jij'-vorm willen opleggen.

Overigens, als 'sebiet' volgens jou correct is, decreteer ik bij deze dat het 'gaai' moet zijn, en niet 'gij'. U heeft het verkeerd.
Neen, u bent dur de comprenure. Ik zeg alleen dat men bezig is het Noord-Nederlands op te dringen. En dat filmpje van die Vlaamse leerkracht geeft een onomstotelijk bewijs dat men de Vlaamse kinderen een vreemde taal probeert op te leggen. En de 'je', 'jij', en de 'jullie' werden nog niet zo heel lang geleden in Vlaanderen niet gebruikt, op een plek na. Dat zijn de feiten. En die wilt u verdoezelen. En daarom praat u steeds naast de kwestie.

Laatst gewijzigd door system : 24 augustus 2009 om 21:45.
Oud 24 augustus 2009, 21:44   #576
Sus Iratus
Banneling

Standaard

Citaat:
Overigens, als 'sebiet' volgens jou correct is, decreteer ik bij deze dat het 'gaai' moet zijn, en niet 'gij'. U heeft het verkeerd.
Afgezien van dat het uiteraard 'gè' moet zijn een dikke
Sus Iratus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2009, 21:48   #577
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Dat klopt Bertie! Mijn grootvader was uit De Panne afkomstig. Hij sprak over "erpels" (van "eerdappels"=> aardappels) en de familie had het regelmatig over "Janoom" (nonkel Jan) en "Juliamoeie" (tante Julia). Voor hesp gebruikte zijn generatie het woord "Hamme".
Kust-West-Vlaams. Uw hele uitleg. Meer niet. En daarmee sluit ik deze discussie want we blijven steeds maar rondjes draaien. Het is sebiet bedtijd.

Laatst gewijzigd door system : 24 augustus 2009 om 21:48.
Oud 24 augustus 2009, 21:51   #578
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Kust-West-Vlaams. Uw hele uitleg. Meer niet. En daarmee sluit ik deze discussie want we blijven steeds maar rondjes draaien. Het is sebiet bedtijd.
het zal eerder voor jou zijn dan voor ons
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2009, 21:54   #579
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
het zal eerder voor jou zijn dan voor ons
Dat is waar.
Oud 25 augustus 2009, 15:45   #580
Bertie
Parlementslid

Bertie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
LOL - wat ben je hypocriet zeg.

Wat je "zuid Nederlands" noemt is gewoon zuiver Brabants. Termen als "Zuidnederlands", "Verkavelingsvlaams" of "VTM nederlands" zijn gewoon politiek-correcte benamingen voor uitlsuitend één dominante dialect: Brabants

System jij bent niet de heldhaftige verdediger van allerlei provinciale dialecten (tegen de grote boze imperialistische "Hollands") nee, jij bent zelf een imperialist: een Brabants-imperialist - dus eigenlijk gewoon een "taal-hooligan" cf. Ajax/Feyenoord (Holland) vs. de PSV (Brabant)
Bertie is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be