Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 september 2009, 18:55   #21
redwasp
Staatssecretaris

redwasp's schermafbeelding

Standaard

vrede,

bach is voor een protestant enorm geliefd in katholieke kringen. deze moslim hier kan hem eerlijk gezegd ook wel smaken.

een katholiek vertelde me ooit dat in de hemel heel de tijd mozart wordt gespeeld, behalve wanneer god zelve passeert, dan speelt men bach.

vrede,

redwasp
Oud 8 september 2009, 08:17   #22
vandaele
Banneling

Standaard

Inderdaad is dat een klein mirakel. Dat zijn van die zaken die je intens gelukkig kunnen maken.
Ik heb ook geprobeerd om Arabische muziek te smaken en in het begin vond ik dat moeilijk. Rare toonaarden en zo. Maar als je ECHT luistert (dus moeite doet), kun je een schoonheid ontdekken, die je niet kende (als westeuropeaan). Maar het kost een inspanning.
vandaele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2009, 10:26   #23
IronChef
Minister-President

IronChef's schermafbeelding

Standaard

Arabische muziek!
IronChef is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2009, 12:16   #24
Boadicea
Perm. Vertegenwoordiger VN

Boadicea's schermafbeelding

Standaard

En nu nog Iron Maiden en Judas Priest en het mirakel is compleet.
Oud 8 september 2009, 12:21   #25
nihao
Minister

nihao's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
dat alle muzikanten die ik ken dagelijks bach oefenen, gelijk welk genre ze zelf spelen
Klopt, er zijn zelfs omzettingen van zijn partituren speciaal voor heavy-metal-bassisten, Boadicea.
Oud 8 september 2009, 12:22   #26
abou Anis
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees Bekijk bericht
weet je, iemand die ik ken, was op bezoek in een moskee in Turkije, hij vond er niet beter op dan zelf ook op zijn knieën te vallen en met zijn achterwerk omhoog de aanwezige moslims wat te gaan imiteren... Hij heeft vervolgens mogen lopen zoals hij nog nooit heeft gelopen want hij ging het pak slaag van zijn leven krijgen.

En ja: ik vind dat je niet alleen lomp maar ook een dommekloot moet zijn om zo met de mensen hun geloof te lachen. Maar bovenstaand verhaal gewoon ter illustratie.
.

Nevermind.

Laatst gewijzigd door abou Anis : 8 september 2009 om 12:22.
abou Anis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2009, 12:54   #27
bruggeman
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door redwasp Bekijk bericht
vrede,

zoals ik in mijn beginpost al meldde speelde 'badinerie' (uit de tweede suite voor fluit en orkest, BWV 1067) van bach uit die GSM. ik kan me vergissen, maar om dat stuk te spelen, moet men geen kwarttonen uit zijn instrument kunnen jagen. het feit dat ikzelf, en met mij vele anderen dit stukje op melodica kunnen spelen zou al een hint in die richting zijn. bij nalezen van de partituur, word dit vermoeden van mij bevestigd. ik snap dus eerlijk gezegd de reden van je opmerking niet.

overigens zijn de meeste GSM-ringtones de dag van vandaag realtones. deze kunnen vanzelfsprekend wel kwarttonen produceren.

vrede,

redwasp
Eigenlijk mag ik in alle eerlijkheid stellen dat ik van alle soorten muziek kan genieten.
Dit neemt echter niet weg dat ik ook voorkeurgevoelig ben.

Mijn opmerkingen waren niet zodanig ‘muziek’ gericht maar, ingrediënten als ‘Gsm’, Moskee’ en ‘Bach’ konden bij een onverbeterlijke grapjas, niets anders opwekken dan 2e graadopmerkingen. De demonstratie van enige muzikale kennis, was gewoon bedoeld als ondersteuning van de geloofwaardigheid.

Na de ‘Youtube’ versie van ‘Badinerie’ voor ‘Hohner-Melodica’, ‘Hobo’ en ‘Piano’ beluistert te hebben, kan buiten de tamelijk goede uitvoering, de ‘Casting’ instrumenten niet echt worden goedgepraat. En onzen ‘Toots’, haalt ¼ tonen uit zijn ‘Hohner’ mondmuziek!

Het zou mij dan ook verwonderen dat dit stuk op een ‘Gsm’ beter zou klinken en volgens mijn eigen ‘geloof ‘, zal “Allah” hier spijtig genoeg niets kunnen aan veranderen.

Niets gaat boven ‘authenticiteit’.
Een concerto voor Piano en orkest, liefst op een ‘Steinway vleugel’, Viool op een Stradivarius’, een ‘drumsolo’ op een ‘Sonor’ outfit’ en indien ‘Flanelcondoom’ dit zou wensen, mag ze gerust komen mixen.

Kan er niets aan doen, maar van den Orgel van onze Kathedraal: krijg ik den bibber. (extase) Dat is dan mijn eind 'tiercé'

Vrede en alle goeds.
bruggeman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2009, 12:57   #28
Dixie
Secretaris-Generaal VN

Dixie's schermafbeelding

Standaard

is muziek niet verboden volgens de koran?
zijn. Belg pas of geen , maakt geen verschil,
enkel nodig voor het één en ander te bekomen.
Dixie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2009, 13:00   #29
bruggeman
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
De mirakels zijn niet meer wat ze geweest zijn.
Bach!, ... een 'mirakeltje' meer of minder, het maakt eigenlijk niets uit.
bruggeman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2009, 13:28   #30
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Ik heb eens een (boedhistische) vrouw op een strand zien zot van vreugde worden door een mooie zonsondergang. Ze rende heen en weer over het strand, zingend, huppelend, tekenend ook in het zand met haar handen en voeten : golven, zonnen, ... .
Ik stond in de duinen met een kap over mijn hoofd. Toen ze me zag staan schrok ze. Ik deed teken naar de zon, zwaaide er met mijn arm naar. Ze draaide zich naar de zon en net op dat moment kwamen er drie dolfijnen uit het water gesprongen. De vrouw draaide zich terug naar mij,is ineen gezakt en ik ben aangegaan. Het rare van de zaak is dat toen ze zo schrok en ik mijn hand zwaaide richting zon ik hoopte dat een bliksemstraal haar zou treffen en dat ik in gedachten een zwarte magiër was die haar vervloekte optimisme eens ging neerbliksemmen. (ik beelde me dat al in voor die dolfijnen, had daar al een tiental minuten staan staren in opperste concentratie) Ze werd neder gebliksemd maar het was wel door een overdosis optimisme.

Laatst gewijzigd door Scherven A. Mok : 8 september 2009 om 13:30.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2009, 17:12   #31
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
vrede,

bach is voor een protestant enorm geliefd in katholieke kringen.
Denk je dat (klassieke) muziekliefhebbers ook maar een spat geïnteresseerd zijn in de religieuze overtuigingen van een componist ?
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2009, 18:46   #32
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
Bach is groots, maar Händel is zo mogelijk nog grootser. Die mannelijke kracht die uit zijn muziek stroomt, dat is onbeschrijfelijk.
Ik ben hiermee akkoord. Händel heeft echt prachtige stukken geschreven.

Sarabande:
http://www.youtube.com/watch?v=91sfr...eature=related

Ik vind dit een erg sterk stuk dat bij mij een gevoel van noodlottigheid en triestigheid oproept, maar toch met een bepaalde kracht en grootsheid.

En dit is ook enorm sterk: Zadok the priest

http://www.youtube.com/watch?v=iPkzt9vklAw
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2009, 19:01   #33
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
vrede,

bach is voor een protestant enorm geliefd in katholieke kringen. deze moslim hier kan hem eerlijk gezegd ook wel smaken.

een katholiek vertelde me ooit dat in de hemel heel de tijd mozart wordt gespeeld, behalve wanneer god zelve passeert, dan speelt men bach.

vrede,

redwasp
Ik begrijp wat u bedoelt.

Mozart is prachtig, maar het goddelijke hoort bij Bach.

Maar dat maakt het voor mij, als niet gelovige, niet per see beter Ik hou van de kracht die handel uitstraalt.
Oud 8 september 2009, 19:48   #34
Geert C

Standaard

Bach is de Vader, Mozart de Zoon en Händel de Heilige Geest.
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2009, 21:39   #35
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Marie van de koster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vandaele Bekijk bericht
Inderdaad is dat een klein mirakel. Dat zijn van die zaken die je intens gelukkig kunnen maken.
Ik heb ook geprobeerd om Arabische muziek te smaken en in het begin vond ik dat moeilijk. Rare toonaarden en zo. Maar als je ECHT luistert (dus moeite doet), kun je een schoonheid ontdekken, die je niet kende (als westeuropeaan). Maar het kost een inspanning.
Ik ben geen liefhebber van Arabische muziek maar ik herinner me toen ik jaren geleden in Jeruzalem was dat ik in het Ecce Homo klooster was (aan de Via Dolorosa). Ik zat er alleen boven op het dakterras toen de imam van de grote moskee begon met het oproepen van de gelovigen tot het gebed. Het ging me door merg en been maar ik vond het op een vreemde manier toch mooi en zeker erg indrukwekkend.
Oud 8 september 2009, 21:45   #36
nihao
Minister

nihao's schermafbeelding

Standaard

Badinerende muziek in de moskee, ja het is werkelijk een mirakel.

Dat niet alle auto's in de wijde omgeving zijn uitgebrand.

Anderszijds hebben moslims misschien niet zo'n fijn oor als de vorige paus. Die kon namelijk een volmaakt onderscheid maken tussen religieuze muziek en andere, die dan ook voortaan uit de kerken werd gebannen.

Tip voor de minder begaafden : de gezongen sutra's van de tibetanen behoren zonder enige twijfel tot de religieuze muziek. Je kan ze met een gerust hart afspelen.

Bij westerse componisten van klassieke muziek is het toch altijd een beetje twijfelachtig. Die Mozart was een vrijmetselaar, maar is dat nu religie of niet ? En zelfs de grote Bach (by the way : protestant...) heeft dingen gecomponeerd die pure badinerie zijn. Speel toch maar op veilig. (Lama Karta heeft trouwens een goede stem.)

Laatst gewijzigd door nihao : 8 september 2009 om 21:46.
nihao is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2009, 22:10   #37
Tavek
Banneling

Standaard

Het kan me echt geen drol schelen of muziek religieus is of niet

Ze moet goed zijn.
Oud 8 september 2009, 22:43   #38
Ars_Nova
Minister

Ars_Nova's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Bach is ok. Ik vind hem echter niet de Grootste Componist ooit, zoals er genoeg zijn die dit beweren.
Ik vind het een beetje zielig dat componisten van dat caliber tegen elkaar afgewogen worden. Dat heeft namelijk totaal geen zin. Je vergelijkt toch ook geen Picasso met Van Eyck? (toch niet om een waarde-oordeel te vormen).
Andere tijden, andere regels, ... Je kan natuurlijk wel opwerpen dat qua "intellectuele densiteit" Bach globaal gezien véél en véél verder gaat dan Mozart, maar tja, Mozart kon moeilijke thema's gemakkelijk aan de man brengen bij een breed publiek zonder de intellectuele klasse op hun honger te laten ("Mozart is gemakkelijk voor beginners, maar aartsmoeilijk voor gevorderden"). Omgekeerd was Mozart niet meteen befaamd voor zijn pedagogische kwaliteiten, terwijl Bach dat dan weer wel was.

Wat ik wel doe is wat globale categorieën (als het dan TOCH moet); je hebt nu eenmaal componisten (of als het films betreft: regisseurs) die de perfectie en het vooropgestelde doel duidelijk veel beter halen dan anderen, maar dan nog heb ik grote moeite om dat voor hele componisten ineens te doen.
Ars_Nova is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2009, 22:51   #39
Ars_Nova
Minister

Ars_Nova's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bruggeman Bekijk bericht
T
Niet zodanig om de oord zelf, maar wel omdat er geen (deftig) degelijk 'Liturgisch' instrument beschikbaar is.
Daarbij, naar mijn weten, bestaan er geen 'pijporgels' in 1/4 toon gestemd?. noch g.s.m.'s
Wat zit jij te bazelen over kwarttonen? Dat is pas in de 20e eeuw uitgevonden. Orgels waren anno 1700 trouwens in de oude stemming me dunkt (Pytagoreaans wsl).

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
Bach is groots, maar Händel is zo mogelijk nog grootser. Die mannelijke kracht die uit zijn muziek stroomt, dat is onbeschrijfelijk.
Niet akkoord. De muziek van Händel is wel doorgaans toegankelijker en het verschil is klein, geef ik toe (ik betrap me er zelf geregeld op dat ik onbekende stukken op de radio niet altijd aan H of B kan alloceren). Trouwens, Händel en Bach zijn nu net ìetsje beter vergelijkbaar aangezien het tijdgenoten waren die zelfs dicht in elkaars buurt opgegroeid zijn.
Bach is echter een meester in het arrangeren van muziek in hogere dimensies. Zie b.v. de raadselcanon (een theoretisch akkefietje maar toch zeer indrukwekkend), en de Goldberg-Variationen. Die structuur kan je ONMOGELIJK van de 1e keer doorhebben.
Ars_Nova is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2009, 23:20   #40
JuBiLaTe
Provinciaal Gedeputeerde

JuBiLaTe's schermafbeelding

Standaard

Ik persoonlijk vind Mozart niet van zulk groot kaliber als bv Bach. Mozart heeft het voordeel veel gereisd te hebben, en vele indrukken en invloeden te hebben opgedaan. Ook was de muziek al wat verdergevorderd in de periode van Mozart. Mozart heeft zijn grote succes te danken niet zozeer aan het creëeren, maar aan het combineren van verschillende bestaande muziekvormen.

Intussen zijn we al véél verder en zijn nog zoveel muziekvormen ontstaan en gecomponeerd.
Enekel jaren geleden zag ik een intervieuw van een hedendaagse componist die beweerde niet meer te componeren 'omdat alle mogelijke muziekvormen al gecomponeerd waren'. Ik vroeg me af in hoeverre dat juist was, al kon ik me best wel indenken dat daar deels waarheid in zat. Anderzijds zal het ook zo geweest zijn dat die man zelf niet echt veel over inspiratie zal bezeten hebben.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be