Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 augustus 2009, 08:35   #821
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard Nee hoor ...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Nee, hoor. Ik ben geen trawant van A'pense poenpakker.

Maar Zeebrugge heeft geen goede verbindingen met het hinterland.
Men is nu pas begonnen met het mogelijk te maken om de binnenvaartwaterwegen te verbreden en uit te diepen.
De spoorlijnen is men nog aan het aanleggen.
En de autowegen slippen nu al dicht als de zon schijnt.
Beeld je maar eens in dat er tussen de toeristen ook nog eens zo'n 10.000 vrachtwagens van en naar Zeebrugge moeten per dag.
Nu niet dat de wegen rond Antwerpen daar wel geschikt voor zijn, maar daar heb je geen toeristen die naar zee willen als de zon schijnt.

Een containerhaven in Oostende, met goede binnenvaartwaterwegen lijkt mij dus een betere oplossing, daar deze schepen dan geen last hebben van de gastankers.
Nee hoor !!!
Je hebt dus nog geen Michelin-kaart bekeken. Dat staat als een paal boven (zee)water...
Dat dichtslippen v.d. autowegen gebeurt vanaf de vrijdagavond tot de zondagavond en vooral in juli en augustus. Er zijn dus nog 10 maanden waar het redelijk vlot gaat.
De express-weg Brugge-Zeebrugge slipt alleen dicht als er een ongeval gebeurt, wat zelden voorkomt !
(Ik geloof dat er ook iets bestaat als dichtsliBBen. Juist ?)

Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2009, 08:38   #822
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard Getij

Citaat:
Nee, maar tijdens het binnen en buiten varen van een gastanker, mogen er geen andere scheepsbewegingen plaats hebben in Zeebrugge om veiligheidsredenen. Hierdoor kunnen grote schepen juist hun getij missen en 12 uur moeten wachten op het volgende.
Iets dat voor containerschepen een ramp is.
Jantje, vandaag is het in Zeebrugge hoogtij om 17.44.
Misschien kan je eens gaan kijken of er een geladen gastanker binnevaart ?
Oud 25 augustus 2009, 10:32   #823
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Nee, maar tijdens het binnen en buiten varen van een gastanker, mogen er geen andere scheepsbewegingen plaats hebben in Zeebrugge om veiligheidsredenen. Hierdoor kunnen grote schepen juist hun getij missen en 12 uur moeten wachten op het volgende.
Iets dat voor containerschepen een ramp is.
Het zal dan denk ik iets groter/breder moeten; vergelijk de Rotterdamse Maasvlakte(n).

http://www.metaseek.nl/search/nl/1/r...am+gasterminal
Oud 25 augustus 2009, 12:19   #824
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Nee hoor !!!
Je hebt dus nog geen Michelin-kaart bekeken. Dat staat als een paal boven (zee)water...
Dat dichtslippen v.d. autowegen gebeurt vanaf de vrijdagavond tot de zondagavond en vooral in juli en augustus. Er zijn dus nog 10 maanden waar het redelijk vlot gaat.
De express-weg Brugge-Zeebrugge slipt alleen dicht als er een ongeval gebeurt, wat zelden voorkomt !
(Ik geloof dat er ook iets bestaat als dichtsliBBen. Juist ?)

De vrachtwagens rijden daar nu dus NIET en veroorzaken dus geen files op dit ogenblik.
Ik gebruik niet enkel wegenkaarten, ik rijd zelf ook zeer regelmatig tussen de Belgische zeehavens. Ik onderhoud namelijk schepen en havenwerktuigen.
Ik weet dus perfect wat er op de wegen gebeurt aan de havens.
We spreken voor Antwerpen over een paar miljoen TU die jij naar Zeebrugge wil verhuizen.
Antwerpen met zijn 8 uitvalswegen kan de hoeveelheid vrachtwagens hieraan verbonden amper verwerken en jij wil dit laten doen door Zeebrugge dat slechts 1 uitvalsweg heeft voor vrachtwagens.
Of ga je die over de kustweg jagen?????
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2009, 12:20   #825
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De vrachtwagens rijden daar nu dus NIET en veroorzaken dus geen files op dit ogenblik.
Ik gebruik niet enkel wegenkaarten, ik rijd zelf ook zeer regelmatig tussen de Belgische zeehavens. Ik onderhoud namelijk schepen en havenwerktuigen.
We spreken voor Antwerpen over een paar miljoen TU die jij naar Zeebrugge wil verhuizen.
Antwerpen met zijn 8 uitvalswegen kan de hoeveelheid vrachtwagens hieraan verbonden amper verwerken en jij wil dit laten doen door Zeebrugge dat slechts 1 uitvalsweg heeft voor vrachtwagens.
We geven de lading mee aan de kusttram.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2009, 12:24   #826
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Het zal dan denk ik iets groter/breder moeten; vergelijk de Rotterdamse Maasvlakte(n).

http://www.metaseek.nl/search/nl/1/r...am+gasterminal
De doorvaart in Zeebrugge in inderdaad veel te klein om de Antwerpse containerschepen te kunnen overnemen.
Vele vergeten dat Antwerpen niet enkel langs de schelde overs een paar tientallen kilometers containerschepen ontvangt, maar ook nog eens een paar honderd kilometers kaai binnen de sluizen heeft. En gebruikt maakt van 8 sluizen waar meerdere zeeschepen tegelijkertijd versast worden.
Enkel de MSC-terminal verwerkt zo'n 10 tot 20 schepen per dag. Het totaal aantal van heel de Zeebrugse haven in een week.
Oud 25 augustus 2009, 22:11   #827
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard Niet ???

Citaat:
Als u PERFEKT weet wat er op de wegen aan de havens gebeurt, dan bent u vorige week niet in of rond Zeebrugge geweest. Soit.
Ik wil géén paar miljoen TU naar Zeebrugge verhuizen !!! Ik ben daarvoor in de verste verte NIET bevoegd...
Ik stel alleen dat de super-containerschepen die Antwerpen niet binnen kunnen, wegens het niet baggeren v.d. Schelde, beter naar Zeebrugge komen i.p.v. naar Rotterdam.
1 Uitvalsweg voor vrachtwagens + 1 zeekanaal dat verbinding geeft met het binnenland en verder in de EU + 1 spoorlijn die gebruikt wordt, dag en nacht.
Oud 25 augustus 2009, 22:35   #828
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als u PERFEKT weet wat er op de wegen aan de havens gebeurt, dan bent u vorige week niet in of rond Zeebrugge geweest. Soit.
Ik wil géén paar miljoen TU naar Zeebrugge verhuizen !!! Ik ben daarvoor in de verste verte NIET bevoegd...
Ik stel alleen dat de super-containerschepen die Antwerpen niet binnen kunnen, wegens het niet baggeren v.d. Schelde, beter naar Zeebrugge komen i.p.v. naar Rotterdam.
1 Uitvalsweg voor vrachtwagens + 1 zeekanaal dat verbinding geeft met het binnenland en verder in de EU + 1 spoorlijn die gebruikt wordt, dag en nacht.
Maar jonge toch. Ik heb hier nog een oude kinderwagen staan, die mag je ook nog gebruiken om wat mee te vervoeren. En ge bent het fietspad nog vergeten te vernoemen,

Jantje heeft gelijk jong. Ben je al eens langs het Kanaal van zee naar Antwerpen gevaren? Ik denk dat ge nog sneller alles per helikopter overbrengt.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2009, 22:45   #829
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard Gelijk ?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Jantje heeft gelijk jong. Ben je al eens langs het Kanaal van zee naar Antwerpen gevaren? Ik denk dat ge nog sneller alles per helikopter overbrengt.
Ik denk dat Jantje voor een deel gelijk heeft. Ik misschien ook...

Oud 26 augustus 2009, 02:15   #830
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik denk dat ge het zeer zwaar onderschat. Bovendien is er nog een andere zaak.
Antwerpen staat wereldweit uitzonderlijk goed aangeschreven met betrekking tot zijn havenpersoneel (dokwerkers). Rederijen kiezen ook dikwijls specifiek voor Antwerpen om de efficiëntie, de snelle afhandeling. Een schip dat aan de kade ligt kost geld, bergen geld.
Oud 26 augustus 2009, 05:45   #831
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Je hebt gelijk op het punt dat Vlaanderen zelf werk moet maken van de verbindingen tussen de kusthavens en het Europese hinterland.
Het uitbouwen van onze kusthavens komt zelfs goedkoper uit dan met Nederland werken voor de uitbouw van Antwerpen.

Maar dan verniel je het toerisme aan de kust en heel de natuur daar.
Men moet dan van onze 50km kust één grote haven maken.

Enkel de Antwerpse haven op linkeroever heeft ons reeds meer dan 5 gemeentes gekost.

Op rechter oever verwijzen de namen van de dokken en sluizen nog naar de dorpen die daarvoor zijn moeten verdwijnen.

Want die super schepen naar de kusthavens afleiden brengt ook mee, dat de binnenvaart, kustvaart en verbindingslijnschepen in die havens moeten kunnen geladen en gelost worden.
Je spreekt dus direct over een paar duizend km kaaide aanleggen en een paar duizend km³ grond uitgraven tot havendokken.
Enkel het 4de en 5de havendok in Antwerpen zijn samen reeds groter an al onze kusthavens samen.

De Antwerpse haven aan rechteroever strekt zich uit over een afstand van meer dan 60km in lengte en meer dan 15 km in breedte.
De haven op linkeroever is nog eens zo groot.
Je spreekt dus over een oppervlakte van meer dan 60 bij 30km of meer dan 1800km² kust die je moet om toveren van toeristisch naar havengebied.
Plus dat je de daaraan verbonden kantoorgebouwen moet bouwen en de daaraan verbonden industrie voor onderhoud van de schepen en havenwerktuigen moet kunnen huisvestigen.

Ik heb het vermoeden dat je gewoon onderschat wat Antwerpen eigenlijk is.

Het feit van de havenarbeiders is verwaarloosbaar, want 50% daarvan komt uit streek tussen Gent en linkeroever en is dus even snel in Zeebrugge als in Antwerpen rechteroever. Moesten er goede en voldoende verbindingen zijn om deze volksstroom aan te kunnen, want zelfs vandaag slibben de Antwerpse 4 rijvakswegen elke ochtend en avond dicht.
Oud 26 augustus 2009, 13:33   #832
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard Zeebrugge

[quote=Garry;4297287]Ik denk dat ge het zeer zwaar onderschat. Bovendien is er nog een andere zaak.

Zeebrugge staat wereldwijd uitzonderlijk goed aangeschreven met betrekking tot zijn havenpersoneel (dokwerkers). Rederijen kiezen ook dikwijls specifiek voor Zeebrugge om de efficiëntie, de snelle afhandeling. Een schip dat aan de kade ligt kost geld, bergen geld. De GROTE containerschepen worden in Zeebrugge het snelst gelost of geladen. Ze moeten bovendien geen 60 km landinwaarts varen tussen allerhei hindernissen in een rivier.

Oud 26 augustus 2009, 13:38   #833
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard mega-containerschepen

Citaat:
Je hebt gelijk op het punt dat Vlaanderen zelf werk moet maken van de verbindingen tussen de kusthavens en het Europese hinterland.
Het uitbouwen van onze kusthavens komt zelfs goedkoper uit dan met Nederland werken voor de uitbouw van Antwerpen.

.Het feit van de havenarbeiders is verwaarloosbaar, want 50% daarvan komt uit streek tussen Gent en linkeroever en is dus even snel in Zeebrugge als in Antwerpen rechteroever. Moesten er goede en voldoende verbindingen zijn om deze volksstroom aan te kunnen, want zelfs vandaag slibben de Antwerpse 4 rijvakswegen elke ochtend en avond dicht.
Ik stel alleen dat de mega-containerschepen die A'pen niet binnenkunnen omdat hun diepgang meer is dan 13 m. beter naar Zeebrugge varen dan naar Rotterdam. Zeebrugge is een DIEPZEEhaven. A'pen niet.
Oud 26 augustus 2009, 16:24   #834
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik stel alleen dat de mega-containerschepen die A'pen niet binnenkunnen omdat hun diepgang meer is dan 13 m. beter naar Zeebrugge varen dan naar Rotterdam. Zeebrugge is een DIEPZEEhaven. A'pen niet.
Heb jij eigenlijk wel enig besef van hoe het containertransport in elkaar steekt?
Je kan de grote containerschepen gewoon niet naar een andere haven sturen dan de kleinere containerschepen, containerbinnenvaartschepen en containerkustvaartschepen.
Containers worden namelijk op één plaats verzameld en op zo'n groot mogelijke schepen geplaatst voor de grote afstanden en daar terug verdeelt door kleinere schepen.

Alles in het containergebeuren hangt dus gewoon aan elkaar vast en kan niet verdeelt worden over verschillende havens volgens grote van de schepen.

Het is dus de Schelde uitbaggeren of de Vlaamse economie afbouwen.
Met meer dan 1.000.000werklozenin Vlaanderen tot gevolg.
Oud 26 augustus 2009, 16:37   #835
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

De Nederlandse regering heeft nogmaals belooft aan Leterme dat ze volop naar een oplossing zoeken om zo snel mogelijk de schelde uit te baggeren.

Laat ons ze het voordeel van de twijfel geven en aankijken hoe snel die zo snel mogelijk zal zijn.

Laatst gewijzigd door Garry : 26 augustus 2009 om 16:38.
Oud 26 augustus 2009, 19:08   #836
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard Elkaar verstaan...

Citaat:
Heb jij eigenlijk wel enig besef van hoe het containertransport in elkaar steekt?
Je kan de grote containerschepen gewoon niet naar een andere haven sturen dan de kleinere containerschepen, containerbinnenvaartschepen en containerkustvaartschepen.
Containers worden namelijk op één plaats verzameld en op zo'n groot mogelijke schepen geplaatst voor de grote afstanden en daar terug verdeelt door kleinere schepen.

Alles in het containergebeuren hangt dus gewoon aan elkaar vast en kan niet verdeelt worden over verschillende havens volgens grote van de schepen.

Het is dus de Schelde uitbaggeren of de Vlaamse economie afbouwen.
Met meer dan 1.000.000werklozenin Vlaanderen tot gevolg.
Zó dom ben ik nu ook niet !
Jij weet toch ook dat zo'n mastodont in Brest of Zeebrugge niet AL z'n containers lost en/of laadt. De containers worden NIET op één plaats geladen en nog minder gelost. Die containers worden verdeeld over verschillende diepzeehavens. Zo'n schip dat in Zeebrugge toekomt in de morgen kan, bij manier van spreken, in de avond al weer vertrekken zonder dat AL de containers gelost zijn. Het schip vaart verder naar bv Rotterdam. Daar worden weer een aantal containers gelost en misschien andere bijgeladen. Het vraagt dus een ingewikkelde planning.
( 1.000.000 werklozen is aan de lage kant: ik gok op 2.000.000)
Oud 27 augustus 2009, 05:24   #837
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zó dom ben ik nu ook niet !
Jij weet toch ook dat zo'n mastodont in Brest of Zeebrugge niet AL z'n containers lost en/of laadt. De containers worden NIET op één plaats geladen en nog minder gelost. Die containers worden verdeeld over verschillende diepzeehavens. Zo'n schip dat in Zeebrugge toekomt in de morgen kan, bij manier van spreken, in de avond al weer vertrekken zonder dat AL de containers gelost zijn. Het schip vaart verder naar bv Rotterdam. Daar worden weer een aantal containers gelost en misschien andere bijgeladen. Het vraagt dus een ingewikkelde planning.
( 1.000.000 werklozen is aan de lage kant: ik gok op 2.000.000)
In Antwerpen worden die Super schepen vaak volledig gelost en herladen, evenals in Singapore.
Kusters en binnenvaartschepen worden steeds geheel gelost en geladenin Antwerpen.

Maar dat heeft niets te maken met het feit dat je de grote containerschepen naar Zeebrugge wil afleiden, en de andere naar Antwerpen wil laten varen.

Er zijn immers zeer belangrijke reden waarom grote rederijen op Antwerpen varen en niet op Rotterdam, redenen die Zeebrugge ook minder aantrekkelijk maken dan Antwerpen.
Een van die redenen is juist dat Antwerpen al ver land inwaarts ligt en geen kusthaven is.
Oud 27 augustus 2009, 08:28   #838
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Het gaat vast om een georkestreerd vertragingsmaneuvre van de Hollanders.

Volgens mij willen ze in tijden van crisis gewoon de haven van Rotjeknor beschermen.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2009, 11:46   #839
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard Vertragingsmanoeuvre

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Het gaat vast om een georkestreerd vertragingsmaneuvre van de Hollanders.

Volgens mij willen ze in tijden van crisis gewoon de haven van Rotjeknor beschermen.
Inderdaad: "Ten laatste tegen 2010 is de vaargeul uitgebaggerd". Sheldeverdrag van 2005 ! Mooie theorie, de praktijk is anders.
Balkenende zal nog deze week (!) stappen zetten om de Scheldeverdieping op gang te trekken...Er is zelfs optie voor een "noodwet" ! Alstublieft !
Verdere info op weeweewee punt lichtgelovigen & zeveraars punt bee ee.
Oud 27 augustus 2009, 12:04   #840
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard Landinwaarts...

Citaat:
In Antwerpen worden die Super schepen vaak volledig gelost en herladen, evenals in Singapore.
Kusters en binnenvaartschepen worden steeds geheel gelost en geladenin Antwerpen.

Maar dat heeft niets te maken met het feit dat je de grote containerschepen naar Zeebrugge wil afleiden, en de andere naar Antwerpen wil laten varen.

Er zijn immers zeer belangrijke reden waarom grote rederijen op Antwerpen varen en niet op Rotterdam, redenen die Zeebrugge ook minder aantrekkelijk maken dan Antwerpen.
Een van die redenen is juist dat Antwerpen al ver land inwaarts ligt en geen kusthaven is.
Welke zijn die belangrijke redenen ?
Ver landinwaarts: meer dan 60 km. Hoelang vaart een "gewoon" containerschip op die 60 km ?
"Tijd is geld" weet je 't nog ? Ik vermoed dat het minder duur is om vrachtwagens met goedkope Poolse, Litouwse,enz... chauffeurs in te zetten dan zo'n mastodont de 60 km v.d. Schelde te laten op- en afvaren.
"Kusthaven". Juist ! Een nog beter woord is "Diepzeehaven".
De Schelde is 13 m diep. De toegangsgeul (Pas v.h.Zand) tot Zeebrugge is 2,5 m. DIEPER !!! Ze is +/- 600 m. breed en strekt tot 2 km. in zee, gemeten vanaf de uiterste punt v.d. strekdammen.

Laatst gewijzigd door Boduo : 27 augustus 2009 om 12:05.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be