Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 september 2009, 20:05   #401
Ars_Nova
Minister

Ars_Nova's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Het gaat 'm erom dat heel veel pedagogen en didactische experts van mening zijn dat wapens bij kinderen opvoedkundig gezien negatief zijn. Of ze nu geladen zijn of niet.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Dat zijn doctrinaire experts die een Westers denkkader als een optimum beschouwen.
De Kozakken geloofden dat een kind vanaf zijn jonge jaren leren schieten en schermen de ideale opvoeding was. Wat ze in Sparta dachten weten we allebei.
Ik denk niet dat je het effect moet onderschatten, maar het moet ook niet buiten proporties opgeblazen worden.
Ik zou nu niet 8-jarigen leren schieten op nep-figuurtjes ofzo, maar jagen doet de mens al zowat sinds hij bestaat en daar horen sinds lange tijd wapens bij. Verantwoord leren omgaan met wapens is beter dan een angstcultuur creëren voor alles wat een loop en een trigger heeft.
Echter, in Amerika ziet men dat de overgrote meerderheid van de schietincidenten gebeuren met legaal aangekochte wapens binnen het gezin. Je kan er moeilijk omheen dat geladen wapens zéér gevaarlijk zijn als de gemoederen verhit raken. Om die reden ben ik formeel tegen de verspreiding van wapens (die ad hoc of beter nog a bene placito geladen geladen kunnen worden), omdat daarmee direct anderen in gevaar gebracht worden (i.t.t. drugs waar je doorgaans enkel jezelf in gevaar brengt).
Ars_Nova is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2009, 20:07   #402
Nestor Burma
Banneling

Standaard

Citaat:
"Die hele reportage is knip- en plakwerk"

"Mijn zoontje staat op de wachtlijst voor de kinderopvang van Herta", zegt Bianca, buurvrouw en voormalig Temptation Island-deelneemster. "De opvang was volzet, anders zou hij er al lang naartoe zijn gegaan. Ik vind dat Herta goed voor de kinderen zorgt. Het is toch niet omdat je een foto van Hitler hebt hangen dat je een slecht mens bent?"

Buur-vrouw en 'Temptation Island'-ster Bianca

"Mijn broer heeft zijn principes, en daar is niks mis mee", zegt Marc Henneco. In de Terzake-reportage zegt Herta dat haar man veel leest over de oorlog en een persoonlijke vriend was van Bert Erikson, de leider van de extreem-rechtse paramilitaire organisatie VMO. "En ja, er hangen foto's van Hitler. En dan? Bij mij hangen er foto's van Brigitte Bardot. Wat is het verschil? Die kindjes zijn veel te klein, die weten niet waarover het gaat. Mijn schoonzus zorgt goed voor die kinderen, dat is het enige wat telt." schoonbroer Marc Henneco

De Lageweg in Hoboken, waar de kinderopvang van Herta Van den Bempt is gelegen, is een kilometerslange straat die door het Antwerpse district slingert. Het is een beetje een grauwe en mistroostige straat en de buurtbewoners lijken wel blij dat er eindelijk eens iets gebeurt. "Ah, is dat hier dat die onthaalmoeder woont", vraagt een automobilist aan een cameraman die op de stoep heeft postgevat. Ja, dat is hier.

Ouders die hun kinderen door Herta laten opvangen, komen ze in de vooravond ophalen. Ze bellen niet aan, maar telefoneren met hun gsm als ze bijna aan de voordeur zijn en worden dan binnengelaten. Met hun kind in de armen en met versnelde pas lopen ze weer naar hun auto, maar niemand wil commentaar kwijt.

Behalve de ouders laat Herta Van den Bempt niemand binnen. "De politie heeft het me afgeraden", zegt ze. "Misschien met die toestanden hier in het atheneum (waar protestacties zijn tegen het hoofddoekenverbod, red.), misschien dat daar mensen bij zijn die zich tegen mij zouden kunnen keren, ik weet het niet."

De undercoverreportage van Terzake, waaruit blijkt dat Herta en haar echtgenoot nazisympathieën hebben, een foto van Adolf Hitler aan de muur hebben hangen en de Holocaust minimaliseren, doet ze af als "knip- en plakwerk". "Alles is uit zijn context gerukt", zegt ze boos. "Gesprekken van in de keuken, van in de living: ze zijn aan elkaar geplakt zoals in die reclame van 'Who took my badjas'", verwijst ze naar het Belgacom-spotje waarin Robert De Niro, Nicole Kidman en Dustin Hofmann in een doordeweeks Vlaams gezin kind aan huis lijken. "Maar het is niet goed voor mijn kinderopvang, nee. Er zijn ouders die hun kind niet meer willen brengen. Allemaal door die reportage."

De mond van buurtbewoner Rachid Handaoui valt open als hij het nieuws hoort over Herta Van den Bempt. "Die vrouw een fascist? Drie jaar geleden heb ik er mijn dochtertje naartoe gebracht, en wij zijn Marokkanen van origine. Hier sta ik nu echt wel van te kijken. We hebben nooit foto's van Hitler gezien in dat huis, en die vrouw was altijd heel vriendelijk tegen ons. Ongelooflijk."

Herta Van den Bempt en haar echtgenoot waren jarenlang lid van het Vlaams Belang. Partijvoorzitter Bruno Valkeniers liet dinsdag weten dat het koppel van de ledenlijst is geschrapt. "Bij ons is er geen plaats voor nazi's", zei hij.

Bénédicte Van Paeschen

© 2009 Concentra

Publicatie: Gazet van Antwerpen / Kempen Mechelen Waasland Metropool Stad Metropool Noord Metropool Zuid
Publicatiedatum: woensdag 09 september 2009
Auteur: BVANPAESCHEN;
Pagina: 3
Aantal woorden: 565
Nestor Burma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2009, 20:07   #403
Ars_Nova
Minister

Standaard

Citaat:
Een goede opvoeding omvat alle aspecten van het leven.
Inderdaad. En hoe om te gaan met agressie en die te kanaliseren. Uitbannen = utopisch en zelfs ronduit contraproductief en dus gevaarlijk.
Oud 9 september 2009, 20:11   #404
Ars_Nova
Minister

Standaard

Citaat:
Honderden jaren geleden werden kinderen ook van jonge leeftijd geconfronteerd met niet zo plezante taferelen. En ik durf te beweren dat mensen toen menselijker waren dan nu.
Is ook nog maar de vraag wat er "plezant" en "niet plezant" is.
De Romeinen neukten erop los waar hun kinderen, buren en poetsvrouwen bij stonden. Toen was dat de normaalste zaak van de wereld. Jongens van 12-13 jaar werden door oudere heren geïntroduceerd in de herenliefde, als opstapje naar èchte volwassenheid. Je stelde niks voor als het nièt gebeurde. Beesten werden massaal geslacht terwijl de bloedspetters rond de oren van de zwangere dochter vlogen en het geschreeuw van het beest zelfs niemand meer wakker maakte.
Geshoqueerd? Toch is het zo. Wij zijn nu eenmaal watjes geworden (mezelf incluis).
Oud 9 september 2009, 20:13   #405
Ars_Nova
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weiße Rose Bekijk bericht
Dus volgens u moet een peuter en/of kleuter met een 'shotgun' in bed kruipen i.p.v. een teddybeer?
Serieus, hoeveel slippery slopes ga jij nog bedenken?
Oud 9 september 2009, 20:14   #406
slegie
Staatssecretaris

slegie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
Volledig akkoord, enkel zieke geesten kunnen posıtieve dıngen halen uit het nazisme.
Het nazisme wint tegenwoordig enkel terug terrein doordat het linkse gedachtengoed gezorgt heeft voor een nieuw gevaar.

nationalisme is niet slecht, het beschermt onze eigenheid en op dit moment onze vrijheden, waarden en wetten.

Maar niet iedere nationalist is een persoon die het nazisme verheerlijkt.
Helaas is hitlers zijn erfenis dat wij hier in west europa niet meer durven of mogen opkomen voor onze eigenheid en eigenbelangen want de schrik om een nieuwe hitler is er nog steeds maar net doordat het nationalisme hard de kop word ingedrukt en bepaalde vreemde soorten mensen vertroetelt worden verhoogt men de spanning in onz multi culturele samenleving en hoewel ik niet gauw een nieuwe hitler zie opstaan zie ik wel het gevaar van een burgeroorlog zoals in ex joegoslavie daar de moslim populatie elk jaar groter en groter word door de kweek fabrieken gesponsord door onze kinderbijslag en binnen enkele decennia zullen ganse steden vol met moslims zitten en zal de spanning dermate zijn toegenomen dat het een echte tijdbom word en het enige wat ons weerhoud van een gevecht is net onze welvaart en laat nu net ook dit de laatste jaren zo onzeker zijn geworden en als hier ooit echt een economische crisis komt waardoor een pak van de arbeidersklasse zonder werk komt te zitten en dus financieel ten onder gaan pas dan zal duidelijk worden hoe snel een multi culturele samenleving ten onder gaat doordat men de eigenheid van de autochtoonse bevolking verloochent.

geloof me, de islam zal niet gauw verdwijnen in de islamitische landen daarvoor hebben ze een te sterke greep en worden anders denkende systematisch verwijderd uit hun samenleving

feitelijk hebben we tegenwoordig ook nazi's maar nu noemen wij ze moslims.
hun arrogantie en respectloosheid en agressie voor anders denkende of gelovigen staat gelijk aan die van de nazi's
slegie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2009, 20:15   #407
Ars_Nova
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nestor Burma Bekijk bericht
En geen homo-leerkrachten in het katholieke onderwijs ook!
In plaats van u te focussen op homo's zou je u beter eens bezighouden met de ècht belangrijke thema's. Ontsporing van de ziekteverzekering b.v. De verschrikkelijk hoge vastgoedprijzen. Kansarmoede. De opwarming van de aarde, desnoods.
Oud 9 september 2009, 20:16   #408
Ars_Nova
Minister

Standaard

Citaat:
Alles! Het ene dient om het andere kritiekloos te laten gebeuren. De wereld staat erbij en kijkt ernaar. En jouw enige reactie daarop is er een van negationisme en minimalisering.
Good point, eigenlijk ...
Oud 9 september 2009, 20:56   #409
Jarno
Parlementsvoorzitter

Jarno's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Volledig akkoord, enkel zieke geesten kunnen posıtieve dıngen halen uit het nazisme.
Kan u deze stelling ook staven of demoniseert u enkel wat?
Oud 9 september 2009, 20:57   #410
Jarno
Parlementsvoorzitter

Jarno's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Lıjkt idd de enige afdoende oplossing.
Vandaag nog een getuıgenıs in de krant van een vroegere moeder, die er haar kindje wijselijk weghaalde :

Die ''onthaalmoeder'' verklaarde toen aan die mama dat Hitler nog veel te weinıg Joden had uitgeroeid. Interneren dus, dat creatuur.
Politieke dissidenten interneren, dat vind ik maar een zeer akelige gedachte.
Oud 9 september 2009, 21:34   #411
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Alles! Het ene dient om het andere kritiekloos te laten gebeuren. De wereld staat erbij en kijkt ernaar. En jouw enige reactie daarop is er een van negationisme en minimalisering.
Hmm, waar negationeer of minimaliseer ik?
Ik word wel een beetje flauw van de manier waarop u in elke discussie ''Israel'' of ''De Joden'' denkt te kunnen gooien. Zeker in deze discussie waarin het slaat als een tang op een varken. Het gaat hier over nazi-sympathieen van een onthaalmoeder en de manier waarop er op gereageerd wordt.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2009, 21:37   #412
Nestor Burma
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ars_Nova Bekijk bericht
In plaats van u te focussen op homo's zou je u beter eens bezighouden met de ècht belangrijke thema's. Ontsporing van de ziekteverzekering b.v. De verschrikkelijk hoge vastgoedprijzen. Kansarmoede. De opwarming van de aarde, desnoods.
Iets anders verstaat Andro niet.
Oud 9 september 2009, 21:40   #413
Nestor Burma
Banneling

Standaard

Citaat:
Hmm, waar negationeer of minimaliseer ik?
Ik word wel een beetje flauw van de manier waarop u in elke discussie ''Israel'' of ''De Joden'' denkt te kunnen gooien. Zeker in deze discussie waarin het slaat als een tang op een varken. Het gaat hier over nazi-sympathieen van een onthaalmoeder en de manier waarop er op gereageerd wordt.
Nee, "Holocaust" en "Naqba" zijn als communicerende vaten.
Oud 9 september 2009, 21:41   #414
Nestor Burma
Banneling

Standaard

Een stukje van Marc Reynebeau:

Citaat:
En zo vervalt ze in een riskant cliché. Hitler is voor haar een passe-partout, een ideologisch correct symbool voor krachtdadige oplossingen. Zo kan ze een context geven aan haar hang naar de autoritaire pedagogie en het oké vinden om toe te geven aan racistische vooroordelen.

En Hitler is inderdaad een hol cliché geworden. Zopas dook hij nog eens op in een Duits reclamespotje. Het waarschuwt voor onveilige seks en het risico op aids. Om dat gevaar aanschouwelijk te maken, toont het spotje het aids-virus in de gedaante van Hitler. Ook hier is de Führer slechts een passe-partout: het cliché van de 'massamoordenaar', tegen wie, in dit geval, een rubbertje al helpt.

De boodschap is misschien helder, maar in zijn simplisme ook gemakzuchtig. Als symbool van het Absolute Kwaad wordt Hitler automatisch uit zijn historische context gelicht. Alsof Hitler 'slechts' een volgende Jack the Ripper was. Daarom is het spotje lichtzinnig en trivialiseert het de grootste misdaad van de twintigste eeuw - al komt Stalin ook dicht in de buurt.

Zo gaat dat met clichés: ze verliezen hun historische context en daarmee ook hun ethische betekenis. Omdat het nu zo ver is gekomen met Hitler, kon ook Tarantino in Inglourious bastards met hem aanvangen wat hij wilde.
Oud 9 september 2009, 21:46   #415
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
hoe komt het dan dat jonge vluchtelingen uit oorlogsgebieden meer gewelddadig gedrag vertonen?
omdat ze er de gruwelijkheid van inzien maar er net van houden ofzo?
Misschien heb ik me niet goed uitgedrukt. Wat u zegt is inderdaad zo maar het is niet wat ik bedoelde.

Ik heb een beetje hetzelfde gevoel bij ''oorlogsregels''. Oorlog is een verschrikkelijk iets waarin verschrikkelijk dingen gebeuren. Door de komst van o.a. het Rode Kruis, diverse conventies, oorlogsrecht is oorlog aan regels gebonden alsof het een spel is. Alsof het daardoor minder ''erg'' is als je je maar aan de regels houdt. Oorlog is geen spel. Het is verschrikkelijk.
Tegelijkertijd besef ik ook dat heel veel leed is voorkomen, juist door diezelfde regels, dus dit is zeker geen pleidooi ze af te schaffen.

Zo ook hiermee, wat Flannelletje volgens mij bedoelde: Als niet alle geweldsuitingen worden uitgebannen en mensen kunnen zien wat de directe gevolgen zijn van geweld en wat het doet, beseffen ze ook hoe verschrikkelijk het kan zijn als ze een mes trekken, een trekker overhalen e.d. Ze worden direct geconfronteerd met de gevolgen van dat geweld.

Doordat geweld zoveel mogelijk uit onze cultuur is verbannen, technische vooruitgang, is het mogelijk (zoals vorige eeuw is gebeurd) dat mensen ''vervelende bevolkingsgroepen'' kunnen ''wegdenken'', zelfs beslissingen nemen op dat punt, zonder dat ze direct worden geconfronteerd met het leed dat ze veroorzaken.
En ook dit is geen pleidooi om ''geweld'' weer te introduceren in onze samenleving. Slechts een observatie.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2009, 21:51   #416
Weiße Rose
Parlementsvoorzitter

Weiße Rose's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ERLICH Bekijk bericht
Dat is een feit, maar met deze hun daden hebt u wel niet het probleem zoals met deze van het nazisme nietwaar.
Dat zegt u... .
Weiße Rose is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2009, 21:54   #417
Weiße Rose
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Serieus, hoeveel slippery slopes ga jij nog bedenken?
Zoveel als nodig is... .
Oud 9 september 2009, 21:56   #418
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weiße Rose Bekijk bericht
Wat ook logisch is... .
Dus zegt het intrekken van die vergunning - in tegenstelling tot wat jij insinueert - helemaal niets over de kwaliteiten als onthaalmoeder van die vrouw.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2009, 22:01   #419
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Misschien heb ik me niet goed uitgedrukt. Wat u zegt is inderdaad zo maar het is niet wat ik bedoelde.

Ik heb een beetje hetzelfde gevoel bij ''oorlogsregels''. Oorlog is een verschrikkelijk iets waarin verschrikkelijk dingen gebeuren. Door de komst van o.a. het Rode Kruis, diverse conventies, oorlogsrecht is oorlog aan regels gebonden alsof het een spel is. Alsof het daardoor minder ''erg'' is als je je maar aan de regels houdt. Oorlog is geen spel. Het is verschrikkelijk.
Tegelijkertijd besef ik ook dat heel veel leed is voorkomen, juist door diezelfde regels, dus dit is zeker geen pleidooi ze af te schaffen.

Zo ook hiermee, wat Flannelletje volgens mij bedoelde: Als niet alle geweldsuitingen worden uitgebannen en mensen kunnen zien wat de directe gevolgen zijn van geweld en wat het doet, beseffen ze ook hoe verschrikkelijk het kan zijn als ze een mes trekken, een trekker overhalen e.d. Ze worden direct geconfronteerd met de gevolgen van dat geweld.

Doordat geweld zoveel mogelijk uit onze cultuur is verbannen, technische vooruitgang, is het mogelijk (zoals vorige eeuw is gebeurd) dat mensen ''vervelende bevolkingsgroepen'' kunnen ''wegdenken'', zelfs beslissingen nemen op dat punt, zonder dat ze direct worden geconfronteerd met het leed dat ze veroorzaken.
En ook dit is geen pleidooi om ''geweld'' weer te introduceren in onze samenleving. Slechts een observatie.
Dat mensen dat kunnen lijkt me nu net iets menselijk.
In de sociale psychologie zijn talrijke experimenten gebeurd (die flanelletje wellicht weer allemaal zal wegrelativeren maar goed) die aantonen dat mensen vaak helemaal niet reageren zoals we zouden willen.

ook in de vorige eeuw waren er trouwens mensen die de touwtjes in handen hadden en mensen die uitvoerden - die dus wél dicht bij dat leed stonden.
zoals het vroeger ook was.

herhaaldelijke confrontatie met geweld zorgt er trouwens voor dat geweld zelf meer tot je eigen handelingsrepertoire gaat behoren. om diverse redenen, waarvan eentje ervan natuurlijk is dat je niet alleen geconfronteerd wordt met het leed van anderen, maar dat je ook leert dat geweld ook wel eens hélpt.
Nynorsk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2009, 22:01   #420
Weiße Rose
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Dat vond ik ook eerst maar nadien bleek dat die wapens buiten bereik van de kinderen bewaard werden. Dat is wel iets helemaal anders. Niet dat ik zelf voorstander ben van al teveel wapens, maar je moet er inderdaad ook niet paranoïde over doen.
Als ze veilig opgeborgen zijn dan heb ik daar geen enkel probleem mee. Wat is daar paranoia aan?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be