Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 september 2009, 13:20   #201
ministe van agitatie
Eur. Commissievoorzitter

ministe van agitatie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Op basis van welke literatuur heb je dit oordeel geveld?
Welk onderdeel ervan?

De war on drugs is op zich een instrument ten behoeve van racisme. Hij wordt namelijk niet louter gevoerd op basis van moralistische argumenten of met de volksgezondheid in het achterhoofd maar als hefboom om een bepaald deel (van de activiteiten) van de bevolking te criminaliseren.
Het is bijvoorbeeld geen toeval dat de wetgeving een mandatory straf voorziet van 5 jaar voor het bezit van 5 gr crack-cocaine terwijl je al meer dan 500 gram zuivere cocaine in poedervorm kan bezitten voor je dezelfde straf krijgt. Terwijl het tweede toch het basisingrediënt is voor het eerste.
Het is geen geheim dat crack veeleer gebruikt wordt door Afro-Americanen terwijl Caucasiërs veeleer cocaïne in poedervorm gebruiken.

Laatst gewijzigd door ministe van agitatie : 7 september 2009 om 13:32.
ministe van agitatie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2009, 13:26   #202
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ministe van agitatie Bekijk bericht
Welk onderdeel ervan?
Het gehele verhaaltje dat, alhoewel vaak verteld wordt, toch wel grotendeels genuanceerd mag worden.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2009, 13:48   #203
ministe van agitatie
Eur. Commissievoorzitter

ministe van agitatie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Op basis van welke literatuur heb je dit oordeel geveld?

Want sommige zaken die je hier beweert, zijn ofwel dubieus ofwel gewoonweg onwaar. De reden dat de USA zoveel gevangenen heeft, heeft geen zak te maken met racisme of de 'tegencultuur', maar, simpelweg, de war on drugs.
De war on drugs is op zich een instrument ten behoeve van racisme. Hij wordt namelijk niet louter gevoerd op basis van moralistische argumenten of met de volksgezondheid in het achterhoofd maar als hefboom om een bepaald deel (van de activiteiten) van de bevolking te criminaliseren.
Het is bijvoorbeeld geen toeval dat de wetgeving een mandatory straf voorziet van 5 jaar voor het bezit van 5 gr crack-cocaine terwijl je al meer dan 500 gram zuivere cocaïne in poedervorm kan bezitten voor je dezelfde straf krijgt. Terwijl het tweede toch het basisingrediënt is voor het eerste.
Het is geen geheim dat crack veeleer gebruikt wordt door Afro-Americanen terwijl Caucasiërs veeleer cocaïne in poedervorm gebruiken.
Citaat:
Verder is daar een duidelijk minder probleem van generatiearmoede als hier. Alhoewel zwaar onder druk, is de sociale mobiliteit daar nog steeds groter dan hier. Het zij je natuurlijk betrouwbare cijfers hebt over het tegendeel, compleet gecorrigeerd naar afkomst en misdaadniveau.
Het probleem is over het algemeen minder groot en sociale mobiliteit is inderdaad groter maar zeker bij Afro-Amerikanen blijft het probleem bijzonder groot.

Citaat:
De slavernij van indertijd aanhalen om ook maar iets vandaag de dag te verklaren is compleet onzinnig;
Voor iemand die zoveel belang hecht aan economie is dat een zeer vreemde stelling.
De enige reden voor de aanwezigheid van Afro-Amerikanen in de VS is de slavernij. Tijdens de slavernij hadden ze 'het voordeel' dat ze op zijn minst nog een economische functie hadden in het geheel. Die economisch positie zijn ze bij de bevrijding voor een groot deel kwijt gespeeld behalve waar ze door het structureel racisme - dat tot in de jaren '60 van vorige eeuw expliciet en tot op vandaag impliciet heerst - au fond in dezelfde positie bleven zitten.
Maar Afro-Amerikanen hebben economisch gezien altijd in dezelfde positie gezeten: als reservoir aan laaggeschoolde en goedkope arbeidskrachten. Ze zitten wat dat betreft in een gelijkaardige positie als de Arabisch-Europeanen hier. En de sociale positie en problemen rond criminaliteit, cultuur, racisme en spanningen zijn niet toevallig gelijkaardig.

Doen alsof de door slavernij veroorzaakte problemen als sneeuw voor de zon verdwijnen met de formele opheffing van die slavernij is even onzinnig als beweren dat de gevolgen van het kolonialisme ophouden door de uitroeping van de onafhankelijkheid van een land. Dan manifesteren de problemen zich vaak pas echt.

Je zou als liberaal kunnen stellen dat die Afro-Amerikanen (of Marokkanen hier of gekoloniseerde volkeren elders) zich dan maar op individueel vlak moeten emanciperen en bevrijden van hun achtergrond en omgeving (en daar valt iets voor te zeggen) maar om te weten dat dat niet zo eenvoudig ligt, kan ik je het werk van Franz Fanon aanraden. 'The Wretched of the Earth' of 'Black Skin, White Mask' zijn interessant.

Over positieve discriminatie en het gebruik van quota, je stelling is verdedigbaar maar ik ga het niet doen. Er was een alternatief mogelijk: reparations waarbij slaven en hun afstammelingen in harde munt vergoed zouden worden voor het gratis werk dat mee van de VS heeft gemaakt wat ze zijn en voor het lijden dat ze hebben ondergaan.

Laatst gewijzigd door ministe van agitatie : 7 september 2009 om 13:53.
ministe van agitatie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2009, 14:01   #204
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat kan jij beweren, maar dat kan jij niet bewijzen. Ik zie geen enkele reden omdat aan te nemen en ik denk ook niet dat het motief is van de overgrote gedeelte van al zij die de war on drugs steunen.

Citaat:
Het is bijvoorbeeld geen toeval dat de wetgeving een mandatory straf voorziet van 5 jaar voor het bezit van 5 gr crack-cocaine terwijl je al meer dan 500 gram zuivere cocaïne in poedervorm kan bezitten voor je dezelfde straf krijgt. Terwijl het tweede toch het basisingrediënt is voor het eerste.
Je mag mij aantonen dat dit inderdaad het geval is.

Citaat:
Het probleem is over het algemeen minder groot en sociale mobiliteit is inderdaad groter maar zeker bij Afro-Amerikanen blijft het probleem bijzonder groot.
En de vraag is waaraan dat ligt; misschien zijn die wel systematischer dommer, luier & mislukt goed bedoeld beleid systematisch haar doel? Misschien is ook dat een verklaring van het zelfde fenomeen in plaats van 'men haat afro-amerikanen'.

Citaat:
Voor iemand die zoveel belang hecht aan economie is dat een zeer vreemde stelling.
Absoluut niet; als je de feiten weet van de periode daarna - tot ongeveer voor the war on poverty - dan weet je dat slavernij helemaal geen systematische verklaring meer kan geven. Werkloosheid bij afro-amerikanen was systematisch lager, gezinnen systematisch beter en hechter en sociale mobiliteit systematisch groter (ze vertrokken dan ook systematisch van een lagere positie) bij de Afro-Amerikanen. Tot, natuurlijk, het progressieve era en the war on poverty kwam; sindsdien is het inderdaad terug berg af gegaan.

Citaat:
Tijdens de slavernij hadden ze 'het voordeel' dat ze op zijn minst nog een economische functie hadden in het geheel. Die economisch positie zijn ze bij de bevrijding voor een groot deel kwijt gespeeld behalve waar ze door het structureel racisme - dat tot in de jaren '60 van vorige eeuw expliciet en tot op vandaag impliciet heerst - au fond in dezelfde positie bleven zitten.
Dit is dus een leugen. Zie de feiten hierboven, zoals neergeschreven door de Afro-Amerikaan Thomas Sowell in zijn 'The vision of the annointed'. Ook de Afro-Amerikaan Walter Williams heeft daar systematisch onderzoek naar gedaan. Het is helemaal niet waar dat zwarten in 'dezelfde positie bleven zitten'; dat is later gekomen met expliciete wetgeving; zowel goed bedoelde als minder goed bedoelde (Jim Crow-anyone?)

Citaat:
Doen alsof de door slavernij veroorzaakte problemen als sneeuw voor de zon verdwijnen met de formele opheffing van die slavernij is even onzinnig als beweren dat de gevolgen van het kolonialisme ophouden door de uitroeping van de onafhankelijkheid van een land.
Hier val je een stroman aan; natuurlijk. Dat heb ik niet beweerd en dat beweerd niemand die er over schrijft - zover ik weet. Wat wel beweerd wordt is dat de verklarende factor van slavernij voor sociale problemen vandaag de dag praktisch nihil is. Als er ineens een sterke stijging is en dan ineens terug een sterke daling door allerlei wetgeving waarvan standaard economische wetenschap dat ze een daling zullen veroorzaken, ben ik eerder geneigd dat als verklarende factor aan te nemen.

Slavernij aanhalen kan immers niet verklaren dat er een systematische stijging is van zowat alle wenselijke factoren en dan, ineens, terug een daling. Je kan alleen slavernij aanhalen indien deze stijging genegeerd wordt; wat inderaad in jouw verhaal het geval is.

Citaat:
Je zou als liberaal kunnen stellen dat die Afro-Amerikanen (of Marokkanen hier of gekoloniseerde volkeren elders) zich dan maar op individueel vlak moeten emanciperen en bevrijden van hun achtergrond en omgeving (en daar valt iets voor te zeggen) maar om te weten dat dat niet zo eenvoudig ligt, kan ik je het werk van Franz Fanon aanraden. 'The Wretched of the Earth' of 'Black Skin, White Mask' zijn interessant.
Met blanken die het goed ('war on poverty') of minder goed (jim crow...) bedoelen is dat inderdaad niet zo eenvoudig. Laten we eerst de institutionele problemen weghalen en daarna kunnen we nog eens kijken in welke mate racisme een groot probleem is. Racisme heeft, in een vrije samenleving, immers een dure prijs. Dat zorgt er doorgaans voor dat er minder racisme is, terwijl je deze prijs nu kan externaliseren naar de samenleving in zijn geheel.

Citaat:
Over positieve discriminatie en het gebruik van quota, je stelling is verdedigbaar maar ik ga het niet doen. Er was een alternatief mogelijk: reparations waarbij slaven en hun afstammelingen in harde munt vergoed zouden worden voor het gratis werk dat mee van de VS heeft gemaakt wat het is en voor het lijden dat ze hebben ondergaan.
En er zijn liberalen die dat verdedigen. Ik denk dat dat, zeker nu, niet meer echt een relevante optie is, tenzij in die gevallen waar iemand kan aantonen dat (1) hij de nazaat is van een bepaalde slaaf en dat (2) de persoon die hij aanklaagt de nazaat is van de desbetreffende slavenmeester en (3) dat deze persoon er nog steeds een relevant voordeel heeft uitgehaald.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
Oud 7 september 2009, 14:37   #205
illwill
Secretaris-Generaal VN

illwill's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hey troll, als je het zo belangrijk vind wat er in China gebeurt, open daar dan een draad over. Het staat je vrij.
China pretendeert niet het baken van democratie en rechtvaardigheid te zijn, het noemt zich niet 'land of the free' en het valt andere landen niet binnen onder de pretentie democratie te brengen. Om al die redenen zijn de VS een terecht voorwerp van kritiek.

China is dat om andere redenen. Open er een discussie over.
Hey droll, als ik het belangrijk vind dan zou ik er idd een draad over beginnen maar ik stelde nu gewoon een vraag, mag dat niet misschien, ben ik daar dan niet vrij in ofzo?
Alsof het pretenderen er iets mee te maken heeft, alsof deze post er niet was geweest indien de VS dat niet deed. Trouwens, de doodstraf is er toch ook gekomen door democratisch stemmen of niet misschien?
Als je deze praktijk (executies) wil aanklagen moet je het doen waar het het meeste gebeurt, en dat is China, vandaar mijn vraag waarom deze topic niet over China word geopend want daar gebeurt het meer dan alle andere landen samen.
En nog wat droll, ik zeg nergens dat je geen kritiek op de VS mag hebben, blijkbaar verwar je wederom deze 2.
illwill is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2009, 14:37   #206
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sywen Bekijk bericht
hij was een Colombiaan.
Zoals ik zei dus.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2009, 14:40   #207
illwill
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hey troll, als je het zo belangrijk vind wat er in China gebeurt, open daar dan een draad over. Het staat je vrij.
China pretendeert niet het baken van democratie en rechtvaardigheid te zijn, het noemt zich niet 'land of the free' en het valt andere landen niet binnen onder de pretentie democratie te brengen. Om al die redenen zijn de VS een terecht voorwerp van kritiek.

China is dat om andere redenen. Open er een discussie over.
Trouwens, hoe komt het dat alle anti VS'ers wel kritiek geven op de VS in dit soort gevallen en wanneer men vrouwen stenigd in Afganistan je reacties geeft zoals "hun cultuur hun wet hun zaak en daar moeten we buiten blijven".
Waarom zie ik deze reacties nu opnieuw niet terugkomen?
Oud 7 september 2009, 14:53   #208
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB Bekijk bericht
Het systeem maakt geen onderscheid op basis van ras. De demograaf is nu eenmaal zo dat zwarten in de lagere sociale klassen vertoeven, en dat ghetto jongeren een gangsta cultuur hebben en verantwoordelijk zijn voor de verwerking en brutale verdeling van de zwaarste coke variant.
Er is meer aan de hand dan dat.

Citaat:
Two of the country's foremost researchers on race and capital punishment, law professor David Baldus and statistician George Woodworth, along with colleagues in Philadelphia, have conducted a careful analysis of race and the death penalty in Philadelphia which reveals that the odds of receiving a death sentence are nearly four times (3.9) higher if the defendant is black. These results were obtained after analyzing and controlling for case differences such as the severity of the crime and the background of the defendant. The data were subjected to various forms of analysis, but the conclusion was clear: blacks were being sentenced to death far in excess of other defendants for similar crimes.
Voor meer voorbeelden en bewijzen van de 'racial bias' van het rechtssysteem in verband met doodstraffen zie hier:
http://www.deathpenaltyinfo.org/deat...es-who-decides

Zet daarnaast het feit dat de veroordelaars meestal blank zijn, en de geschiedenis van racisme tgo zwarten in de VS, en je krijgt een beeld van zeer ernstige 'tekortkomingen', zeg maar mensenrechtenschendingen.
Bijgevoegde afbeelding(e)

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 7 september 2009 om 14:53.
Oud 7 september 2009, 14:54   #209
abou Anis
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door illwill Bekijk bericht
Trouwens, hoe komt het dat alle anti VS'ers wel kritiek geven op de VS in dit soort gevallen en wanneer men vrouwen stenigd in Afganistan je reacties geeft zoals "hun cultuur hun wet hun zaak en daar moeten we buiten blijven".
Waarom zie ik deze reacties nu opnieuw niet terugkomen?
Ik kan niet voor anderen spreken, maar daag u alvast uit zo een reactie van mij te citeren.
abou Anis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2009, 14:57   #210
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
The death penalty is essentially an arbitrary punishment. There are no objective rules or guidelines for when a prosecutor should seek the death penalty, when a jury should recommend it, and when a judge should give it. This lack of objective, measurable standards ensures that the application of the death penalty will be discriminatory against racial, gender, and ethnic groups.
Rev. Jesse Jackson (1996)
Oud 7 september 2009, 15:12   #211
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Het 'ras' van het slachtoffer bepaalt eveneens de kans om doodstraf te krijgen in de VS. Een zwarte die een blanke dood heeft een grotere kans de doodstraf te krijgen dan een blanke die een zwarte vermoord.

Ross (2006) besluit
Citaat:
It is clearly time to abolish the death penalty. There are suitable alternatives. Those who favor the abolition of the death penalty do not advocate releasing convicted murderers into society. The choice is not between the death penalty and release, but between the death penalty and life imprisonment. Replacing the death penalty with natural life sentences (with no possibility of release) is clearly a suitable alternative that fulfils society's requirements to be protected. Race will undoubtedly still be a factor in other sentencing decisions. However, until we can find a way for our society to solve its problems with racial discrimination in the judicial system, we cannot allow race to be a factor in determining who lives and who dies.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 7 september 2009 om 15:15.
Oud 7 september 2009, 15:26   #212
illwill
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door abou Anis Bekijk bericht
Ik kan niet voor anderen spreken, maar daag u alvast uit zo een reactie van mij te citeren.
Ik ga het mezelf eerder wat gemakkelijk maken. Als jij denkt dat je tot de groep anti vs'ers behoord stel ik je gewoon de vraag.

Als men in Afganistan of Iran een vrouw stenigt omwille van overspel...moeten we dit dan toelaten omwille van dat het hun wetten hun cultuur is en dus ons niet moeten moeien?
Oud 7 september 2009, 15:27   #213
illwill
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Het 'ras' van het slachtoffer bepaalt eveneens de kans om doodstraf te krijgen in de VS. Een zwarte die een blanke dood heeft een grotere kans de doodstraf te krijgen dan een blanke die een zwarte vermoord.

Ross (2006) besluit
En hoe komt men aan deze conclusie dan?
Oud 7 september 2009, 15:32   #214
Sywen
Minister-President

Sywen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kamiel spieces Bekijk bericht
Seriemoordenaars in de Verenigde Staten

http://nl.wikipedia.org/wiki/Seriemo...renigde_Staten

en die doen allemaal dit zeker?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kamiel spieces Bekijk bericht
Dus als ze uw kind de ogen uitlepelen en levend villen dan ebt dat mooi weg met het verstrijken van de jaren of wat?

U weet niet wat u zegt denk ik!!!
jongen toch, hou er toch mee op

"Flandern muss unabhängig werden" -- Adolf Hitler
Sywen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2009, 15:38   #215
Sywen
Minister-President

Sywen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zoals ik zei dus.
huh? jij zei dat die een Amerikaan was.

een burger van de VSA noemt men een Amerikaan
een burger van Colombia noemt men een Colombiaan

"Flandern muss unabhängig werden" -- Adolf Hitler
Sywen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2009, 15:47   #216
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er zijn toch al wat studies die de raciale bias in het Amerikaans juridisch systeem aantonen.
Oud 7 september 2009, 15:58   #217
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sywen Bekijk bericht
huh? jij zei dat die een Amerikaan was.

een burger van de VSA noemt men een Amerikaan
een burger van Colombia noemt men een Colombiaan
Het is off topic daar niet van, maar eigenlijk is een amerikaan een inwoner van het Noord of Zuid Amerika. Wat jij een Amerikaan noemt is eigenlijk een VS Amerikaan, of 'Estadunidense' in het Spaans. Latijns amerikanen zien over het algemeen niet graag dat de VS Amerikanen het woord 'Amerikaan' voor zichzelf 'opeisen'. Europeanen lijken geen benul te hebben van deze gevoeligheid en nemen deze foutieve zelfbenoeming van de VS Amerikanen over.
Oud 7 september 2009, 16:01   #218
illwill
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er zijn toch al wat studies die de raciale bias in het Amerikaans juridisch systeem aantonen.
Welke studies...wil ik wel eens zien dan. Bronnen?
Oud 7 september 2009, 16:01   #219
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is onderzoekbaar en onderzocht als sinds verschillende decenia. Ik verwees naar Ross (2006), maar er zijn er nog andere studies. Ik heb ooit nog een halve thesis over doodstraf gemaakt, en herinner me eveneens dit gegeven.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 7 september 2009 om 16:04.
Oud 7 september 2009, 16:02   #220
illwill
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is off topic daar niet van, maar eigenlijk is een amerikaan een inwoner van het Noord of Zuid Amerika. Wat jij een Amerikaan noemt is eigenlijk een VS Amerikaan, of 'Estadunidense' in het Spaans. Latijns amerikanen zien over het algemeen niet graag dat de VS Amerikanen het woord 'Amerikaan' voor zichzelf 'opeisen'. Europeanen lijken geen benul te hebben van deze gevoeligheid en nemen deze foutieve zelfbenoeming van de VS Amerikanen over.
Zoals wij gewoon Hollanders zeggen, maar dat hebben Nederlanders ook niet allemaal even graag.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be