![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Staatssecretaris
|
![]() vrede,
bach is voor een protestant enorm geliefd in katholieke kringen. deze moslim hier kan hem eerlijk gezegd ook wel smaken. een katholiek vertelde me ooit dat in de hemel heel de tijd mozart wordt gespeeld, behalve wanneer god zelve passeert, dan speelt men bach. vrede, redwasp
![]() |
#22 |
Banneling
|
![]() Inderdaad is dat een klein mirakel. Dat zijn van die zaken die je intens gelukkig kunnen maken.
Ik heb ook geprobeerd om Arabische muziek te smaken en in het begin vond ik dat moeilijk. Rare toonaarden en zo. Maar als je ECHT luistert (dus moeite doet), kun je een schoonheid ontdekken, die je niet kende (als westeuropeaan). Maar het kost een inspanning. |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Minister-President
|
![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() En nu nog Iron Maiden en Judas Priest en het mirakel is compleet.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#26 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Nevermind. Laatst gewijzigd door abou Anis : 8 september 2009 om 12:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Dit neemt echter niet weg dat ik ook voorkeurgevoelig ben. Mijn opmerkingen waren niet zodanig ‘muziek’ gericht maar, ingrediënten als ‘Gsm’, Moskee’ en ‘Bach’ konden bij een onverbeterlijke grapjas, niets anders opwekken dan 2e graadopmerkingen. De demonstratie van enige muzikale kennis, was gewoon bedoeld als ondersteuning van de geloofwaardigheid. Na de ‘Youtube’ versie van ‘Badinerie’ voor ‘Hohner-Melodica’, ‘Hobo’ en ‘Piano’ beluistert te hebben, kan buiten de tamelijk goede uitvoering, de ‘Casting’ instrumenten niet echt worden goedgepraat. En onzen ‘Toots’, haalt ¼ tonen uit zijn ‘Hohner’ mondmuziek! Het zou mij dan ook verwonderen dat dit stuk op een ‘Gsm’ beter zou klinken en volgens mijn eigen ‘geloof ‘, zal “Allah” hier spijtig genoeg niets kunnen aan veranderen. Niets gaat boven ‘authenticiteit’. Een concerto voor Piano en orkest, liefst op een ‘Steinway vleugel’, Viool op een Stradivarius’, een ‘drumsolo’ op een ‘Sonor’ outfit’ en indien ‘Flanelcondoom’ dit zou wensen, mag ze gerust komen mixen. Kan er niets aan doen, maar van den Orgel van onze Kathedraal: krijg ik den bibber. (extase) Dat is dan mijn eind 'tiercé' Vrede en alle goeds. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() is muziek niet verboden volgens de koran?
sus antigoon ![]() sociale en politieke voordelen, maar van onze roots doen we geen afstand, dit zou verraad zijn. Belg pas of geen , maakt geen verschil, enkel nodig voor het één en ander te bekomen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Parlementslid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Banneling
|
![]() Ik heb eens een (boedhistische) vrouw op een strand zien zot van vreugde worden door een mooie zonsondergang. Ze rende heen en weer over het strand, zingend, huppelend, tekenend ook in het zand met haar handen en voeten : golven, zonnen, ... .
Ik stond in de duinen met een kap over mijn hoofd. Toen ze me zag staan schrok ze. Ik deed teken naar de zon, zwaaide er met mijn arm naar. Ze draaide zich naar de zon en net op dat moment kwamen er drie dolfijnen uit het water gesprongen. De vrouw draaide zich terug naar mij,is ineen gezakt en ik ben aangegaan. Het rare van de zaak is dat toen ze zo schrok en ik mijn hand zwaaide richting zon ik hoopte dat een bliksemstraal haar zou treffen en dat ik in gedachten een zwarte magiër was die haar vervloekte optimisme eens ging neerbliksemmen. (ik beelde me dat al in voor die dolfijnen, had daar al een tiental minuten staan staren in opperste concentratie) Ze werd neder gebliksemd maar het was wel door een overdosis optimisme. Laatst gewijzigd door Scherven A. Mok : 8 september 2009 om 13:30. |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Sarabande: http://www.youtube.com/watch?v=91sfr...eature=related Ik vind dit een erg sterk stuk dat bij mij een gevoel van noodlottigheid en triestigheid oproept, maar toch met een bepaalde kracht en grootsheid. En dit is ook enorm sterk: Zadok the priest http://www.youtube.com/watch?v=iPkzt9vklAw |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Mozart is prachtig, maar het goddelijke hoort bij Bach. Maar dat maakt het voor mij, als niet gelovige, niet per see beter ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
|
![]() Bach is de Vader, Mozart de Zoon en Händel de Heilige Geest.
![]()
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies. De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen. Tezamen zullen wij overwinnen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#36 |
Minister
|
![]() Badinerende muziek in de moskee, ja het is werkelijk een mirakel.
Dat niet alle auto's in de wijde omgeving zijn uitgebrand. Anderszijds hebben moslims misschien niet zo'n fijn oor als de vorige paus. Die kon namelijk een volmaakt onderscheid maken tussen religieuze muziek en andere, die dan ook voortaan uit de kerken werd gebannen. Tip voor de minder begaafden : de gezongen sutra's van de tibetanen behoren zonder enige twijfel tot de religieuze muziek. Je kan ze met een gerust hart afspelen. Bij westerse componisten van klassieke muziek is het toch altijd een beetje twijfelachtig. Die Mozart was een vrijmetselaar, maar is dat nu religie of niet ? En zelfs de grote Bach (by the way : protestant...) heeft dingen gecomponeerd die pure badinerie zijn. Speel toch maar op veilig. (Lama Karta heeft trouwens een goede stem.)
Dom zijn is duur, en oliedom zijn olieduur. Laatst gewijzigd door nihao : 8 september 2009 om 21:46. |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Banneling
|
![]() Het kan me echt geen drol schelen of muziek religieus is of niet
![]() Ze moet goed zijn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Andere tijden, andere regels, ... Je kan natuurlijk wel opwerpen dat qua "intellectuele densiteit" Bach globaal gezien véél en véél verder gaat dan Mozart, maar tja, Mozart kon moeilijke thema's gemakkelijk aan de man brengen bij een breed publiek zonder de intellectuele klasse op hun honger te laten ("Mozart is gemakkelijk voor beginners, maar aartsmoeilijk voor gevorderden"). Omgekeerd was Mozart niet meteen befaamd voor zijn pedagogische kwaliteiten, terwijl Bach dat dan weer wel was. Wat ik wel doe is wat globale categorieën (als het dan TOCH moet); je hebt nu eenmaal componisten (of als het films betreft: regisseurs) die de perfectie en het vooropgestelde doel duidelijk veel beter halen dan anderen, maar dan nog heb ik grote moeite om dat voor hele componisten ineens te doen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
Bach is echter een meester in het arrangeren van muziek in hogere dimensies. Zie b.v. de raadselcanon (een theoretisch akkefietje maar toch zeer indrukwekkend), en de Goldberg-Variationen. Die structuur kan je ONMOGELIJK van de 1e keer doorhebben. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Ik persoonlijk vind Mozart niet van zulk groot kaliber als bv Bach. Mozart heeft het voordeel veel gereisd te hebben, en vele indrukken en invloeden te hebben opgedaan. Ook was de muziek al wat verdergevorderd in de periode van Mozart. Mozart heeft zijn grote succes te danken niet zozeer aan het creëeren, maar aan het combineren van verschillende bestaande muziekvormen.
Intussen zijn we al véél verder en zijn nog zoveel muziekvormen ontstaan en gecomponeerd. Enekel jaren geleden zag ik een intervieuw van een hedendaagse componist die beweerde niet meer te componeren 'omdat alle mogelijke muziekvormen al gecomponeerd waren'. Ik vroeg me af in hoeverre dat juist was, al kon ik me best wel indenken dat daar deels waarheid in zat. Anderzijds zal het ook zo geweest zijn dat die man zelf niet echt veel over inspiratie zal bezeten hebben.