Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 september 2009, 17:05   #1
webzwerver
Banneling

Standaard Er bestaan nog eerlijke mensen !

Een verantwoordelijke van een winkel in het Noorden van Frankrijk vind in een hoop afval, achtergelaten naast de vuilbak van zijn winkel een blikken doos met 100.000 euros in + een envelloppe met een adres erop. Wat doet deze man ? Hij begeeft zich onmiddellijk naar het adres vermeld op de envelloppe , waar hij een gezin aantreft die aan het verhuizen zijn. Na de eerste verbazing, en genomen inlichtingen blijkt de blikken koekendoos aan de vrouw haar ouders te behoren, die dit gespaard hebben voor hun oude dag. De doos was na een grote kuis per ongeluk weggegooid.
Wie zou er gehandeld hebben als deze eerlijke mens ? Wees eerlijk, je zit hier toch anoniem.
Ik moet toegeven dat als ik zulk een som naast mijn vuilbak vind, dus van mensen die hun smeerlapperij bij mij komen afzetten, ik dat geld behoud. Ben ik nu oneerlijk ?
Bron : Yahoo Actualités
webzwerver is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2009, 17:31   #2
bgf324
Secretaris-Generaal VN

bgf324's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door webzwerver Bekijk bericht
Een verantwoordelijke van een winkel in het Noorden van Frankrijk vind in een hoop afval, achtergelaten naast de vuilbak van zijn winkel een blikken doos met 100.000 euros in + een envelloppe met een adres erop. Wat doet deze man ? Hij begeeft zich onmiddellijk naar het adres vermeld op de envelloppe , waar hij een gezin aantreft die aan het verhuizen zijn. Na de eerste verbazing, en genomen inlichtingen blijkt de blikken koekendoos aan de vrouw haar ouders te behoren, die dit gespaard hebben voor hun oude dag. De doos was na een grote kuis per ongeluk weggegooid.
Wie zou er gehandeld hebben als deze eerlijke mens ? Wees eerlijk, je zit hier toch anoniem.
Ik moet toegeven dat als ik zulk een som naast mijn vuilbak vind, dus van mensen die hun smeerlapperij bij mij komen afzetten, ik dat geld behoud. Ben ik nu oneerlijk ?
Bron : Yahoo Actualités
Nee, u bent slechts een mens.
bgf324 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2009, 17:43   #3
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Niet iedereen verdraagt de gedachte, ergens "oneerlijk" aan te zijn gekomen ten nadele van iemand anders; ik weet niet of zoiets is aangeleerd dan wel aangeboren.
Oud 2 september 2009, 17:44   #4
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Ik weet niet wat ik zou doen.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2009, 17:49   #5
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ben ik nu oneerlijk ?
Ja.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2009, 17:50   #6
longhorn
Minister-President

longhorn's schermafbeelding

Standaard

Hangt ervan af wiens adres op die koekendoos staat. Als het Graaf Lippens is, dan zou ik de weg naar Knokke misschien wel niet vinden.
longhorn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2009, 17:59   #7
webzwerver
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Niet iedereen verdraagt de gedachte, ergens "oneerlijk" aan te zijn gekomen ten nadele van iemand anders; ik weet niet of zoiets is aangeleerd dan wel aangeboren.
Oneerlijk, oneerlijk...Het gaat hier niet om iemand bestelen of bedriegen, maar wel om een som geld, gevonden naast uw eigen vuilbak, waar iemand die daarvoor niet uitgenodigd was, zijn afval is komen wegsmijten...En zich vergist heeft, en ook zijn spaarpot weggezwierd heeft. Maar zelfs d�*t weet je allemaal niet. Je vind gewoon die som geld daar, als uit de lucht gevallen. Je kan dat beschouwen als een geluk, een buitenkansje. Niets oneerlijk daarin vind ik.
Oud 2 september 2009, 18:00   #8
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door longhorn Bekijk bericht
Hangt ervan af wiens adres op die koekendoos staat. Als het Graaf Lippens is, dan zou ik de weg naar Knokke misschien wel niet vinden.
Hoe ? Zoudt ge zelfs de lege doos niet terugbrengen ??

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2009, 18:00   #9
webzwerver
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door longhorn Bekijk bericht
Oud 2 september 2009, 18:00   #10
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oneerlijk, oneerlijk...Het gaat hier niet om iemand bestelen of bedriegen, maar wel om een som geld, gevonden naast uw eigen vuilbak, waar iemand die daarvoor niet uitgenodigd was, zijn afval is komen wegsmijten...En zich vergist heeft, en ook zijn spaarpot weggezwierd heeft. Maar zelfs d�*t weet je allemaal niet. Je vind gewoon die som geld daar, als uit de lucht gevallen. Je kan dat beschouwen als een geluk, een buitenkansje. Niets oneerlijk daarin vind ik.
Toch verdraagt niet iedereen, voor zichzelf, zulke gedachte.
Oud 2 september 2009, 18:03   #11
webzwerver
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
Ja.
Hoela ! Een strenge meneer hier !
Wie zonder zonden is, smijt de 1 ste steen !
Oud 2 september 2009, 18:05   #12
webzwerver
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Toch verdraagt niet iedereen, voor zichzelf, zulke gedachte.
Die gedachte is mischien wel licht afhankelijk van hoe je eigen bankrekening gevuld is, denk je niet ? Als je in het rood staat, zou je wel eens geneigd kunnen zijn om te denken dat dit een geschenk van god himself is. Nee ?
Oud 2 september 2009, 18:26   #13
Cisalpina
Gouverneur

Cisalpina's schermafbeelding

Standaard

heeft die vinder eerst dat geld geteld?

het is wel mooi van hem. want hoe weet hij dat de mensen aan wie hij het geld gaan geven is, de echte eigenaars zijn? misschien waren ze gewoon gewiekster dan hij.
Oud 2 september 2009, 19:45   #14
webzwerver
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cisalpina Bekijk bericht
heeft die vinder eerst dat geld geteld?

het is wel mooi van hem. want hoe weet hij dat de mensen aan wie hij het geld gaan geven is, de echte eigenaars zijn? misschien waren ze gewoon gewiekster dan hij.
Hij vond een enveloppe met een naam en adres op bij het geld. Maar wat bewijst dat ?
Oud 2 september 2009, 21:35   #15
Tavek
Banneling

Standaard

Naam en adres erbij: terugbrengen.

"anoniem cash geld" = ff bewaren, desnoods een paar jaar. Kans is groot dat het dan van een drugsdealer ofzo is. Komt em zagen voor zen geld geeft ge het hem gewoon, zoniet: kassa !

Zo zou ik het doen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2009, 21:38   #16
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hij vond een enveloppe met een naam en adres op bij het geld. Maar wat bewijst dat ?
Niets maar dat neemt niet weg dat zulk een 'eerlijke vinder' wel weet dat het niet hem toebehoort... dat is wel vrij zeker.

ps. Ik zou ze ook bijhouden hoor of misschien eerst uitzoeken of diegene die die som verloren hadden ze meer dan mij nodig hadden... dan nog zou ik een soort vergoeding te vragen ( niet te zwijgen om betrokkene die verantwoordelijk is om dat te sluikstorten aan te geven of daar zelf een vergoeding voor te vragen )
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2009, 21:39   #17
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht

"anoniem cash geld" = ff bewaren, desnoods een paar jaar. Kans is groot dat het dan van een drugsdealer ofzo is. Komt em zagen voor zen geld geeft ge het hem gewoon, zoniet: kassa !

Zo zou ik het doen.
ook een idee ... maar in dit bewuste voorbeeld waren diegenen die dat kwijt waren dat misschien nooit komen vragen.
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2009, 22:20   #18
webzwerver
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
ook een idee ... maar in dit bewuste voorbeeld waren diegenen die dat kwijt waren dat misschien nooit komen vragen.
Volgens het artikel wisten ze niet eens dat dit geld bestond.
Oud 2 september 2009, 22:22   #19
webzwerver
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht

Zo zou ik het doen.
Je vind een doos naast jouw vuilbak, met bankbiljetten in. Daarbij ligt een lege enveloppe , met een naam en een adres op...Wat bewijst die enveloppe ?
Oud 2 september 2009, 22:31   #20
@lpha
Parlementsvoorzitter

@lpha's schermafbeelding

Standaard

Als er helemaal geen vinder was of geen eerlijke vinder dan was de verliezer in beide gevallen zijn geld kwijt. Bovendien was hij van het bestaan ervan niet op de hoogte en miste het bijgevolg niet.
Dus wanneer hem onverwacht een smak geld in de schoot geworpen wordt lijkt het me logisch en fair dit eerlijk te verdelen, ieder de helft dus.
@lpha is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be