Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 augustus 2009, 15:50   #581
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bertie Bekijk bericht
LOL - wat ben je hypocriet zeg.

Wat je "zuid Nederlands" noemt is gewoon zuiver Brabants. Termen als "Zuidnederlands", "Verkavelingsvlaams" of "VTM nederlands" zijn gewoon politiek-correcte benamingen voor uitlsuitend één dominante dialect: Brabants

System jij bent niet de heldhaftige verdediger van allerlei provinciale dialecten (tegen de grote boze imperialistische "Hollands") nee, jij bent zelf een imperialist: een Brabants-imperialist - dus eigenlijk gewoon een "taal-hooligan" cf. Ajax/Feyenoord (Holland) vs. de PSV (Brabant)
Neen, ik ben me wel degelijk bewust van een Zuid-Nederlandse taal. Mijn moedertaal. En die verschilt wel degelijk van het Noord-Nederlands. En u bent zich daar minder bewust van. Met opzet, dat zou kunnen; of ongewild dat zou ook kunnen. En dat is dan spijtig, want u negeert de realiteit. Dat is natuurlijk uw recht, maar door uw kop in het zand te blijven steken bewijzen u en uw geestesgenoten ons hier in het Zuiden een zeer slechte dienst.

Kijk en luister:

http://www.youtube.com/watch?v=7z8so8fV4Ao

Laatst gewijzigd door system : 25 augustus 2009 om 15:56.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2009, 16:03   #582
Bertie
Parlementslid

Bertie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
U leest niet goed. In een klein gedeelte van West-Vlaanderen (het Kust-West-Vlaams) gebruikt men inderdaad de 'je', maar zeker nooit de 'jullie''.
"klein"

"kust-west-vlaams"

Wat een arrogantie zeg system ik kan ook zeggen dat er maar in een klein igedeelte van Nederland men de gij vorm gebruikt, imperialist!
Bertie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2009, 16:08   #583
system
Banneling

Standaard

Citaat:
"klein"

"kust-west-vlaams"

Wat een arrogantie zeg system ik kan ook zeggen dat er maar in een klein igedeelte van Nederland men de gij vorm gebruikt, imperialist!
Een heel klein gedeelte. Veel kleiner nog in ieder geval dan u denkt.
Oud 25 augustus 2009, 16:24   #584
Bertie
Parlementslid

Standaard

Citaat:
... u bent zich daar minder bewust van.
Integendeel. Ik ben er zeer bewust van dat er twee dominante dialecten bestaan in de lage landen.
Citaat:
... ik ben me wel degelijk bewust van een Zuid-Nederlandse taal.
Dat is niets anders dan een politiek-correcte term voor één variant: het Brabants.

Laatst gewijzigd door Bertie : 25 augustus 2009 om 16:28.
Oud 25 augustus 2009, 16:27   #585
Sus Iratus
Banneling

Standaard

Citaat:
Een heel klein gedeelte. Veel kleiner nog in ieder geval dan u denkt.
Zowat heel Noord-Brabant, het noordelijk gedeelte van Limburg, delen van Zeeuws-Vlaanderen en het zuiden en zuidoosten van Gelderland is inderdaad een erg klein gedeelte ja.
Sus Iratus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2009, 16:31   #586
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sus Iratus Bekijk bericht
Zowat heel Noord-Brabant, het noordelijk gedeelte van Limburg, delen van Zeeuws-Vlaanderen en het zuiden en zuidoosten van Gelderland is inderdaad een erg klein gedeelte ja.
Daar heb ik het niet over. Ik heb het over het gedeelte van Vlaanderen waar men de 'je' gebruikt van oudsher. Een uiterst klein gedeelte weliswaar.

Laatst gewijzigd door system : 25 augustus 2009 om 16:32.
Oud 25 augustus 2009, 16:41   #587
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Daar heb ik het niet over. Ik heb het over het gedeelte van Vlaanderen waar men de 'je' gebruikt van oudsher. Een uiterst klein gedeelte weliswaar.
Wat mij betreft is dat deel groot genoeg. Ik heb er toch nog geen last mee gehad. Toch niet voor dat jij er mee afkwam.
-> "Fight The Power!" (Public Enemy)
-> "Facts don't care about your feelings" (Ben Shapiro)

Laatst gewijzigd door djimi : 25 augustus 2009 om 16:42.
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2009, 16:48   #588
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Wat mij betreft is dat deel groot genoeg. Ik heb er toch nog geen last mee gehad. Toch niet voor dat jij er mee afkwam.
Dat zal wel zijn dat u daar geen last van had. U en een zeer kleine groep kust-West-Vlamingen gebruikte deze 'je'-vorm. Alleen, het overgrote deel van Vlaanderen gebruikte de 'je' vorm niet. Hetgeen dus impliceert dat de 'je' eigenlijk cultuurvreemd is. Ik zou haast durven beweren 'volkvreemd', dus wat de taal betreft. En dat laatste wilt er maar niet in bij u.

Laatst gewijzigd door system : 25 augustus 2009 om 16:53.
Oud 25 augustus 2009, 16:50   #589
Bertie
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Lees en leer:

http://books.google.com/books?id=82X...age&q=&f=false
...Brabantse uitspraakvarianten en woorden (beenhouwer 'slager', hesp 'ham' en pinnekensdraad 'prikkeldraad') worden door andere Nederlandse dialecten in België en door tussentalen overgenomen...

Laatst gewijzigd door Bertie : 25 augustus 2009 om 16:52.
Oud 25 augustus 2009, 16:58   #590
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Lees en leer:

http://books.google.com/books?id=82X...age&q=&f=false
...Brabantse uitspraakvarianten en woorden (beenhouwer 'slager', hesp 'ham' en pinnekensdraad 'prikkeldraad') worden door andere Nederlandse dialecten in België en door tussentalen overgenomen...
Wat heeft dat er nu mee te maken. U ziet toch zelf op het filmpje dat de Nederlanders een 'ander' Nederlands spreken dan wij. En dat wij inderdaad andere woorden gebruiken. Dat wij inderdaad 'droogkuis' gebruiken en zij 'stomerij' om nu een type-voorbeeld te geven. U zit voortdurend te vitten en uitvluchtsels te zoeken om uw 'je'-gebruik te kunnen verantwoorden. Maar daar kunt u niet in slagen want de 'je'-vorm is voor -bijna- alle Vlamingen uitheems,ze werd ons opgedrongen door de Taalcomissie die zich laat manipuleren door de (Noord-)Nederlanders, zeg maar de Hollanders.

Laatst gewijzigd door system : 25 augustus 2009 om 17:02.
Oud 25 augustus 2009, 16:59   #591
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat zal wel zijn dat u daar geen last van had. U en een zeer kleine groep kust-West-Vlamingen gebruikte deze 'je'-vorm. Alleen, het overgrote deel van Vlaanderen gebruikte de 'je' vorm niet. Hetgeen dus impliceert dat de 'je' eigenlijk cultuurvreemd is. Ik zou haast durven beweren 'volkvreemd', dus wat de taal betreft. En dat laatste wilt er maar niet in bij u.
Och, als ik eerlijk mag zijn: ik zit er ècht niet mee in dat ik 'volksvreemd' zou zijn, hoor.

Dat wil natuurlijk nog lang niet zeggen dat ik moet proberen mijn volk te saboteren als het graag wat vrijer wil zijn, noch dat ik het moet gaan haten, hé.
Oud 25 augustus 2009, 17:03   #592
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Och, als ik eerlijk mag zijn: ik zit er ècht niet mee in dat ik 'volksvreemd' zou zijn, hoor.

Dat wil natuurlijk nog lang niet zeggen dat ik moet proberen mijn volk te saboteren als het graag wat vrijer wil zijn, noch dat ik het moet gaan haten, hé.
Haat is niet alleen immoreel, het is een slechte raadgever.
Oud 25 augustus 2009, 17:06   #593
Sus Iratus
Banneling

Standaard

Citaat:
ze werd ons opgedrongen door de Taalcomissie die zich laat manipuleren door de (Noord-)Nederlanders, zeg maar de Hollanders.
Ik neem aan dat u over concrete bewijzen beschikt die deze bewering van u kunnen staven?

Zo ja, gaarne even laten zien.
Zo nee, voor eens en voor altijd ophouden met uw domme gezever hieromtrent.
Oud 25 augustus 2009, 17:15   #594
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik neem aan dat u over concrete bewijzen beschikt die deze bewering van u kunnen staven?

Zo ja, gaarne even laten zien.
Zo nee, voor eens en voor altijd ophouden met uw domme gezever hieromtrent.
Dan moeten we niet ver zoeken. Het bewijs ligt bijvoorbeeld al in dat filmpje. De Vlaamse leerkracht Nederlands was verplicht aan zijn Vlaamse kinderen het woord Hollandse 'stomerij' aan te leren, terwijl er om de hoek een 'droogkuis' stond.
Oud 25 augustus 2009, 17:19   #595
Sus Iratus
Banneling

Standaard

Citaat:
Dan moeten we niet ver zoeken. Het bewijs ligt bijvoorbeeld al in dat filmpje. De Vlaamse leerkracht Nederlands was verplicht aan zijn Vlaamse kinderen het woord Hollandse 'stomerij' aan te leren, terwijl er om de hoek een 'droogkuis' stond.
Dat is in het geheel geen bewijs voor uw stelling dat de 'je'-vorm werd "opgedrongen door de Taalcomissie die zich laat manipuleren door de (Noord-)Nederlanders, zeg maar de Hollanders"

U lult dus naast de kwestie, en u heeft overduidelijk geen enkel bewijs in handen die uw stelling kan bewijzen.
Oud 25 augustus 2009, 17:21   #596
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Haat is niet alleen immoreel, het is een slechte raadgever.
Eerst is er angst, dat is de slechtste raadgever van allemaal.

Haat is de lelijke tronie van de angst.

En die is niet alleen immoreel, maar ook nog eens stekeblind, potdoof, oerdom èn contra-productief.

Dat merk ik hier in BVL goed genoeg.
Oud 25 augustus 2009, 17:23   #597
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat heeft dat er nu mee te maken. U ziet toch zelf op het filmpje dat de Nederlanders een 'ander' Nederlands spreken dan wij. En dat wij inderdaad andere woorde gebruiken. Dat wij inderdaad 'droogkuis' gebruiken en zij 'stomerij' om nu een type-voorbeeld te geven. U zit voortduren te vitten en uitvluchtsels te zoeken om uw 'je'-gebruik te kunnen verantwoorden. Maar daar kunt u niet in slagen want de 'je'-vorm is voor -bijna- alle Vlamingen uitheems,ze werd ons opgedrongen door de Taalcomissie die zich laat manipuleren door de (Noord-)Nederlanders, zeg maar de Hollanders.
De voorzitter is een u welbekende Vlaming.

De mensen in het filmpje konden elkaar prima verstaan, alleen sommige merk- en typenamen zijn bij u anders dan bij ons. Bankcontact is een merknaam, chipolata een soort- of typenaam. 'Witgoedzaken' klinkt leuk 'Hollands' maar is bij ons ook niet ingeburgerd. De mensen van het filmpje zóchten verschillen, ze hebben ze gevonden. Maar als dit de resultaten zijn vind ik ze nogal mager en liggen noord en zuid in taalgebruik dichter bij elkaar dan u doet uitschijnen.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2009, 17:23   #598
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat is in het geheel geen bewijs voor uw stelling dat de 'je'-vorm werd "opgedrongen door de Taalcomissie die zich laat manipuleren door de (Noord-)Nederlanders, zeg maar de Hollanders"

U lult dus naast de kwestie, en u heeft overduidelijk geen enkel bewijs in handen die uw stelling kan bewijzen.
U vroeg me een bewijs. Welke meer objectieve bewijs kunnen we dan krijgen dan dit antwoord van die leerkracht. En dat is de man van de dagdagelijkse praktijk op dit vlak. Want deze leerkracht onderwijst dat soort Nederlands wat goedgekeurd wordt door de Taalcommissie en via de inspectie in de leerprogramma's terechtkomt. Maar zover had u nog niet nagedacht, neem ik aan. Wel, denk dan maar in het vervolg wat beter na. Of misschien moet u wat dieper nadenken.

Laatst gewijzigd door system : 25 augustus 2009 om 17:27.
Oud 25 augustus 2009, 17:34   #599
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In Twente moet men kinderen 'lepel' aanleren terwijl er in het kopje toch echt een 'reuryzer' zit.

Natuurlijk moet die leerkracht zijn kinderen het woord 'stomerij' aanleren. Het gaat om de woordenschat van het Nederlands.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2009, 17:37   #600
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
In Twente moet men kinderen 'lepel' aanleren terwijl er in het kopje toch echt een 'reuryzer' zit.

Natuurlijk moet die leerkracht zijn kinderen het woord 'stomerij' aanleren. Het gaat om de woordenschat van het Nederlands.
Dan moeten de kinderen in Holland ook het woord 'droogkuis' worden aangeleerd. Want hier gaat het ook om de woordenschat van het Nederlands. Want wij gebruiken dit woord overal in Vlaanderen.

Laatst gewijzigd door system : 25 augustus 2009 om 17:39.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be