Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 september 2009, 21:06   #121
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roodhaar Bekijk bericht
correct. maar zoals gesteld , de vergelijking werd gemaakt met het inkomen van de gemiddelde WN. dat is dus geenzins 60000 € bruto of hoger.

dat de zelfstandige bovenop de 30000 € bruto loonkost van zijn Wn ook nog andere kosten moet maken en dan liefst ook nog winst is de evidentie zelve.

die kosten kan hij recupereren. (en zoals geweten wordt daar in overdreven, maar soit)

van mij mag een zelfstandige gerust meer verdienen gezien de risico's die hij loopt en de creativiteit die hij aan de dag legt, maar kom niet af dat een gemiddeld Wn 50000-60000 € bruto per jaar heeft , dat is gewoon onzin.
Dat is onzin idd.

Maar pas op, want een werknemer aan de staat schijnt omgekeerd in hun berekening altijd veel duurder te zijn dan één in privé.

Wij hebben hier ooit eens becijferd (en ik zeg nu niet dat dit juist becijferd was) maar we kwamen grosso modo aan een kostprijs alles in van ongeveer 32 euro per uur voor een werknemer.

Maar in andere sectoren kan dat weer anders liggen natuurlijk.
Oud 7 september 2009, 07:25   #122
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Na een paar dagen is mijn euro gevallen.

Dit is geen bewijs van massale fraude, dit is een bewijs dat arbeid getaxeerd zoals het vakbondsmodel aanhangt (20% btw + 30% sociale zekerheid + 40% belastingen + vakantiegeld + 13de maand ) in deze sectoren niet rendabel kan uitgevoerd worden...

In feite is ons duaal systeem ergens goed, want door het zelfstandigenstatuut hebben we deze sectoren niet kapotbelast.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2009, 07:30   #123
Descartes Jr
Banneling

Descartes Jr's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
250 € bruto per dag het gemiddeld bruto inkomen van een werknemer ?

aan 21 werkdagen per maand, is dus 5250 het gemiddelde bruto inkomen van een werknemer volgens jou ?

Dat lijkt me zeer onwaarschijnlijk.
We hadden het over een zelfstandige die niet enkel een loon moet uitkeren maar ook een pak andere onkosten heeft om zijn zaak te runnen.

Jullie denken verkeerd dat elke euro die een zelfstandige 'ontvangt' voorbestemd is om in zijn zak te verdwijnen. Zelfs als ik een hele maand niets NIETS zou factureren dan nog mag ik wel ongeveer 5000 EUR aan lopende kosten betalen.

Ik mag dus bv niet ernstig ziek worden.
Descartes Jr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2009, 07:49   #124
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Eigenlijk is de grote schuldige van deze ruzie het .. ministerie van finansiën !!

Zij bezitten alle sijfers, zij hebben de wettelijke opdracht om belastingen korrekt te innen en ze hebben daarvoor vele mogelijkheden.

Ze moeten dus in het bezit zijn van gegevens zoals gemiddelden per beroepskategorie, vb. loodgieters vb. kaffeeuitbaters ...
en zij moeten in staat zijn om onmiddellijk korrekte en fatsoenlijke sijfers te geven, waardoor de Vlamingen direkt stoppen met ruzie te maken, en terug aan het werk te kunnen.

Maar dat gaat dus niet in dit (on)land hé.
Daar gaat hier niks komma niks.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2009, 09:02   #125
Fieseler
Perm. Vertegenwoordiger VN

Fieseler's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr Bekijk bericht
Neen, dat is géén aanwijzing van massale fraude ! En ik spreek uit eigen ervaring als zelfstandige !

a. om te beginnen : ik foefel geen EURO !

b. Het is niet omdat mijn vriend-en-collega-werknemer 3000 EUR netto uitbetaald krijgt door zijn werkgever dat ik mijzelf dat ook moet uitkeren als zelfstandige ! Waarom zou ik ? Ik zou er verdorie 1450 EUR belasting bovenop moeten betalen, terwijl ikzelf eigenlijk per maand maar 2000 EUR nodig heb om deftig te leven. Dus betaal ik mijzelf maar 2000 EUR uit en betaal er navenant de belasting op.

c. Wat ik me dus niet uitbetaal blijft in de vennootschap om ermee te investeren voor de toekomst (werkverschaffing, innovatie, actualisering, upgraden van het eigenvermogen, ...). Wanneer gaan de oenen van het ABVV eens snappen hoe de vork aan de steel zit ? Een vork die dan nota bene nog moet helpen om hun eigen arbeiders aan het werk te helpen ?

d. De vennootschap zelf vormt mijn latere spaarboek. Waarom zou ik mijzelf overbodig spaargeld uitbetalen waarop ik haast 50% belasting zou bijbetalen ? Bovendien komt elke Euro die ik als zaakvoerder uitgeef de Belgische economie ten gunste (neen, ik koop geen jacht in Italie, ik pleeg geen kapitaalvlucht !) net zoals elke Euro die ik binnenkrijg 21% BTW oplevert voor de staat.

Als je dan weet dat alle oudgediende ABVV-voormannen op rust gaan met een luxejacht in de Caraïben, dan pompt het bloed onder mijn nagels ...

De Wolf : je bent een kieken !
Ik heb de rest van de draad niet gelezen maar ik had toch graag opgemerkt dat U vergeten te vermelden bent dat ook het gedeelte dat in uw vernootschap blijft belast werd.
Oud 7 september 2009, 09:32   #126
Descartes Jr
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fieseler Bekijk bericht
Ik heb de rest van de draad niet gelezen maar ik had toch graag opgemerkt dat U vergeten te vermelden bent dat ook het gedeelte dat in uw vernootschap blijft belast werd.
Klopt en dat werd ook vermeld in de rest van de draad.
Oud 7 september 2009, 10:16   #127
Fieseler

Standaard

Bon: dus is de jaloersheidsoprisping van de communisten onweerlegbaar gebaseerd op grove leugens.
Oud 7 september 2009, 12:04   #128
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
dat mag je even verduidelijken. ik heb dus 250 € genomen en niet 300

5250
-RSZ bijdrage Wg
-RSZ bijdrage WN (13,07%)
- bedrijfsvoorheffing

= gemiddeld netto inkomen van een Wn volgens jou ?

Zijnde 1600 en wat Euro's ?

Vergeet het vakantiegeld van de werknemer niet.
Vergeet niet dat de werknemer een gewaarborgd loon heeft tijdens de eerste twee weken bij ziekte.
Vergeet niet dat veel werkgevers moeten bijbetalen bij werkloosheid.
Vergeet niet dat de werkgever zijn investeringen moet blijven afbetalen bij werkloosheid.
Vergeet niet.......
Oud 7 september 2009, 12:05   #129
exodus

exodus's schermafbeelding

Standaard

Ik denk dat dit toch wel een bewijs is dat er altijd al veel minder aangegeven wordt dan werkelijk verdient wordt bij vele zelfstandingen.

Zelfs heb ik weet van diverse uitbaters van horeca-aangelegenheden die veel minder aangeven dan ze werkelijk verdienen.

Ik heb het eens gezien zwart op wit bij een zeer goed draaiende horecazaak. Die gaf 18.000 euro per maand aan officieel, waardoor zijn zoon studiebeurzen kreeg (wat ze dus totaal niet nodig hadden.) Ze reden wel een een zeer dure wagen en woonden in een sociale woning om ervan te kunnen profiteren.

Zeggen dat vele zelfstandigen niet zeuren is bullshit.
Oud 7 september 2009, 12:09   #130
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door exodus Bekijk bericht
Ik denk dat dit toch wel een bewijs is dat er altijd al veel minder aangegeven wordt dan werkelijk verdient wordt bij vele zelfstandingen.

Zelfs heb ik weet van diverse uitbaters van horeca-aangelegenheden die veel minder aangeven dan ze werkelijk verdienen.

Ik heb het eens gezien zwart op wit bij een zeer goed draaiende horecazaak. Die gaf 18.000 euro per maand aan officieel, waardoor zijn zoon studiebeurzen kreeg (wat ze dus totaal niet nodig hadden.) Ze reden wel een een zeer dure wagen en woonden in een sociale woning om ervan te kunnen profiteren.

is dit je "open geest" exodus??

18.000 per maand. Mooie som
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2009, 12:28   #131
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Ten eerste, bezondig u niet aan 'zwartgeld-racisme' door te stellen dat alle zelfstandigen zwart doen... Dit is echt racisme... U kunt uw uitspraak niet bewijzen, en u mag ze niet doen gezien sowieso permanent zelfstandigen gecontroleerd worden door de fiscus die haarfijn en chirurgisch het zwart eruithalen. Zeggen dat alle boekhouders, juristen, consultants,advokaten, dokters, apothekers, kinesisten en verplegers in het zwart werken is bvb dikke bullshit, om uw anglosaskische terminologie over te nemen. Bij deze heb ik bewezen dat uw veralgemening niet klopt, en dat u een racisitsche samen met de vakbond een racistische uitspraak doet.. Als dokters al gemiddeld 200.000euro verdienen, weet ik niet hoe het komt dat die statistiek zo laag scoort, volgens mij spreken ze dus over een bepaalde doelgroep en niet over de 'zelfstandige' in het algemeen. Neem dan alle zelfstandigen, niet in bijberoep, en inclusief vennootschap bvb. En neem alle zelfstanding, niet in bijberoep, en exclusief vennootschap. En splits maar op per beroepscategorie. De statistieken zullen veel meer verhelderend werken, dan zomaar die appel peer vergelijking.

Ten tweede: statistieken kun je alles bewijzen, zeker als ze op die manier gemaakt worden. Vergelijk eens het gemiddelde en vooral MEDIAAN BRUTO wedde van een bediende met de gemiddelde /MEDIAAN bruto wedde van de zelfstandigen. EN vooraal vergelijk anno 2005 met anno 2005.

EN ten derde: inderdaad een Bruto inkomen voor alle kosten en een Netto inkomen na alle kosten kan nogal een dikke slok op de borrel schelen. Het is dus wel echt normaal dat je 50% kosten hebt... Dus wat vertelt de vakbond nu, dat je uw bruto loon moet laten belasten misschien ?

En ten vierde: dat die rode rakkers eens stoppen met hun 'jaloezie politiek' waarmee ze alleen maar mensen hitsig maken. Als de begroting moet gered worden met het zwart in de horeca, denk ik dat morgen er geen horeca meer is in Belgie, omdat die sector zal kapotbelast zijn.

En uw horeca gast met zijn 18000euro, als die dat echt kan zonder tegen de lamp te lopen, is het een schade voor de fiscus. Ik zeg het al jaren, het is tijd dat er een VERPLICHT vermogensstatus gemaakt wordt elke maand van iedere belg...

Laatst gewijzigd door brother paul : 7 september 2009 om 12:30.
Oud 7 september 2009, 13:24   #132
omaplop
Minister-President

omaplop's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht

Met 18.000 euro PER MAAND zal je geen studiebeurs krijgen!!

Laatst gewijzigd door omaplop : 7 september 2009 om 13:25.
omaplop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2009, 13:37   #133
exodus

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht

Foutje, per jaar natuurlijk.
Oud 7 september 2009, 13:40   #134
exodus

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Ten eerste, bezondig u niet aan 'zwartgeld-racisme' door te stellen dat alle zelfstandigen zwart doen... Dit is echt racisme... U kunt uw uitspraak niet bewijzen, en u mag ze niet doen gezien sowieso permanent zelfstandigen gecontroleerd worden door de fiscus die haarfijn en chirurgisch het zwart eruithalen.
Heb je mijn post goed gelezen? Ik zeg nergens ALLE zelfstandigen. Ik zeg vele zelfstandigen. Welk percentage dat precies is weet ik niet.

Om nog maar te zwijgen van de rijken die via niet bestaande bedrijven (enkel op papier) belasting op hun vermogen ontduiken via bepaalde constructies. Ook dat heb ik al gezien.

Citaat:
En uw horeca gast met zijn 18000 euro, als die dat echt kan zonder tegen de lamp te lopen, is het een schade voor de fiscus. Ik zeg het al jaren, het is tijd dat er een VERPLICHT vermogensstatus gemaakt wordt elke maand van iedere belg...
Welja, het kan dus wel, en hij is zeker geen uitzondering.

Laatst gewijzigd door exodus : 7 september 2009 om 13:46.
exodus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2009, 14:31   #135
Tavek
Banneling

Standaard

Er zal heus wel gefraudeerd worden. Iedereen kent wel een zelfstandige die specifiek vraagt achter cash betalingen zonder factuur.

Ik heb hier een handgeschreven briefje liggen van een zelfstandige om werken aan ons huis uit te voeren, waar specifiek op staat: betaling in contanten. Gaan die mannen niet mee met hun tijd ? Mag overschrijving dan niet ? Voor zulke grote bedragen doe ik niet in cash....

Anyway, geweigerd en we zoeken een andere. Zo goedkoop was ie nu ook weer niet....
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2009, 15:23   #136
Totoff
Vreemdeling

Standaard

Tja, laat ze maar verder de zelfstandige en middenklasse citroen uitpersen tot er geen sap meer uitkomt.
We zullen dan wel zien hoe ze al hun overbodige uitgaven en concurrentie-vervalsende subsidies o.a. in de sport- en cultuursector zullen bekostigen. Aan de andere meer inventieve uitgaven, wil ik me hier nog niet wagen.
Totoff is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2009, 15:34   #137
Descartes Jr
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Er zal heus wel gefraudeerd worden. Iedereen kent wel een zelfstandige die specifiek vraagt achter cash betalingen zonder factuur. .
Ik heb de omgekeerde ervaring : niet IK maar de klant vraagt 'of het zonder factuur kan' ! Dat gaat nooit door als ik hen vertel dat mijn juridische aansprakelijkheid (verzekering) dan ook wegvalt. Dat hebben ze rap begrepen.

Steek het dus maar op de zelfstandige !
Oud 7 september 2009, 15:48   #138
Fieseler

Standaard

Schaf het zelfstandigenstatuut toch gewoon af, dan worden we allemaal "kameraden"...geen probleem meer met de boeren, faillisementen, zwartwerk, afgunst...iedereen arm....en op 1 mei wandelen we in falanxen allen tesamen met gebald linkervuist, de rode vaan omtrend en het genocidelied zingend door de verpauperde straten waar "iedereen gelijk" sterft van de honger en ziekte...
Dedju...wat was/is het paradijs van Mao, Jozef, Pol en Fidel toch nog veel te ver weg...heimwee....
Oud 7 september 2009, 16:03   #139
Descartes Jr
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik heb hier een handgeschreven briefje liggen van een zelfstandige om werken aan ons huis uit te voeren, waar specifiek op staat: betaling in contanten. ...
Anyway, geweigerd en we zoeken een andere. Zo goedkoop was ie nu ook weer niet....
Tot je er een vindt die wél goedkoop genoeg is doordat hij het in het zwart doet. Je moedigt dus het zwartwerk aan !

Steek het maar op de zelfstandigen.
Oud 7 september 2009, 17:28   #140
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Heb je mijn post goed gelezen? Ik zeg nergens ALLE zelfstandigen. Ik zeg vele zelfstandigen. Welk percentage dat precies is weet ik niet.

Om nog maar te zwijgen van de rijken die via niet bestaande bedrijven (enkel op papier) belasting op hun vermogen ontduiken via bepaalde constructies. Ook dat heb ik al gezien.

Welja, het kan dus wel, en hij is zeker geen uitzondering.
Kijk de MYTHE van het zwart heeft altijd van die EPISCHE proporties....
Ik ga u zelfs zeggen hoever dat zal gaan: binnen een paar jaar krijgt de belastingen een miljardenbudget gebaseerd op die mytische proporties om die fraude te onderzoeken, en krijgj evan die titanusgevechten waar de huidige informaticatools met digitale precisie gaan voorspellen wie wat waar fraudeert, tot op het niveau dat je belastingen gaat betalen waar je zelfs geen moet betalen... zover zal die hetse gaan.

Tot ze dan gaan constateren, maar NOOIT toegeven, dat hoe meer ze zoeken, hoe minder ze vinden. En dat ze gaan toegeven dat de proporties niet 10% zijn zoals ze bvb eerst dachten, maar feitelijk maximaal 2% etc...

Nu, enerzijds moet ik dus lachen met die MYTHE... en anderzijds stel ik dat ALS het allemaal waar is, moet de overheid gewoon het vermogensregister invoeren voor bvb de horeca...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be