Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 augustus 2009, 11:56   #121
abou Anis
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Lijkt mij niet, uit het lezen van de diverse berichten/links. Die ouders zijn gescheiden en de moeder ziet bezwaren maar houdt zich tamelijk afzijdig. De vader probeert sponsoring te krijgen voor zijn dochter maar het idee voor de grote tocht lijkt toch wel echt van het meisje zelf te komen. Ieder moment breekt zij uit met haar gesofisticeerd scheepje en blijft dan tamelijk wat dagen/weken weg.

Overigens zijn die ouders ooit een aantal jaren zeilende geweest en het kind is ergens onderweg geboren.
Wat ik me al een paar keer heb afgevraagd is of men er ook vanuit zou gaan dat het idee van het meisje zelf komt wanneer dat idee pakweg een huwelijk met een 25-jarige man was met als reden dat ze zo snel mogelijk kindertjes wil...
abou Anis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2009, 12:04   #122
frontstar
Banneling

Standaard

13 jaar IS te jong, ook voor een meisje.
Rond de wereld varen met een zeilboot is nog iets anders dan met de fiets van Arlon naar Knokke, he.
frontstar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2009, 12:12   #123
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fb718882 Bekijk bericht
Ik vrees dat , als dat meisje echt vertrekt , er een precedent geschapen
wordt . Dat er dan meerdere 13-jarigen hun vingertje zullen opsteken en ook "iets" willen ondernemen . En waarom mag Laura wel haar zin doen en ik niet ? Stel dat er morgen een kind met autostop naar Vladivostok wil ???

Dan zullen er ook wel fervente autotoppers zijn die zeggen : doen !

Neem me niet kwalijk , maar ik blijf mijn twijfels hebben .
Ja, of als verstekeling in een ruimteraket ...

Geen appelen met peren vergelijken.

Varen is lang niet ieders hobby en misschien wel erfelijk of genetisch bepaald; kan ook vormen aannemen die op "verslaving" lijken. Wel typisch dat er onmiskenbare vaardigheden aan te pas komen, zonder welke de "hobby" hoegenaamd geen kans heeft zelfs maar te ontstaan of, hooguit, in passieve zin dat men zich graag, in onbegrensd vertrouwen, LAAT varen door de watermensen.

Ik ken tamelijk veel mensen die al de bibbers krijgen bij het oversteken van een rivier per veerpont, laatstaan dat die zelf eens wat willen spelen met een roeibootje of kano; begrijpelijk dat dezulken de haren te berge rijzen bij het vernemen van Laura's plannen.
Oud 27 augustus 2009, 12:13   #124
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Ik vind niet dat dit kan, omdat een meisje van dertien gewoon te jong is voor het inschatten van alle risico's voor die tocht.
Ouders horen dus grenzen te bepalen tot je oud genoeg bent zelf dit te doen, wat zou er mis mee zijn haar nog een aantal jaren te laten wachten en wanneer ze achttien is dit te laten doen?
Jongeren kunnen pas op de leeftijd van twaalf bijvoorbeeld goed afstanden inschatten, pas dan ontwikkelt zich abstract denken,kortom je ontwikkelt nog volop eigenschappen die nodig zijn om zo een tocht te kunnen doen, het is niet omdat pa en ma zeilen, ze op een schip geboren is dat daarom dit meisje echt in staat is ieder risico in te schatten voor deze tocht, geef haar nog wat tijd te groeien zodat er minder risico is,persoonlijk vind ik die ouders totaal onverantwoord.
In plaats van jongeren systematisch te onderschatten en in risicovolle keurslijfjes te dwingen (zie : http://forum.politics.be/showpost.ph...0&postcount=94) zouden volwassenen ook wel eens de moeite kunnen opbrengen te LUISTEREN naar wat die jongeren te vertellen hebben, en zich in één ruk door afvragen waarom die jongeren er zo massaal zo vaak zo ongelukkig bijlopen.

Overigens zal de ontwikkeling van eigenschappen die nodig zijn om het in de wereld der volwassenen vol te houden (moed, autonomie, doorzettingsvermogen, ...) door zo'n tocht niet bepaald verhinderd worden, me dunkt.

Trouwens, zo héél alleen zal dat meisje wel niet zijn, heb ik de indruk.

Zelfs als ze kan en mag vertrekken, zullen er moeiallen genoeg zijn die haar wedervaren op de voet zullen volgen (waarschijnlijk het liefst op TV, of wat dacht u?).

De Kinderbescherming zou zich beter bezig houden met het zelf-destructieve gedrag van jongeren die daar niet mee in de kijker lopen.

Voor wie het niet begrijpt: er zijn statistieken genoeg over zelfmoord en pogingen daartoe, drugsgebruik, ...

En wat met de vele verkeers-slachtoffertjes? Wat doet de Kinderbescherming voor die 'categorie'?

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2009, 12:15   #125
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door abou Anis Bekijk bericht
Wat ik me al een paar keer heb afgevraagd is of men er ook vanuit zou gaan dat het idee van het meisje zelf komt wanneer dat idee pakweg een huwelijk met een 25-jarige man was met als reden dat ze zo snel mogelijk kindertjes wil...
Absurde vergelijking vind ik dat; kom je ooit zelf op het water?
Oud 27 augustus 2009, 12:17   #126
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Oh, het zou juist positief zijn. Een eerste stap om de roestige ketting te breken.
100% mee eens!

Zie ook http://forum.politics.be/showpost.ph...0&postcount=94

Oud 27 augustus 2009, 12:21   #127
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door frontstar Bekijk bericht
13 jaar IS te jong, ook voor een meisje.
Rond de wereld varen met een zeilboot is nog iets anders dan met de fiets van Arlon naar Knokke, he.
Inderdaad. Het tweede is tien keer gevaarlijker dan het eerste.
Met dank aan al die 'volwassenen' (+18, toch?) die het maar niet tot zich willen laten doordringen dat Francorchamps zich beperkt tot een afgesloten circuit in de buurt van Spa.

Laatst gewijzigd door djimi : 27 augustus 2009 om 12:31.
Oud 27 augustus 2009, 12:22   #128
Tavek
Banneling

Standaard

Tschijnt dat ze goed kan zeilen, dat haar ouders er mee akkoord zijn en dat het haar droom is.

Go for it girl !

En al de anderen: geen zakes mee.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2009, 12:35   #129
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
Wie de inhoud van mijn posts een beetje kent weet dat ik veel belang hecht aan het opdoen van kennis. Is wat mij betreft trouwens een proces dat je hele leven lang duurt. Maar! Naast het opdoen van schoolse kennis vind ik alternatieve wijzen van leren éven belangrijk.

Het op jeugdige leeftijd alleen rond de wereld zeilen voldoet ruimschoots aan mijn "eisen" terzake. De ervaring en kennis en zelfontplooiing die ze op haar zeilreis zal opdoen vind je evenwel niet terug op de schoolbanken. Geloof me maar, ik weet waar ik over spreek.

Wanneer het er op aankomt "klaargestoomd-te-zijn-voor-de-arbeidsmarkt" zal dat meisje trouwens beter bewapend zijn dan de meeste van haar leeftijdsgenoten. Een personeelsdirecteur die een CV negeert waarop staat dat de kandidaat op jeugdige leeftijd solo een zeilreis rond de wereld heeft gemaakt is geen knip voor zijn neus waard.
100%, Esperanza.

Je maakt hiermee je 'nick' méér dan waar.

Allez, dat hoop ik toch

Het zal van de 'begrijpende lezer' afhangen, uiteindelijk.

Mij heb je er alleszins véél plezier mee gedaan.

Laatst gewijzigd door djimi : 27 augustus 2009 om 12:36.
Oud 27 augustus 2009, 12:36   #130
frontstar
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Tschijnt dat ze goed kan zeilen, dat haar ouders er mee akkoord zijn en dat het haar droom is.

Go for it girl !

En al de anderen: geen zakes mee.
OK, ik wil mij ook niet moeien met andermans leven, maar wat als het kind in een storm komt, zoals ze er nog geen gehad heeft, wat als ze overboord geslagen wordt (spijts alle ervaring die ze al heeft op haar jeugdige leeftijd)? Hoe gaat die vader daarmee omgaan?

Vele ouders willen dat hun kind ergens uitblinkt: als het wat kan tekenen, moet het direct een Picasso worden, als het voetbaltalent heeft, moet het bij AA Gent gaan spelen,...
Bij vele ouders is er geen plaats voor middelmaat. Hun kind MOET het beste, verste, grootste, langste,...whatever zijn. Ik heb het gevoel dat die papa ook in die richting neigt.
Oud 27 augustus 2009, 12:41   #131
frontstar
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
Wie de inhoud van mijn posts een beetje kent weet dat ik veel belang hecht aan het opdoen van kennis. Is wat mij betreft trouwens een proces dat je hele leven lang duurt. Maar! Naast het opdoen van schoolse kennis vind ik alternatieve wijzen van leren éven belangrijk.

Het op jeugdige leeftijd alleen rond de wereld zeilen voldoet ruimschoots aan mijn "eisen" terzake. De ervaring en kennis en zelfontplooiing die ze op haar zeilreis zal opdoen vind je evenwel niet terug op de schoolbanken. Geloof me maar, ik weet waar ik over spreek.

Wanneer het er op aankomt "klaargestoomd-te-zijn-voor-de-arbeidsmarkt" zal dat meisje trouwens beter bewapend zijn dan de meeste van haar leeftijdsgenoten. Een personeelsdirecteur die een CV negeert waarop staat dat de kandidaat op jeugdige leeftijd solo een zeilreis rond de wereld heeft gemaakt is geen knip voor zijn neus waard.
Ik ben akkoord met wat je schrijft, maar ik ben bang dat we het over de leeftijd niet eens zullen raken: ook op 18 jaar alleen rond de wereld zeilen, staat al mooi op een CV.
Ik denk dat 17-18 jaar een minimum is (denk IK): omdat je fysiek, emotioneel en intellectueel veel en veel sterker staat dan op 13 jaar.
Wat gaat het volgend jaar zijn? Een jongetje van 11?
Oud 27 augustus 2009, 12:41   #132
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Lijkt mij niet, uit het lezen van de diverse berichten/links. Die ouders zijn gescheiden en de moeder ziet bezwaren maar houdt zich tamelijk afzijdig. De vader probeert sponsoring te krijgen voor zijn dochter maar het idee voor de grote tocht lijkt toch wel echt van het meisje zelf te komen. Ieder moment breekt zij uit met haar gesofisticeerd scheepje en blijft dan tamelijk wat dagen/weken weg.

Overigens zijn die ouders ooit een aantal jaren zeilende geweest en het kind is ergens onderweg geboren.
Dat verklaart volgens mij �*lles!

De eerste ogenblikken na de geboorte zijn voor de nieuwe mens cruciaal!

Baby Laura had geen keus, maar dat blijkt helemaal geen ramp.

Behalve voor de 'Kinderbeschermers' dan.

Oud 27 augustus 2009, 12:48   #133
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Deze topic kan best worden samengevat in het onderschrift van Djimi :

Citaat:
Don't be afraid your life will end; be afraid it will never begin.
Het meisje heeft dit héél goed begrepen.

Laatst gewijzigd door Esperanza : 27 augustus 2009 om 12:49.
Esperanza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2009, 12:50   #134
Hallebarde
Banneling

Standaard

Ik vrees dat sommigen hier niet al te best een onderscheid weten te maken tussen enerzijds een zeiltochtje op beschermd water, en anderzijds solozeilen rond de wereld.

Op zich is oceaanzeilen al iets totaal anders dan bijvoorbeeld het oversteken van het Kanaal, laat staan dat je dat solo doet, en dan nog op een leeftijd waarop je onmogelijk voldoende ervaring en maturiteit kunt vergaard hebben.

Ik zou de mogelijkheid dat een dertienjarige dergelijk niet ongevaarlijk avontuur aanvat in principe niet uitsluiten, maar het lijkt mij evident dat de ouders daarbij weloverwogen en terdege moeten inschatten of het kind dit op alle vlakken aankan.

Het kind zelf daarover laten beslissen, zou ik totaal onverantwoord vinden.

Ikzelf zou in elk geval, als ouder, mijn dochter eerst nog een vijftal jaren ervaring laten opdoen op wat ruimer water dan ze, naar ik gelezen heb, tot nu toe heeft bevaren.

Laatst gewijzigd door Hallebarde : 27 augustus 2009 om 12:51.
Hallebarde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2009, 12:54   #135
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door frontstar Bekijk bericht
OK, ik wil mij ook niet moeien met andermans leven, maar wat als het kind in een storm komt, zoals ze er nog geen gehad heeft, wat als ze overboord geslagen wordt (spijts alle ervaring die ze al heeft op haar jeugdige leeftijd)? Hoe gaat die vader daarmee omgaan?

Vele ouders willen dat hun kind ergens uitblinkt: als het wat kan tekenen, moet het direct een Picasso worden, als het voetbaltalent heeft, moet het bij AA Gent gaan spelen,...
Bij vele ouders is er geen plaats voor middelmaat. Hun kind MOET het beste, verste, grootste, langste,...whatever zijn. Ik heb het gevoel dat die papa ook in die richting neigt.
Nee, zo werkt het niet bij het type "Watermens"; het kost ze zelfs doorgaans enige moeite om zich te concentreren op zulk profaan onderwerp. Zelfs hun grootste prestaties zijn meestal vooral alleen maar een smoes of motivering om financiering los te branden en daarvan lekker ver en veel te varen.
Oud 27 augustus 2009, 12:56   #136
Daimanta
Parlementsvoorzitter

Daimanta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Varen is lang niet ieders hobby en misschien wel erfelijk of genetisch bepaald; kan ook vormen aannemen die op "verslaving" lijken.
Precies. Daar zit het hem in. Het is net zoals kinderen zoetwaren geven. Zo gauw ze er van geproefd hebben willen ze het altijd. Mag ik een snoepje? Mag ik een glaasje cola? En dat "mag ik" is dan meestal "ik wil". Het is de taak van de ouders(in dit geval ouder) om te volharden dat het kind in beperkte mate snoepgoed tot zich neemt anders dan is het onvermijdelijk dat het kind gaatjes en overgewicht krijgt.

Zo hier dit (enig) kind. Zij wil op wereldreis(heel veel snoep) en blijft haar vader aan de kop zeuren tot hij toestemt. Hier komt ook het gevaar van enige kinderen naar boven. De ouders hebben het kind nooit geleerd om te delen en het krijgt hun onverdeelde aandacht en alles wat het hartje begeert. In China, waar er door de 1-kinds-politiek veel gezinnen zijn met 1 jongentje, wordt dit ook wel het kleine keizertjesprobleem genoemd.

Kinderen krijgen van alles en leren niet te delen. Daarbij komt dat volgens u zeilen verslavend werkt en de redenering is rond. Ze is nog maar 13 jaar oud en ze dient net als alle anderen naar school te gaan om te leren voor later. Als zij dan doorzeurt tot de ouders murw zijn (en dat gebeurt waarschijnlijk snel omdat hun prinsesje anders iets tekort komt) kom je tot deze ridicule situatie. Ouders die hun kind moederziel alleen op een levensgevaarlijke toch de wereld rond laten. Want de oceaan en andere natuurfenomenen zijn gewoon heel gevaarlijk en daar moet zeker niet licht op gedacht worden.

Niet doen dus.
Oud 27 augustus 2009, 12:59   #137
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Daimanta Bekijk bericht
Precies. Daar zit het hem in. Het is net zoals kinderen zoetwaren geven. Zo gauw ze er van geproefd hebben willen ze het altijd. Mag ik een snoepje? Mag ik een glaasje cola? En dat "mag ik" is dan meestal "ik wil". Het is de taak van de ouders(in dit geval ouder) om te volharden dat het kind in beperkte mate snoepgoed tot zich neemt anders dan is het onvermijdelijk dat het kind gaatjes en overgewicht krijgt.

Zo hier dit (enig) kind. Zij wil op wereldreis(heel veel snoep) en blijft haar vader aan de kop zeuren tot hij toestemt. Hier komt ook het gevaar van enige kinderen naar boven. De ouders hebben het kind nooit geleerd om te delen en het krijgt hun onverdeelde aandacht en alles wat het hartje begeert. In China, waar er door de 1-kinds-politiek veel gezinnen zijn met 1 jongentje, wordt dit ook wel het kleine keizertjesprobleem genoemd.

Kinderen krijgen van alles en leren niet te delen. Daarbij komt dat volgens u zeilen verslavend werkt en de redenering is rond. Ze is nog maar 13 jaar oud en ze dient net als alle anderen naar school te gaan om te leren voor later. Als zij dan doorzeurt tot de ouders murw zijn (en dat gebeurt waarschijnlijk snel omdat hun prinsesje anders iets tekort komt) kom je tot deze ridicule situatie. Ouders die hun kind moederziel alleen op een levensgevaarlijke toch de wereld rond laten. Want de oceaan en andere natuurfenomenen zijn gewoon heel gevaarlijk en daar moet zeker niet licht op gedacht worden.

Niet doen dus.
Anders dan gewone "verslavingen" brengt varen bekwaamheden aan en draagt bij aan gezondheid.

Ooit "watermensen" ontmoet? Zij zijn als weinig anderen geneigd tot "delen" met wie zij maar ontmoeten, kunnen echter ook zeer lang buiten direct contact met medemensen.

Laatst gewijzigd door willem1940NLD : 27 augustus 2009 om 13:02.
willem1940NLD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2009, 13:00   #138
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Daimanta Bekijk bericht
...en ze dient net als alle anderen naar school te gaan om te leren voor later.
Mooie keizer heb je daar. Alleen jammer van de burgermoraal.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2009, 13:08   #139
frontstar
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hallebarde Bekijk bericht
Ik vrees dat sommigen hier niet al te best een onderscheid weten te maken tussen enerzijds een zeiltochtje op beschermd water, en anderzijds solozeilen rond de wereld.

Op zich is oceaanzeilen al iets totaal anders dan bijvoorbeeld het oversteken van het Kanaal, laat staan dat je dat solo doet, en dan nog op een leeftijd waarop je onmogelijk voldoende ervaring en maturiteit kunt vergaard hebben.

Ik zou de mogelijkheid dat een dertienjarige dergelijk niet ongevaarlijk avontuur aanvat in principe niet uitsluiten, maar het lijkt mij evident dat de ouders daarbij weloverwogen en terdege moeten inschatten of het kind dit op alle vlakken aankan.

Het kind zelf daarover laten beslissen, zou ik totaal onverantwoord vinden.

Ikzelf zou in elk geval, als ouder, mijn dochter eerst nog een vijftal jaren ervaring laten opdoen op wat ruimer water dan ze, naar ik gelezen heb, tot nu toe heeft bevaren.
Volledig akkoord. Ik zie een kind van 13 haar boot, zeilen, tuigage (en zichzelf) niet onder controle houden bij 8 Bft op een oceaan.
Oud 27 augustus 2009, 13:11   #140
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Wat vinden jullie hiervan: is dit verantwoord en moet Laura de gelegenheid krijgen haar droom in vervulling te laten gaan?
Eigenlijk wel: ze is letterlijk op het water geboren en heeft al meer dan genoeg van de wereld gezien om niet in zeven sloten tegelijk te lopen.
Support the country you live in or live in the country you support.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be