Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 september 2009, 21:18   #1
Tavek
Banneling

Standaard Groot aantal studenten vs. niveau

Citaat:
Academici zijn niet gelukkig met recordcijfers van universiteiten — In de academische wereld klinkt veel kritiek op het grote aantal eerstejaarsstudenten aan de universiteiten. Want democratisering doet aan niveaudaling denken: 'We kunnen alleen hoera zeggen als ook het intelligentieniveau met zoveel procent is gestegen.'

De eerste inschrijvingscijfers van de Vlaamse universiteiten laten niets aan de verbeelding over: we stevenen af op een nieuw recordaantal eerstejaarsstudenten (zie Het Nieuwsblad/De Gentenaar van gisteren) . Verklaringen zijn niet alleen de geboortepiek in 1991 en de economische crisis, maar ook het toenemend aantal leerlingen uit het technisch secundair onderwijs (TSO) dat hun kans waagt aan de universiteit.

In de academische wereld is kritiek te horen op die tendens, die een gevolg is van de democratisering die voormalig minister van Onderwijs Frank Vandenbroucke (SP.A) in gang zette. Want 'hoe democratischer - en dus minder elitair - de universiteit wordt, hoe lager het niveau'. Omdat universiteiten gesubsidieerd worden per afgestudeerde en niet per beginnende student, wordt gefluisterd dat een universitair diploma aan waarde verliest.

'Geen enkele professor of universiteit zal luidop durven zeggen dat ze mensen doorlaten die het niet verdienen, maar het is een onvermijdelijk gevolg van die nieuwe regels', zegt de Vlaamse professor Geert Buelens, die Nederlandse Letterkunde doceert aan de Universiteit Utrecht. 'Het is goed om sociaal zwakkere groepen de kans te geven om universitaire studies te beginnen, maar je kan niet vermijden dat ook intellectueel zwakkeren hun kans wagen. En dan krijg je nivellering. Meer universiteitsstudenten, dat verdient alleen een hoeraatje als de gemiddelde intelligentie op één jaar even hard is gestegen. En dat zou me verbazen.'

Ook filosoof Ignaas Devisch van de Universiteit Gent constateert dat 'de stap naar de universiteit voor velen te groot is'. 'Het is dan niet de juiste keuze om het universitaire niveau aan te passen', zegt Devisch. 'Een universiteit moet zo democratisch mogelijk zijn, maar moet ook haar minimum normen bewaken.'

Volgens O-zon, een vereniging die pleit voor traditioneel onderwijs, daalt het onderwijsniveau wel degelijk. En dat probleem begint al in het basisonderwijs. 'Als een leerling het niveau niet aankan, veranderen ze het leerplan', zegt Marc Hullebus van O-zon. 'Het zegt toch genoeg als een universiteit al een verplichte taalcursus in het leven roept (UHasselt, nvdr.) . Vroeger moest je een diploma behalen, nu krijg je het.'

De Vrije Centra voor Leerlingenbegeleiding (VCLB) nuanceren die kritiek. 'Er zijn inderdaad TSO-richtingen die focussen op een beroep, maar andere hebben fysica- en wiskundevakken die ook naar ASO-normen erg zwaar zijn', zegt Annelies De Graeve van de VCLB. 'Veel mensen zien het TSO als één pot nat, maar er zijn wel degelijk grote verschillen.'

De koepel van het katholieke onderwijs juicht de doorstroom van TSO-leerlingen naar de universiteit zelfs toe als ze uit de zwaardere richtingen komen. Ook bij de onderwijsvakbond VSOA zien ze geen problemen. 'De vraag is vooral uit welke richtingen ze komen en naar welke richtingen ze gaan', zegt Luc Vandenbosch van VSOA. 'Als ze hun kans wagen als dokter of als rechtenstudent, kan dat problemen geven. Maar er zijn veel TSO-richtingen die wél een goede voorbereiding zijn op bijvoorbeeld ingenieursstudies.'
Wat denken jullie hier over ? Ikzelf bemerk ook een forse daling in het niveau, en het schijnt dat deze tendens in de hele westerse wereld aan de gang is...

Enkel populaire topinstituten ontsnappen hier aan omdat zij sowieso genoeg studenten aantrekken en niet in de financiele problemen komen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2009, 21:20   #2
born2bewild
Banneling

Standaard

Het ligt niet alleen aan de studenten. Universiteiten worden ook teveel gebruikt als tewerkstellingsinstellingen a al NMBS en VRT.
De kunst is zichzelf onzichtbaar kunnen maken, op uw luie krent blijven zitten en leren slapen met uw ogen open.

Laatst gewijzigd door born2bewild : 8 september 2009 om 21:28.
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2009, 21:23   #3
Tavek
Banneling

Standaard

bron is overigens de standaard.
Oud 8 september 2009, 22:09   #4
Ars_Nova
Minister

Ars_Nova's schermafbeelding

Standaard

Er zal wel een grond van waarheid inzitten, maar het is ook moeilijk om dat objectief te oordelen, zeker nu dat de Bama-Structuur nog maar net één cyclus doorlopen heeft (ik bedoel: de 1e studenten van de BAMA-structuur zijn net afgestudeerd en beginnen te werken of te doctoreren).
Er is weliswaar veel kritiek geweest en ik heb me ook zorgen gemaakt, als je b.v. binnen de opleiding kijkt naar het niveau van de vakken wiskunde en fysica zijn die GEWELDIG gedaald in de laatste 10 jaar.
Maar anderzijds... 10 jaar geleden dacht men nog niet na over groene chemie, kon je er u nog van af maken dat programmeren niet nodig was om aan te leren, was computationele chemie alleen mogelijk met de allerduurste computers en zeker niet in te passen in een gewone opleiding, kon je biochemie nog wegcijferen tot een optie van 2 jaar en was internet nog maar een relatief marginaal verschijnsel.
Tegenwoordig is de academische wereld echter zodanig veranderd dat je met veel meer dingen moet rekening houden bij het samenstellen van een opleiding, zodat men wel gedwongen is om andere vakken in te binden. Het heeft geen zin meer om doorgedreven wiskundige vaardigheid te eisen van een chemicus als computers al het werk voor u kunnen doen. Als je al snapt hoe de boel grosso modo werkt, kom je al een heel eind ver... dus inderdaad, om het voorbeeld compleet te maken: beter een cursus java dan 2 uur extra wiskunde.
Ars_Nova is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2009, 22:17   #5
xrc
Parlementsvoorzitter

xrc's schermafbeelding

Standaard

De ongeruste academici hebben overschot van gelijk. Nivellering werkt nagenoeg altijd in het nadeel van de intelligentsten.
xrc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2009, 22:46   #6
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

De Liberale studenten zeggen dit al jaren. Ik kan er dus alleen maar mee akkoord gaan.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2009, 22:50   #7
Tavek
Banneling

Standaard

Erger nog, ik zie het in de praktijk toegepast worden. Vakgroepen die studenten te kort komen, laten meer mensen door in de bachelor vakken die ze geven, om te voorkomen dat ze de studenten wegjagen. Idem dito met projecten. Ge moet fors doen om daar gebuisd op te geraken.

En studenten schijnen nu ook de weg van de minste weerstand te zoeken. Departementen die de naam hebben makkellijker te zijn (maar toch het diploma opleveren) trekken ook meer studenten aan als de moeilijkere departementen.
Oud 8 september 2009, 23:27   #8
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
De Liberale studenten zeggen dit al jaren. Ik kan er dus alleen maar mee akkoord gaan.
Het probleem kan zich echter ook langs de andere kant stellen echter. Het gebrek aan controle op private universiteiten zorgt er in Bolivia voor dat je er bijna een diploma kan kopen zonder zelfs naar de lessen te gaan. Het niveau is er laag. Een gezond evenwicht en een pragmatische aanpak lijken me het beste, geen ideologische 'waarheden'.

Private elitescholen (en voor Bolivianen betekent dat dikwijls 'buitenland') die een goed niveau bieden zijn dan weer ontoegankelijk voor het grootste deel van de bevolking. Niet zozeer de bankrekening maar de capaciteiten zouden de toegang tot onderwijs best bepalen, in het belang van zowel individu als volk. Volledig geprivatizeerd onderwijs geeft degelijkheid naargelang inkomen waardoor talent verloren gaat. Maar het verontrustendste is dat het een 'kasten'maatschappij in de hand werkt. De elite die degelijk onderwijs heeft vormt daarna ook de politieke elite die totaal geen interesse heeft in openbaar onderwijs te investeren omdat ze daar toch niet zelf naar school gaan. Op de lange duur krijg je een neerwaartse spiraal waar slechts een paar % van de bevolking degelijk onderwijs heeft. De middenklasse gaat naar slechte privéscholen, de lagere klasse naar even slechte staatsscholen. Dát is in Latijns Amerika zeer goed te zien en het is een voorbeeld niet het volgen waard. Dus 'privatizeren' is geen wondermiddel. Ik waarschuw u maar.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 8 september 2009 om 23:38.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2009, 23:56   #9
Ars_Nova
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Erger nog, ik zie het in de praktijk toegepast worden. Vakgroepen die studenten te kort komen, laten meer mensen door in de bachelor vakken die ze geven, om te voorkomen dat ze de studenten wegjagen. Idem dito met projecten. Ge moet fors doen om daar gebuisd op te geraken.

En studenten schijnen nu ook de weg van de minste weerstand te zoeken. Departementen die de naam hebben makkellijker te zijn (maar toch het diploma opleveren) trekken ook meer studenten aan als de moeilijkere departementen.
Morgen moet ik naar een beraadslaging trouwens (ik ben ombudsman voor de studenten van een zeker jaar). Voor degenen die niet weten hoe het er daar aan toe gaat: we (ombuds & proffen) krijgen een hoop papieren met statistieken op. Je kan meteen zien welke prof/welke student/welk jaar abnormale resultaten boekt.
In sommige gevallen (maar niet op de deliberaties) gaan ze zo ver om de punten te normaliseren naar gemiddelde waardes. Ik heb het zelf meegemaakt in mijn laatste jaar dat we met 5 een vak volgden, we formeel op papier allemaal 18 of meer haalden maar op ons rapport stond uiteindelijk een 16...

Ik hoef je er niet bij te zeggen hoe pissed we waren.

Laatst gewijzigd door Ars_Nova : 8 september 2009 om 23:57.
Oud 9 september 2009, 00:16   #10
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ars_Nova Bekijk bericht
Morgen moet ik naar een beraadslaging trouwens (ik ben ombudsman voor de studenten van een zeker jaar). Voor degenen die niet weten hoe het er daar aan toe gaat: we (ombuds & proffen) krijgen een hoop papieren met statistieken op. Je kan meteen zien welke prof/welke student/welk jaar abnormale resultaten boekt.
In sommige gevallen (maar niet op de deliberaties) gaan ze zo ver om de punten te normaliseren naar gemiddelde waardes. Ik heb het zelf meegemaakt in mijn laatste jaar dat we met 5 een vak volgden, we formeel op papier allemaal 18 of meer haalden maar op ons rapport stond uiteindelijk een 16...

Ik hoef je er niet bij te zeggen hoe pissed we waren.
Even tussendoor, dit systeem is een grote schande, ongeacht het naar boven of naar onder is.

Waarom nog delibereren over geslaagd of niet geslaagd als ze erna met een normalisatie iedereen erover en eronder helpen....
Oud 9 september 2009, 08:01   #11
nihao
Minister

nihao's schermafbeelding

Standaard

Hilarische topic ! Alsof er een constante C=a*i bestaat waardoor bij een hoger aantal (a) studenten de 'intelligentie' (i) automatisch zou afnemen. En er schijnen zelfs vicerectoren te zijn die zo denken !
Waarschijnlijk aan de uniev gekomen tijdens een 'grote' lichting

Laatst gewijzigd door nihao : 9 september 2009 om 08:02.
nihao is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2009, 15:13   #12
Ars_Nova
Minister

Standaard

Citaat:
Even tussendoor, dit systeem is een grote schande, ongeacht het naar boven of naar onder is.

Waarom nog delibereren over geslaagd of niet geslaagd als ze erna met een normalisatie iedereen erover en eronder helpen....
De normalisatie gebeurt ervoor hoor, ZO erg is het nu ook weer niet
Maar goed, ik vind dit systeem ook ronduit verwerpelijk.

Laatst gewijzigd door Ars_Nova : 9 september 2009 om 15:14.
Oud 9 september 2009, 15:19   #13
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Op zich een slechte evolutie. Toen ik in mijn laatste jaar zat heb ik ook gezien dat die van het eerste jaar andere vakken kregen en (veel minder) leerstof moeten kennen dan wij indertijd moesten leren. Een vriendin van me die burgerlijk ingenieur in Leuven deed vertelde me ook dat het niveau er echt drastisch gedaald is. Het grootste buisvak bij hun in eerste kan (eerste bach) hadden ze gewoon geschrapt omdat er anders teveel studenten zouden buizen.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2009, 15:33   #14
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Het niveau daalt inderdaad drastisch. Ik heb op het forum al meerdere voorbeelden aangehaald.

Wat is de achterliggende reden achter deze politiek? Het buikgevoel in mij beschuldigt de "iedereen gelijk, iedereen een diploma!"-mentaliteit, maar wellicht mis ik daar iets belangrijk.
Universiteiten hebben hun universeel, academisch karakter dan ook verloren. Hun enige doel is het klaarstomen voor de arbeidsmarkt.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2009, 15:34   #15
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Het grootste buisvak bij hun in eerste kan (eerste bach) hadden ze gewoon geschrapt omdat er anders teveel studenten zouden buizen.
Herinner jij nog toevallig welk vak het was?

Wij hadden een gelijkaardige evolutie. Al goed hebben de proffen het voor een overgroot deel nog kunnen opvangen en is de schade beperkt.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2009, 15:46   #16
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat denken jullie hier over ? Ikzelf bemerk ook een forse daling in het niveau, en het schijnt dat deze tendens in de hele westerse wereld aan de gang is...

Enkel populaire topinstituten ontsnappen hier aan omdat zij sowieso genoeg studenten aantrekken en niet in de financiele problemen komen.
Het artikel geeft mijn inziens een juiste evolutie weer. Ook bij ons op de universiteit merk ik de tendens. De nivellering van het basis- en het middelbaar onderwijs zet zich in uitgesteld relais door in het hoger onderwijs. Het is niet normaal dat er 18-jarigen zijn (1ste BACH) die geen brief zonder tien DTfouten kunnen schrijven of blijkbaar niet eens weten wat 'de regel van drie' is. Een beetje elementair Engels en Frans zijn vaak ook al te veel gevraagd. Algemene kennis is vaak ook afwezig, zelfs als het materie betreft dat te maken heeft met hun eigen gekozen studierichting.

De zogenaamde 'democratisering' van Vandenbroucke zal op lange termijn het averechtse effect hebben. Elitescholen zullen blijven bestaan, alleen zullen deze in de toekomst door het feit dat ze niveau aanhouden niet meer voldoende gesubsidieerd worden en zal relatief goedkoop hoger kwalitatief onderwijs onmogelijk worden. Dure eliteafdelingen zullen de kop opsteken, waar er een concentratie is aan prestige en hoog niveau, maar enkel rijkeluiskindjes zullen er hun studieloopbaan kunnen starten en voltooien. We krijgen hier meer en meer het 'Angelsaksisch' systeem, waar er enkele 'onbetaalbare' topinstituten zijn en de overige 90 % is 'rubish' op kleuterniveau en met slechte lessen. Zo zijn er in de USA duizenden universiteiten, sommige gratis en zwaar gesubsidieerd, maar slechts een vijftigtal zijn het vermelden waard (Harvard, Princeton, Yale, Berkeley, Penn State, Duke, Johns Hopkins, Stanford, enz. Die kosten vaak zonder overdrijven 50.000 dollar per jaar inschrijvingsgeld. De grote massa kan zelfs niet wedijveren met het niveau van een doorsnee middelbare Vlaamse school, laat staan met ons (voormalig) universitair onderwijs.

En wat met die forse toename aan studenten in allerhande richtingen? Waar gaan ze die in godsnaam tewerkstellen? Ze plaveien nu al de straten met sociologen, pedagogen, psychologen, taalkundigen, geschiedkundigen, filosofen en pol & soccers. Is het democratischer om al deze jongeren te laten starten in die richtingen dan via ingangsexamens quota op te leggen zoals bij geneeskunde? Wetende dat velen onder hen onder hun 'niveau' (?) zullen moeten gaan werken of een hele tijd werkloos blijven ? Ik zie voor de genoemde richtingen de tendens ontstaan veel 'eeuwige studenten' te creëren, die na hun basisstudie nog allerhande MANAMA's gaan behalen in de hoop hun concurrentiepositie op de arbeidsmarkt te verstevigen. Deze MANAMA's zullen veelal wel duur worden en enkel weggelegd zijn voor diegenen die het nog kunnen betalen.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2009, 16:15   #17
Liberty
Vreemdeling

Standaard

Iets klopt niet aan die redenering.
Gezien het hoge aanbod aan studenten en beperkte beschikbare plaatsen kan men de lat net hoger leggen dan wanneer een tekort aan studenten zou zijn.
Ik denk dat sommigen concurrentie vrezen op de arbeidsmarkt rekening houdende met de zware economische recessie
Place one hundred men on an island from which there is no escape, and whether you make one of these men the absolute owner of the other ninety-nine, or the absolute owner of the soil of the island, will make no difference either to him or to them
In the one case, as the other, the one will be the absolute master of the ninety-nine--his power extending even to life and death, for simply to refuse them permission to live upon the island would be to force them into the sea.
Liberty is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2009, 16:25   #18
kameleon
Minister

Standaard

Noem het stielbedervers. Ze worden goed betaald voor hun diploma, maar wat ze ervoor afleveren is typische hansworst.
kameleon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2009, 16:27   #19
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Het probleem kan zich echter ook langs de andere kant stellen echter. Het gebrek aan controle op private universiteiten zorgt er in Bolivia voor dat je er bijna een diploma kan kopen zonder zelfs naar de lessen te gaan. Het niveau is er laag. Een gezond evenwicht en een pragmatische aanpak lijken me het beste, geen ideologische 'waarheden'.
Dat is een probleem van de private scholen; dat is geen argument tegen privat onderwijs, natuurlijk.

Citaat:
Dus 'privatizeren' is geen wondermiddel. Ik waarschuw u maar.
Natuurlijk wel; er is echter geen privaat onderwijs in Bolivië; alleen 'privaat' onderwijs. Als ge zelf al begint over de concurrentie van overheidsonderwijs - en het geld dat daaraan verloren gaat...

Citaat:
Volledig geprivatizeerd onderwijs geeft degelijkheid naargelang inkomen waardoor talent verloren gaat.
Dit is natuurlijk onzin; wat nodig is, is dat het toegelaten wordt om te investeren in talent, wat nu illegaal is.

Als de toegangswegen om arme talentvolle studententen om te vormen naar studenten die hun talenten gebruiken verboden wordt, is het inderdaad logisch dat het te zien valt dat arme talentvolle studenten vaak hun talenten niet kunnen gebruiken; da's wiedes, ja.

Wat nodig is, is de totale vernietiging, in het gehele Westen, van het overheidsgecontroleerd onderwijs ook in de private sector. Want dat is de grote mythe; dat het privaat onderwijs echt vrij en ongereguleerd is.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."

Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 9 september 2009 om 16:31.
Oud 9 september 2009, 16:33   #20
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Liberty Bekijk bericht
Iets klopt niet aan die redenering.
Gezien het hoge aanbod aan studenten en beperkte beschikbare plaatsen kan men de lat net hoger leggen dan wanneer een tekort aan studenten zou zijn.
Ik denk dat sommigen concurrentie vrezen op de arbeidsmarkt rekening houdende met de zware economische recessie
Jij snapt de incentives van de universiteiten duidelijk niet, denk ik.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be