Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 september 2009, 20:38   #401
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Kallikles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hotschizodiscocop Bekijk bericht
Al die flaminganten die hier zitten af te geven op imperialisme zijn wel hypocriet. Want waar zou een sterke onafhankelijke Vlaamse staat anders toe leiden dan tot imperialisme? Dat zou haar lot zijn.
Een onafhankelijk Vlaanderen zou nooit imperialistisch zijn. De Vlamingen zijn geen krijgersvolk.
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2009, 20:43   #402
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
Een onafhankelijk Vlaanderen zou nooit imperialistisch zijn. De Vlamingen zijn geen krijgersvolk.
Vlamingen zijn inderdaad niet gemaakt voor het krijgen, maar voor het geven.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2009, 20:48   #403
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Vlamingen zijn inderdaad niet gemaakt voor het krijgen, maar voor het geven.
enkel de belgiscisten zijn dat nog djimi.
dus niet alle Vlamingen zijn zo.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2009, 21:27   #404
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
enkel de belgiscisten zijn dat nog djimi.
dus niet alle Vlamingen zijn zo.
En wat met diegenen die Brussel af of weg willen geven?

Allemaal belgicisten?

Oud 9 september 2009, 07:25   #405
Shadowke

Standaard

Citaat:

Allemaal belgicisten?
die vormen ook een minderheid.
de meeste Vlamingen willen Brussel behouden.
Oud 9 september 2009, 11:55   #406
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:

Allemaal belgicisten?
Neen. Maar ik zal je een zeer eenvoudige vraag stellen : met bijna-zekerheid zullen de franstalige brusselaars bij de niet te ontwijken onderhandelingen omtrent de staatshervorming de volgende eisen op tafel zwieren : uitbreiding van Brussel met een drietal randgemeenten, de benoeming van de incivieke burgemeesters, een corridor die hen verbindt met Wallonië enz...Als tegenprestatie een paar flutbevoegdheden die niet toegepast zullen worden. En het zal niet alleen Maingain en de MR zijn, ook de PS zal zich niet onbetuigd laten. Hoe moeten de Vlaamse partijen daarop reageren? Voor de zoveelste keer toegeven of eindelijk eens wat ruggengraat tonen? Je beseft toch dat het laatste gaat leiden naar een onhoudbare toestand? Je kan niet tegelijk een onafhankelijk Vlaanderen voorstaan, in welke vorm dan ook, en Brussel behouden. Komaan djimi, je bent toch zo naïef niet?
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2009, 12:02   #407
Shadowke

Standaard

brussel uitbreiden met heel vlaanderen is de beste oplossing.
en wallonie? die hebben brussel al laten vallen en gaan naar frankrijk.
aangezien de eu-zetel nog altijd in brussel zit, mag frankrijk brussel niet claimen of het krijgt problemen met berlijn en londen.
brussel zelf zal van de andere eu-lidstaten geen cent krijgen om te functioneren als europese hoofdstad.
dus brussel heeft geen andere uitweg dan aan te sluiten bij vlaanderen.

en de franstalige politici -> die hebben al hun buitenverblijven in frankrijk dus een verhuis is rap geregeld.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 9 september 2009 om 12:03.
Oud 9 september 2009, 12:06   #408
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als ik onderstaande lees, leid ik daar toch andere dingen uit af:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nyquist Bekijk bericht
De resolutie van het Waals parlement van 16 juli 2008 is een schrijnend voorbeeld. Daar eisen alle Franstalige partijen (incl. Ecolo en noem maar op) onder andere gebieduitbreiding met Vlaamse gemeenten, bevoegdheden voor de Franstalige gemeenschap in Vlaanderen, onverminderd behoud van de transfers, inschrijvingsrecht voor Franstaligen, ratificatie van het minderhedenverdrag, en -voor mij veruit het meest aanstootgevende- zegt men het vertrouwen op in de rechtspraak van de Raad Van State voor zover dit in de Vlaamse kamer gebeurt.

Alle franstalige partijen, unaniem. Dit is één momentopname, dan nog gezwegen over de pogingen om de tweetaligheid van brussel terug te draaien, of de taalwetten in Vlaanderen te ontkrachten, en ga zo maar door. Unanieme steun.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2009, 12:09   #409
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Als ik onderstaande lees, leid ik daar toch andere dingen uit af:
ze misbruiken brussel al sinds 1830 om Vlaanderen te verfransen.
dus indien nodig laten ze brussel wel vallen.
Oud 9 september 2009, 14:40   #410
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Neen. Maar ik zal je een zeer eenvoudige vraag stellen : met bijna-zekerheid zullen de franstalige brusselaars bij de niet te ontwijken onderhandelingen omtrent de staatshervorming de volgende eisen op tafel zwieren : uitbreiding van Brussel met een drietal randgemeenten, de benoeming van de incivieke burgemeesters, een corridor die hen verbindt met Wallonië enz...Als tegenprestatie een paar flutbevoegdheden die niet toegepast zullen worden. En het zal niet alleen Maingain en de MR zijn, ook de PS zal zich niet onbetuigd laten. Hoe moeten de Vlaamse partijen daarop reageren? Voor de zoveelste keer toegeven of eindelijk eens wat ruggengraat tonen? Je beseft toch dat het laatste gaat leiden naar een onhoudbare toestand? Je kan niet tegelijk een onafhankelijk Vlaanderen voorstaan, in welke vorm dan ook, en Brussel behouden. Komaan djimi, je bent toch zo naïef niet?
Dag robert t,

ik geef zonder blikken of blozen toe dat ik wellicht erg naïef ben, maar ik troost me met de gedachte dat ik Brussel vrij goed begin te kennen. Heel wat 'Frans-talige Brusselaars' vinden zichzelf niet echt terug in de door de Frans-talige politieke partijen opgestelde programma's. Vooral 'nieuwe Belgen' spraken tegenover mij al vaker de wens uit ooit 'flamand' te kunnen/mogen worden. De motivatie daarvoor is nogal 'aards': het gaat hen eerder om het sociaal-economische voordeel dan om het politiek-culturele. Dat neemt niet weg dat die wens wel degelijk best�*�*t.
Veel zal dus afhangen van de manier waarop de Vlaamse politici met dat verlangen rekening zullen houden. Tot nu toe kan ik moeilijk beweren dat de opstelling van de radicalere elementen binnen de Vlaamse Beweging aanleiding geeft tot veel optimisme.
De plannen van de huidige Vlaamse regering (extra kinderbijslag voor Vlamingen, bijvoorbeeld) zijn echter een stap in de goede richting. De stormloop op het als kwalitatief hoogstaander aangeschreven Nederlandstalig onderwijs hier in Brussel zou ook wel wat meer ogen mogen openen.

Wat betreft uw vraag naar de reactie van de Vlaamse politieke partijen: ik kan alleen maar hopen dat ze geen duimbreed toegeven, en wel hierom: in de ghetto's van Molenbeek, Sint-Joost, Schaarbeek, Laken, Anderlecht, ... wordt op 'losers' met verachting neergekeken.
De Brusselse verschoppelingen, de 'allochtonen', hebben geen al te hoge pet op van 'la Belgique'. Een onafhankelijk Vlaanderen heeft het grote voordeel dat het tot nu toe nog steeds een onbeschreven blad is, net als een confederatie Vlaanderen-Nederland trouwens.

'De Vlamingen' worden hier - terecht of ten onrechte: jij beslist - als 'winnaars' gezien. De 'winnaars' roepen afgunst en jaloezie op, maar ook bewondering en imitatie-drang. Er voltrekt zich - langzaam, dat geef ik toe - wel degelijk een grondige mentaliteitswijziging alhier. Volgens mij zou het niet verstandig zijn die te negeren. Het zal nog enkele jaren volharding vergen, maar een 'eindzege' komt m.i. wel degelijk in het verschiet.

Ik vind het doodjammer dat niet minder Vlamingen het aandurven zich in hùn hoofdstad, of in de belangrijkste gemeente van de Rand (Sint-Genesius-Rode) te komen vestigen. Ze hoeven hier niet te werken, alleen te wonen en te stemmen.

Bewìjs de potentiële bondgenoten dat 'les flamands' niet de 'racistes' en 'fascistes' zijn die bepaalde francofonen er ten allen prijze van willen maken.

Als zelfs ik het hier in Brussel volhou, dan kan zo goed als iederéén het hier wel bolwerken, me dunkt.
Vooral diegenen die minder naïef zijn dan ik wacht hier een gouden toekomst

Laatst gewijzigd door djimi : 9 september 2009 om 14:41.
Oud 9 september 2009, 14:57   #411
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
brussel uitbreiden met heel vlaanderen is de beste oplossing.
aangezien de eu-zetel nog altijd in brussel zit, mag frankrijk brussel niet claimen of het krijgt problemen met berlijn en londen.
brussel zelf zal van de andere eu-lidstaten geen cent krijgen om te functioneren als europese hoofdstad.
dus brussel heeft geen andere uitweg dan aan te sluiten bij vlaanderen.

en de franstalige politici -> die hebben al hun buitenverblijven in frankrijk dus een verhuis is rap geregeld.

Le Roi Albert II heeft alvast een alternatief voor z'n Palais Royal 'geregeld':

http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Bin...Provence.dhtml

Maar Bart De Wever en zijn medestanders zorgen blijkbaar voor tegenwind:

http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Bin...-te-doen.dhtml

Laatst gewijzigd door djimi : 9 september 2009 om 14:59.
Oud 9 september 2009, 15:44   #412
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
'De Vlamingen' worden hier ... als 'winnaars' gezien. De 'winnaars' roepen afgunst en jaloezie op, maar ook bewondering en imitatie-drang.
Goede observatie.

Deze mag je inlijsten.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2009, 17:41   #413
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Dag robert t,

ik geef zonder blikken of blozen toe dat ik wellicht erg naïef ben, maar ik troost me met de gedachte dat ik Brussel vrij goed begin te kennen. Heel wat 'Frans-talige Brusselaars' vinden zichzelf niet echt terug in de door de Frans-talige politieke partijen opgestelde programma's. Vooral 'nieuwe Belgen' spraken tegenover mij al vaker de wens uit ooit 'flamand' te kunnen/mogen worden. De motivatie daarvoor is nogal 'aards': het gaat hen eerder om het sociaal-economische voordeel dan om het politiek-culturele. Dat neemt niet weg dat die wens wel degelijk best�*�*t.
Veel zal dus afhangen van de manier waarop de Vlaamse politici met dat verlangen rekening zullen houden. Tot nu toe kan ik moeilijk beweren dat de opstelling van de radicalere elementen binnen de Vlaamse Beweging aanleiding geeft tot veel optimisme.
De plannen van de huidige Vlaamse regering (extra kinderbijslag voor Vlamingen, bijvoorbeeld) zijn echter een stap in de goede richting. De stormloop op het als kwalitatief hoogstaander aangeschreven Nederlandstalig onderwijs hier in Brussel zou ook wel wat meer ogen mogen openen.

Wat betreft uw vraag naar de reactie van de Vlaamse politieke partijen: ik kan alleen maar hopen dat ze geen duimbreed toegeven, en wel hierom: in de ghetto's van Molenbeek, Sint-Joost, Schaarbeek, Laken, Anderlecht, ... wordt op 'losers' met verachting neergekeken.
De Brusselse verschoppelingen, de 'allochtonen', hebben geen al te hoge pet op van 'la Belgique'. Een onafhankelijk Vlaanderen heeft het grote voordeel dat het tot nu toe nog steeds een onbeschreven blad is, net als een confederatie Vlaanderen-Nederland trouwens.

'De Vlamingen' worden hier - terecht of ten onrechte: jij beslist - als 'winnaars' gezien. De 'winnaars' roepen afgunst en jaloezie op, maar ook bewondering en imitatie-drang. Er voltrekt zich - langzaam, dat geef ik toe - wel degelijk een grondige mentaliteitswijziging alhier. Volgens mij zou het niet verstandig zijn die te negeren. Het zal nog enkele jaren volharding vergen, maar een 'eindzege' komt m.i. wel degelijk in het verschiet.

Ik vind het doodjammer dat niet minder Vlamingen het aandurven zich in hùn hoofdstad, of in de belangrijkste gemeente van de Rand (Sint-Genesius-Rode) te komen vestigen. Ze hoeven hier niet te werken, alleen te wonen en te stemmen.

Bewìjs de potentiële bondgenoten dat 'les flamands' niet de 'racistes' en 'fascistes' zijn die bepaalde francofonen er ten allen prijze van willen maken.

Als zelfs ik het hier in Brussel volhou, dan kan zo goed als iederéén het hier wel bolwerken, me dunkt.
Vooral diegenen die minder naïef zijn dan ik wacht hier een gouden toekomst
Mooie posting djimi, maar toch blijf ik een beetje op mijn honger zitten. Goed voor de lijn, dat wel.

Ik ga je een kort uittreksel uit de laatste Knack meegeven. Daarin zegt BDW het volgende, ik citeer : Het lijkt me beter om maar meteen de confrontatie aan te gaan. Want wat is het alternatief? Verder wandelen op hetzelfde pad en bij elke deadline zeggen : we zullen maar plooien, want anders knallen we tegen de muur. Wel, misschien is het ondertussen wel tijd voor zo'n knal. Einde citaat.

Dat klinkt veel radicaler dan zijn vroegere stap-voor-stap strategie, die meer
gericht was op het verdamping-scenario.

Er zit volgens mij een verholen boodschap in zijn woorden. Met behoud van Brussel als het kan, zonder Brussel als het moet. Het zal, vrees ik, het laatste zijn. Ik betreur dit ten zeerste, maar je kent onze franstalige brusselaars zeer goed. Maingain : "de franstaligen hoeven niet bang te zijn" in dezelfde Knack.

Wordt ongetwijfeld vervolgd. Spannend!
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2009, 17:45   #414
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Mooie posting djimi, maar toch blijf ik een beetje op mijn honger zitten. Goed voor de lijn, dat wel.

Ik ga je een kort uittreksel uit de laatste Knack meegeven. Daarin zegt BDW het volgende, ik citeer : Het lijkt me beter om maar meteen de confrontatie aan te gaan. Want wat is het alternatief? Verder wandelen op hetzelfde pad en bij elke deadline zeggen : we zullen maar plooien, want anders knallen we tegen de muur. Wel, misschien is het ondertussen wel tijd voor zo'n knal. Einde citaat.

Dat klinkt veel radicaler dan zijn vroegere stap-voor-stap strategie, die meer
gericht was op het verdamping-scenario.

Er zit volgens mij een verholen boodschap in zijn woorden. Met behoud van Brussel als het kan, zonder Brussel als het moet. Het zal, vrees ik, het laatste zijn. Ik betreur dit ten zeerste, maar je kent onze franstalige brusselaars zeer goed. Maingain : "de franstaligen hoeven niet bang te zijn" in dezelfde Knack.

Wordt ongetwijfeld vervolgd. Spannend!
het FDF heeft de steun nodig vanuit Wallonië.
zonder de steun vanuit Wallonië, na splitsing België, zal het snel gedaan zijn met het FDF.
Oud 9 september 2009, 18:27   #415
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Djimi kan je anders eens kort (buiten het forum) samenvatten wat de nieuwe Belgen/Vlamingen-in-spé van Vlaanderen en de Vlamingen verwachten of hopen in een andere toekomst?

Hoe kunnen wij als gewone burgers er aan meehelpen duidelijk te maken dat de Vlamingen de diversiteit van Brussel niet weg willen of verminderen willen?
Burry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2009, 18:47   #416
T'serclaes
Parlementslid

T'serclaes's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burry Bekijk bericht
Djimi kan je anders eens kort (buiten het forum) samenvatten wat de nieuwe Belgen/Vlamingen-in-spé van Vlaanderen en de Vlamingen verwachten of hopen in een andere toekomst?

Hoe kunnen wij als gewone burgers er aan meehelpen duidelijk te maken dat de Vlamingen de diversiteit van Brussel niet weg willen of verminderen willen?
Vlamingen zouden kunnen beginnen met respect voor de diversiteit en multiculturaliteit in Halle Vilvoorde.
T'serclaes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2009, 18:48   #417
T'serclaes
Parlementslid

T'serclaes's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
het FDF heeft de steun nodig vanuit Wallonië.
zonder de steun vanuit Wallonië, na splitsing België, zal het snel gedaan zijn met het FDF.
Ja, en met alle Vlaamse partijen
T'serclaes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2009, 18:49   #418
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burry Bekijk bericht

1.Vlaams geld.

2.Kieslijsten volgooien met allochtonen.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2009, 18:53   #419
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door T'serclaes Bekijk bericht
Vlamingen zouden kunnen beginnen met respect voor de diversiteit en multiculturaliteit in Halle Vilvoorde.
Franstaligen - zeker in de Rand dan toch - verwarren respect voor hun vrijheden met het recht anderen diezelfde vrijheid te ontzeggen.
En politieke privileges en uitzonderingen zijn al zeker geen recht of teken van respect.

Trouwens de huidige situatie in de Rand is vooral het gevolg van een niet bepaald democratisch en respectvolle politiek van België. Wie vals speelt moet toch niet verwachten dat wanneer men eerlijke spelregels invoert plots alle opgebouwde 'winst' mag houden?
Burry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2009, 19:06   #420
Renesse
Minister-President

Renesse's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
1.Vlaams geld.
De kapitalisten!

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be