Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 september 2009, 13:20   #21
ericferemans
Perm. Vertegenwoordiger VN

ericferemans's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
De patente nonsens is de bewering dat je onbeperkt (in hoeveelheid en in duur) aan 1% kan lenen bij de ECB. Dat is gewoon niet zo. Wil je langer dan een week geld lenen dan moet je op de open geldmarkt zijn. Daar zijn korte termijn leningen inderdaad op dit moment erg goedkoop. Wil je op langere termijn lenen, dan kom je inderdaad al snel weer op interestvoeten van 4% en hoger. Dat heeft er alles mee te maken dat iedereen verwacht dat die extreem lage rentes niet gaan aanhouden.
Dan blijft natuurlijk de vraag waarom men 3 procent intrest cadeau geeft aan de banken....
ericferemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2009, 15:45   #22
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door abou Anis Bekijk bericht
waarom sgreift ge niet g als ge g zegt?
om het niet te moeilijk te maken voor de West-Vlamingen.

Waarom moest gij dat weten ? Of was't alleen maar om de plezante uit te hangen? Wel, hang hem dan maar terug binnen.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2009, 15:52   #23
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ericferemans Bekijk bericht
Dan blijft natuurlijk de vraag waarom men 3 procent intrest cadeau geeft aan de banken....

Zeg Fere, waarom lenen de banken dan niet echt zoveel meer geld, zodat ze binnen de kortste keren nog tien keer rijker zijn.
Er klopt iets niet in uwe majonaize jong.

Ik ben veel meer geneigd om de meer gemodereerde dinges te geloven, zoals men nu stelt in regeringskringen: de banken gaan een solidariteitspremie aan hun teelballen gesmeerd krijgen.
Niet in het minst omdat de bevolking, de gewone spaarder die toch even zijn aars dichtgeknepen heeft voor de veiligheid van zijn simpel spaarboekje, daar helemaal niks gaat tegenhebben.
(en als ze nu die premie ergens in verhouding zouden kunnen gaan stellen met de weddens en de boni van hun 20 prosent best betaald personeel, dan trek ik hier direkt een fles cava open)
(ik vraag me ook af of banken die niks hulp nodig hadden van de overheid, ook het spek aan hun finansiële teelballen gaan hebben. Ik vermoed dat de bank waar ik klant ben, argenta, in dat geval is. Maar die bank is een kleintje ...en heeft ook al geen sindikaten als die andere grootbanken, afwachten maar zeker ...)

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 4 september 2009, 16:06   #24
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De ECB leent niet uit aan 1%. De ECB leent momenteel uit aan 1,75%, en dat enkel op zeer korte termijn. Dat is de interest die je betaalt als je vandaag van de ECB geld leent met als doel het morgen al terug te betalen. De leningen van de ECB dienen enkel om korte termijn cashtekorten te overbruggen. Lange termijn kredieten komen uit spaartegoeden (je weet wel, van dei door jou zou vermaledijde couponnetjesknippers), en dat is een heel ander verhaal.
wijzigingsdatum -- rentetarief:
07-05-2009 1,000 %
02-04-2009 1,250 %
05-03-2009 1,500 %
15-01-2009 2,000 %
04-12-2008 2,500 %
06-11-2008 3,250 %
08-10-2008 3,750 %
09-07-2008 4,250 %
13-06-2007 4,000 %
14-03-2007 3,750 %
13-12-2006 3,500 %
11-10-2006 3,250 %
09-08-2006 3,000 %
15-06-2006 2,750 %
08-03-2006 2,500 %
06-12-2005 2,250 %
06-06-2003 2,000 %
Bijgevoegde afbeelding(e)

Laatst gewijzigd door Nr.10 : 4 september 2009 om 16:12.
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2009, 16:20   #25
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Wat er ook van zij,de Belgische banken zullen moeten bijspringen,er tekent zich politieke concensus af...Ik ben benieuwd of men de banken die geen staatssteun ontvangen hebben (de "kleinere-" dus) ook tot een solidariteitsheffing zal dwingen....dat lijkt me dan onrechtvaardig...

Laatst gewijzigd door kelt : 4 september 2009 om 16:21.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2009, 16:22   #26
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De patente nonsens is de bewering dat je onbeperkt (in hoeveelheid en in duur) aan 1% kan lenen bij de ECB. Dat is gewoon niet zo. Wil je langer dan een week geld lenen dan moet je op de open geldmarkt zijn. Daar zijn korte termijn leningen inderdaad op dit moment erg goedkoop. Wil je op langere termijn lenen, dan kom je inderdaad al snel weer op interestvoeten van 4% en hoger. Dat heeft er alles mee te maken dat iedereen verwacht dat die extreem lage rentes niet gaan aanhouden.
Citaat:
ONBEPERKT LENEN
De ECB laat de geldkraan wijd openstaan. Banken in de eurozone kunnen op 30 september bij de centrale bank opnieuw onbeperkt geld lenen op twaalf maanden. Tegen een bodemtarief van 1 procent. Enkele analisten hadden geopperd dat de ECB dat tarief wat zou optrekken, maar daar komt (voorlopig) niets van in huis. Eind juni ontdooide de ECB de geldmarkten spectaculair door banken te voorzien van 442 miljard euro aan goedkope kredieten. De basisrente bleef, volgens ieders verwachting, op 1 procent.
http://www.graydon.be/publicnew/Defa...dates=20090904
Op 30 september komt er een tweede rondje "zuurstof toedienen".
Bij het eerste rondje "zuurstof toedienen", einde juni 2009, werd 442 miljard euro ontleend, door de banken, bij de ECB. Patente nonsens?

Laatst gewijzigd door Nr.10 : 4 september 2009 om 16:23.
Oud 4 september 2009, 16:26   #27
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je stelt de vraag waarom de overheid niet zelf aan 1% leent bij de ECB? Ik antwoord dat de overheid het geld langer nodig heeft dan volgende week.

En dat is gewoon zo. Dat het voor jou handig is dat te negeren verandert daar niks aan.
Mag de overheid lenen bij de ECB?
Oud 4 september 2009, 16:30   #28
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U dwaalt mijn waarde. Op 7 mei verlaagde de ECB de rente op éénjarige leningen tot 1 procent en bood deze ONBEPERKT aan de banken aan.

U verwart één en ander: Parallel met de aanpassing van haar basistarief verlaagde de ECB ook de rente van haar marginale leningfaciliteit met een half punt tot 1,75 procent. De overnight deposito faciliteit blijft onveranderd op 0,25 procent.

Ik zou in het vervolg niet zomaar stellen dat de enige leider van een instelling die de waarheid vertelt over onze economie een sukkelaar is....
Als De Leeuw handelsingenieur is is hij uiteraard vrij goed geplaatst om redelijke uitspraken te doen met betrekking tot deze materie. Dat spreekt voor zich. Sommige posities in de politiek worden soms op wankele basis gebouwd. Didier Reynders bijvoorbeeld studeerde rechten ... Men kan zich afvragen of dat gepast is voor een minister van Financiën.

Laatst gewijzigd door Nr.10 : 4 september 2009 om 16:32.
Oud 4 september 2009, 18:43   #29
Nierika
Europees Commissaris

Nierika's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Och: men moet gewoon genoeg mensen vinden die niet meer op rechtse partijen stemmen en dan de belastingen van de profiteurs verhogen.
Het zou ook helpen moest die mythe van de "rechtse" graaicultuur nu eindelijk eens definitief naar het land der fabelen worden doorverwezen.
Macht corrumpeert, of ie nu rechts of links is.
Linkse politici cumuleren evenzeer als rechtse, en ze graaien overal ter wereld even hard als hun rechtse opponenten.
Vraag het maar aan Steve "Ethias" Stevaert.
Je obsessie voor alles wat rechts is, weerhoudt je ervan om de zaken écht te duiden zoals ze zijn.

Het zou er je boodschap direct heel wat minder naiëf op maken.
Maar juist omdat ik weinig van de menselijke gesteldheid, de tijden van voorspoed, de partiële vooruitgang verwacht, schijnen de pogingen tot wederaanvang en voortzetting mij evenzovele wonderen toe die de ontzaglijke massa van de kwalen, mislukkingen, zorgeloosheid en dwaling bijna goedmaken. De catastrofen en de ruïnes zullen komen; de wanorde zal zegevieren, maar de orde zal dit ook van tijd tot tijd.

Marguerite Yourcenar, Hadrianus' gedenkschriften (1951)
Nierika is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2009, 19:14   #30
Zwitser

Standaard

Citaat:
Neen, de vraag is waarom jij blijft volhouden dat men 3 procent cadeau doet, terwijl dat niet het geval is.
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2009, 19:18   #31
jevaly
Provinciaal Statenlid

jevaly's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
Als De Leeuw handelsingenieur is is hij uiteraard vrij goed geplaatst om redelijke uitspraken te doen met betrekking tot deze materie. Dat spreekt voor zich. Sommige posities in de politiek worden soms op wankele basis gebouwd. Didier Reynders bijvoorbeeld studeerde rechten ... Men kan zich afvragen of dat gepast is voor een minister van Financiën.
laat dat "van Financiën" maar weg. Juristen zijn uitstekend geschikt voor de wetgevende functie, maar in een uitvoerende functie zijn ze niet te vertrouwen.
jevaly is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2009, 21:02   #32
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Een heel belangrijk punt dat handelsingenieur De Leeuw aanhaalde was dat onze banken geheime rekeningen openen in belastingparadijzen, onder meer op de Kaaimaneilanden. Uiteraard is dit schadelijk voor het systeem, want hoe kunnen politici een systeem naar behoren redden als er hen informatie wordt achtergehouden? Binnen dergelijk systeem kan alleen maar het wantrouwen meester zijn. Vermits de basis van beslissingen informatie is, is het absoluut noodzakelijk dat alle feiten op tafel liggen.
Oud 4 september 2009, 21:06   #33
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een heel belangrijk punt dat handelsingenieur De Leeuw aanhaalde was dat onze banken geheime rekeningen openen in belastingparadijzen, onder meer op de Kaaimaneilanden. Uiteraard is dit schadelijk voor het systeem, want hoe kunnen politici een systeem naar behoren redden als er hen informatie wordt achtergehouden? Binnen dergelijk systeem kan alleen maar het wantrouwen meester zijn. Vermits de basis van beslissingen informatie is, is het absoluut noodzakelijk dat alle feiten op tafel liggen.
Daar gaat gij natuurlijk een geloofwaardige link voor opgeven ???

Oud 4 september 2009, 22:09   #34
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Daar gaat gij natuurlijk een geloofwaardige link voor opgeven ???
Citaat:
Volgens de Nederlandse niet-gouvernementele organisatie (NGO)
'Stichting Onderzoek Multinationale Ondernemingen' (SOMO)
bezit Fortis honderden vestigingen in belastingparadijzen.
Een driehonderdtal om precies te zijn.

Terwijl sommige daarvan in hun naamgeving verwijzen naar Fortis
Bijvoorbeeld:
  • Fortis Intertrust op de Maagdeneilanden
  • Fortis Investment Management op de Caymaneilanden
  • Fortis Commercial Finance in Luxemburg
  • Fortis Private Wealth Management op de Nederlandse Antillen,
  • Fortis Foreign Fund Service in Zwitserland

wijst de naamgeving van andere filialen niet onmiddellijk op een band met het moederbedrijf
Bijvoorbeeld:
  • JEB Ltd. in Liberia
  • Comanche Ltd. op de Bahama's
  • de Jasmette Valley Inc. in Liechtenstein
  • de Swilken Holdings in Panama
  • Scaldis Capital Ltd. op Jersey
Deze anonimiteit liet soms toe om hun balansen niet te consolideren met deze van Fortis.
Dit was bijvorbeeld in 2007 het geval met Scaldis.

Uit: http://www.monde-diplomatique.de/pm/...el,a0036.idx,8
Honderden vestigingen in belastingparadijzen, voor Fortis alleen dit.
Het geheel, waar bijna alle banken aan meedoen, wordt het "schaduw bankensysteem" genoemd.

Laatst gewijzigd door Nr.10 : 4 september 2009 om 22:10.
Oud 4 september 2009, 22:53   #35
abou Anis
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
om het niet te moeilijk te maken voor de West-Vlamingen.

Waarom moest gij dat weten ? Of was't alleen maar om de plezante uit te hangen? Wel, hang hem dan maar terug binnen.
'Moeilek' bedoelt ge zeker. Ik moet dat niet echt weten. Ik vond echter geen betere manier om te tonen hoe belachelijk ik die manier van schrijven vind.
abou Anis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2009, 07:34   #36
born2bewild
Banneling

Standaard

wat is er kras aan die uitspraak?
de leeuw is toch gewoon een duracell ventje dat in een oneindige loop verzeild is geraakt

moest die vent eens iets intelligents uitkramen, dat zou kras zijn.

Laatst gewijzigd door born2bewild : 5 september 2009 om 07:34.
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2009, 07:48   #37
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ondertussen moet ik vaststellen dat zelfs Dexia belgie,die ik als de "serieuze bankafdeling met ethische principes" van de Dexia groep beschouwde, nu op zijn website reclame maakt voor "BudgetLine"...

Wie even doorleest begrijpt al snel dat het gaat over een ad-hoc consumentenkrediet zoals die ook bij louche kredietverstrekkers en de bandieten van Citi kan bekomen worden.En net als bij die meer louche krditeverstrekkers kun je er een kaart aan verbinden waarmee je ook appels en peren en zo kunt kopen...op krediet...aan een Jaar Kosten Percentage van 14%

Ik ben diep geschokt dat een van onze grootbanken zich bezig houdt met dergelijke zelfmoord-kredietren,heel goed wetende welk soort mensen daarop zullen afkomen

Laat de staat maar deze grootbank met blijkbaar cash op overschot een beetje komen afromen...Staatssteun moet niet dienen om mensen nog meer in de problemen te helpen.Dit soort konstrukties is een nieuw dieptepunt in de pest van het "konsumentenkrediet".Tot recent krege je bij "serieuze ethische" banken enkel een konsumentenkrediet na bespreking met uw lokaal agent,waarbij deze laatste het ongetwijfeld niet zou toestaan als uw situatie niet goed was,of als er geen duidelijke doelstelling was.Nu is het gewoon ff een internet-formaliteit

weeral werk voor de OCMW-bemiddelaars en de incasso-bureau's in aantocht

Laatst gewijzigd door kelt : 5 september 2009 om 07:53.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2009, 11:07   #38
ericferemans

ericferemans's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nierika Bekijk bericht
Het zou ook helpen moest die mythe van de "rechtse" graaicultuur nu eindelijk eens definitief naar het land der fabelen worden doorverwezen.
Macht corrumpeert, of ie nu rechts of links is.
Linkse politici cumuleren evenzeer als rechtse, en ze graaien overal ter wereld even hard als hun rechtse opponenten.
Vraag het maar aan Steve "Ethias" Stevaert.
Je obsessie voor alles wat rechts is, weerhoudt je ervan om de zaken écht te duiden zoals ze zijn.

Het zou er je boodschap direct heel wat minder naiëf op maken.
Mooi sofisme, goed geschreven, overtuigend.
Maar onjuist.
Laat me mijn zogenaamde "naïviteit" eens rationeel voorstellen.
Natuurlijk: "Kleine stelen, grote stelen maar grote stelen het meest"
Dit hing in de pijpenwinkel naast het stadhuis van mijn geboortedorp en lokte dus grote politieke rellen uit. Geestig.

Maar het is WAAR: ik heb mensen door stront zien zwemmen voor een mandaatje dat misschien een paar honderd euro per jaar opbrengt in de gemeente politiek. Ik heb ook gelezen hoe men hier en daar zijn man/vrouw benoemd of die gouden zaakjes doorspeelt, vanuit alle partijen overigens.
En dat is fout.

Indien we nu eens een schatting maakten van de diefstal van overheidsgeld door politici die corrupt zijn. Zou dat 1 procent uitmaken van ons BNP?
Ik denk het niet. Maar als we alle flaters, dommigheden, foutieve beslissingen van alle politici samen tellen komen we daar allicht wel aan, aan die een procent.
Indien je weet dat de helft van het de inkomsten gaan naar 5 procent van de bevolking. Dat die daar geen KLOP voor moeten uitrichten dan handig mee te gaan in de gorganiseerde en wettelijke corruptie die er in bestaat dat men de HELFT van de inkomsten van ALLE werkende mensen in zijn zakken steekt dan ziet het er voor het onpolitieke corrupte deel van de bevolking zeer goed uit: grote stelen het meest.
Toen de pijpenwinkel op de hoogte werd gesteld van de rel die hun affiche "kleine stelen, grote stelen, grote stelen het meest" had veroorzaakt in SInt-Niklaas brachten ze een correctie aan: "en voor die van het Stadhuis: grote stelen per abuis".
Zo is dat dus.
ericferemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2009, 12:30   #39
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Fere,
zeg me nog eens wie nu liegt: jij samen met de vakbondsbaas die ook d'Orazzia steunde, ofwel meneer Bergen, eks-kbc-baas:

link: http://www.standaard.be/Artikel/Deta...MF20090904_036

citaat:
Citaat:
'Wie de crisis veroorzaakt heeft, moet er ook voor opdraaien', klinkt het.

André Bergen wil het idee niet volledig afschieten, maar hij wijst er wel op dat de banken vandaag al een behoorlijke prijs betalen voor de injecties die ze van overheidswege hebben ontvangen. 'Zo is er sprake van een oplopende interest van acht procent en wordt het kapitaal terugbetaald aan 150 procent. Dat is volgens marktconforme voorwaarden en is dus zeker niet goedkoop', zegt Bergen.

Laatst gewijzigd door De schoofzak : 5 september 2009 om 12:31.
Oud 5 september 2009, 12:33   #40
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door abou Anis Bekijk bericht
'Moeilek' bedoelt ge zeker. Ik moet dat niet echt weten. Ik vond echter geen betere manier om te tonen hoe belachelijk ik die manier van schrijven vind.
Dan had je dat beter rechtstreeks en van de eerste keer gezegd, in plaats van zo rond de pot te draaien.

Want nu geef je me gelegenheid om nog eens te herhalen: hoe meer van die reaksies als de jouwe, hoe plezanter ik het vind om ermee door te gaan.

Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be