![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Minister
|
![]() Een Amerikaan die wat ondernemingszin en werklust heeft en poten aan zijn lijf heeft, kan tenminste nog zeer goed zijn boterham verdienen.
Inderdaad...de lamzakken die niet willen werken of absoluut geen werklust of vaardigheden hebben creperen van de honger, maar dat lijkt me maar correct niet ? Een leeuw die geen zin heeft om te jagen omdat hij dan moe wordt verhongert ook... Hier in communistisch Belgie is de hele werkethiek ontspoord, en moeten zij die hun nestel afdraaien maar immer meer afdragen voor zij die daar geen zin voor hebben. Ik kan niet wachten tot ik terug naar de US kan ! Home Sweet Home ! The American Dream baby ! En voor je zegt dat dat zo asociaal is en alleen blanke pipo's daar centen verdienen... Er zijn heel veel Indiers, Pakistanen, Arabieren, ... Die in Amerika een heel mooi bestaan uitbouwen. Arbeid en hard werk wordt beloond. Hier in Belgie wordt het alleen bestraft.
![]() |
#42 |
Banneling
|
![]() We zullen nog eens praten tijdens de grote depressie
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#44 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#45 |
Banneling
|
![]() Precies, kapitalisme is ook gedoemd om te falen, de mensen gaan beseffen waar ze eigenlijk mee bezig zijn. Dat word helaas geen prettige val
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Minister-President
|
![]() Zo buiten je uren eens wat lezen kan deugd doen, zeker als het over de arbeidsmoraal gaat. (Ik meen dat: je moet daar echt eens wat over lezen, dat is bijzonder boeiende literatuur.)
Of je daarvoor een job moet hebben betwijfel ik. Je vraag suggereerde immers dat iemand die dat ethos in twijfel trekt per definitie niet 'bijdraagt' aan onze samenleving, hetzij in fiscale hetzij in intellectuele zin.
![]() |
#47 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wat ik doe is totaal irrelevant in deze discussie.
Ik vind de vraag zelfs pretentieus, en tendentieus.
![]() |
#48 |
Banneling
|
![]() Groot kasteinversie-gehalte in deze draad.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Als jij het al pretentieus vindt dat iemand je vraagt of je bezoldigde arbeid verricht, is wat mij betreft de vraag beantwoord.
![]() |
![]() |
#50 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
werkethiek heeft iedereen die iets doet wat hij graag doet en die daar voldoening uit wil halen. Wat Nr. 10 aanhaalt is dat er een periode in onze maatschappij is gekomen waar mensen verplicht worden zaken te doen waar ze geen waarde aan hechten, maar moeten omdat ze moeten meedraaien in het geld verdienen spelletje. Van daaruit is wel degelijk vanuit de 'bourgeois', zoals u ze noemt, de sturing gekomen overal maar werkethiek op te plakken ook al halen de werkers geen enkele voldoening uit hetgeen ze mee bezig zijn.
![]() |
![]() |
#54 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Vroeger, net zoals nu, waren er mensen die wel en niet van hun werk genieten. Op dát vlak is er geen enkel bewijs dat de huidige wereld zo drastisch anders is.
Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 28 augustus 2009 om 11:06. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
idd, dus kunnen we besluiten dat er steeds een 'leidende' klasse is en die profiteert van de werkende klasse en die de werkende klasse bestookt met allerlei onzin om te kunnen blijven profiteren.
![]() |
![]() |
#56 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() Het is juist dat de bovenvermelde aspecten van werkethiek niet ontstonden met de IR. Maar toch scheerde de arbeidsreglementering (niet drinken, het meten van arbeidstijd,...) hoge toppen in de negentiende eeuw. Veel van de maatregels die toen geïntroduceerd werden waren ongezien in Europa (de idee van een werkkaart bvb). Sommige van die processen waren zonder meer gericht op het controleren van werknemers, en pasten als dusdanig binnen een kapitalisme dat een onderscheid tussen kapitaal en arbeid (en niet meer tussen bvb ervaren werknemer en nieuweling) wettelijk begon vast te leggen. Dat leidde m.i. tot de bestendiging van wat je een (meervoudige) sociale klasse zou kunnen noemen. De toen gecreëerde arbeidsdiscipline en -ethos (een vorm van zelfdiscipline) overleefden nu weer meer dan weer geheel niet de negentiende eeuw. Ook vandaag nog gaat een belangrijk deel van de 'arbeidsethos' hand in hand met de restanten van een op uitbuiting gebaseerde logica. Genre: 'ik werk vele uren, dus ik draag bij aan de samenleving'. Zo'n retoriek (merk de gelijkenissen met de hardwerkende Vlaming van Somers) was er evenwel niet op gericht de bijdragen aan de samenleving te maximaliseren maar veeleer om de werknemers een zelfdiscipline bij te brengen die vooral de werkgever goed uitkomt. Wanneer in een samenleving als de onze, die van stress en aandoeningen aan hart- en bloedvaten een levenswijze maakte, die zelfdiscipline nog steeds hoge toppen scheert... dan kan ik maar moeilijk geloven dat die identiteit van harde werker het resultaat is van een weldoordacht proces. mvg, Andy
Studies show that those who rely on the [corporate] media for their information have a poor understanding of the issues and are unable to discern misrepresentations in political advertising. Laatst gewijzigd door Andy : 28 augustus 2009 om 17:16. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 28 augustus 2009 om 18:38. |
||
![]() |
![]() |